Kalibrering av en XTZ 10" sub, hva gjør jeg galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av en XTZ 10" sub, hva gjør jeg galt?

Hei!

Som tittelen hinter til så sliter jeg med å få bra lyd ut av subben, MEN, dette gjelder kun i sitteområdene.. 2m til høyre for subben har jeg kanonbass, samme gjelder på andre siden av stua hvor jeg har pc'en.. Men i sofaene eller stolen så er bassen totalt usynlig! Har krabba rundt på gulvet for å finne sweetspot uten nytte, har prøvd å stille inn alt mulig rart uten noen form for endring i resultatet..

Legger ved en skisse av stua for å forhåpentligvis få noen gode tips på hva jeg kan gjøre!

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben der hvor bakerste sofaen / der du sitter. Så går du rundt i rommet til du finner beste plassen, hvor du liker det best med bass. Så setter du subben tilbake dit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det opptil flere ganger, men resultatet er alltid det samme: Bassen er ALLE andre steder enn der folk sitter..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som du har et utfasningsproblem, da er det ofte fasen på suben som bør justeres i forhold til frontene. Forsøk å sette delefrekvensen til 80 Hz og spill av et testsignal på 80 Hz på moderat volum, så justerer du fasen til du hører at volumet i lytteposisjon blir høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener delefrekvensen står på 80hz nå, men skal teste det ordentlig i morgen så ikke naboene blir gærne!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å plassere suben i hjørnet fremme til venstre? Da vil du få litt eksrta drahjelp fra rommet.
    I tillegg er det nok noe justering av fase som må til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du mulighet for å plassere suben i hjørnet fremme til venstre? Da vil du få litt eksrta drahjelp fra rommet.
    I tillegg er det nok noe justering av fase som må til.
    +1

Forsøk med og snu på suben også i hjørnet, så den spiller i forskjellige vinkler.
    Kan også forsøke og vende den så den spiller med element og porter mot veggen..

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne. Skissen din ligner litt på kjellerstua mi. Først hadde jeg sofa helt inntil bakveggen og hadde skikkelig trøkk så det virkelig holdt.. Nå står sofa 1.5m fra bakveggen og bassen er totalt borte. Forferdelig irriterende. Jeg har prøvd å justere på hz på basser uten at det hjelper noe. Midt i rommet finnes ingen bass!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Henger meg på denne. Skissen din ligner litt på kjellerstua mi. Først hadde jeg sofa helt inntil bakveggen og hadde skikkelig trøkk så det virkelig holdt.. Nå står sofa 1.5m fra bakveggen og bassen er totalt borte. Forferdelig irriterende. Jeg har prøvd å justere på hz på basser uten at det hjelper noe. Midt i rommet finnes ingen bass!!
    Testa å edre fasen da ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å komme skikkelig i mål med subwooferjustering uten et minstemål av verktøy. Jeg vil absolutt anbefale å skaffe en lydtrykksmåler, man trenger ikke noe avanserte greier, de koster under 500,-.
    Velleman Lydtrykksmåler - dynaBel AS
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - Radio Shack - L-Sound AS

Deretter forsøk å følge guiden til Hellnoob Hellnoob-kalibrering

Når dette med fase, utfasing, dB, Hz osv. sitter litt mer i fingrene, kan man komme temmelig langt ved å finjustere, endre plassering, elementvinkling etc. Det er ikke meningen å ta motet fra noen, men bare et velment tips for å komme ett steg i riktig retning

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Testa å edre fasen da ?
    Hehe, jeg er så grønn vettu.. du mener sikkert mye mer enn bare å vippe over bryteren bakpå Cerwin Vega subben (0-180) ?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ganske likt problem som deg. Bassen forsvinner pga formen på rommet. L-rom er ikke så kult. Bassen ligger seg i hjørnene. Prøvd å flytte Sofaen inn i hjørnet? Hadde selv sofaen midt i rommet mitt før, og da var det ingen bass, bare i resten av huset. Men nå har jeg bass selv fra frontene mine ikon6. Sier litt :-P Hadde stor 18" før.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd denne plasseringen? og kalibrert?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar opp denne igjen jeg, greia er at jeg ikke har noen fancy reciver med mulighet for å gjør justeringer hverken på front eller sub.

Har:
    rotel preamp 2 preout. Kjører nad effekt forsterker på 1 preout og 1 sub på hver sinn L og R. Allså 2 stk XTZ 99 w10.16 suber. Føler jeg har bra trøkk å subene er delt ved ca 45- 50 hz bakpå subforsterkeren og fase står de på 180, kun tatt dette på hva jeg synes høres bra ut.

Jeg bruker Klipsch rf82 som har egentlig mektig med bass alene. Men det jeg lurer på er alle dere andre som kalibrere subwoofere med radio shack målere osv. Hva er dette godt for? Er det noen enkel kalibrering jeg kan gjør med radio shack siden jeg ikke har noen andre innstillings muligheter en det som er bak på subwoofer forsterkerene.?

PS. har lest disse subwoofer kalibrerings how to. Men det virker som de er beregnet for folk som kan stille både front høytalere på forsterker å subwoofere.

Så finnes det en enkel how to, til meg . Som er mulig å gjør med radio shack. (Kunne godt tenkt meg å sitt subene å fronthøytalerenes frekvens og hvor de spiller best.)

beklager veldig rotete innlegg, noen som kan tyde dette?

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GunnarM
    Jeg tar opp denne igjen jeg, greia er at jeg ikke har noen fancy reciver med mulighet for å gjør justeringer hverken på front eller sub.

Har:
    rotel preamp 2 preout. Kjører nad effekt forsterker på 1 preout og 1 sub på hver sinn L og R. Allså 2 stk XTZ 99 w10.16 suber. Føler jeg har bra trøkk å subene er delt ved ca 45- 50 hz bakpå subforsterkeren og fase står de på 180, kun tatt dette på hva jeg synes høres bra ut.

Jeg bruker Klipsch rf82 som har egentlig mektig med bass alene. Men det jeg lurer på er alle dere andre som kalibrere subwoofere med radio shack målere osv. Hva er dette godt for? Er det noen enkel kalibrering jeg kan gjør med radio shack siden jeg ikke har noen andre innstillings muligheter en det som er bak på subwoofer forsterkerene.?

PS. har lest disse subwoofer kalibrerings how to. Men det virker som de er beregnet for folk som kan stille både front høytalere på forsterker å subwoofere.

Så finnes det en enkel how to, til meg . Som er mulig å gjør med radio shack. (Kunne godt tenkt meg å sitt subene å fronthøytalerenes frekvens og hvor de spiller best.)

beklager veldig rotete innlegg, noen som kan tyde dette?

Gunnar
    Følg HellNoobs guide, den funker bra hos meg. Jeg har Dali Concept8 og 2stk XTZ 99W10.16 i et rent stereooppsett.
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •