Miniguide: Måling av rommets impulsrespons og hva den kan brukes til - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 73 av 73
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kunne du ha lagt ut en råfil med selve IR-målingen?

-k
    Er redd jeg ikke har akkurat den målingen liggene tilgjengelig lenger, men jeg skal prøve å ta noen nye målinger til illustrasjoner i løpet av helgen, og legge ut en zip.

EDIT: lagt ut zip av alle både før og etter.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Flater i front er notoriske reflektorer. Prøv å ta bort bordet og se hva som skjer i målingene!
    Kommer i løpet av helga.

Reagerer fortsatt på det som skjer rett etter direkteimpulsen, ca 0,5ms. Prøv å måle uten sub og se om det blir noen forskjell. Dette handler uansett ikke om bassrespons, så slike målinger som det her gjøres i utgangspunktet best uten sub.
    Denne målingen er uten sub. Kun individuelle målinger av høyre og venstre front.

Fant bilder her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Trumpetguy - stemmer de med dagens oppsett? Om det ikke blir noen forskjell når du tar av sub kan det kanskje være noe med avkoblingen til gulvet. Har du mulighet for å teste å sette høytalerne på en gummidings som f.eks. sitteunderlag og se om det blir noen forskjell?
    Bildet stemmer temmlig bra, bortsett fra at det nå er to subber (som altså ikke er med i målingen), og at disse er plassert mellom senter og hver sin front. Ettersom målingene er med frontene alene, er det fortsatt relevant å prøve med demping mot gulv? Vil soundcare spikes være noe?

[...redigert...] Hvordan ser det ut etter 10ms? Om du kan legge ut bilde av 0-30ms og 0-500ms (eller hva det nå tar av tid før det når støygulvet) er det lettere å få et helhetlig bilde.

Har noen idéer for hvor du kan hente mer moro fra rommet, men venter på bilde av 0-30 og 0-500ms før jeg tør å si noe mer.
    Yesss, akkurat hva jeg håpet på! 0 til 250ms (flater ut ved ca 0.2s), 0-30ms og 0-5ms herved postet for høyre og venstre front.

Off topic PS: så i kinotråden din at du spiller didg! (i tillegg til den åpenbare trompeten) Gøy! Har lekt en del med rør og munnharper. Nyeste tilskuddet i arsenalet av munnlyder er strupesang. Å skråle i dusjen har blitt tusen ganger mer moro etter jeg så denne videoen. Det kjipe er at det ikke virker å sirkelpuste.. Til gjengjeld gir det en del muligheter som ikke finnes med didg. Med didg er leppene opptatt med å flappe (som med trompet), med strupesang er de fri til å forme lyden.
    Sang og sirkelpust er vel to teknikker som gjensidig utelukker hverandre, ja Som det står i tråden min, så er det varierende spilleaktivitet. Fram til unger - minst 1 time hver dag og flere økter i måneden med band. Siste to år til sammen 20 minutter, jevnt fordelt på Gubben Noah og Pippe Langstrømpe. Trompet, altså. Didgeridoo er et genialt instrument, bror min fikk tak i en i Bb og en i C da han bodde down under. Er brukt både hjemme og en gang på konsert. Fant ut at å sjekke egen ånde var måten å lære sirkelpust på...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. post er oppdatert.

Jeg fikk ikke lagt til nye filer eller slette gamle pga tidsbegrensning på redigeringen, men jeg har lastet inn nye bilder i medlemsgalleriet og linket til de.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Mods tror jeg nok ikke tar hintet, but I know what U mean... Er gjort om til Sticky!
    Hum... Nå fikk jeg lyst på en engelsk aften med guinness, roastbeaf og sticky toffee pudding...
    Glimrende!

Impuls-responsen viser all informasjonen som ligger i en impuls-respons-måling. Dersom man tar absolutt-verdien av denne eller kvadrerer denne (effekt) så mister man informasjon.

ETC er såvidt jeg vet beregnet fra IR, og kan dermed rimeligvis ikke tilføre ny informasjon, men presentere eksisterende informasjon på en bedre eller dårligere måte - alt ettersom.
    Information theory - Wikipedia, the free encyclopedia
    Impulsrespons viser kun de reele tallene (r). Hilbert transformasjonen henter ut imaginære tall fra de reele og gir en kompleks verdi (r og i). ETC er [r^2+i^2]^0,5, som har både absoluttverdi og kvadratering, så det kan sees som et steg tilbake. Men i og med at det er en form for sum av både reele tall og imaginære tall kan det sees som at informasjonsinnholdet er ett steg opp fra å bare myse på de reele tallene i impulsresponsen.

Kartet over det analytiske terrenget er vist i figur 6.5 (PDF side 7, bok side 136) her: http://www.focalpress.com/uploadedFi...0240808307.pdf
    Figur 6.7 D og E i samme PDF gir et eksempel på en situasjon hvor ETC grafen gir mer brukbar informasjon enn log^2 impulsen. Mer og ETC og Hilbert tranformasjonen på side 88 her: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/do...ser-manual.pdf

Interessant notis fra Arta manualen lenket over:
    "Most measurement systems use the notation ETC (Energy-Time-Curve), but we prefer the name impulse response envelope. The name ETC was given by Richard Heyser who noted that orthogonality of analytic signal components is analogous to exchange of the potential and the kinetic energy in acoustic waves. His conclusion has no strong theoretical justification as analytic components give rise to the noncausal function while the energy must be a causal function."

Hm... Vet ikke hva jeg skal tro. Ser jo ut som et godt argument. Hva tror du?

Et tips:
    Når du viser mange forskjellige frekvensresponser så hadde det vært innmari ålreit å få se alle i samme plot. 5 nesten like grafer er litt knotete å sammenligne.
    Notert!

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Bildet stemmer temmlig bra, bortsett fra at det nå er to subber (som altså ikke er med i målingen), og at disse er plassert mellom senter og hver sin front. Ettersom målingene er med frontene alene, er det fortsatt relevant å prøve med demping mot gulv? Vil soundcare spikes være noe?
    Tror det kan være verdt å prøve å avkoble høytaleren fra gulvet, ja. Spikes kan hjelpe. Om det ikke skjer noe kan du også prøve med noe rimelig tett gummi under høytaler, som gammeldagse musematter eller et sitteunderlag. Om det blir bedring i målingene da vet du i alle fall at du er på rett vei!

Det jeg reagerer på i forbindelse med dette er hva som skjer under 1 millisekund fra direktelyd. Her er det også forskjell fra høyre og venstre høytaler, så det burde ikke være en iboende egenskap i konstruksjonen som diffraksjon på kanter eller utblåsing fra bassport. Mulig det kan være kobling av lyd via gulv til noe annet i rommet. Om da ikke evnt det er asymmetrisk design på høytaler med f.eks. bassport på ene siden...?

Yesss, akkurat hva jeg håpet på! 0 til 250ms (flater ut ved ca 0.2s), 0-30ms og 0-5ms herved postet for høyre og venstre front.
    Ser det er en del forskjeller i høyre/venstre målingene. Litt vanskelig å se på bildene, men kan det henge sammen med gardiner på ene siden og bokhylle på andre?

Er vanskelig å se målene på rommet i målingene. På denne har du en refleksjoner rundt 16 ms som kan brukes til noe interessant: http://avforum.no/forum/attachments/...nge-0-30ms.jpg

Er det bakveggen?

Om du kan få ryddet litt mer opp i begge så alt ligger under -16dB linjen vil du nok merke en god forskjell. Ofte kan det gjøres ved å flytte litt rundt på demperne som er der, prøve ulike vinkler og avstander til veggene. Få mest mulig ut av demperne du allerede har. Om 16ms er bakveggen kan denne brukes til å avslutte det "ekkofri" området fra direktelyd til klangen begynner. Hjernen pleier å tolke den første høye refleksjonen i rommet som den dominerende rominformasjonen. Det som kommer før den første høye refleksjonen blir da til en stor grad skvist ut av persepsjonen. Det vil gjøre at de tidligere refleksjonene får en langt mindre destruktiv effekt på lydopplevelsen. Ideelt sett gjøres dette med diffusere, men det skader ikke å prøve med en vanlig refleksjon. Meget mulig du får en opplevelse av klarhet og renhet som du aldri har hatt før, kombinert med mer liv i rommet (i seg selv ofte en gøy effekt). For å teste prinsippet kan du prøve å sette opp to reflektorer utpå sidene baki rommet som peker inn mot sweetspot. Noen bordplater eller andre rimelig reflektive overflater kan gjøre susen. Om du liker effekten det gir vet du hva du kan streve mot!

Andreas

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan være verdt å prøve å avkoble høytaleren fra gulvet, ja. Spikes kan hjelpe.
    Spikes hjalp ikke på noe som helst. Må prøve med sitteunderlag når ungene er ferdig med turdagen sin.

Det jeg reagerer på i forbindelse med dette er hva som skjer under 1 millisekund fra direktelyd. Her er det også forskjell fra høyre og venstre høytaler, så det burde ikke være en iboende egenskap i konstruksjonen som diffraksjon på kanter eller utblåsing fra bassport. Mulig det kan være kobling av lyd via gulv til noe annet i rommet. Om da ikke evnt det er asymmetrisk design på høytaler med f.eks. bassport på ene siden...?
    Bassporten sitter under på 1027Be, så den er definitivt symmetrisk. Fikk noe problemer med 150-180Hz på høyre høyttaler med SoundCare spikes, så de må nok av igjen.

Den spiken før 1ms er refleksjon fra bordet jeg har foran. Litt ekstra demping fjernet denne helt. Samme resultat med demping som med å ta bort bordet helt og legge puter på gulvet. Det er fortsatt en slags terskel første millisekundet etter hovedimpulsen.

Er vanskelig å se målene på rommet i målingene. På denne har du en refleksjoner rundt 16 ms som kan brukes til noe interessant: http://avforum.no/forum/attachments/...nge-0-30ms.jpg

Er det bakveggen?
    Målene er HxBxD 2.35x3.95x4.05. Og så er det en del interessante greier som en lecapipe bak til venstre, og en synlig drager i taket rett over hodet. 60cm til bokhylle bak sitteplass. Fra høyttaler til bokhylle og til mic beveger lyden seg 2.8+0.6+0.6m=4m, noe som tilsvarer ca 12ms. Det stemmer ikke helt med 16ms-toppen i ETCen? 16ms tilsvarer 5.49m. Det er ingen lengder i rommet mitt som er så lange. Hvordan skal man da tolke den toppen?

Om du kan få ryddet litt mer opp i begge så alt ligger under -16dB linjen vil du nok merke en god forskjell. Ofte kan det gjøres ved å flytte litt rundt på demperne som er der, prøve ulike vinkler og avstander til veggene. Få mest mulig ut av demperne du allerede har. Om 16ms er bakveggen kan denne brukes til å avslutte det "ekkofri" området fra direktelyd til klangen begynner. Hjernen pleier å tolke den første høye refleksjonen i rommet som den dominerende rominformasjonen. Det som kommer før den første høye refleksjonen blir da til en stor grad skvist ut av persepsjonen. Det vil gjøre at de tidligere refleksjonene får en langt mindre destruktiv effekt på lydopplevelsen. Ideelt sett gjøres dette med diffusere, men det skader ikke å prøve med en vanlig refleksjon. Meget mulig du får en opplevelse av klarhet og renhet som du aldri har hatt før, kombinert med mer liv i rommet (i seg selv ofte en gøy effekt). For å teste prinsippet kan du prøve å sette opp to reflektorer utpå sidene baki rommet som peker inn mot sweetspot. Noen bordplater eller andre rimelig reflektive overflater kan gjøre susen. Om du liker effekten det gir vet du hva du kan streve mot!

Andreas
    Oi, her må jeg ha litt forklaringshjelp. Hva er det jeg skal få til? En refleksjonspeak som er større en de som er der fra før? Fordi denne lurer hjernen min til å glemme de øvrige?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes hjalp ikke på noe som helst. Må prøve med sitteunderlag når ungene er ferdig med turdagen sin.
    Kan være verdt forsøket bare for å ha gjort det, men tror ikke det er så nødvendig da du fant det jeg letet etter:

Den spiken før 1ms er refleksjon fra bordet jeg har foran. Litt ekstra demping fjernet denne helt. Samme resultat med demping som med å ta bort bordet helt og legge puter på gulvet. Det er fortsatt en slag terskel første millisekundet.
    God ting du fant ut av den! Er tross alt den høyeste refleksjonen i rommet.

Tror terskelen som vises er iboende i høytaleren. Prøv med sitterunderlag, musematter e.l. om du har anledning. Du kan evnt sende 0-5ms grafen til Focal og høre med dem om det er normalt. De burde ha en viss peiling på om dette er iboende i konstruksjonen eller en artifakt av fra den fysiske plasseringen i rommet ditt. En idé jeg fikk nå kan være å flytte målemic oppover og nedover og se om det blir noen endring. Mulig du er ute av det akustiske senter for høytaleren, slik at lyden fra de ulike elementene ikke kommer frem til mic samtidig. Måler du med eller uten romkorreksjon? Målingene bør gjøres uten, ellers kan det være at det er artifakter fra romkorreksjonen du ser.

Bassporten sitter under på 1027Be, så den er definitivt symmetrisk. Fikk noe problemer med 150-180Hz på høyre høyttaler med SoundCare spikes, så de må nok av igjen.
    Hvilken problemer? Frekvensresponsgrafer er litt skummel. En enkelt perfekt impuls vil gi en flat frekvensrespons. En serie perfekte impulser, som hver for seg selv har flat respons, vil gi en graf med hauger av topper og daler. Hvert enkel frekvens er summen av en myriad refleksjoner. Om du fjerner et problem som gir en økning i nivået på den aktuelle frekvensen kan resultatet være at et hull på samme frekvensen fremtrer tydeligere som det hullet det er. Hvordan så det ut i de andre visningene i REW når du satte på spikes?

Målene er HxBxD 2.35x3.95x4.05. Og så er det en del interessante greier som en lecapipe bak til venstre, og en synlig drager i taket rett over hodet. 60cm til bokhylle bak sitteplass. Fra høyttaler til bokhylle og til mic beveger lyden seg 2.8+0.6+0.6m=4m, noe som tilsvarer ca 12ms. Det stemmer ikke helt med 16ms-toppen i ETCen? 16ms tilsvarer 5.49m. Det er ingen lengder i rommet mitt som er så lange. Hvordan skal man da tolke den toppen?
    Er mange veier til mic'en. Refleksjonene har nok gått innom flere flater før de kommer frem. Med andre ord, ikke så himla brukbart til formålet jeg tenkte på.

Du har litt bredde å gå på. Refleksjoner rett bakfra er ikke så gunstig da det ikke er så himla lett for øret å skille dette fra noe som kommer rett forfra. Ideelt sett kunne du prøvd med diffusere utpå sidene baki rommet. Et slags passiv surround oppsett, med diffusere der bakhøytalere pleier å være. Men du trenger ikke diffusere for å gjøre et lite eksperiment for å se hva du synes om effekten.

Oi, her må jeg ha litt forklaringshjelp. Hva er det jeg skal få til? En refleksjonspeak som er større en de som er der fra før? Fordi denne lurer hjernen min til å glemme de øvrige?
    Du har forstått hovedpoenget! Om du leser litt på lenkene i tidligere poster vil du møte på ord som "reflection free zone" og "initial signal delay gap"(ITD). Tanken er å ha et gap mellom direktelyd og første refleksjonen fra rommet. Er naturligvis umulig å fjerne tidlige refleksjoner helt og holdent, de blir bare dempet. Men det lar seg gjøre å til en stor grad fjerne de tidlige refleksjonene fra persepsjonen av rommet.

Fra Charles Feilding teksten som lenket tidligere:

For at det skal være noe "initial time delay gap" må det være noe som markerer avsluttingen på ITD. Å dempe alle tidlige refleksjoner uten å ha noen markert overgang fra tidlige til senere refleksjoner gir en respons som er død over hele linjen. Det er som oftest bedre enn å ikke dempe noe som helst, men det gir ingen spesiell karakter til rommet. Det gjør også at ørene snapper opp en refleksjonsstruktur som hovedsaklig består av tidlige refleksjoner. Som vil si at det på en måte er like langt som før, rommet høres like stort(lite) ut som før, bare at det er mindre av de destruktive effektene fra de tidlige refleksjonene.

Om du tar f.eks. noen bordplater og setter dem opp utpå sidene på bakveggen så de sender refleksjoner skrått bakfra til ørene vil det gi en markert overgang fra dempede tidlige refleksjoner til rommets senere klang. Ørene vil da oppfatte dette som første signifikante refleksjon i rommet. I stedet for å høre bordet på 1ms som første store informasjonen om rommet. Resultatet vil være det samme som om du hadde dyttet alle sideveggene og taket et godt stykke utover. Det låter mye større! Pluss at det gir en følelse av liv i rommet. Hvor mye liv det høres ut som er direkte bundet til nivået til de første store refleksjonene.

Baksiden er at det blir noe destruktiv effekt av disse refleksjonen i seg selv. De vil farge frekvensgangen du opplever. Om du tester ut dette og finner ut at det er noe du liker er det vel verdt å investere i noen diffusere som kan gjøre samme jobben.

Hadde en omgang i lytterommet mitt tidligere i år på jakt etter en slik respons. Her er før/etter ETC grafer:

Tråd med mer info her: LEDE room with Haas trigger - Gearslutz.com

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende!
    Ser det er en del forskjeller i høyre/venstre målingene. Litt vanskelig å se på bildene, men kan det henge sammen med gardiner på ene siden og bokhylle på andre?

Er det bakveggen?
    Toppen ved 16ms er refleksjon fra veggen bak ht, viser det seg. Er det den du kaller bakvegg, så misforstod jeg i en tidligere post. Denne "veggen" er i all hovedsak panoramavinduer. Nå har min bedre halvdel allerede gitt dette rommet fullstendig på båten, men det spørs om det er positivt med dempematerialer på vinduene...

O' den som kunne bare leve lykkerlig i uvitenhet. F.eks. ved ikke å være perfeksjonist til det sykelige og kjøpe måleutstyr. Min utfordring er vel strengt tatt at måling og tolkning er noe av det artigste jeg vet, privat såvel som på jobb!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har min bedre halvdel allerede gitt dette rommet fullstendig på båten, men det spørs om det er positivt med dempematerialer på vinduene...
    Selv kjøpte jeg svart velur etter å ha lest diverse måleresultater på nett. Demper brukbart (ikke bass selvfølgelig) og er uansett bedre enn ingenting. Veier 600 g/kvadratmeter. Bruker to slike gardiner foran vinduet til venstre for lytteposisjon. Min samboer elsker de, da de ser svært bra ut. Ulempen er at de er dyre.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har man løsningen til vinduene. Koster nok litt, men en god investering.
    Akustisk lamellgardin, en ljudabsorberande lamellgardin.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her har man løsningen til vinduene. Koster nok litt, men en god investering.
    Akustisk lamellgardin, en ljudabsorberande lamellgardin.
    Det var det beste tipset jeg har fått på lenge, og må vurderes. Pent var det òg. De hadde utrolig mye forskjellig produkter for absorpsjon og diffusjon. Så var det å få tak i en forhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt insperert her, så jeg bestemte meg for å prøve det i stua.

Jeg romsterte litt i skapet og satt sammen følgende:

Behringer ECM 8000 målemikrofon med forsterker
    USB Phono preamplifier fra TerraTec (Analog til USB)
    USB audio interface fra Edirol (USB til SPDIF)

Det ble et ordentlig kabelrot, men det funket. Tror jeg kan forklare disse refleksjonene:

2,1 ms: Fra gulv
    2,9 ms: Fra tak
    4,5 ms: Fra vegg bak høyttaler
    8,7 ms: Via tak og bjelke i taket

Serien fra 13 ms: Via tak og vegg bak mikrofonen, pluss via et stuebord mellom vegg og mikrofonen.

Det som blir spennende er hva resultatet fra loftet der hjemmekinoen er. Jeg hører stor forskjell på rommene.
    Vedlegg 71908

Vedlegg 71909

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult, sinnsyk bra tråd, må testes ut hjemme engang

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra tråd! Jeg skal iallefall til å gjøre målinger når jeg er oppe å kjører på mitt nye kinorom.

Kan som en sidenote nevne at det er ganske vanlig i PA-bransjen å legge på en 20-30ms delay på (rom)klang. Dette er akkurat det samme som man snakker om i denne tråden. Kommer klangen for nære i tid, vil den påvirke klarheten i vokalen eller instrumentet fordi den konkurrer med den "tørre" opprinnelige lyden. Den kan også skape ekle kamfilter effekter (hode i bøtte/doskål-effekt). Legges den litt etter føles det luftig og man kan gi på ganske mye klang uten at det grøter seg til.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •