Hjelp til alternativ oppkobling av oppsett noen? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til alternativ oppkobling av oppsett noen? :)

Dette er mitt første innlegg, so be gentle.

Har et par spørsmål angående et nytt hjemmekinoanlegg. Da jeg er student, og pengene ikke akkurat er i overflod, har jeg bygget en liten pakke for en (etter min mening) streit pris. Men, til tross for en del lesing og noe kunnskap, føler jeg ikke at potensiale til det jeg har kjøpt er nådd til det fulle. Her er hva min økonomi mestret:

Projektor: Optoma HD600x

Receiver: Onkyo TX-SR607EB

Surround: Harman Kardon HKTS7

Stativhøytalere: Yamaha NS-333

Blue-ray: Panasonic DMP-BD45

I tillegg kommer ledninger, oppheng og et rammelerret. (samt oppussing av rommet i seg selv).

Jeg har da koblet en HDMI-kabel fra projektoren, inn i receiveren, og HDMI fra Blue-ray til receiveren. Altså tatt alt via receiveren. Tenkte det var greiest, da det kommer en Force parabolmottar etterhvert og man slipper ledningkluss osv.

Mitt første spørsmål er: Vil det gjøre noen forskjell å bruke en optisk kabel i tillegg til HDMI? Såvidt meg bekjent skal en optisk kabel mestre lydoverføringer bedre enn HDMI. Jeg fant vel og merke ingen egen "optisk kabel" funksjon på receiveren. Vil den automatisk velge beste lydkilde, og bare ta bildet fra HDMI-kabelen? Mulig brukermanualen kunne svart på dette....Bør vel bli flinkere til å lese den slags Den hadde forøvrig to tilboblinger til optisk kabel...forvirring bare der.

Andre spørsmål: Teknisk sett kan man ha topp og bunnhøytaler på fronthøytalerne. (Eventuelt to harde kasser med to lydtilkoblinger). Jeg har bare to høytalere, med en kobling. Disse har jeg koblet til de "nederste" inngangene, ikke toppene. Vil det gi mer effekt å brokoble disse, eventuelt kjøpe et par små topper? Det er ikke akkurat verdens kraftigste receiver, og effekten er begrenset. Likevel mener jeg lydbilde burde kunne være noe bedre ved stereoavspilling. Har forsøkt CD via blue-ray for best lydkvalitet. Likevel kan lyden til tider ha en litt spak diskant, og basselementene i høytalerne beveger seg knapt. (Ikke at de er store, men likevel). Er dette så bra det blir, eller har noen noen tips til å få noe mer effekt/bedre lydbildet? Har kalibrert settet så det skal fungere fint på film, noe det også gjør. Har også spilt inn høytalerne relativt grundig. (sto vel på i 48 timer eller så med ymse forskjellig).

Knallbra om noen kan gi meg et par tips her Har man først kjøpt noe billig, er det ihvertfall viktig å få maks ut av hver krone. Vurderer å legge ut noen bilder etterhvert da rommet er pusset ganske kraftig opp, men blir jo ganske puslete sammenlignet med mange andre som ligger ute. Likevel kunne det kanskje vært festlig for studenter som meg å se hva man faktisk får til for godt under 20t.(ink oppussing) Bilde er bra(selv om sortnivået selvsagt ikke kan konkurrere med de beste), og lyden på film er ganske heftig, særlig pris tatt i betraktning. Skulle gjerne kjøpt "storebror" til Harman/kardon anlegget jeg kjøpte med en del større sub. Da jeg fikk det i hus angrer jeg imidlertid ikke. Pene og gode høytalere, og surroundlyden er det ingenting å si på. Mulig en større center ville gitt bedre lyd foran etterhvert.

Moderator edit:
    Endret til litt mere informativ overskrift.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet overhodet ikke hva det er du prater om med "top og bunn", topper og brokobling.
    Mener du at du har 4 terminaler bak på høyttalerne og du bare bruker 2?
    Om din receiver kan bi-ampe står det i manualen hvordan du gjør det, da fjerne du bøylerne der binder sammen terminalene bak på høyttalerne og du må ha et ekstra sett med kabler.
    Ellers, om du kobler optisk fra Blu-Ray til receiver kan du bruke dette til overføring når du spiller cd f.eks., men jeg tviler på du får noen forbedring av det.
    Surround receivere er vanligvis ikke så bra på stereo så der er ikke noe du kan gjøre med det.
    At elementene knapt beveger seg er jo bra, helt som det skal være, det vitner om at forsterkeren har kontroll på dine høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Mulig jeg forklarte litt dårlig her, er ikke så veldig inne i alle uttrykk osv. Det er 9 utganger, altså, 9 høytalere som kan være oppkoblet. Anlegget er 7.2. Det vil si at fire av utgangene er kun til fronthøytalerne. Mao, man kan ha to koblinger pr høytaler, eller to høytalere. Det ble vist at det er en fordel å ha to høytalere nede, og to mindre høytalere nesten i takhøyde for å få best mulig lyd ifl forklaringen som fulgte anlegget. I går kalibrerte jeg alt automatisk, og etter dette ble lyden langt bedre. Receiveren skjønte da at det bare var 7 høytalere, og "kuttet" ut de to på toppen som den opprinnelig kan benytte. Brokoblingen blir dermed ikke aktuell, og tror jeg dropper Bi-amp også.

Det var visst også mulig å innstille så lyden fra blue-ray spilleren kom via det optiske og bildet fra hdmi-kabelen. Som nevnt er det nok ikke rare forskjellen - om noen i det hele tatt. Men når man først har optisk kabel så hvorfor ikke.

Takker for tips. Enig i at Stereo på rimelige receivere ikke kan sammenlignes med stereoforsterkere ol. Men lyden ble nå betraktelig bedre enn mer fininnstilling

For å virkelig teste det hele skrudde jeg på The Matrix og scenen der Neo redder Morpheus fra helikoptere. Shit og det dundret. Rommet er bare 20 kvadratmeter, relativt smalt og godt isolert. Skikkelig suksess etter min mening (og da jeg har betalt festen er det jo det som teller )

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Allstar
    Mulig jeg forklarte litt dårlig her, er ikke så veldig inne i alle uttrykk osv. Det er 9 utganger, altså, 9 høytalere som kan være oppkoblet. Anlegget er 7.2. Det vil si at fire av utgangene er kun til fronthøytalerne. Mao, man kan ha to koblinger pr høytaler, eller to høytalere. Det ble vist at det er en fordel å ha to høytalere nede, og to mindre høytalere nesten i takhøyde for å få best mulig lyd ifl forklaringen som fulgte anlegget. I går kalibrerte jeg alt automatisk, og etter dette ble lyden langt bedre. Receiveren skjønte da at det bare var 7 høytalere, og "kuttet" ut de to på toppen som den opprinnelig kan benytte. Brokoblingen blir dermed ikke aktuell, og tror jeg dropper Bi-amp også.

Det var visst også mulig å innstille så lyden fra blue-ray spilleren kom via det optiske og bildet fra hdmi-kabelen. Som nevnt er det nok ikke rare forskjellen - om noen i det hele tatt. Men når man først har optisk kabel så hvorfor ikke.

Takker for tips. Enig i at Stereo på rimelige receivere ikke kan sammenlignes med stereoforsterkere ol. Men lyden ble nå betraktelig bedre enn mer fininnstilling

For å virkelig teste det hele skrudde jeg på The Matrix og scenen der Neo redder Morpheus fra helikoptere. Shit og det dundret. Rommet er bare 20 kvadratmeter, relativt smalt og godt isolert. Skikkelig suksess etter min mening (og da jeg har betalt festen er det jo det som teller )
    Hei,
    Bare vær obs på at du ikke får HD-lyd gjennom optisk kabel. HDMI er vel og regne som minst like bra som optisk så jeg ville bare brukt dette dersom jeg var deg:-D

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Da driter vi i HDMI 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du oppfattet litt feil nå....hdmi er det beste valget :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, sitter på jobb. Oppfattet riktig, skrev feil. Da kaster vi den optiske

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •