Kan det stilles til det bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan det stilles til det bedre?

Fekk siste forsendelse fra surround.no i posten i dag og har hatt det mildt sakt morro med å høre og stille, har aldri hatt noe skikkelig annlegg tdiligere så må ærlig innrømme det var med stort glis rundt munnen når eg fyrte opp fronthøytalerne for første gang, grisedeilig lyd he,he...
    Men eg er egentlig helt grønn på dette og har bare prøvd meg fram, håper kansje noen her kan hjelpe meg å finne rette lyd innstillinger?

Det eg har er:
    Samsung 50 plasma + samsung blu-ray, alt går via hdmi kabler.
    Onkyo TX-SR608
    Front: Dynavoice M-65 EX
    Center: Dynavoice C-6
    Bak: Dynavoice Magic FX-4
    Sub: XTZ 99 W10.16

Diverse spørsmål eg lurer på:

1. Subben har eg koblet til subwoofer inngang på forsterkeren med subkabel, fra subben har eg tatt i bruk en Y-splitt som eg kobler i høyre og venstre på subben og så videre med subkabel til forsterker, er dette rett måte å koble dette på?

2. I speaker configuration på forsterkeren har eg valgt å sette Front og Center på Full-band, surround(bak) har eg valgt 80hz, usikker på hva eg velger her egentlig, hva er 80hz?....hva om eg går opp på feks 100hz eller ned på 40hz?, kansje ikke så bra og bruke full-band?..hva er forskjellen?

"LPF of LFE" står på 80hz, ingen anelse hva dette er, står forklart "specifies the crossover of the LFE channel's low-pass filter", hva er beste her +/- 80hz?

Double Bass On(eller off), "if you need more bass trough the subwoofer set to on", så går ut i fra at denne skal stå på On?.

Speaker Impedance: kan velge 4 eller 6 ohms, har testet begge og hører egentlig ikke forskjell, har latt den stå på 6 ohms, skal kansje settes på 4?

3. Subbwooferen er vel det eg har stilt mest på, blir liksom ikke heilt fornøyd, blir for mye buldring kontra punch og slag føler eg, men slik eg har stilt den nå så funker det ok i hvert fall, best på film men ikke så bra på musikk.

Mine instillinger her er:
    Volume ca 30%
    Frequency på High
    Phase har eg satt midt på 90 grader siden mine ører liker det best så langt.
    EQ 1 og 2 av, high pass av.

Noe eg kan gjøre for å få det bedre?

Subben står plassert mellom tv bord og front høytaler på venstre side hvor eg ikke har ende vegg med hjørne, kansje bedre å sette på høyre side av tv-bord men da er eg redd det blir litt for mye av det gode i retning naboene he,he..

Håper på litt expert hjelp

Legge til at eg har valgt å kjøre uten bass tunnel puter eller hva det kalles, høres best ut uten disse putene på subben føler eg.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt Audyssey enda? Min erfaring (med TX-NR5007) er at Audyssey stort sett setter det meste riktig.

Altså: (uten at jeg vet hvordan det ser ut i TX-SR608 )
    1. Kjør Audyssey. I 4-8 posisjoner, jeg kjørte 6. Avhenger helt av rommet/møbleringen. Se tips i manualen. Bare husk å ikke sett mic'en utenfor det rektangelet som høyttalerne skaper eller nærmere vegger/puter/andre hindere enn 60cm. OG: FØRSTE MÅLEPOSISJON SKAL VÆRE DER DU HELST VIL SITTE SELV :-) Resterende målinger sjekker kun room-modes etc.

2: Gå til "Audio Adjust" i setup-menyen. Velg "Audyssey". Sett "Dynamic EQ" til On. "Dynamic Volume" kan du også leke litt med. Avhengig av hvor høyt nivå du pleier å kjøre så kan teste hva som låter best av "off" eller "light" her.
    Kjører du som regel på nabovennlig nivå så kan du muligens med fordel velge "light". Du hører klart forskjell så det er ikke vanskelig å velge.

Ellers så er det greit å sette nivået på Sub'en til "kl 11:30" før du starter prosessen. Måten du har koblet sub'en til forsterkeren på er helt OK.

Plasseringen av sub'en tror jeg muligens du skal revurdere. Men kjør kalibrering først og hør hvordan det låter. Om du syns bassen låter høyt i det andre hjørnet så er det godt mulig at naboen hører den mindre.. For å si det slik: Bassen er en luremus :neutral: Den kan stikke av så fort den ser sitt snitt til det og massere naboen mer enn den masserer deg.

OG: Holdt på å glemme det. Putt gjerne inn igjen de "putene" du nappet ut av bassreflex-rørene. Det vil gi deg raskere/mer dynamisk bassrespons og mindre rumlebass. Om du liker litt ekstra (ubestemmelig) buldring der nede så kan du jo selvsagt fjerne de igjen.

EDIT: La forsterkeren stå på 6 ohm (høyttalere)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar

Har kjørt Audyssey 2 ganger allerede, men eg får bare opp lytteposisjon 1-3 og ikke 4-8.

Skal teste det du sier om "Audio Adjust"

"sette nivået på Sub'en til "kl 11:30".... tenker da på volumet?

Skal teste dei putene igjen, fekk inntrukk av bassen blei bedre uten, men skal teste skikkelig med dem i

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fastere bass nå og mindre buldring med putene festet igjen, takker så mye randall

Må bare få sagt at eg er utrolig fornøyd med høytaler oppsettet med tanke på prisen
    Var litt tvilende til dei små Dynavoice Magic FX-4, men må si at eg virkelig digger lyden fra dem, og dei ser bra ut bak på veggen med hvite høytalerledninger

Skal kjøre en ny runde med Audyssey romkorreksjon nå som eg føler bassen er "på plass"

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så mye kabler mellom sub og receiver? Holder det ikke kun med en subkabel fra "sub ut" på receiver til "in" på sub?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •