Kalibrering med Room EQ Wizard - Min kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering med Room EQ Wizard - Min kino

Nå ble jeg litt oppgitt. Det var litt artig med en gang å se umiddelbart hvordan frekvensresponsen er i kinoen med REW, men litt nedtur å finne ut at den er særdeles forskjellig målt forskjellige steder i 3-setern foran. Er det sånn i alle kinoer, eller har jeg bare et veldig vanskelig rom?

Subbene mine står nå med frontene mot hverandre i hvert sitt hjørne foran. Har Focal JMLab Cobalt 816S og CC800S frontrekke.

Må jeg bygge om rommet eller plassere ut flere svære bassfeller? HJELP!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De fleste målinger er i alle fall omtrent enige med waterfall-diagrammet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Jeg kan jo svare meg selv mens jeg venter på at noen med peiling skal kommentere her! Hehe...

Her var det mye nyttig info:
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

Noen som har erfaringer med bass traps som virker ned mot 20hz?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er ganske vanlig at lyden er forskjellig rundt omkring i rommet, så det er nok bare slik det er. Dog skyldes jo dette utfasninger og hvordan lydbølgene treffer hverandre i rommet, så hvis du får redusert de stående bølgene, så skulle også lyden bli mer uniform ved forskjellige målepunkter.

Bassabsorbenter under 20 Hz er nok ikke så greit, du må i så fall opp i store volum, f.eks. helmholtz-resonatorer. Mor10 hr noen Svanå-kasser i kinoen sin, men man kan jo ofr så vidt bygge slike selv. Prinsippet er egentlig en tom frekvensavstemt bassreflekskasse. Du kan leke deg litt med disse kalkulatorene mh-audio.nl - Acoustic

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at du får relativt forskjellige målinger rundt i rommet, og tre seteposisjoner i en sofa er nok avstand til å få store forskjeller.

Her ser man den største begrensningen ved EQ kontra behandling av rommet. Ved hjelp av EQ kan du komme ganske langt med lyden i sweetspot, mens med behandling av rommet vil lyden forbedre seg i alle posisjoner.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok til at jeg må jobbe litt med rommet ja. Jeg har foreløpig sett litt på mulighetene jeg har til å bygge bassfeller i hjørnene, men det er ikke så lett i mitt rom. Bak har jeg en murkant som stikker 20 cm inn i rommet fra under vinduene og ned, og i hjørnene foran har jeg subbene og precence-høyttalere. Mulig at feller i hjørnene ikke tar så dypt ned. Hva om jeg bygger frontveggen noe lenger frem, bare kledt med stoff og med demping i veggen? Kanskje subbene kan stå bak veggen? Bak i kinoen blir det verre å bygge da jeg har vinduer der.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå vet ikke jeg hvor stort rommet ditt er , men ut fra grafene tør jeg gjette på sånn ca (litt over)3x7 meter? 3,2 meter bredde gir stående bølger på 53,8 Hz, 7 m lengde gir en stående bølge på ca 24 Hz. Hvis det er 220 under taket gir dette stående bølger på 78 Hz.

Dette er første ordens, i lengderetningen vil du også få stående bølger på 2*24 (2. ordens), 3*24 (3. ordens) osv.
    I en annen tråd nevnte du målene på rommet mitt. Hvor er kalkulatoren som finner ut av slikt igjen? Du "gjettet" innenfor +/- 30 cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    I en annen tråd nevnte du målene på rommet mitt. Hvor er kalkulatoren som finner ut av slikt igjen? Du "gjettet" innenfor +/- 30 cm.
    Hehe, det var ikke verst Her er en http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm og en annen som er litt mer grafisk Room Modes. Og her Room Modes finner du de helt grunnleggende forklaringene på oblique, axial osv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Jeg får lese til øyet blir stort og vått rundt emnet og håpe at jeg ser en løsning på problemene mine. :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Takk! Jeg får lese til øyet blir stort og vått rundt emnet og håpe at jeg ser en løsning på problemene mine. :-)
    Antimode var løsningen på problemet mitt. Sikkert kjekt å vite for de som forviller seg inn i denne tråden. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •