Radioshack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56

Tråd: Radioshack

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radioshack

hei.leste litt på hellnoob sin subkalibrering.men eg skjønner det ikkje helt.har aldri vert borti noe sånnt før så om noen kan forklare meg hvordan foreksempel kor eg ser at frontene ska stå på 80db?er det på radioshacken?sikkert dumt spørsmål men det får våge seg,for eg har ikkje litt peling engang.så håper noen kan forklare det til meg på godt norsk ehhehe.legger med en forklaring fra hellnoob her.

Hellnoobkalibrering (for 1 til n subwoofere) (ihvertfall opp til n=4) ved avspilling av 50hz sinustone
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB etc.), kommer an på frontene, forsterkeren og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20).

Fasejustering av sub1
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene alene ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*

Sette korrekt gain på sub1
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB. Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du leser av alle verdier på radioshacken.
    Forklaringen til hellnoob er er i grunn lettfattet og grei.
    Du justerer mastervolum på forsterkeren til frontene alene spiller 80dB.
    Herfra behøver du ikke å røre mastervolum før du er ferdig.
    Juster så gain på alle subene hver for seg til de spiller 80dB.
    Juster deretter fasen på subene ved å spille med frontene og sub samtidig, en sub av gangen. Fasen er riktig på det punktet du får høyest økning i nivå, som nevnt rundt 6dB
    Når alt spiller i fase, kan du gå inn i menyen på forsterkeren og sette crossover på frontene. 80Hz er vanlig å bruke her.
    Når du kalibrerer kan det være en fordel at radioshacken står på samme sted hele tiden for å unngå avvik i målingene.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Ja du leser av alle verdier på radioshacken.
    Forklaringen til hellnoob er er i grunn lettfattet og grei.
    Du justerer mastervolum på forsterkeren til frontene alene spiller 80dB.
    Herfra behøver du ikke å røre mastervolum før du er ferdig.
    Juster så gain på alle subene hver for seg til de spiller 80dB.
    Juster deretter fasen på subene ved å spille med frontene og sub samtidig, en sub av gangen. Fasen er riktig på det punktet du får høyest økning i nivå, som nevnt rundt 6dB
    Når alt spiller i fase, kan du gå inn i menyen på forsterkeren og sette crossover på frontene. 80Hz er vanlig å bruke her.
    Når du kalibrerer kan det være en fordel at radioshacken står på samme sted hele tiden for å unngå avvik i målingene.
    hei.jo men eg skjønner ikkje hvor eg skal finne ut hvor 80db er eg,på radioshacken er det jo tall fra -10 til +6 db.hvor i pokker skal eg finne ut når de er i 80 db da?hvis du sier at eg må rekne osv,da blir eg frustrert mann heheh.asså eg har ikkje peling på dette.sitter og leser litt men dette går rett over hodet på meg.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh...har du den analoge?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh...har du den analoge?
    jepp

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du stiller hjulet på 80.
    Da er 0 på meteret 80dB.
    -10 blir da 70dB og +6 blir 86dB.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du måler skal instrumentet stå på C weighting.
    Og slow response gjør det lettere å lese av verdiene.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du stiller hjulet på 80.
    Da er 0 på meteret 80dB.
    -10 blir da 70dB og +6 blir 86dB.
    oki.så hvis eg har skjønnt dette riktigt no,så skal front ht vere på null når eg måler de og samme med suben?men hvis de er langt over null da,må eg skru ned db i reciveren da til de måler null eller 80db eller mindre på frontenen?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...nei.
    1. Du måler frontene alene først. Du vil ha 80dB kun på frontene.
    Dette justerer du med mastervolum på receiveren.

2. Etterpå måler du suben alene. Du vil også ha 80dB på denne.
    Nivået på suben justerer du direkte på subforsterkeren.

3. Deretter måler du sub og fronter sammen.
    Nå skal du måle 86dB hvis subben er i fase.
    Hvis du måler mindre må du justere fasen på suben.
    Fasen justeres også direkte på subforsterkeren. Det er enten en 0/180 grader switch eller et trinnløst portmeter.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki takk skjønndte det litt bedre,da målte eg bare frontene og begynnte på volum -20,men får og få de i 80db måtte eg sjru litt ned til -24 da var de på 0 på radioshacken,så da måler de 80db ikkje sant.men eg kan ikkje teste suben nå,men den står på kl 12 i gain og +1 på reciveren,men eg rekner med den i reciveren skal ned til 0,samme med gain og justere til den måler likt med frontene.men når eg får de i fase,hva hvis det blir for lite bass da,og hvis eg skrur opp i reciveren,vill de da dette ut av fase?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne stille sub-level til 0 i receiveren ja, men dette er ikke kritisk for utfallet.
    Hvis du syns det er for lite bass kan du øke sub-level i receiveren til ønsket nivå.
    Dette vil ikke på noen måte påvirke fasen.
    Du kan også gjøre som hellnoob i punkt 4.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki.tusen takk for hjelpen.dette satt eg stoor pris påda blir det fullt liv imorgen her.men skal eg da kjøre ypao på yamahaen først da før eg begynner med målingene?bare for vite det

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør ypao etter målinge dine.
    Du vil kunne oppleve at ypao setter frontene dine til large og sub-level veldig lavt.
    Men da setter du frontene til small, crossover på 80Hz og sub-level setter du tilbake til 0 (som nå er din referanse).

Bare hyggelig Håper du ble litt klokere i allefall.
    Spent på å høre hvordan det går i morgen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør ypao etter målinge dine.
    Du vil kunne oppleve at ypao setter frontene dine til large og sub-level veldig lavt.
    Men da setter du frontene til small, crossover på 80Hz og sub-level setter du tilbake til 0 (som nå er din referanse).

Bare hyggelig Håper du ble litt klokere i allefall.
    Spent på å høre hvordan det går i morgen.
    jo ble litt klokere.skal komme med en tilbake melding i morgen eg

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    jo ble litt klokere.skal komme med en tilbake melding i morgen eg
    har et spørsmål jeg også, jeg sitter med en radioshack og et vanlig sound level meter, (som angir fra 85-120db) og når jeg sitter med 100db på sound level meteret så setter jeg 100db på radioshacken også, den analoge viseren på radioshacken angir da basstrykk? fordi jeg merker at den reagerer kraftig når bassen økes...?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    har et spørsmål jeg også, jeg sitter med en radioshack og et vanlig sound level meter, (som angir fra 85-120db) og når jeg sitter med 100db på sound level meteret så setter jeg 100db på radioshacken også, den analoge viseren på radioshacken angir da basstrykk? fordi jeg merker at den reagerer kraftig når bassen økes...?
    Den angir lydtrykk.
    Ved vanlig musikkavspilling vil nok meteret gå i takt med bassen ja.
    Det er bassen som utgjør det sterkeste lydtrykket i musikkens frekvensområde.

Men nå må jeg ta kvelden. Får ta resten i morgen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hei.ble det bedre med SvS PC-13 Ultra når du fikk den?du hadde vel noe samme problemet som meg,hvis eg ikkje tar feil.får skatte penger snart vettu.så derfor lurer eg på om eg ska kjøpe en sånn eller 2 SVS PC12-NSD.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der fikk eg de i phaseheftigt,dette vart jæ....bra.mene g skrudde frontene ned til 0 og suben sto no på 1.mend et eg lurer på er etter eg har kjørt ypao,skal eg da sette front ht ned til 0 igjen da?også lurer eg på skal eg måle center og bak i 80db og?men eg måtte opp i +5 på reciveren på sub level da.vart litt dafft på film,men musikk fytti rakeren.men kan eg skru litt mer opp når eg skal se film?,den er på+5 nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra jeg var faktisk litt nysgjerrig på hvordan det gikk hos deg.

I utgangspunktet burde du skru de ned til 0 igjen, siden dette nå er utgangspunktet for at det låt bra før YAPO. Men det viktige er at du synes det låter bra. Jeg kjenner ikke Yamaha men du har kanskje en funksjon som sender støy ut på en kanal om gangen? Da kan det være lurt å ta en runde for å sjekke at alle kanalene spiller like høyt, f.eks. 80 dB. Etter boka skal center og surr også spille med 80 dB ja.

Det skader ikke å skru opp suben noen dB på film, f.eks. 2-3 dB kan være det som skal til for å gi litt ekstra trøkk.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så bra jeg var faktisk litt nysgjerrig på hvordan det gikk hos deg.

I utgangspunktet burde du skru de ned til 0 igjen, siden dette nå er utgangspunktet for at det låt bra før YAPO. Men det viktige er at du synes det låter bra. Jeg kjenner ikke Yamaha men du har kanskje en funksjon som sender støy ut på en kanal om gangen? Da kan det være lurt å ta en runde for å sjekke at alle kanalene spiller like høyt, f.eks. 80 dB. Etter boka skal center og surr også spille med 80 dB ja.

Det skader ikke å skru opp suben noen dB på film, f.eks. 2-3 dB kan være det som skal til for å gi litt ekstra trøkk.
    hei.jo det vart som natt og dag.det vart heilt fantastisk no.ikkje stygg bass lengre,digger detno sitter eg her og smiler menst eg hører på flo rida,flott lyd og flott bass.hva mer kan man ønske.suben kunne vert bedre,men den ble 10 ganger bedre allerede.men eg tro det er det beste eg klarer i dette rommet.da skal eg kjøre den støy på hver kanal og få alle ht i 80db.fytti rakeren dette va gøy når man får det tilhelt nydlig bass.at eg ikkje kjøpte radioshack før,har gått og bannet og steiket her hehe.beste innvisteringen eg har gjort hehhee.smiler og smiler fra øret til øret.og til alle sammen tusen takk for hjelpen!!kunne ikkje klarte det uten dere.tror neste prosjekt er og gjøre noe med akustiken her,fått opp noen bassfeller kansje osv.men det får eg ta etterhvert.men eg har blitt litt klokere på kalibrering.så da har eg lært noe nytt og.fantastisk forum her.kunne ikkje levd uten avforum

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •