Dip under laveste rom-node?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dip under laveste rom-node?

I mitt oppsett har jeg en ganske stygg null på rundt 20Hz, i lytteposisjon. Laveste romnode i mitt rom er 33hz. Hvor kommer denne nullen fra?

Rommet er 395cm bredt, 520cm langt og 230cm høyt. Lytteposisjonen er ca 360cm fra framvegg. Subbene står inntil bakvegg, ca 100cm fra sidevegg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål men er du sikker? :-D
    Hvis du har en peak ved 33hz og roomgain under vil ikke det kunne se ut som en dip ved 20-25hz da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg sitter i lytteposisjon og spiller 20Hz sinus på 125dB ved subbene er det 105dB i lytteposisjon. Framme i rommet er det 120dB eller deromkring.... Ja, jeg er ganske sikker på at det er en dip der..... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en ting som slo meg når jeg satt og tenkte på dette problemet i dag...

Bakveggen min er en vanlig uisolert innervegg med en stor dobbel glassdør. Innenfor er et kontor. Når jeg tar dette kontoret med som en del av kinoen får jeg første stående bølge på 21,7Hz, omtrent midt i problemområdet. I tillegg er min lytteposisjon midt i nullen til denne stående bølgen. Så da virker det altså som om denne veggen flekser såpass mye eller slipper gjennom så mye energi at det faktisk oppstår en stående bølge eller i alle fall lager krøll på denne frekvensen.

Så er spørsmålet: hvordan i HULESTE skal jeg bli kvitt denne?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår kanskje ikke helt problemet når dipen ligger så lavt, men det har vel noe og si til spesielt film.
    Tror nok det siste du nevner er årsaken. Bassen vil gå rett gjennom en lettvegg. Kommer du ikke i mål med plassering, så er flere subwoofere i rommet (med DSP) der jeg ville ha startet. Og begynne med Helmholtzer/panel resonatorer kan bli både vanskelig og kostbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg nå har mye mindre nivå mellom 18 og 25 enn resten. Mye av fundamentet i både film og musikk ligger såpass lavt. Audyssey trekker opp mye av dip'en, men jeg vil heller fikse det så bra som mulig med 'fysiske' tiltak. Det spiller greit både under og over dip'en.

Problemet er vel også i stor grad lytteposisjonen, som er midt i nullen til denne moden. Men der har jeg lite å gå på, i grunn....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Problemet er at jeg nå har mye mindre nivå mellom 18 og 25 enn resten. Mye av fundamentet i både film og musikk ligger såpass lavt. Audyssey trekker opp mye av dip'en, men jeg vil heller fikse det så bra som mulig med 'fysiske' tiltak. Det spiller greit både under og over dip'en.

Problemet er vel også i stor grad lytteposisjonen, som er midt i nullen til denne moden. Men der har jeg lite å gå på, i grunn....
    Er LITT enig med orso her: 90% av alle som sysler med hifi eller hjemmekino har lavere nivå under 25hz, og om fundamentet i musikken ligger så lavt i frekvens vil jeg foreslå at du lytter til mer akustisk jazz og blues!

Ellers så tror jeg nok du har funnet årsaken, men det vil vel også bety at du hører mye bass inne på kontoret?
    Finnes det da noen annen løsning enn å forsterkere og isolere den veggen egentlig?

Dette med veggenes konstruksjonsmetode kontra deres påvirkning på lyden i et rom er forøvrig et veldig interessant tema. Jeg vurderer et rom i rom - lytterom i kjelleren og har tenkt litt på hvor solid reisverk man trenger og hvordan f.eks stenderavstand kan påvirke ugunstig mtp panelresonanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig så har jeg ikke hørt hvordan det høres ut på kontoret. Skal sjekke dette og prøve å kartlegge hvor det er mye og lite 20Hz energi. Kanskje det gir en pekepinn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor tro på at lettveggen din og glassdørene ikke kan telles som en vegg ved 20hz. Dette er en interessant problemstilling som jeg har sett lite data på. Når kan en vegg egentlig regnes som en vegg når man beregner room modes? Hva med grensetilfellene? Det eneste jeg har lest om dette var at en lettvegg kan settes i vibrasjoner og 'lagre' energi slik at bølgefronten kommer litt forsinket tilbake og rommet ble større akustisk enn målene skulle tilsi... Dette er et vanskelig og interessant område.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •