Nybegynner trenger 1 godt råd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg vært på telefonen med en klipsch levrandør som faktisk anbefalte meg det minste oppsettet dems i Reference serien til et så lite rom. De ser jo fine ut de....... Ellers har jeg begynt å titte på litt andre merker, og skal ta meg en tur på Soundgarden i løpet av ikke alt for lenge. Skal også innom hifi klubben og et par steder til da det finnes mye spennende i pygmé-klassen også. Takker for god hjelp alle sammen, så skal jeg lage en byggetråd når jeg kommer igang.

Denonbuster: I utgangspunktet er jeg jo mest hypp på å lage en skjult vegg som du hadde før du fikk lydtransparent lerret. Det hadde blitt sweet med litt store høytalere. RB serien til Klipsch har bassrefleksrørene bak, og så syns jeg det kanskje blir seende litt teit ut med en sånn vegg og sånne høytalere. Nå skal jeg ta meg tid til å høre på litt forskjellige løsninger og lære meg sketchup så jeg kan tegne litt.

Her skinner ikke sola, Tols1... Ikke i det heletatt, men veien er nå rein for snø så jeg kommer meg nok hjem ifra jobben etterpå!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB51 har porten bak, men RB61 og RB81 har porten foran.

I et så lite som, ville jeg valgt noe som er lukkede konstruksjoner, eller med porter foran. Dette hjelper veldig på plasseringsmulighetene.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke sjekke ut Kef sitt system?
    Elkjøp - KEF hjemmekinosystem

Dette har fått veldig mye skryt og paret sammen med en grei receiver som Onkyo TX-NR807 burde dette kunne fungere glimrende i ett såpass lite rom

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med KEF, men jeg hadde jo utgangspunktet lyst på noe som er ordentlig maskulint. Skal forsøke å teste dem også, men jeg syns i utgangspunktet at de blir litt for feminine til far's rom... Er det lov å si det???

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Framgangen så langt er som følgende:

1. Finne et anlegg som passer i dette lille rommet
    2. Lære en hel del om akustikk før vi gjør noe feil ifra start
    3. Lage en løsning på designet som har rom for store endringer over tid.

Stor takk for flott respons!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har jo utvekslet litt PM alkar, men vi kan godt ta akustikktemaet her i åpent fora og få frem andre synspunkter og erfaringer. Mine erfaringer er jo nyttet til egen kino, og det er langt fra sikkert at de er direkte overførbare til rommet ditt. Evt. kan du opprette en byggetråd borte på http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ptimalisering/ og legge ut litt tegninger og planer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    MARANTZ RECEIVERE - JFS SOUND SYSTEMS - Marantz Recivere
    KLIPSCH REFERENCE - JFS SOUND SYSTEMS - Klipsch

Du kan feks lage et oppsett med RC52 i senter, og 4stk RB61. Det ville nok blitt en artig sammensettning.

Xtz Subbene er små, lette og plassere og bråker masse.
    Jeg har en hjemmekino på omtrent din størrelse. Jeg har følgende betraktninger:

Jeg tror Klipsch RC52 + 2 RB61 i front er en god ide.
    XTZ-subber, gjerne et par stykker, er en god ide.

RB61 som surroundhøyttalere vil jeg ikke anbefale. Utfordringen med et bittelite rom er at surroundhøyttalere på stativ i ørehøyde kommer for nær ørene og ikke forsvinner i lydbildet.
    Jeg ville gått for ekte 7.1 i et så lite rom, og brukt mindre høyttalere i surroundkanalene, plassert temmelig høyt på veggen (nesten helt oppunder taket) for å gi en omsluttende effekt.

Om du er på budsjett ville jeg forsøkt 4 stk Dynavoice Magic FX-4 oppunder taket:
    Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Ellers har jo Klipsch gode, små surroundhøyttalere både i Synergy-serien (S-2) og i Reference-serien (RS-42, som jeg ville foretrukket 4 stk av).

På receiversiden ville jeg gått for Onkyo. Skal godt gjøres å få mer bang for the buck nå om dagen.

Litt ubeskjedent legger jeg ut lenke til byggetråden for min hjemmekino, der du kan se valgene jeg har tatt mhp høyttalere og akustikkhåndtering:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ubber-vei.html
    NB: De innledende skissene avviker en god del fra det ferdige resultatet når det gjelder valg av fronthøyttalere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Kult. Igjen tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg hadde faktisk gått ut ifra at et lite rom kun kunne ha 5.1 men 7.1 med små høytalere er desidert mest fristende. Bare tittet såvidt innom siden din nå, men den skal jeg titte mere på!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Dynavoice Magic FX-4 som surround lyd er jeg med på. I allefall med den budsjettprisen der! Hva vil du foreslå som front høytalere og senter da i såfall?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Roffe: Dynavoice Magic FX-4 som surround lyd er jeg med på. I allefall med den budsjettprisen der! Hva vil du foreslå som front høytalere og senter da i såfall?
    Frontene må fortsatt være av god kvalitet, så forslaget om Klipsch RC52 + 2stk RB61 er bra det. Det er noe med dynamikken i Klipsch som gjør at de fungerer meget godt på filmlyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utdype en tanke:

Jeg deler hjemmekinohøyttalerne i 3 "soner".

1. Frontene - Altså venstre, høyre og senter. Disse bør ha god lydkvalitet og være matchet lydmessig. De skal også kunne gjengi ganske mye trykk for å gi realisme til alt det kule av effekter som skjer på skjermen.

2. Surroundhøyttalerne. 2 stk i 5.1, 3 stk i 6.1 og 4 stk i 7.1. Disse er det ikke veldig viktig å matche lydmessig med frontene, med mindre man hører mye kvalitetsmusikk i surround (og da snakker jeg ikke om live konsertopptak, der surroundhøyttalerne gjerne bare gjengir ambience-lyder, men mer spesielle ting som 2L-utgivelser og slikt). Men selv for spesielle surroundmusikkopptak ser jeg det ikke som essensielt at surroundhøyttalere og fronter er voice matchet. Det er heller ikke det samme behovet for trøkk her, og spesielt ikke om man kjører 7.1 (istedenfor 5.1), siden det da blir omtrent halvparten av lydtrykket per høyttaler.
    Personlig har jeg også en preferanse om at disse kan plasseres ganske høyt på veggen, og spesielt i små rom. Det er bedre enn å ha dem tett på ørene.

3. Subwooferne i LFE-kanalen. Denne trenger ikke å være lydmatchet med noe av det andre, siden de jobber med andre signaler og frekvenser, men spesielt for film er det viktig med nok trykk og dyp frekvensrespons. For musikk er det viktig med jevn og presis frekvensrespons. For veldig små rom kan man faktisk ha fordel av å kjøre lukket løsning (evt. plugge alle bassportene), fordi rommet under en viss frekvens får en romforsterkning som er ganske formidabel. Da vil lukkede løsninger få dypere bass enn bassrefleksløsninger, men det krever mer av elementene likevel, siden man ikke får hjelp av bassporten, så her bør man ikke underdimensjonere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her begynner å bli moro! Hvordan bør bakhøytalerene plasseres i forhold til sitteplass da? Hos oss blir det kun en sittegruppe, og bak der er det kun 30 cm til bakvegg.

Tols1: Jeg skal lage byggetråd så fort jeg får planene sånn nogenlunde i hodet. Driver og herjer med sketchup nå, men det er jug at det er så lett! Merker at mine manglende datakunnskaper er direkte irriterende akkurat nå, men når det funker kommer det en ordentlig tråd. Prosjektet er tiltenkt som et juni-prosjekt da det ikke er så innmari stort.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Tols1: Jeg skal lage byggetråd så fort jeg får planene sånn nogenlunde i hodet. Driver og herjer med sketchup nå, men det er jug at det er så lett!
    Alt er lett når man kan det vettu'. Etter et par (hundre?) timer så sitter det i fingrene

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg vært og hørt Klipsch på Onkyo TX 607... Jeg tror oppsettet kommer til å bli som følger (forbehold om endringer)

Front: Klipch RB 61 (2 stk på stativ)
    Senter: Klipsch RC 52 (På stativ)
    Surround: Dynavoice Magic FX-4 (4 stk på vegg)
    Bass: XTZ 10"

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg si, det annlegget blir du nok fornøyd med =)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skulle jo ikke være sånn til å begynne med, men jeg må si jeg virkelig gleder meg til å få et ordentlig oppsett. Er utrolig takknemlig for hjelpen jeg har fått ihvertfall, og nå som jeg sitter på å vente med å starte prosjektet så kan jeg jo bruke litt tid på å planlegge rommet. Vet jeg har mye å lære når det kommer til akustikk, men jeg gleder meg virkelig til å lære dette her.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok en veldig bra kombinasjon.
    Legg inn noen kroner i budsjettet til akustiske tiltak, så lover dette godt.

En liten digresjon: man får aldri stor nok center... kanskje RC62?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk er jeg enig med enkelte her... Finn noen med portene foran.
    En med bassporten bak kan fort gjøre mere skade siden du må klistre dem opp i bakvegg.
    Dessuten.. Du vil aldri få helt glede av den vanvittige dynamikken til Klipsch i ditt rom. Blir for lite. Tror jeg vil si meg enig med din kone mtp omnia. De sprer lyden godt i rommet og det er vel viktig med ett såpass lite rom.

Det beste? Prøv selv!

P.s Sjekk med andre med minikino og se hva de anbefaler

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Dessuten.. Du vil aldri få helt glede av den vanvittige dynamikken til Klipsch i ditt rom. Blir for lite.
    Dette mener jeg er tull. Så lenge rommet behandles akustisk slik at man har kontroll på refleksjoner og etterklang, så er det ingen problemer med dynamikken til Klipsch eller annen dynamikk i et lite rom.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror jeg vil si meg enig med din kone mtp omnia. De sprer lyden godt i rommet og det er vel viktig med ett såpass lite rom.
    Omnia er sikkert gode til sitt bruk, men at god spredning skulle ha noe mer å si i et lite rom i forhold til et stort er jeg uenig i.

Jeg har et lite rom, og mener det er mye viktigere å holde kontroll på refleksjoner og etterklang i dette tilfellet. Har man ikke det, blir det lett hard og masete lyd.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvordan man vender og vrir på dette prosjektet, så blir det jo ikke så voldsomt dyrt. Da kan alltid oppgraderingsmonsteret komme og ta meg også. For min del så har Tols1 vært svært behjelpelig med lesestoff og veiledning om akustiske tiltak, og slik jeg har forstått det så er dette noe som må til for å få optimalisert gleden ved å ha et slikt rom. Etter det jeg har skjønt vil et ok anlegg spille betraktelig bedre i et optimalisert rom, enn f.eks i et rom uten akustiske tiltak.

Jeg skal ut å høre på flere anlegg nå som jeg har fått blod på tann. Skal senere opp til en god venn som har Onkyo og Polk Audio oppsett i et relativt lite rom. Dette gleder jeg meg til.

Ellers så er det sånn at jeg syns Klipsch var som et kinderegg. Perverst digg lyd, pene og se på og ikke minst bassporter i front. Et lite pluss i margen for at det er maskuline høytalere, og de små høytalerene er ikke så dyre at det er noen vits i å spare penger på å gå ned i size for å få det inn i budsjettet. Omnia utstyret syns jeg er kjempeflott og stilrent, men jeg må si at siden jeg er nybegynner lar jeg det visuelle spille en rolle. Kort og greit så skal det enten være skjult, eller så skal det være maskulint. Først og fremst skal lyden være bra i forhold til pris, og da er det mye å velge imellom som tilfredstiller øynene mine også. Frøkena har tross alt fått dekorere resten av kåken... I pappa's rom skal det ose testosteron, og kanskje et snev nerd. Madammen er fornøyd uansett hun, bare så lenge hun kan få nyte en god film med noe godt i glasset en gang i blandt hun også, og det skal hun selvfølgelig få.

B&W skal også testes, og det samme skal Harman Kardon på Soundgarden.

Jeg er utrolig glad for all tilbakemeldingen her, og syns nå det er jævlig mye kulere å planlegge dette rommet nå, enn det var for et par dager siden! Sketchup er fortsatt litt vanskelig, men i verste fall blir det å scanne tegninger på ark og legge dem inn for latter og gode råd.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •