Nybegynner trenger 1 godt råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger 1 godt råd

Hei! Jeg driver litt resarch angående rommet jeg skal bygge en minikino i. Rommet er (Lengde) 3,2m x (Bredde) 2,8m, så det er ikke allverden av plass å boltre seg på.

Planen var å kjøpe dette Onkyo TX-SR607 m/Dynavoice F-6 EX 5.0 og XTZ 99 W10.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten. Har også sett på samme forsterker med Omnia Mirage 5.1 oppsett da madammen synes denne løsningen er betraktelig finere, men jeg vil ha en maskulin kino. Første anlegget er prøvd hos en venn, og etter flere leste omtaler så er jeg ganske sikker på at dette sparker mer en godt nok for en nybegynner som meg. Omnia har jeg aldri hørt, men har lagt merke til at det er en fin design på dem...

Men så har jeg blitt fortalt at jeg må ta hensyn til at det blir relativt trangt mellom frontene, så en senter evt kan ødelegge mer enn det hjelper...

Jeg er helt fersk, og har skjønt at det er et fag som alt annet så her er jeg særdeles åpen for veiledning. Et ønske er at det skal være overkommelig i pris, og at det skal spille rent og pent.

Spørsmål:
    Hvordan kan jeg sette opp surround best mulig i dette lille rommet?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha vært adskillig mer bekymret over å fylle et så lite rom - 9 kvm - med så store høyttalere - med eller uten senterhøyttaler. Et par stativhøyttalere - i kombinasjon med en korrekt tunet sub - vil sannsynligvis være mye lettere å få til å spille "rent og pent", slik du ønsker deg. De store Dynavoice høyttalerne du linker til, trenger mye plass rundt seg - 20 kvm+? - for å låte noenlunde akseptabelt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der kan du se! Takk, Ulf-B. Hva med f.eks denne pakken istedet med samme forsterker? Dynavoice SC-5 EX m/ XTZ 99 W10.16 High glossy Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt hva budskjettet ditt er, men jeg tror jeg heller ville satset på en litt kraftig stereo forsterker, noen gode stativ HT og en sub.
    Feks:
    XTZ 99.26 Pianolakk Små-høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ 99 W10.16 high glossy Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Det virker for meg som et dugende annlegg.

Edit: MARANTZ INTEGRERTE FORSTERKERE - JFS SOUND SYSTEMS (en eller annen forsterker)
    KLIPSCH REFERENCE - JFS SOUND SYSTEMS ( en eller annen Høytaler)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Alkar! Research er spennende men man kan fort research'e seg til total forvirring. Det viktigste er å få på plass grunnlaget for utstyrsplassering, for på det området er det ganske mange tommelfingerregler man kan følge. Men selvsagt er det artig å drømme seg bort litt og så vil det jo være motiverende

Jeg har ikke hørt Mirage-settet eller Dynavoice-settet men jeg ville jo tippe at du får mye moro for pengene med Dynavoice. Med såpass lite rom ville jeg i stedet valgt disse surround-høyttalerne Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten de vil ta mindre plass på veggen og bli mindre ruvende. Men dette er kun basert på en praktisk innfallsvinkel, jeg har ikke hørt de selv.

Mange skryter av phantom-løsning i stedet for centerhøyttaler. Det kan fungere greit dersom man sitter alene midt i sweetspot og ser film. Men de som da sitter utenfor sweetspot vil få dialogen på feil sted i lydbildet, dialogen vil komme fra den høyttaleren man sitter nærmest. Så jeg vil anbefale center. Det anbefales også fra de fleste at center og fronter bør være innen samme serie eller hvertfall av samme merke. Jeg har ikke detmen det kommer av at jeg har brukt frontene jeg hadde fra før. Jeg har også hørt andre oppsett som ikke har det, og det kan fungere brillefint dersom de har noenlunde samme klangkarakter. Lag en ssshhhh-lyd, og varier mellom å si ssshhh med iiii-munn og ssshhh med uuuu-munn, så får du en fornemmelse av hvordan klangkarakteren på forskjellige høyttalere kan variere, selv om de i teorien skal ha samme frekvensgang.

Det blir kanskje litt trangt med 2,8 m i bredden, men du kan klemme høyttalerne et stykke ut mot veggen, og jeg vil i så fall anbefale at du plasserer 50 mm akustikkplater på sideveggen foran høyttalerne, slik at du får redusert veggrefleksjonene fra høyttalerne. Du vil da oppleve at bredden på lydbildet blir større og bedre fokusert. Har du tenkt lerret eller stooor TV?

Skal du bygge rommet fra bunnen? Har du mulighet til å legge skjulte rør osv?

Edit: ser flere har svart mens jeg skrev...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i stereo - som Sharkoon er inne på - går forbausende bra. M.a.o. har forslaget hans mye for seg. Hvis du absolutt skal ha surround, ser pakken med de litt mindre høyttalerne riktigere ut - uten at det er noen garanti for at dette er midt i blinken.

Et annet alternativ - hvis du ser for deg at du skal få deg litt større plass i overskuelig fremtid - er å kjøre i stereo med en surroundforsterker - med et par greie stativhøyttalere pluss sub i front. Når du får bedre plass, kjøper du deg et par passende fronter og degraderer dine stativfronter til surroundjobbing.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ting i gang.

Jeg kan ikke si at jeg har noe særlig erfaring med å velge riktig anlegg til riktig rom. De aller fleste som har litt peiling på dette her på avforum vil nok si at jeg har alt for store høyttalere til rommet mitt. De anbefaler vel Klipsch RF-83 til 35kvm+, og jeg har jo bare ca 18kvm. Men det fungerer helt konge synes da jeg. De spiller høyt, rent og har jævli bra trøkk. That's the way I like it! Anntakelig hadde vel mindre høyttalere spilt "penere", men jeg liker det brutalt jeg. Har blitt anbefalt å gå får Klipsch RF-63 i stedet, men det kommer jeg nok aldri til å gjøre. En kamerat av meg har RF-63 stående slik jeg har høyttalerene i et noen lunde like breit romt. Det låter da helt konge det også, men jeg synes fortsatt RF-83'ene låter enda bedre.
    Hadde det vært meg hadde jeg gått for det første anlegget du nevner. Skulle det ikke passe bra til rommet ditt, så er det jo bare å selge det. Tror heller ikke du skal bekymre deg for en center, da rommet mitt bare er ca 30cm breiere, og jeg har da nesten 1 meter brei centerhøyttaler. Fungerte helt fint i gamle kino'n, så skulle da tro det vil fungere i den nye også.

Vil du kjøre maskulint så vil du vel anntakeligvis kjøre litt brutalt også, og da skulle det vel ikke være noen fare med førstevalget ditt. MEN...! Dette er bare hva JEG tror da. Lønner seg jo å høre på de forskjellige erfaringer du får servert her. Jeg har f.eks aldri hørt RF-83 under optimale forhold.
    PS: Han jeg kjøpte Z-11'n av hadde RF-83 i ei lita stue, og han satt vel under 2 meter unna de. hehe..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens! Tusen takk for mange fine svar!
    Jeg vil ha surround. Det er ikke pengene det står på, da jeg ikke kommer til å kjøpe de dyreste elementene, men jeg vil gjerne ha følelsen av at når det smeller bak meg, så skal det være bak. Vi har et "virtual surround" anlegg til 15.000 kr. i stua, og det er seriøst ikke i nærheten av moro nok, så nå vil jeg aller helst gjøre det så bra som jeg kan få gjort det i dette lille rommet. Det er jo tross alt det lille lekerommet jeg har til disp.

Sharkoon: Jeg liker forslagene dine, men det er dette med surround da... Jeg vil aller helst ha best mulig løsning med bakhøytalere.

Tols1: Vi dreit oss ut og pussa opp huset ferdig, før jeg fant ut at jeg ville ha kino... Alle kabler kommer til å legges i kasser, og vegger og tak er rein betong med 10 cm glava før smartpanel. Jeg vil prøve å få til en prosjektorløsning, da vi har en fin TV fra før.

Ulf-B: Vi har et stort rom til tilgjengelig, men dette er nå gjesterom og kommer til å bli barnerom etterhvert. Jeg regner nesten med at jeg må klare meg med dette lille rommet, da det ikke er i bruk til noe som helst. Det er bare der...

Da begynner jeg å se på mindre anlegg, og har litt å lete etter før jeg setter igang for fullt. Setter enormt pris på tipsene alle sammen! Tusen takk!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MARANTZ RECEIVERE - JFS SOUND SYSTEMS - Marantz Recivere
    KLIPSCH REFERENCE - JFS SOUND SYSTEMS - Klipsch

Du kan feks lage et oppsett med RC52 i senter, og 4stk RB61. Det ville nok blitt en artig sammensettning.

Xtz Subbene er små, lette og plassere og bråker masse.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var ikke helt feil! Det likte jeg!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal nemlig lete lenge etter noe som er så dynamisk og presist som klipsch. Høy morro faktor til "lav" pris.
    Jeg vil anbefale noe med en litt mørk klang, feks marantz som reciver. Ettersom klipsch har horn, så kan det bli litt lyst.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey?! Jeg har kanskje blitt litt blind, da jeg hele tiden har vært innstilt på Onkyo, da dette også er mye moro for en billig penge... Har ingen erfaring med Marantz, men dette skal jeg snart få orden på. Flere tips på forsterkere jeg bør teste ut?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med Onkyo med klipsch. Verken som jeg har lest eller hørt.
    Jeg har selv en par år gammel marantz, som jeg syns fungerer kjempebra.
    Lyden er fin, litt mørk klang somsagt, men bare greit for å jekke ned litt skrikende diskant. Prismessig ligger de midt på tree'et. Ikke dyre ikke billige, Onkyoen er nok noe billigere.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Klipsch burde gå bra. Yamaha er også verdt å sjekke ut. Ikke noe å si på at du eventuelt kjøper Onkyo heller. I det hele tatt. her har du mange og gode muligheter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skal vel litt research til her som Tols1 nevnte istad, men takk for gode råd! Skal sette meg ned og undersøke litt nå. Nå skal jeg tilbake på jobben, som jeg må kjøre til i 2 gir da det snør på bondelandet i dag... I mai! Det er bare helt feil...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å kikke litt ja

Du ekke alene om snø altså.. Snør fan hakke her og.. -.-

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Greit å kikke litt ja

Du ekke alene om snø altså.. Snør fan hakke her og.. -.-
    Det var jaggu godt å høre, trodde det bare var her oppe i "ski-land" det snødde :sad:

Klipsch har jeg ikke personlig erfaring med hjemme men har jo fått høre det ved et par anledninger. Det mangler ikke på dynamikk hvertfall. Klipsch-lyden er vel litt elske/hate-preget; mange digger det mens en del ikke kan fordra den, sikkert en idé å få hørt et slikt oppsett før man bestiller?

Ellers vet jeg ikke riktig hvordan lyden vil forplante seg i et såpass lite rom. Problemer med stående bølger dukker først opp ved 49 Hz hos deg, så du risikerer å få litt boomy lyd hvis du ikke kalibrerer og justerer inn skikkelig. hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator Hvis du har mulighet til å lage noen skråkasser oppe ved taket kan det kanskje hjelpe noe.

Og som en svoren akustikk-mekker, så vil jeg anbefale å legge litt energi i akustikken når du har fått utstyret i hus og testet litt

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer opp skråkasser vil jeg tro. Jeg vil i allefall prøve å optimalisere lyden i dette lille rommet etter beste evne, slik at man kan ha mye glede av rommet selvom det ikke er så stort. Føler at akustikken er like viktig som gode elementer, når jeg ikke har et uendelig budsjett. Har planlagt demo på noen små høytaler hos en kompis til helgen (B&W anlegg) også søker jeg litt på nett. Får jo aldri kjøpt noe jo! Blir masse læring først ihvertfall. Dama ringte nettopp og fortalte at det begynte å regne i Oslo nå, så det er vel snøfritt til i kveld håper jeg. Uansett er det vel på tide at værgudene toner ned festinga litt fremover...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt storglede av mine Klipsch RB81 som fronter.
    4X RB61 er sikkert en meget bra løsning.

Jeg hadde helt klart valgt center framfor phantom, men dette har tols1 skrevet mye om.

Når det gjelder plassering, så er de høyttalerene med bassporten foran et enklere valg, da de kan plasseres nærmere bakveggen. Jeg hadde valgt å dempe 1. refleksjonspunktene på begge sider, om du går for Klipsch, eller andre høyttalere med horn-diskant.

Marantz og Denon kommer fra samme fabrikk og har samme eier. Disse er veldig like i lyden, elleres er vel også Onkyo et godt valg til Klipsch.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet med akustikktiltak er at det ofte tar litt plass dessverre. Men man kan jo benytte de stedene som ikke er brukbare, sånn som skråkasser som nevnt, man kunne også senke noen akustikkplater 10-15 cm ned fra taket, men da risikerer man kanskje en trykket stemning hvis takhøyden blir for lav. Akustikkplater hengt opp på strategiske steder på veggene er også effektivt fra 200 Hz og oppover. 1.refleksjonspunktene bør behandles uansett høyttalerkonstruksjon

Her skinner sola akkurat nå btw

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •