Frekvens på sub(cross over) for musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvens på sub(cross over) for musikk?

Hei , som tittel sier så lurer jeg på hvilken frekvens jeg skal sette cross over på når jeg hører på musikk. Har prøvd å lese rundt men finner ikke noe svar på det.
    Vis jeg ikke tar feil er det 80hz til film , men til musikk føler jeg ikke subben tar noe av bassen, stillte cross over til 120 nå og da ble det mye bedre syns jeg.
    Kan også nevnes at LFE/bass out står på SWFT alle 5 høytalere står på small.
    Takker på forhånd for all hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret ditt vil også ligge en god del i det fronthøyttalerne dine klarer å levere av dybde.

Det eneste 100% rette, er det du føler er rett. Det eksisterer generelt ingen fasit, bare en veiledning.

Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har nokk rett der, får nesten prøve meg ut ka eg lika best då.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har xover på 120 med mine ikon6 og cv subb+diy svs tuber.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt best resultater med deling ved 60Hz og 80Hz, men har da hatt høytalere av litt størrelse. Har man bare noen små noen, så hadde kanskje en delefrekvens høyere opp vært bedre. Men dette kommer også an på SUB'ene man kjører. Er ikke alle som låter like bra oppover i frekvens. Jeg føler selv ihvertfall, at øker man opp over 80Hz må man ihvertfall nødt til å ha SUB (ene) i front, og aller helst to stk slik at man kan sette en på hver side i front.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca. 35 hz, gjerne lavere...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 50 hz, lavere går ikke frontene...............

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At trådstarter syns det låter bedre å dele ved 120hz har ingen betydning?
    Personlig syns jeg det Kane skriver virker fornuftig.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken type høytalere trådstarter har, verken sub eller front. Men Føyer meg i utgangspunktet i rekken med relativt lav deling på sub'en. Opp til 60-80hz max.

Men når man går fra 5-kanals til 2-kanals må man i mange tilfeller øke level på sub'en. For da får den bare signal fra 2 høytalere, i motsetning til 5 på surround. Var i allefall slik jeg opplevde det på min Denon 3808.

Men til trådstarter. Du må gjerne dele ved 120hz, så lenge du syntes det er bra slik, eller om rommet sluker usannsynelig mye bass. Men i utgangspunktet skal sub'en bare ta over der frontene slutter å levere og det er gjerne fra 30-60hz. Men som andre sier. Liker du 120hz crossover bedre er det INGEN grunn som er så god at du burde la være.

Lykke til.

Geir Arne

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fungerer 80hz bra.. Det hadde vært interessant å vite hva slags utstyr trådstarter har, og hvordan han har plassert suben. Min er plassert i frontrekka ved siden av den ene høyttaleren, så da er det mindre problematisk å dele suben såpass høyt enn som subben hadde stått til siden eller bak i rommet med tanke på å klare å lokalisere basslyden.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå innført aktiv deling også på frontene (Klipsch RB81), og derfor forsøkt å flytte delefrekvensen opp til 70hz.

I et stereo oppsett uten aktiv deling til høyttalerne er det ofte smartest å la sub(ene) kun spille det høyttalerne ikke gjør, som regel fra 30-50 hz og nedover.

Har man aktiv deling (som i en surround receiver), kan det ofte være noe å hente på lydkvalitet ved å la subene spille noe høyere i frekvens, for å avlaste høyttalerne for bassen de sliter med å levere (uten høy forvrengning).

Ved delefrekvens på 80hz eller mer, kan man fort høre hvor bassen kommer fra, og da bør sub(ene) stå sammen med høyttalerne.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har nå innført aktiv deling også på frontene (Klipsch RB81), og derfor forsøkt å flytte delefrekvensen opp til 70hz.

I et stereo oppsett uten aktiv deling til høyttalerne er det ofte smartest å la sub(ene) kun spille det høyttalerne ikke gjør, som regel fra 30-50 hz og nedover.

Har man aktiv deling (som i en surround receiver), kan det ofte være noe å hente på lydkvalitet ved å la subene spille noe høyere i frekvens, for å avlaste høyttalerne for bassen de sliter med å levere (uten høy forvrengning).

Ved delefrekvens på 80hz eller mer, kan man fort høre hvor bassen kommer fra, og da bør sub(ene) stå sammen med høyttalerne.
    Hva bruker du til denne aktive delingen Norcad?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne tråden

Jeg har Mentor 8 fronter - og SVS pb12 Pluss2 sub. Hva er stalltipsene her for deling? Har prøvd meg litt frem, men synes det er vanskelig å finne "fasit", særlig når man "bytter" fra film til en konsert BD

Er det slik at dere bytter deling fra film til musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen svare meg på dette...
    Hva med sub med rom korrigering? I manual står det at det skal stå på bypass..... er det alltid korrekt?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktig å skille på sub koblet på stereoforsterker med fronter som spiller fullrange og sub koblet til LFE utgangen på en surround preamp hvor du deler bort bassen fra frontene.

Høy deling og fullrange fronter kan i mange tilfeller spille ganske så dårlig. I et slikt oppsett, enten man bruker høynivå innganger eller kobler til pre out fra forsterker, er det ofte en fordel å benytte lav deling. Maks dobbel frekvens av -3dB punktet til frontene er en tommelfingerregel mange benytter med hell.

Ved bruk av en surround pre kan man i teorien sette x-over så høyt man egentlig vil så lenge subben er i stand til å spille høye nok frekvenser og lydsignaturen mellom sub og fronter matcher. Et slikt oppsett har i mine øyne(eller ører) mange fordeler da man kan avlaste frontene og man kan f.eks kjøre romkorreksjon(f.eks SVS-EQ1 en AM8033) på subene. Med riktig plassering av suber kan man få gode resultat av at subben spiller forholdsvis langt opp i frekvens.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere delt sub'ene mine (SVS PC12-NSD) helt oppe på 200hz og det spilte meget bra, men jeg har EQ1. Det var dette som gav rettest kurve med færrest dip'er.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva bruker du til denne aktive delingen Norcad?
    Behringer DCX2496 - lett modifisert med annen strømforsyning og black gate kondiser på utgangene.

På musikk har jeg frem til nå kjørt fullfrekvent på frontene (utenom DCXen) og lav deling. Men har nå også koblet frontene via DCX og tester med bratt deling ved 70hz. Virker lovende!

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Behringer DCX2496 - lett modifisert med annen strømforsyning og black gate kondiser på utgangene.

På musikk har jeg frem til nå kjørt fullfrekvent på frontene (utenom DCXen) og lav deling. Men har nå også koblet frontene via DXC og tester med bratt deling ved 70hz. Virker lovende!
    Modifiserte du DCX2496 selv med bedre strømforsyning og black gate kondiser?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShyFx
    Modifiserte du DCX2496 selv med bedre strømforsyning og black gate kondiser?
    Ja, du finner mods her:
    Selectronic : Vente par correspondance de composants électroniques

OPTION : set of 6pcs BlackGate output capacitors
    Référence: 10.3013-14US
    EEC customers (inc. 19.6% VAT): 9,60 euros
    Rest of the world (ex VAT): 8,03 euros

ANALOG PSU / 230VAC fully assembled and tested
    Reference: 10.3013-1GBM
    EEC customers (inc. 19.6% VAT): 79.00 euros
    Rest of the world (ex VAT): 66,05 euros

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant. ... og av alle mods, valgte du disse fordi ... noisereduction?
    Jeg har også lyst å "prøve" noe lignende for å få integrert sub og bass/mellomtoner optimalt samt korringering på laveste oktavene i frontene. Hm.

Merker jeg har MAAAnge muligheter.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •