Rockwool akustikkplater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 108
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ja det vil kreve mer effekt og generelt mer av ustyrets negative og positive sider vil komme frem etterhvert som rommet blir mer og mer korrekt.
    Diffusjon er nok en god måte å få jevnt bidrag fra rommet uten å drepe energien fra refleksjonene helt. Men diffusjon er rimelig dyrt og ikke spessielt effekivt om man sitter veldig nærme dem. (ja jeg vet BEF greier å bygge 3 difussorer på 1 dag, men for de fleste er dette pes å få til :P)

Jeg anbefaler som Orso; rockwool så tykk du får plass til/aksept for, for alle med normale rom og normale lommebøker.
    Men klart at du heldemper ikke alle veggene med 3cm plater, da få du selvfølgelig kjedelig og dø lyd.
    Ja, nei kjedelig lyd vil eg ikke ha, men "ekte naturlig". 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skulle man ende opp med å overdempe øvre frekvensområdet og synes det blir for dødt, så kan man enkelt endre på dette i etterkant ved å legge plast mellom rockwoolen og stoffet. Ideelt sett så bør man dempe bredbåndet, i hele frekvensområdet. Men det krever nok mer bassfeller enn det damen til Lovemusikk vil like.
    10 cm rockwool akustikkplater i f.eks rammer på 12 cm til førsterefleksjonene er en god start.
    Åååå...bare 12 cm x 12 cm? så for meg 50-60 x 100cm 8)
    Ser på bilder så bruker folk store plater til dette, men er det bortkastet kontra 12cm?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Åååå...bare 12 cm x 12 cm? så for meg 50-60 x 100cm 8)
    Ser på bilder så bruker folk store plater til dette, men er det bortkastet kontra 12cm?
    :-D

Platene er 60cm x 120cm (faktisk 5mm mindre hver vei) og 10 cm tykke. Hensikten med 12 cm ramme er å lage litt luft mellom plata og veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstod orso så snakker han om biter med akustikkplater som er satt opp slik at det blir litt vegg mellom, slik som dette

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Dere kan spøke.
    Det var nå helst snakk om 10 cm tykke akustikk plater i 12 cm dype rammer. Som på bildene under. Men gjerne enda tykkere hvis man kan. Mer luftrom mellom vegg og rockwoolen øker absorbsjonen i bassen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Dere kan spøke.
    Det var nå helst snakk om 10 cm tykke akustikk plater i 12 cm dype rammer. Som på bildene under. Men gjerne enda tykkere hvis man kan. Mer luftrom mellom vegg og rockwoolen øker absorbsjonen i bassen.

Aaahhhaa... Men mitt forslag var jo ikke helt borte heller? Litt sånn absorbsjon-diffusjon-quasi-aktig... Gjør ikke noe til eller fra i bassen selvsagt, men man kan sette de opp i et dekorativt mønster, stoffarger med forskjellig farger/nyanser, forskjellige størrelser på rammene etc, vil det kanskje bli lettere å få koneaksept.

Men vil egentlig 2 cm luftrom bidra noe særlig i praksis?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aaahhhaa... Men mitt forslag var jo ikke helt borte heller? Litt sånn absorbsjon-diffusjon-quasi-aktig... Gjør ikke noe til eller fra i bassen selvsagt, men man kan sette de opp i et dekorativt mønster, stoffarger med forskjellig farger/nyanser, forskjellige størrelser på rammene etc, vil det kanskje bli lettere å få koneaksept.
    Gir verken god bass absorbsjon (som er viktig på bakvegg) eller skikkelig diffusjon. Men mye bedre ingenting ja.
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men vil egentlig 2 cm luftrom bidra noe særlig i praksis?
    Har ikke regnet på det, men det er nok ikke snakk om så mye.

Lovemusikk:
    Med 3 m til bakvegg, kan du gjerne bruke diffusjon på bakvegg. Helst kombinert med bassfeller. Spørsmålet er hvor mye tiltak du kan utføre.

QRD 734® | Novatone

GIK Acoustics: GIK D1 Diffusor

GIK Acoustics: GIK QRD Diffusor

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva er en overvekt av tynne plater då?
    Lat oss sei at eg ikke får lov å ha bassfeller, bør eg da droppe det eller kan eg likevel dempe og hvor mye?

Jo da demp i vei, fokuser på 1.refleksjoner først.

Det jeg snakker om med overvekt av tynne plater blir et problem når man skal dempe svært mye, da blir det viktig å ikke dempe bare i "toppen".

10cm plater tar rimelig langt nedover i frekvens. Utfordringen er å integrere dette pent. Good luck

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Platene er 60cm x 120cm (faktisk 5mm mindre hver vei) og 10 cm tykke. Hensikten med 12 cm ramme er å lage litt luft mellom plata og veggen.

Sånn ja.. har og lest at det er nok med 5 cm mellom vegg og plate vis plata er 5cm og videre 10 nok med 10
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Dere kan spøke.
    Ja riktig sånn ja..bare tenke på at det skal bli godkjent og
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir verken god bass absorbsjon (som er viktig på bakvegg) eller skikkelig diffusjon. Men mye bedre ingenting ja.

Har ikke regnet på det, men det er nok ikke snakk om så mye.

Lovemusikk:
    Med 3 m til bakvegg, kan du gjerne bruke diffusjon på bakvegg. Helst kombinert med bassfeller. Spørsmålet er hvor mye tiltak du kan utføre.

QRD 734® | Novatone

GIK Acoustics: GIK D1 Diffusor

GIK Acoustics: GIK QRD Diffusor
    Ja var det da..minst mulig, det er i en stue så...hadde det bare vert et rom i kjelleren.
    Men alså en stue.
    Har to store hvinduer på venstre vegg, som ikke blir aktuelt å dekke til, og heller ikke bygge om noe. Så har dere det å gå etter og. 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jo da demp i vei, fokuser på 1.refleksjoner først.

Det jeg snakker om med overvekt av tynne plater blir et problem når man skal dempe svært mye, da blir det viktig å ikke dempe bare i "toppen".

10cm plater tar rimelig langt nedover i frekvens. Utfordringen er å integrere dette pent. Good luck
    Største utfordring må vel vere å få det godkjent :-D
    Men da blir jo det 20 cm ut fra vegg totalt?? huff mye.. :shock:
    Høyttalere:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største utfordring må vel vere å få det godkjent :-D
    Men da blir jo det 20 cm ut fra vegg totalt?? huff mye.. :shock:
    Legger du 10cm plate i 12cm ramme så blir det jo ikke mer enn 12cm ut fra vegg da. De jeg har i kinoen min er kun 5 cm tykke og henger i pose rett på veggen. De demper kanskje så dypt som til 500 hz.

Vinduet rett ved siden av høyttaler er vel et av de verste førsterefleksjonene i rommet ditt og noe som kanskje bør tas tak i. Hva om du hadde en dempeplate på et stativ som du kan sette frem når du vil ha litt godlyd? Skjønner at du ikke vil lage permanente løsninger i vinduskarmen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke ha like stor klaring bak som platen er dyp En 10cm plate plassert rett på veggen er bedre enn en 5cm plate plassert med 5cm luft bak.

Gå for 10cm med 1cm eller 2 luft bak, hvis du ikke får det til: 5cm, med 1-2cm luft bak.

Ser ut som det kunne bli ok med en hjørneabsorbent i hjørnet bak høyttalerne? Det demper litt i bassen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke ha like stor klaring bak som platen er dyp En 10cm plate plassert rett på veggen er bedre enn en 5cm plate plassert med 5cm luft bak.
    Nja...er du helt sikker på det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det FredrikC skriver. Man kan komme nærmt med 5 cm plate med 5 cm luftrom i forhold til 10 cm plate rett på vegg, men sistnevnte vil dempe litt bedre. Fordelen med førstnevnte er egentlig bare at man sparer litt penger, men tror ikke det er snakk om mye.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ser den, men effekten av de innerste 5 cm. er vel relativt begrenset, og 1 pakke Rockwool med 10cm tykke plater inneholder kun 3 plater, mens går man for 5cm så får man 6 plater i pakken til samme pris. Derfor er det bedre å gå for 5cm. IMHO

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm..

Får ivertfall diskutere med ho senere når det passer. Hvor mye bør eg ha på veggen bak høytalerne? Tett i tett eller to-tre plater og hvor høyt ca bør dei stå?
    Vinduet og hjørnet er et problem ja, høres ut som det er en del mer db der.
    Fått rettet på største feilen som da var en stående kraftig kraftig bass bølge over og bak høyttalerne når dei stod over meteren ute på gulvet, dette ved å sette dei en del lenger bak. >Føler eg sliter litt med senteret i lydbildet og nå som dei står så langt bak.. artisten er der liksom men det sitter ikke 100%
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Joda, ser den, men effekten av de innerste 5 cm. er vel relativt begrenset, og 1 pakke Rockwool med 10cm tykke plater inneholder kun 3 plater, mens går man for 5cm så får man 6 plater i pakken til samme pris. Derfor er det bedre å gå for 5cm. IMHO
    Det er jeg enig i =)
    Om man skal bare ha en pakke ville jeg også valgt en 5cm x6 pakke og satt dem i rammer med 5cm luft bak. Men det jeg nevnte var for å illustrere at man ikke trenger 10cm luft bak en 10cm plate for å få effekt.

>Føler eg sliter litt med senteret i lydbildet og nå som dei står så langt bak.. artisten er der liksom men det sitter ikke 100%
    Jeg tør ikke love at absorbenter bak høyttalerne vil hjelpe mye på akkuratt det.
    Å dempe 1 refleksjonene på sidevegg og i tak samt bak deg gjør mer for stereobildet/pin pointing. Det kan høres ut som at ved å flytte dem bakover har du fått mer forstyrrelse fra sidevegg/vindu enn før. Har litt samme problem selv. Jeg har to løse plater jeg tar frem når dama har forlatt kåken

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt slike plater, og hva koster det for en pakke ?

Ser på rockwool sine sider at man kan få dem i sort og hvitt. Er disse dyrere?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •