lyst og tjene en 1000 lapp og hjelpe en gammel mann - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    også på noen filmer er det veldi plagsomt med lys diskant,det kan skjære i ørene.[/url]
    dette er vell en typisk hendelse ved lite demping i rommet og mye ekko. sliter med det samme i min leilighet. skal gå i gang med å lage dempeplater som jeg henger opp i taket og på veggene...

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    dette er vell en typisk hendelse ved lite demping i rommet og mye ekko. sliter med det samme i min leilighet. skal gå i gang med å lage dempeplater som jeg henger opp i taket og på veggene...
    hei.hvor mye koster det og kjøpe lage sånn demping plater?så nett en serie her og det va ganske bra med bass no.tenkte eg skulle se en film seinare og se om det er bra.men til no så virker det ut som at suben må stå med elementet mot veggen.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.hvor mye koster det og kjøpe lage sånn demping plater?så nett en serie her og det va ganske bra med bass no.tenkte eg skulle se en film seinare og se om det er bra.men til no så virker det ut som at suben må stå med elementet mot veggen.
    nå var det i hovedsak for å fjerne diskant problemet at jeg foreslo dempeplater. har ikke begynt å regne på hva det vil koste, men søker du litt her inne på forumet så finner du sikkert flere som har skrevet hva det sånn ca. koster. disse platene trenger ikke å bli så dyre p.g.a. at du ikke trenger så tykke plater. derimot skal du lage bassfeller, så må de være en del tykkere, og plasseres ofte i hjørnene. disse kan nok bli dyrere.

angående bass problemet ditt så regner jeg med at du ikke vil ha bassen vendt inn mot veggen p.g.a. utseende på subben, eller? vist du har mulighet til å flytte subben, så anbefaler jeg at du bruker ett enkelt triks for å finne en mer optimal plassering. plasser subben i lytterposisjon, gjerne i sofa/stol, deretter kravler du rundt i rommet for å finner den plassen der det er godt med bass, så plasserer du subben der. dette fungerer veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvordan ditt rom ser ut, men mye kan gjøres på recieveren og manuelt med plassering. Har selv benyttet meg av akustiske dempe-/ og spredningsplater, og det hjelper helt klart i øvre register og på romklang. Å dempe og korrigere i bassområdet med kan fort bli massivt, stort og dyrt om man skal benytte seg av akustiske tiltak i rommet. Da er det langt bedre å finne en egnet plassering og videre jobbe videre med frekvensresponsen og en PEQ (dog på riktig måte).

Det skal strengt tatt være mer enn nok output i bassregionen i ditt oppsett per tid, og det at det låter hardt i toppen tror jeg skyldes bruk av EQ i forbindelse med romkorreksjon.
    Hva bassrepons angår ser jeg for meg at dette kan ha med fase mellom sub og frontht i tillegg til eventuelle stående bølger i rommet.

Har hørt PB10NSD og har kalibrert opp to stk PB12SD for en her på forumet, og det skal være fullt mulig å få en stram og fin bassgjengivelse, selv med de subwooferne. Det kommer naturligvis en del an på rommet. En annen løsning kan være å gå for to (gjerne mindre) suber. Da øker man sweetspot betraktelig, og frekvensresponsen i bassområdet blir fort langt mer homogen og helhetlig over et større lytteområde.

Jeg vil råde deg til å kule'an med akustiske plater etc, og heller prøver å dra nytte av det du kan og har før penger brennes av på slikt. Når anlegget er satt optimalt opp, og du fremdeles ikke er helt nøgd - så ville jeg heller vurdert det.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flyttet på den har eg gjort,sittet den i sweet spotten min gjort,alt muligt har eg gjort,men ingenting har funke helt bedre enn hva det ahr gjort no.er sikkert ikkje den beste løsningen men funker no synest eg.rommet mitt er firkanta med åpninger på venstre side,en til soveromet/datarom,og til gangen,men tok ht inn til min mor sin lelighet og testet de der,hørdes 100 ganger bedre ut enn hos meg,testet de på en nad t 744 min gammle reciver,og ikkje lys i diskanten eller noenting,hørdes helt flott ut.så er nok rommet her som øydleger alt vill eg tro.til og med Proson Conquest 6020 MKII ht til mor er bedre enn mine hehe,og det er de gammle ht mine.

PS:GEQ hva kan eg gjøre der?noen som har noen forslag.eg bare satt alle til63hz.bare teste litt liksom,men men skal alle ht og suben stå på 63hz og + 6.5?
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skjønner.

Men hvis du starter fra scratch:

1. Prøv å få en likesidet trekant mellom høyttalerne og deg. Kombiner dette gjerne med å finne optimal avstand mellom bakvegg og sidevegg for høyttalerne (frontene) dine. Evt flytte på lytteposisjon i tillegg om ønskelig/nødvendig. Sett også ønsket vinkel på høyttalerne dine.

Pass på å deaktivere all form for prosessering i receiver hvis du lytter deg fram til ønsket resultat.

2. Kjør deretter en ny romkorreksjon, gjerne i flere lytteposisjoner (begynn med den i midten, eller posisjon 1). Slik kan receiveren "lære" rommet litt å kjenne.

3. Kontroller avstand og spl per høyttaler med målebånd og Radioshack.

4. Still inn EQ og øvrige innstillinger etter dine behov. Dvs hvilke parametre EQ skal forholde seg til (Front, Flat, Natural, None osv), størrelse og xover på ht, og om subwooferen skal spille bass alene, ingenting eller sammen med frontene.

Hvis du vil ha en hånd så er det bare å si ifra. Det pleier å gå ganske radig

Edit: Ville ikke rørt noe EQ ved de respektive frekvensene med mindre du har måleutstyr. Tror også at båndene er låst på din receiver, noe som kan medføre at den gjerne overdriver heving eller senking av output for å prøve å korrigere målfrekvensen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flyttet litt på ting og tang medmåle band og greier heheh,men har ikkje radioshack,men kjørte ypao og dette kom den fram til.

Front L:+5.5
    Front R:+5.5
    Center:+7
    Sur R:+9.5
    Sur L:+7.5
    Swr:-7.kjørte den opp til 0.0.
    hva skal eg si,nja suben er rååå noen områder,foreksempel dead mans chest helt i begynnelsen.men mister litt på andre områder.men eg følte at surrounden va i rute.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å vite hvordan det høres ut via forumet, men hva er EQ stilt inn på (front, flat eller natural)?

Hva er konfigurasjonen for sub, front og surr ht?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flat er EQ.suben ble stillt inn på 80hz av ypao.konfigurasjonen hva tenker du på der?eg vet ikkje hva de er stillt inn på utenom level.hvor finner eg ut av det da?

beste plassen eg hører suben er inne på datarommet.der høres den bedre ut når eg sitter der inne enn i stuen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at EQ er satt til "Flat" kan være årsaken til at frontene dine låter hardt og ubehagelig. Nyere Klipsch er noe tilbakelent i toppregisteret, og har kanskje en del ekstra output i nedre region, noe som videre medfører at romkorreksjonen prøver å rette opp i disse "feilene" for å oppnå flatest mulig frekvensrespons. Det samme gjelder for resten av systemet også.
    Settes EQ til "Front" vil receiver prøve å tilpasse lydsignaturen til de øvrige ht'ene til frontenes. Om satt til "Natural" tar receiveren utgangspunkt i mye av det samme som for "Flat", men roer ned frekvensene i toppen slik at det fort blir mer ørevennlig.
    Prøv Front og Natural og se om dem kan fungere for deg.

Hvilke størrelser er høyttalerne dine satt til (small/large)? Du går inn på setup -> speaker -> configuration og videre inn på de respektive ht'ene. Slike innstillinger er veldig vesentlig.

Har du prøvd å kjøre i "Pure Direct" modus, og hørt om du liker gjengivelsen i Klipschene da?

Kombinasjonen av disse innstillingene er absolutt avgjørende. Jeg kan stikke kjapt innom en dag om du er usikker og trenger en hånd.

Edit: Du kan i første omgang prøve å sette xover for senter (small), fronter og bakhøyttalere (small) til 80hz, og videre eksperimentere med insstillinger for front (small/large) og sub (front, sub, front+sub); dvs om front skal spille ned til delefrekvens og suben ta seg av det under, om front skal spille dette alene eller om både sub og front skal samarbeide om det. Når er ikke SVS kjent for å ha det kraftigste attakket i øvre bassregion, men med litt love så kan man få til mye

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ht er satt til small.ikkje prøvd så mye pure direct,men prøvde no,mene r midt på natta så kan ikkje skru opp så mye da.men når eg prøvde pure direct så forsvannt bildet,eg har alt koblet til reciveren min.s¨ska prøve litt mer imorgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette frontene til "large" og "bass out" til "front+sub", og EQ til "Front", og hør om du liker det bedre.

I Pure direct modus slås alt som kan ha en "negativ" effekt på lyden, i tillegg til all prosessering, av. På min Yamaha kan man dog velge om man ønsker å la videoswitch være på etc.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da va radioshack bestillt.har prøvd med large uten hell.men meste av bassen går inn til pc rommet.så det er nok rommet som øydleger her.utenom og tette igjen vet eg ikkje hva eg kan gjøre.så får se når eg får radioshacken.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du å la sub og fronter samarbeide om bassen?

Har du prøvd å justere fase selv?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yup alt det er gjort uten hell.kansje kjøpe noen spikes,kansje dte hjelper på.det eg tror er vel at det er det beste eg klarer her i romet.for har prøvd det meste her,har vert en her og kalibrert og med radioshack,men da måtte gain opp til kl 14 og i reciveren på + 5,men da var det noen scener det va ekkelt og høre på.så eg vetta pokker eg.ser nesten ut så at eg må bare vere enig å vere uenig med suben ehhehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du/dere har tydeligvis en eller flere utfasinger i rommet, noe den voldsomme økningen av utsignal til suben kan indikere på. Har dere prøvd å stille fasen/delay for subwoofer manuelt? Det skal strengt tatt ikke bli noe problem i bassområdet om du setter høyttalerne til small med ønsket delefrekvens og la subwooferen ta seg av resten. Da vil du ha minst mulig interferens i bassområdet.

Virker interessant dette tilfellet her. Tar gjerne en tur for å høre hvordan det høres ut.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jau er bare å komme det hehe.men bor i øygarden.hvis du vet hvor det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet sånn noenlunde

Må bare finne en dag først!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Vet sånn noenlunde

Må bare finne en dag først!
    den er grei

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satt suben på kl 9 og satt meg inn på pc rommet og var helt fantastisk bra eg hørde suben der,der va den sånn den skal vere,men når eg sitter meg i sweetspot hører eg ikkje mye asså.kordan kan eg fikse det,eg har prøvd andre plasser her men uten hell,all bassen går inn på rommet der.eg vill ha den bassen i stuen ehhehe.så eg tviler på at radioshacken vill gjøre noe nytte for seg når all bass forsvinner inn på rommet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •