Autokalibrering til å stole på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Autokalibrering til å stole på?

Er rookie på dette, men pratet med en hifipusher som sa det ganske klart at for å få det beste ut av hjemmekinoen så måtte det manuelle justeringer til og autokaliberingen ikke var til å stole på. For en manuell justering så måtte det tydeligvis være en sanntidsjustering på forsterkeren=Yamaha som måtte til. Jeg har nettopp kjøpt en Onkyo.

Når det gjelder avstanden til høytalerne som blir satt av autokalibrering skal dette representere den virkelige fysiske avstanden ( dette er jo lett og kontrollere) eller er det andre mystiske ting som gjør at det bør settes til andre verdier?

gub

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har Audessey som er det mest avanserte kalibreringssystemet du får på en reciver nå så det skal være ganke så til og stole på.

Du kan på forhånd forsøke og plassere høytalere best mulig med lik avstand fra sweetspot... som Frontene har lik avstand og Surround (og surroundback) parrvis har samme avstand.

Vikelen mellom frontene er så nærme som mulig 40grader og sånne små ting hjelper på god vei til den best mulige lyden

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...min erfaring er i det minste at akustisk behandlede rom funker dårligere med type Audyssey... I tillegg gjør Audyssey, som jeg har erfaring med, lite eller ingen korrigeringer i det nedre bassområdet. Jeg tror nok derfor at en kombinasjon av autokalibrering og kontrollmålinger og etterjusteringer er veien å gå, eventuelt vurdere en ekstra enhet for bassmanagement, f.eks. SVS eller AntiMode-varianten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om etterjustering etter autokalibreringen, hva menes da? Avstand til høytalere, justering delefrekvenser?

gub

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finpuse volumet i vær kannal (med lydmåler) , ta frekvensene på vær kanal og se hvordan høytaleren gjør det over hele linja , eventuelt om man har innebygd EQ så kan man begynne med det prosjekte også

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg gikk over med Db måler etter autokalibreringen skilte det over 4 Db rundt forbi.

Avstand var spot on.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Når det er snakk om etterjustering etter autokalibreringen, hva menes da? Avstand til høytalere, justering delefrekvenser?

gub
    Bruker yamaha`s yapo som et eksmpel da jeg har dette selv.

Yapo: Begynner du ug tukle med eq etter automatisk korigering er gjort så nulles auto korigeringen ut.
    Men FØR en kjører YAPO kan en velge hva som skal sjekkes/korrigeres.
    * Størrelse høytalere : Jeg syns det er best og velge dette før yapo kjøres.
    * X-Over: Velger og sette dette valget før yapo kjøres.
    * Type frekvensrepons man ønsker setter man før yapo kjøres.
    * Speeker wire : Om høytalerne er koblet til riktig, en gang er da nok uten at høytalerkablene er vært koblet fra og til igjen.
    * Resten av valgene lar jeg yapo styre.

Så går jeg inn og justerer bass/diskant i ettertid for og finne best mulig lydsetting til høytalerne mine og romet mitt, enkelt og greit film stemmer blir myndige nok, og bass til musikk kommer litt ekstra frem.

Så er det et men... Det er mulig og gjøre manuel korrigeringer og justeringer av eq fra starten av, dette vil ta en del tid, men er man ute etter den alder beste utgangspungt er dette veien og gå for og sjekke frek.respons i høytalere og flytte og finne den beste plasseringen for flates mulig frek.respons.

Det er et eksempel på hvordan yapo kan brukes

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg kjøpte min onkyo 807 så satt jeg på den kalibreringen som følgte med. men følte alt ble feil så jeg bare brukte ørene så ble det bra. jaffal på rommet jeg har.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...min erfaring er i det minste at akustisk behandlede rom funker dårligere med type Audyssey... I tillegg gjør Audyssey, som jeg har erfaring med, lite eller ingen korrigeringer i det nedre bassområdet. Jeg tror nok derfor at en kombinasjon av autokalibrering og kontrollmålinger og etterjusteringer er veien å gå, eventuelt vurdere en ekstra enhet for bassmanagement, f.eks. SVS eller AntiMode-varianten.
    Har ikke Audyssey MultEQ XT? Er litt på leting selv om dagen derfor jeg spør. Heller litt mellom Emotiva umc-1 og en reciver med Audyssey MultEQ XT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg har svært god erfaring med det Audyssey gjør i bassen, også svært lavt. Greit det ikke måler som det ville gjort med punktmåling, men lydmessig gjør Audyssey en svært god jobb hos meg. Jeg har et veldempet og akustisk 'bra' rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •