Elektrikerspørsmål: merkelige jordverdier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektrikerspørsmål: merkelige jordverdier

Hei

Jeg måler noe merkelig i strømanlegget mitt som jeg ikke skjønner logikken i.
    Fra før har det vært jordfeil i nabolaget hvor jeg til slutt fikk klaget min nød nok ganger slik at leverandøren fikk feilen utbedret. Da målte jeg helt ulike verdier fra jord mot hver av de to fasene i stikkontakten.

I ettertid har jeg fått montert helt nytt sikringsskap med jordfeilbrytere på alle kurser.
    Etter at jordfeilen ble ordnet opp i måler jeg nå identiske verdier fra hver fase til jord. Problemet er at det ikke er ca 130 volt som forventet, men ca 50 volt til hver fase. Hva er logikken??
    Noen som kan forklare? Det er forøvrig det samme om jeg tar hovedsikringen og måler rett på inntaket, så det er ikke noe som skjer lokalt i mitt hus (det er heller ingen jordfeilbrytere som slår ut).
    Altså: hvorfor måler jeg 50 volt til hver av fasene mot jord? Er det noe opplegg med at man kjører flere faser i strømnettet, mens jeg fremdeles kjører med gammelt opplegg inn?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig jordkabel? Du burde vel målt 110-115 volt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dårlig jordkabel? Du burde vel målt 110-115 volt?
    +1
    Høres wierd ut , du har 220-240 mellom fasene ?
    Gjort andre målinger ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdiene mellom fasene ligger på 235-240V så alt er i orden. Jeg har forresten IT-nett.
    Fase til jord er alltid symmetrisk så det er nok ikke jordfeil slik det var hos naboen før. Den varierer med tiden på døgnet. Alt i fra 50-80V symmetrisk til begge faser. Jeg spurte elektrikeren som la opp det nye sikringsskapet her hvorfor det var slik. Han sa han ikke visste nøyaktig hva det kunne være. Han hadde visst målt alle mulige rare verdier mot jord i andre anlegg også og virket ikke bekymret over dette i det hele tatt så lenge det var relativt symmetrisk.

Jeg har imidlertid sjekket opp litt og det kan tyde på at siden jeg har luftlinje så har jeg også kun lokal jord. Det har sikkert alle naboene også. Med andre ord er det vel fullt mulig at jordpotensialet kan variere uten å påvirke fasene fra strømnettet. Ikke veit jeg hva som gjør det. Vil selve bakkepotensialet variere såpass mye? Eller er det slik at strømnettet benytter sin egen jord lokalt som har et annet potensiale enn min lokale jord?

Selve jordingen min skulle være bra nok med tanke på at jeg har egen jord, samt at jord også er koblet til metallrøret for vannbrønnen som går sikkert 60-70 meter ned eller tilsvarende.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt til dårlig jordforbindelse kan det jo være en liten jordfeil på disse to fasene. Men nå får du vel kanskje ikke målt på den tredje fasen? Sjekk gjerne med et par naboer og se hvordan det er der.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner også å tro at feilen kan ligge på den fasen jeg ikke har inn til huset siden jeg ikke finner noen feil hos meg målemessig (har ikke megget riktignok), samt at ingen av jordfeilbryterne i sikringsskapet slår ut (har på alle kurser).

Det at feilen er symmetrisk på begge mine faser er vel strengt tatt en indikator på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at feilen ikke trenger ligge hos deg.

jeg er elektriker, og jordfeil kan ligge i 10 hus bortaførr.

Det skal mye til for at jordfeilbrytere legger ut i IT nett, dette er grunnen at de bruker IT nett på sykehus. Det kan forekomme mye snikstrømmer, og da skal ikke sikringen legges ut, da kan det ha katastrofale følger.

Kort forklaring på IT nett:
    IT-nett - Wikipedia

Ligger feil på den fasen du ikke har inn til huset??

Jeg skjønner egentlig ikke problemet her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært jordfeil i nettet hos meg før, og da lå det hos naboen så det er jeg klar over.

Problemet er at jeg måler mellom 50-78V (avhengig av tid på døgnet) fra jord til hver fase (symmetrisk) i stedet for nærmere 130V.

Jeg har overhodet ingen problemer med dette i praksis hjemme så vidt jeg vet, men jeg ønsker at rett skal være rett i strømnettet mitt.

Jeg er nesten helt sikker på at feilen ikke skyldes noe hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ringe din strømleverandør å høre med de.

Det er jo de som utbedre feilen, hvis feilen ligger utfor ditt hus. Du bare leier nett hos dem

Hva feilen ligger i, er litt vanskelig å se i gjennom et forum

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Verdiene mellom fasene ligger på 235-240V så alt er i orden. Jeg har forresten IT-nett.
    Fase til jord er alltid symmetrisk så det er nok ikke jordfeil slik det var hos naboen før. Den varierer med tiden på døgnet. Alt i fra 50-80V symmetrisk til begge faser. Jeg spurte elektrikeren som la opp det nye sikringsskapet her hvorfor det var slik. Han sa han ikke visste nøyaktig hva det kunne være. Han hadde visst målt alle mulige rare verdier mot jord i andre anlegg også og virket ikke bekymret over dette i det hele tatt så lenge det var relativt symmetrisk.

Jeg har imidlertid sjekket opp litt og det kan tyde på at siden jeg har luftlinje så har jeg også kun lokal jord. Det har sikkert alle naboene også. Med andre ord er det vel fullt mulig at jordpotensialet kan variere uten å påvirke fasene fra strømnettet. Ikke veit jeg hva som gjør det. Vil selve bakkepotensialet variere såpass mye? Eller er det slik at strømnettet benytter sin egen jord lokalt som har et annet potensiale enn min lokale jord?

Selve jordingen min skulle være bra nok med tanke på at jeg har egen jord, samt at jord også er koblet til metallrøret for vannbrønnen som går sikkert 60-70 meter ned eller tilsvarende.
    Husker du om han målte overgangsmotstand mot jord eller om han bare hentet dette tallet ut i fra en tabell? Om du tar en titt i samsvarserklæringen du fikk når han byttet sikringsskapet ditt så skal det stå både overgangsmotstand og hvilken type jording du har. Hva står der?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Du kan ringe din strømleverandør å høre med de.

Det er jo de som utbedre feilen, hvis feilen ligger utfor ditt hus. Du bare leier nett hos dem

Hva feilen ligger i, er litt vanskelig å se i gjennom et forum
    Jeg har meldt til strømleverandør. Regner med å få svar i løpet av en ukes tid basert på tidligere erfaringer. Kan sikkert ta enda lengre tid nå som det er ferie.

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at elektrikeren som skiftet skapet ditt kan ha glemt å kople til skikkelig jordforbindelse. Sjekk om du har en (minimum 6 mm gul/grønn) kabel koplet til i skapet. Følg isåfall denne og finn ut om den er koplet til korrekt i andre enden. Mål evt mellom en fase og vannrør i huset.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth_T
    Har en mistanke om at elektrikeren som skiftet skapet ditt kan ha glemt å kople til skikkelig jordforbindelse. Sjekk om du har en (minimum 6 mm gul/grønn) kabel koplet til i skapet. Følg isåfall denne og finn ut om den er koplet til korrekt i andre enden. Mål evt mellom en fase og vannrør i huset.
    Den samme feilen var der før jeg byttet sikringsskap og jeg spurte også elektrikeren om hvorfor det var slik, noe han ikke kunne gi noe konkret svar på basert på mitt lokale anlegg som virket ok. For å være på den sikre siden har jeg målt mellom jord i kontakt og vannrør på badet og disse har for det første full kontakt (ohm-messig) og potensialforskjellen er null.
    Jeg er derfor rimelig sikker på at min jording er OK her hjemme rent potensialmessig, selv om det selvfølgelig ikke er noen garanti for at jordingen er bra nok ledeevnemessig.

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkel måte for å finne ut om jordinga de er bra eller ikke kan være å måle slik som Kenneth_T sier, mellom et vannrør og en fase. Har du samme spenning der kan det være i trafo "feilen" ligger.
    Kanskje trafo er dårlig jordet? Bare en tanke. Jordfeil er noe piss iblandt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JarlDR
    Enkel måte for å finne ut om jordinga de er bra eller ikke kan være å måle slik som Kenneth_T sier, mellom et vannrør og en fase. Har du samme spenning der kan det være i trafo "feilen" ligger.
    Kanskje trafo er dårlig jordet? Bare en tanke. Jordfeil er noe piss iblandt.
    Med mindre min forståelse for strøm er helt blank så vil verdiene bli like siden potensialforskjellen mellom rør og jord er null med full kontakt dem i mellom. Med andre ord vil det bli de samme verdier mot hver fase uansett om jeg måler mot jord i kontakt eller rør.

EDIT:
    For å være sikker i tilfelle min forståelse er feil har jeg nå målt og resultatet er akkurat likt om jeg måler mellom en fase og et rør, som når jeg måler mellom samme fase og jord i kontakten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at feilen ligger på yttersiden av huset ditt, og ikke innenfor veggene.

Mye mulig i trafoen eller hos en eller annen nabo.
    Så er generelt lite du kan gjøre, annet enn å f.eks besøke alt av naboer for å måle hos de...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør bety at det ikke er noe galt med jordingen i seg selv. Da må det innebære at de to polene du har in i huset ligger for nært jordpotensialet, men av en eller annen merkelig grunn er det symetrisk. En teoretisk men høyst spekulativ mulighet er at det finnes 3 jordfeil som "samarbeider". 2 av dem er absolutte og ligger mot de to polene. Den tredje ligger mot den polen du ikke har inn i huset, og den er ikke veldig langt unna, samtidig som den er variabel. Den kan bestå i en kabelskade på en stikkabel for eksempel. Imidlertid kan det teoretisk være feil på inntakskabel, denne har tatt inn fuktighet, og mengden fuktighet i jordsmonnet bestemmer hvor stor feilen er.

Imidlertid er det ett problem. For å oppnå en RMS spenningsforskjell mellom fasene på over 200V (sinus) må man ha en peak spenningsforskjell på mer enn 282V. Det skal godt gjøres å måle en spenning på under 100V mellom hver fase og jord når man har over 200V mellom polene. Det avviket man kan få består i at polene har et mer komplekst faseforløp enn bare det de har i forhold til hverandre, men da skal spenningen mot jord bare kunne øke.

Er du sikker på at instrumentet er friskt og at det er brukt riktig? Det du sier er jo i overført betydning at du har målt opp en meter på gulvet, og når du måler den samme meteren fra andre enden med samme målebånd kommer du til 0,5 meter...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er merkelig.
    Jeg har luftbårent IT-nett, så inntaket er på loftet og ble sjekket av elektriker da han skiftet sikringsskapet for kun noen måneder siden (feilen var der før dette)

Måleinstrumentet er et midt på treet multimeter (Ironside IMT6000) som neppe er verdens mest nøyaktige, men det har nå vist seg å stemme tidligere (blant annet da jeg fant den forrige jordfeilen i nettet vårt) samtidig som det jo måler korrekt mellom fasene.

Det jeg gjør når jeg måler er å stille til 500 V vekselstrøm på multimeteret for deretter å måle. Min far som har jobbet med det elektriske i en større industribedrift har også sjekket med samme resultat og selv han med snart 30 års erfaring fra industrien forstår ikke helt hva som skjer og han tippet det måtte være noe med den tredje fasen jeg ikke har.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags instrument har du?