Kalibreringshjelp i stavanger region

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibreringshjelp i stavanger region

Hei! Er det noen som vet om noen som reiser rundt og tar seg av proff kalibrering av lyd og bilde?

Skulle hatt litt fin tuning

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv http://www.avkalibrering.no/

Atle er en flink kar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Journeyman
    Prøv http://www.avkalibrering.no/

Atle er en flink kar

Har satt han på saken 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Website Template ( isf sertifisert )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, vi fikk da bilde bra i alle fall.

Makan til kranglete rom skal man lete lenge etter. En diiiger dip mellom 40 og 70 som totalt ødela Audyssey. Prøvde flere plasser, men mye samme klattet, bare andre frekvenser. legg til litt datatrøbbel, svintung sub og blaing i bruksanvisnnger, så har du oppskriften på en fiiiinfin kalibreringskveld. Føler det er mye å hente lydmessig i rommet, og en ekstra sub er nok første steget på veien.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ødela Audyssey?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prøvde faktisk å korrigere den store dippen, med forventet resultat. Er første gangen jeg har sett Audyssey bome så totalt på en korreksjon. Dette var med AS-Eq1.

Skal tilbake når sub #2 er i hus og se om ikke det kan bli en løsning på problemet. Alternativ posisjon var litt bedre i dette område, men der manglet det TOTALT dypbass. Det kutta tvert på 22Hz.

Lurte litt på om det kanskje kan være rommet. Det er bygd som rom-i-rom, er det noen fallgruver der?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rom-i-rom kan ha ganske myk veggkonstruksjon i og med at det ofte benyttes 2"x2". Det kan føre til at det absorberer noe bass, men om et korreksjonssystem ikke klarer å kompensere for en absorbsjon kan man like gjerne slenge den i restavfallet. Forøvrig er det dimensjonene på rommet som bestemmer det meste. Men det er jo også ting som et korreksjonssystem skal kunne takle. Imidlertid har jo Audyssey ikke akkurat kommet ut sensasjonelt bra på blinde tester. Harmann gjennomførte en slik test, og da var Audyssey det eneste systemet som ble bedømt som dårligere enn ingen korreksjon. Rommet hadde da betydelige akustiske tiltak så utgangspunktet var temmelig bra. Jeg kjenner ikke alle detaljer ved testen, og det er gjort tester av Audyssey som ikke er korrekt utført og således ikke kan vektlegges, men allikevel er Audyssey det systemet som konsekvent kommer dårligst ut når det gjelder sjanse for at det låter bedre etter korreksjon enn før. De er også yndede testobjekter for romkorreksjonshaterne, men dem om det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg har stort sett god erfaring med Audyssey. Som sagt er dette en av de ytterst få gangene det har brutt skikkelig sammen. Men nå er det en til sub på vei, så i verste fall kjører vi uten Audyssey og ser hva som må til. Blir nok betydelig lettere å få til med to subber.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til Atle som fikset prosjektor og bass Anbefales 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjalp adskillig å få en til sub. Gikk fra nesten umulig til lekende enkelt å få bra respons. Og dobbelt så mye headroom er ikke å forakte det heller. Kjørte subbene i lukket modus, uten lavpassfilter. Brukte PEQ på subbene til å fjerne den verste peaken, og justerte fase til responsen satt skukkelig. Satte en sub framme, og en bak. Subbene er SVS PB-Ultra. Endte opp med Audyssey i forsterkeren, og kuttet ut AS-EQ1, da denne ikke hadde stort forbedrigspotensiale i et så velfungerende oppsett. Gjenstår litt demping av rommet oppover i frekvens for å klarne opp litt, men bassen sitter bra nå.
    Projektoren var litt feil innstilt, og det samme med BD-spilleren. Når ting var satt opp rett og vi fikk ekte 1080p så det allerede mye bedre ut. En gråskalakalibrering senere så satt bilde 'så ei kula'!

Kurven med bare subbene og uten romkorreksjon:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt 15 av disse seam platene til å dekke taket med nå Acoustic Tuning

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forvent at de platene vil gjøre noe vesentlig under 800Hz. Ikke for å være negativ, men det er en del som setter opp slike plater for å fikse bass eller nedre mellomtone, men det vil helt enkelt ikke ha noen effekt. Derimot kan det ha en effekt på opplevelsen av bredde og høyde i lydbildet om du får dempet noen tidligrefleksjoner, eventuelt også noen flater med opphav til flutterekko.

For å sette det hele litt i perspektiv, jeg har et akustisk dempet rom som er nær ekkofritt ned til 200Hz. Under 200Hz må jeg måle ganske nært for å ikke få for mye påvirkning fra vegger, tak og gulv. Jeg har omkring 250mm demping på gulv og i tak (steinull, glassull og wedges lagvis for å øke effektiviteten) og på veggene har jeg ca 60cm totalt på flatene og en drøy meter i hjørnene. Selv døra er polstret med omkring 250mm demping. Inne i dette rommet er med andre ord mer enn 50% av volumet rent dempemateriale.

Så poenget er, du ønsker neppe å løse problemer i nedre mellomtone og lavere med absorbenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tanken bak platene er egenlig bare for å bli kvitt gjenklangen og ekkoet som er i rommet, og for å få diskant og lydbildet generelt et hakk bedre. Bassfeller og slikt kommer i neste omgang

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær klar over at vanlige Rockwool akustikkplater er et mye mer effektivt materiale, og mye billigere.

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier: Er du noen gang i Haugesund? Jeg kunne trengt en finkalibrering av anlegget mitt, blir ikke fornøyd.

Jeg har prøvd tipsene jeg fikk her, og knotet mye selv, men blir som sagt ikke fornøyd.

Evt. kjenner du andre som holder til i Haugesund-området? Eller butikker som tilbyr kalibrering?

På forhånd takk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ofte i Haugesund, dessverre. hvis du fikser en asfaltbane for racing der oppe så blir det flere turer. Avtale?

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, avtale!

Jeg får sjekke litt rundt, og satse på at det finnes andre spesialister som deg i mitt område.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •