RoomEq + USB-lydkort rett i sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RoomEq + USB-lydkort rett i sub?

Kanskje et dumt nybegynnerspørsmål, men jeg vil ikke gjøre feil!

Jeg har en PC med programmet RoomEq/REW lyden sendes ut (via Line-Out) på en USB-lydkort og jeg vil mål og kalibrere sub'en..

Skal jeg da koble line-out rett i sub'en? Eller bør/skal den gå via receiveren?

Et litt annet spørsmål:
    Og hvis jeg skal måle en frekvens mellom 0-500 Hz, for å sjekke hvordan sub'en henger sammen med frontene, da skal det vel bare være lyd i en eller begge frontene?

Altså, i det perfekte oppsett så vil sub'en gi 75dB på alt fram til 80Hz, også vil en av frontene ta over og gi 75dB ifra 80Hz og oppover (hvis vi ser bort fra crossover-området). Men om begge frontene spiller 75dB hver, vil jo det totale lydbilde ifra 80Hz og oppover bli feil?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kjøre det via receiveren siden den er med på å styre lyden.

Du må bruke begge frontene for å få sjekket at du ikke får utfasing.

Hva mener du med at det totale lydbildet blir feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg har jo sett at flere har postet grafer på nettet der kun responsen til sub'en er tatt med.. Har de da fysisk koblet fra frontene, eller er der et annet triks?

Når jeg skrev av "lydbildet blir feil", er det fordi jeg er som sagt usikker på om begge frontene skal gi lyd når jeg tar en frekvenstest fra 0Hz og oppover.

Kanskje jeg har misforstått, men skal jeg ikke først bruke YPAO til å sette avstand og styrke, og deretter kontrollmåle at alle høyttalere + sub gir samme lydnivå (f.eks 75dB), hver for seg?

Og i en perfekt frekvenstest, så vil sub'en gi 75dB ifra 0 Hz til 80 Hz. Men hvis begge frontene, som gir 75dB hver, gir lyd fra seg fra 80Hz og oppver, så vil det lydtrykket være 75dB + 75dB, og det være feil?

(Jeg vet at to lydkilder på 75dB hver ikke blir 150dB, men det blir vel ikke bare 75dB?)

Jeg er som sagt nybegynner og det er fare for at jeg både forklarer feil og misforstår, men håper du/dere kan hjelpe!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •