Rockwool akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 108
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rockwool akustikkplater

Rockwool akustikkplater, hvor store/mange må eg ha??
    Se link..
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ikks-hule.html
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vil du plassere de på sideveggene? Kan ikke se utifra dette bildet at det egentlig lar seg gjøre.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dempe førsterefleksjoner så kan det kanskje være en ide med et stativ eller noe for å sette en plate litt foran og til siden for hver høyttaler? Trenger ikke være så tykk plate. 5 eller 10 cm bør hjelpe deg mye. Ellers kan det kanskje hjelpe noe med en plate bak hver høyttaler. Mulig for deg å dempe noe på bakveggen?

Jeg kjøpte poser fra Ready Bags, og det ser slik ut med 5 cm plater:
    http://avforum.no/forum/attachments/...eady-bags3.jpg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje også en ide og fortelle hva du ønsker å dempe? Bass kan være tricky.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt

Vil dempe alt som kan gje bedre lyd, uten å overdrive. Men må liksom og bli godkjent av dama. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vil dempe alt som kan gje bedre lyd, uten å overdrive. Men må liksom og bli godkjent av dama. :-)
    De største bassfellene får du neppe godkjent av din bedre halvdel, og Helmholtz resonatorer blir kanskje å ta det litt langt. :wink:

Konsentrer deg om å dempe førsterefleksjoner i diskantområdet. Ellers er bakvegg og frontvegg også lure steder å dempe noe om mulig. Jo tykkere plater, jo dypere i frekvens virker de.

Du ser den linken jeg postet over? Det er mulig å sy slike poser selv med pene motiver på feks. Test gjerne ut effekten med demping ved å sette inn noen madrasser eller noe i rommet, og så begynner du med å finne permanente løsninger der de har mest effekt. Lykke til.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    De største bassfellene får du neppe godkjent av din bedre halvdel, og Helmholtz resonatorer blir kanskje å ta det litt langt. :wink:

Konsentrer deg om å dempe førsterefleksjoner i diskantområdet. Ellers er bakvegg og frontvegg også lure steder å dempe noe om mulig. Jo tykkere plater, jo dypere i frekvens virker de.

Du ser den linken jeg postet over? Det er mulig å sy slike poser selv med pene motiver på feks. Test gjerne ut effekten med demping ved å sette inn noen madrasser eller noe i rommet, og så begynner du med å finne permanente løsninger der de har mest effekt. Lykke til.
    Takker for tips.
    Vegg bak høyttalere går nok greit å få godkjent ivertfall og evnt sidevegg.
    Bassen fikk eg brukbar kontroll på ved å flytte høyttalerne bak mot veggen, står no 50 cm fra vegg til element. Før da dei stod gode meteren hadde eg stående bølger over anlegget og lite/minimal bass i sofaen, men no er det løst og den er brukbar fast og fin, trøkket er bra og.
    Så da blir det nok sikkert greit.
    Er det stor forskjell før og etter?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Er det stor forskjell før og etter?
    Jeg gikk til det skritt å lekte ut veggene og kle med panelplater. Leca-vegger var ikke bra for akustikken i kinoen. Det hjalp en god del.

Platene på veggen hjelper til med å dempe førsterefleksjoner, men jeg må gjøre mer med rommet som en helhet for å dempe ekko. Jeg kan lett høre at rommet er litt tomt bare ved å klappe i hendene.

Det blir litt drøyt å si at forskjellen er stor før og etter at jeg hang opp platene, men alt hjelper. :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk til det skritt å lekte ut veggene og kle med panelplater. Leca-vegger var ikke bra for akustikken i kinoen. Det hjalp en god del.

Platene på veggen hjelper til med å dempe førsterefleksjoner, men jeg må gjøre mer med rommet som en helhet for å dempe ekko. Jeg kan lett høre at rommet er litt tomt bare ved å klappe i hendene.

Det blir litt drøyt å si at forskjellen er stor før og etter at jeg hang opp platene, men alt hjelper. :-)
    Mur slipper eg ivertfall, har kun det i kjelleren :grin:
    Ekko er det ikkje så gale med, har dame så da blir det nok
    Men vis det er en del hørbar forskjell så bør eg vel lufte forslaget en dag?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mur slipper eg ivertfall, har kun det i kjelleren :grin:
    Ekko er det ikkje så gale med, har dame så da blir det nok
    Men vis det er en del hørbar forskjell så bør eg vel lufte forslaget en dag?
    Prøv først med madrasser eller noe og gjør deg opp en mening. :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først med madrasser eller noe og gjør deg opp en mening. :-)
    Tvilsom til bruken av madrasser til det, noe som og står her øverst på linken, vis linken virker som den skal.
    Andreas Nordenstam Lydteknikk
    Høyttalere:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk så tykke plater som du får lov til. Minst to i førsterefleksjonen på frontveggen. Gjerne i førsterefleksjon av tak og sidevegger. Et par på bakveggen er også fint. Kjør på.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...apropo tips rundt absorbsjon så KAN det bli for mye av det gode også... Et totalt "dødt" rom gir inntrykk av å være mindre enn det faktisk er, og selv om lyden blir god (du slipper å høre på alle mulige refleksjoner) er det jo slik at vi faktisk ønsker NATURLIG lyd, ikke "studiolyd"...

Bruker du diffusorer plassert på strategiske steder, f.eks. rett over og rett bak lytteposisjonen, da kombinert med absorbenter for å ta førsterefleksjonene er det fullt mulig å få til BÅDE korreksjon av refleksjonene OG naturlig, behagelig lyd som gir rommet inntrykk av å være større enn det faktisk er fremfor det motsatte.

Når det er sagt kan det vel egentlig aldri bli for mye bassfeller, for boomy bass er jo aldri noe en ønsker... I så måte er det kanskje en ide å fokusere på området der veggenes hjørner møter taket, plasserer du noen godt dimensjonerte bassfeller...

Diffusorer trenger for øvrig ikke være kostbart, sjekk f.eks. BEF DIY-diffusorer i hans byggetråd!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at jeg har helt motsatt erfaring av Lygren. Rommet vokser utrolig mye med skikkelige absorbsjon fordi den tidlige etterklangen blir betydelig dempet, det er med nok og riktige akustiske tiltak mulig å få rommet til å virke mange meter strørre enn det faktisk er.
    Vi bruker akustiske tiltak nettopp for å fjerne forvrengningen vårt eget lytterom tilfører, slik at vi hører det som er på plata. Om artisten har valgt et levende lydbilde med mye romfølelse eller et rent og fokusert studio er tross alt et kunsterisk valg. Difussorer er langt vanskeligere å gjøre effektive, særlig i små rom.
    Enkelte er veldig redd for å få dø rom, i så små rom som mange her inne har skal det veldig mye til å overdempe rommet. Er lyden kjedelig og dø har du antakeligvis kjedelig og dødt utstyr, for det er det du hører etterhvert som rommets bidrag forsvinner. Har noen opplevd en utekonsert som preges av dø og innestengt lyd fordi det mangler refleksjoner?

Dette "problemet" jeg tror mange forbinder med absorpsjon kommer først og fremst fordi man bruker en overvekt av tynne plater (3-10cm) og alt for lite i bassen, slik at man får ujevn frekvensrespons og mye lenger etterklang i bassen enn i mid/diskant.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer krever god avstand. Vanligvis minst 3m fra diffusorer til ørene for homogen spredning, men det avhenger bl.a. av diffusorens tykkelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, og for all del, hver sine preferanser... Et annet apropo hva angår "døde" rom er for øvrig at kravet til effekt øker ettersom en ikke har drahjelpen som tross alt refleksjonene gir...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil kreve mer effekt og generelt mer av ustyrets negative og positive sider vil komme frem etterhvert som rommet blir mer og mer korrekt.
    Diffusjon er nok en god måte å få jevnt bidrag fra rommet uten å drepe energien fra refleksjonene helt. Men diffusjon er rimelig dyrt og ikke spessielt effekivt om man sitter veldig nærme dem. (ja jeg vet BEF greier å bygge 3 difussorer på 1 dag, men for de fleste er dette pes å få til :P)

Jeg anbefaler som Orso; rockwool så tykk du får plass til/aksept for, for alle med normale rom og normale lommebøker.
    Men klart at du heldemper ikke alle veggene med 3cm plater, da få du selvfølgelig kjedelig og dø lyd.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...apropo tips rundt absorbsjon så KAN det bli for mye av det gode også... Et totalt "dødt" rom gir inntrykk av å være mindre enn det faktisk er, og selv om lyden blir god (du slipper å høre på alle mulige refleksjoner) er det jo slik at vi faktisk ønsker NATURLIG lyd, ikke "studiolyd"...

Bruker du diffusorer plassert på strategiske steder, f.eks. rett over og rett bak lytteposisjonen, da kombinert med absorbenter for å ta førsterefleksjonene er det fullt mulig å få til BÅDE korreksjon av refleksjonene OG naturlig, behagelig lyd som gir rommet inntrykk av å være større enn det faktisk er fremfor det motsatte.

Når det er sagt kan det vel egentlig aldri bli for mye bassfeller, for boomy bass er jo aldri noe en ønsker... I så måte er det kanskje en ide å fokusere på området der veggenes hjørner møter taket, plasserer du noen godt dimensjonerte bassfeller...

Diffusorer trenger for øvrig ikke være kostbart, sjekk f.eks. BEF DIY-diffusorer i hans byggetråd!
    Takk for svar 8)
    Lest på nettet til augene ble sår..hehe.. men trur eg holde meg her.
    ======================================
    Rommet mitt er som dere ser litt av her, små bildet:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ikks-hule.html

Ellers så er bredden like bred ut på høyreside som veggen tv'en står på.
    Til høyre for teppet forran ht, er det og en dør.
    Tre seter på venstre side og toseter i lytteposisjon.
    Over toseter, i tak, er det bjelke på tvers av rommet.
    Til høyre for fremre del av salongbord, ved dør, til høyre side av toseter, står det en vedovn med innsnevring av rommet på ca pipestr.
    Bak toseter er det ca 3 meter ivertfall til bakvegg.
    -Håper det hjelper..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man ende opp med å overdempe øvre frekvensområdet og synes det blir for dødt, så kan man enkelt endre på dette i etterkant ved å legge plast mellom rockwoolen og stoffet. Ideelt sett så bør man dempe bredbåndet, i hele frekvensområdet. Men det krever nok mer bassfeller enn det damen til Lovemusikk vil like.
    10 cm rockwool akustikkplater i f.eks rammer på 12 cm til førsterefleksjonene er en god start.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vil bare si at jeg har helt motsatt erfaring av Lygren. Rommet vokser utrolig mye med skikkelige absorbsjon fordi den tidlige etterklangen blir betydelig dempet, det er med nok og riktige akustiske tiltak mulig å få rommet til å virke mange meter strørre enn det faktisk er.
    Vi bruker akustiske tiltak nettopp for å fjerne forvrengningen vårt eget lytterom tilfører, slik at vi hører det som er på plata. Om artisten har valgt et levende lydbilde med mye romfølelse eller et rent og fokusert studio er tross alt et kunsterisk valg. Difussorer er langt vanskeligere å gjøre effektive, særlig i små rom.
    Enkelte er veldig redd for å få dø rom, i så små rom som mange her inne har skal det veldig mye til å overdempe rommet. Er lyden kjedelig og dø har du antakeligvis kjedelig og dødt utstyr, for det er det du hører etterhvert som rommets bidrag forsvinner. Har noen opplevd en utekonsert som preges av dø og innestengt lyd fordi det mangler refleksjoner?

Dette "problemet" jeg tror mange forbinder med absorpsjon kommer først og fremst fordi man bruker en overvekt av tynne plater (3-10cm) og alt for lite i bassen, slik at man får ujevn frekvensrespons og mye lenger etterklang i bassen enn i mid/diskant.
    Kva er en overvekt av tynne plater då?
    Lat oss sei at eg ikke får lov å ha bassfeller, bør eg da droppe det eller kan eg likevel dempe og hvor mye?
    Høyttalere:

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •