Hei folkens,

har akkurat flytta etter min samboer til østlandet og var så heldig å få det ene rommet i en 3 roms til hjemmestudio (yay). Er vel det man kan kalle en hobbymusiker med milde ambisjoner om å drive med dette på sida av annet arbeid. Det er imidlertid store begrensninger på hva jeg selv kan gjøre med rommet da vi leier av en studentsamskipnad (billig og greit).

Jeg tenker å skaffe meg noen rimelige lydplater for å dempe av litt her og der. Det er betongvegger og gipsvegger så det er litt vel mye klang i rommet. Da det er relativt lite så skaper selv mine relativt lavfrekvens-svake Tascam VL-X5 monitorer litt "boom" i bassområdet. Kanskje ikke så rart da de strengt tatt burde stått mye lengre fra veggen (og meg forsåvidt).

Men, man har det man har så da er det bare å begynne å instille seg på å bunkre her i minimum et år.

Det jeg lurer på er tips i forhold til rommet. Hvordan skal jeg fange opp mest mulig lyd billigst mulig med plater (slike f.eks. http://www.procom.no/akustikkbehandl...00-8-stk.html). Kan ikke dekke hele rommet, og må kunne få av platene ved utflytting så tips til skånsom festing er også godt mottatt. Pga. begrenset antall plater (vil kunne kjøpe mer etter hvert) så er strategisk plassering viktig nå i første omgang.

Jeg vet at jeg skulle hatt en bassfelle, men som dere kan se er det begrenset med muligheter her. Dør og skap dekker for muligheter bak i rommet, og der orgelet står vil det komme en bass etter hvert, så det er uaktuelt. Oppe i venstre hjørne KAN det være mulig å skvise inn en felle, men vet ikke hvor mye hensikt det har.

Uansett, inspill er hjertelig mottatt!

Har lagt ved en tegning for å illustrere hvordan rommet ser ut (glemte å føre inn store glassvinduer litt høyre enn monitorene på nordre vegg):

PS: Ikke aktuelt enda, men tar også gjerne mot tips på rimelige sub'er som kan brukes sammen med monitorene. 10" holder i massevis.