Hjelp til plassering av sub nr 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til plassering av sub nr 2

I dag kjører jeg et 5.1-oppsett. Jeg ønsker å utvide med en sub nr 2. Har ikke tilgang til noe måleutstyr. Utgangspunktet for plassering av den nåværende subben, er at jeg plasserte den i sweetspot og beveget meg rundt i rommet, fant dermed ut at venstre hjøre var best egnet. La også merke til at høyre hjørne var den nest beste plasseringen. Det jeg ble noe forundret over var at om jeg skulle plassere subben mellom front og center, opplevde jeg minst bass. Se vedlagt bilde.
    Vedlegg 68723
    Jeg har ikke mulighet til å sentrere tv/stereobenk i rommet, grunnet en peis som står til venstre bak i rommet. Jeg ønsker heller ikke å sette sub nr 2 oppå sub nr 1.

Som det fremgår av bildet, er avstanden mellom A-B større enn mellom C-D. Det jeg da lurer på er:
    Om jeg plasserer en sub nr 2 i høyre hjørne, vil dette på noen som helst måte ha noen negativ innvirkning på lytteopplevelsen, pga avstandsforskjellen mellom A-B og C-D? Eller er det slik at jeg bør sette opp alt symetrisk? Kanskje dette er et tåpelig spørsmål, men jeg er for nybegynner å regne innen hjemmekino.

Innspill og kommentarer taes mot med takk.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Du kan sette begge sub-ene i venstre hjørne (der det var best),plassere sub-ene oppå hverandre,det som kalles for stacking.
    Dersom du setter den 2ndre suben i høyre hjørne vil det gå helt fint.
    Men du bør ha en lydtrykksmåler når du har 2 suber,med mindre recieveren din har 2 separate sub utganger,det er mest vanlig at sub signalet bare spilttes.

Kjøp en slik:
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - - L-Sound AS

Og følg denne guiden:
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Dersom du lurer på noe underveis så kan du lage en ny tråd her om kalibreringen så får du hjelp.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok splitte subsignalet, da recieveren min kun har en utgang. Er det nødvendig med lydtrykksmåler om jeg benytter stacking-prinsippet?

Dersom jeg anskaffer en lydtrykksmåler, trenger jeg noen programvare i tillegg? Ser noen som benytter brogrammet "Room EQ Wizard".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må uansett splitte signalet, det er helt standard prosedyre når man har mer enn 1 sub. Y-splitt har de på Clas Ohlsson og sånne type shapper.

Hvis du stacker kan det hende at du får et greit resultat ved å bruke de samme innstillingene som på sub #1. Hvis du i stedet plasserer den i høyre hjørne bør du kjøpe en lydtrykksmålet og følge guiden til hellnoob. Da trenger du ikke RoomEqWizard eller andre programmer. Skal du jobbe litt mer detaljert med å finjustere frekvensresponsen vil det være en stor fordel med REW. Jeg har brukt programmet mye og det fungerer helt supert.

Var det min stue ville jeg definitivt forsøke en sub i hvert hjørne. Du vil få bedre fordeling av bassen og jevnere respons, forutsatt at du klarer å få justert inn skikkelig. I motsatt fall vil du kunne oppleve at resultatet blir verre. Det skal ikke være enkelt

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Slettet... tols1 kom før meg og svarte.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Hellnoobs AV-tråd refereres det til justering av gain. Hva vil det si? Jeg har en Denon AVR-3808 receiver. Er gain noe som justeres i receiveren? Og har det noe med crossover å gjøre? Må ha inn dette med teskje:-) har masse å lære. Det svirrer i hodet med forskjellige ord og begreper.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain betyr volum rett og slett. Du kan begynne med å sette nivået til suben i receiveren til 0 dB (den kan vanligvis justeres fra -10 til + 10 dB eller noe sånt, 0 blir da på midten), deretter justerer du volum til suben med gain-knotten bak på suben når du jobber deg gjennom guiden.

Crossover betyr delefrekvens som du nå sikkert har skjønt. Denne settes vanligvis til 80 Hz i receiveren. Men avhengig av hvilken type sub og fronter man har, så kan man prøve seg frem litt for å få en jevnere overgang. Men ikke bry deg om det i første omgang, sett den til 80 Hz.

Lykke til! Kalibrering er artig når man først får teken på det Enda artigere med REW, da får du frekvensresponsen rett opp på skjermen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •