Plassering av sub i stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av sub i stereo

Prøver å kombinere stereo og hjemmekino, men strever litt med plassering av sub. Mtp kvalitet i stereo bør den vel stå langs frontvegg, og helst mellom høytalerne. For å få mer trøkk i kino hjelper det vel og sette den nærmere lytte posisjon. Som et kompromiss har jeg satt sub (en Velodyne DD10) i hjørnet foran.

Spørsmålet er da, hvordan vil det fungere med DD'en plassert rett bak til stereo lytting. Evt hvor lavt bør den deles.

Orker ikke teste for mye før jeg har en liten rettledning siden det tar endel tid å kalibrere inn DD'en.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av romet ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dessverre.

Kan forklare det enkelt. Ca 14kvm. 330cm bredt og 400cm langt, med skråtak fra ca 250cm ut i langsiden og 150cm normal takhøyde. Sofa står over hele bredden, ca 100cm fra ytterveg (laveste). Høytalere står på den 330cm veggen med full takhøyde. Sub står i venstre hjørne forran, og på høyresiden er det en åpning på ca 120cm som støter til tilsvarende rom og trapp ned til 1. etg.

Forresten, ligger noen bilder nede på siden her; Kan god demping kompensere for lite rom?
    Sofa er flyttet noe lenger frem.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte 2.1 oppsett selv en stund, sub ble brukt til film. Det var best lyd ved å ha den på frontveggen. Plasserte jeg den andre plasser kunne jeg lett høre hvor bassen kom fra selv om den var delt veldig lavt.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg var redd for.

Geir Arne

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Prøver å kombinere stereo og hjemmekino, men strever litt med plassering av sub. Mtp kvalitet i stereo bør den vel stå langs frontvegg, og helst mellom høytalerne. For å få mer trøkk i kino hjelper det vel og sette den nærmere lytte posisjon. Som et kompromiss har jeg satt sub (en Velodyne DD10) i hjørnet foran.

Spørsmålet er da, hvordan vil det fungere med DD'en plassert rett bak til stereo lytting. Evt hvor lavt bør den deles.

Orker ikke teste for mye før jeg har en liten rettledning siden det tar endel tid å kalibrere inn DD'en.

Geir Arne
    Tror nok det er best å ha sub foran. Har selv hatt både foran og bak sofa, men lyden blir merer "riktig" med sub foran. Og en DD10 vil gi mer enn nok trøkk på film, uten at du trenger å ha den nærme lytteposisjonen.
    Men skal sub kun brukes til film, så setter du den bak sofa

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •