Miniguide: Måling av rommets impulsrespons og hva den kan brukes til - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    10-100Hz måler jeg flere kraftigere 15-20dB smale dipper som ikke er der med nakne vegger...
    Middbassen 50-70Hz falt ned 15dB, noe som passer litt dårlig på endel musikk :-P
    Edit fem minutter senere: målemic må stå på nøyaktig samme stedet før/etter, ellers er det fort gjort å få slike utslag. Derfor mulig noe av det som kommer nedenfor ikke har noe med saken å gjøre..:

Målinger er kjekt og bra. Men det er en del hensyn å ha i bakhodet når de observeres. Frekvensresponsgrafer har en del feller på lur. Naturen til slike grafer gjør at det å dempe refleksjoner kan gjøre huller lavere og topper høyere. F.eks. om en refleksjon som øker trykket rundt 100Hz forsvinner, kan et hull i samme frekvensområdet tre frem tydeligere som det hullet det er. Frekvensresponsgrafer viser normalt summen av hundrevis av refleksjoner! De er best til å plassere høytalere i forhold til veggene rundt(SBIR). For å finne og ta tidlige refleksjoner og pynte/sjekke strukturen på senere romklang brukes ETC grafene. Kombinerte tid/frekvens grafer (typisk vannfall) er fin til å finne og behandle stående bølger.

Har demperne på for og bakvegg noen spesifik funksjon eller henger de der sånn generelt? Med måleutstyr er det relativt lett å se etter positiv bedring i ETC graf (mellomtone og opp, pluss SBIR) og/eller waterfall/spectral decay/spectrum/etc kombinert tid/frekvens (bass). Bedring der vil ikke nødvendigvis føre til bedring i frekvensresponsgraf. Om *alle* tidlige refleksjoner (og stående bølger) blir godt dempet, eller reflektert bort, vil den psykoakustiske frekvensresponsen være flat. En frekvensresponsgraf vil da vise summen av den senere klangen og det vil være en kaotisk smørje i grafen, men det vil høres ut som et flatt rom med klang. Sånn sett er en flat frekvensrespons ikke å trakte etter. Er kun resonanser og tidlige refleksjoner som er problematisk i seg selv. De fleste liker å ha noe klang i rommet og det gjør fint lite eller ingen skade på musikken (spesielt med diffusere!). Ofte er det et mål å begrense demping til å være nøyaktig der den trengs, med all kontroll av bass gjort uten å dempe høye frekvenser. Gir i seg selv ofte mer enn nok demping av senere klang. Er lett å ta litt mer om det trengs, men vanskeligere å fjerne der det trengs mest. Stramt er gøy, dødt er... øh.. Nekroakustikk?

Sier ikke at du vil ha dødt, det var generelt.

Er det mulig at 1,46 kan være overgangen tak-vegg venstre side da? Kan et hørne lage så mye ekko/klang?
    Om ikke veggene er spesielt absorberende forsvinner det ikke så mye energi selv om lyden er innom flere overflater. Er ofte noen to- og treveis refleksjoner som kommer via veier man minst forventer!

Jeg tenker at rundt 2ms er et sammensurium av førsterefleksjonene i gulv-vegg-tak, alle kommer frem til sweetspot på noe samme tidspunkt...
    Godt tenkt! Kan godt være flere refleksjoner som treffer samtidig.

Morsomt at peeken fra gulvet døde totalt ved å slenge en matte på gulvet der snora traff.. pang borte...

(herregud dette er nærdete )
    <flire> Nerding er gøy. Synes det er nesten magisk til tider å drive å tukle med virkeligheten for så å få så tydelige utslag på måleutstyret når det endelig blir riktig. Spesielt artig når plasseringen til refleksjonen er uventet.

Når det generelle området er funnet kan det lønne seg å gnukke på plasseringen av demperen. Nøyaktig sentrum for platen pleier sjelden å være akkurat der speilet/tråden viser akustisk midtpunkt på høytaler (geometrisk refleksjonspunkt). Å flytte den litt rundt og sjekke målingene kan hente inn litt bonus-prestanda. En demper som ligger rett på en overflate er mindre effektiv enn en demper med noe avstand. Varierende avstand til overflaten gir jevnere og større spredning i responsen. Prøv f.eks. å sette gulvplaten oppover, slik at lyden går gjennom platen på vei ned eller på vei opp fra gulvet. Veggplater kan ofte med fordel vinkles. Både fordi det sprer dempingen og gir mer effekt i lavere frekvenser, og fordi lyden da møter dempingen i en annen vinkel. Tett rockwool med tynn membran (akustikkplater) er f.eks. litt kresen på vinkel, de vil helst ha lyden i rett vinkel mot platene. Om blippen er nærmest like stor som før men flytter seg i tid er det sannsynligvis fordi lyden reflekterer på utsiden av platen i stedet for å gå gjennom til gulvet og tilbake. Bruk av tynnere materiale på utsiden (akustisk skum, veldig lett mineral-/glassull, luftig tekstil) kan gjøre at det blir lettere for lyden å komme inn i demperen når den treffer skrått på.

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Når det gjelder impulsrespons - er de powerspectrene beste måte å representere denne på? Jeg trodde at størrelsen på det negative utslaget etter hoveimpulsen også gav nyttig informasjon (selv om jeg ikke har satt meg inn i hva ennå)?
    Kort fortalt; impuls responsen viser ikke den fulle informasjonen, det gjør ETC grafene.

Hmm... Hvordan forklare et noe stort konsept på liten plass? De som ikke liker teknisk kryptisk prat forsøkt forklart med så alt for få ord kan godt hoppe ned til neste quote.

Lyden som lagres som opp og ned bølge viser ikke alt som egentlig er der. En sinusbølge er et enkelt eksempel. Den jevne opp og ned bevegelsen er en pendelbevegelse. Å dra et papir forbi en pendel med en blyant på tuppen gir en sinuskurve på papiret. Hastigheten er maks forbi midtpunktet, bremser opp og stopper på toppen, øker i hastighet til den raser forbi midten, osv. Dette er egentlig det samme som en sirkel. Sinuskurven, eller pendelen, er en 1-dimensjonal visning av et fenomen som egentlig er 2D.

En sirkel kan beskrive som X og Y koordinater i en vanlig graf, og den kan beskrives som grader og nivå. Et konstant nivå og grader som teller jevnt til 360 gir en perfekt sirkel. Det er dette ETC grafene utnytter. Signalet lagret i PC'en er bare amplitude, men ved hjelp av snedig matte (Hilbert transformasjon) kan fase-informasjonen(grader) hentes ut av datasettet. ETC grafene viser den analytiske summen av både nivå og fase. Det er en komplett dose med informasjon. Nivået er det viktigste, men fasen er såpass viktig at impulsresponsgrafene ikke er særlig brukandes til praktisk akustikk. En sinustone vises da som en spiral som snurrer taktfast bortover tidsaksen, noe likt de lange båndene som noen dansere bruker.

Fant hele målekapitellet til Sound System Engineering boken på nett her: http://www.focalpress.com/uploadedFi...0240808307.pdf - svært tettpakket oppsummering av mye dyp kunnskap. Tar gjerne litt tid å fordøye, men når det først begynner å sitte blir målinger så mye lettere! Kapitlene om akustikk i store og små rom i samme boken er tilsvarende pakket med hyperkonsetrert informasjon av første klasse. Pluss hauger av annen teknisk info.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvor stort frekvensområde måler du med nå? Opp til 5000? Desto høyere frekvens, jo klarere refleksjonsbilde og skarpere kurver får man.

Jeg tror forresten jeg skal skrive om første innlegget litt. Fordi ved å bruke demping i dB i stedet for % får man et måletall som er mer "etter boka". Hvis refleksjonen dempes med 15-20 dB skal man være fornøyd.
    Best å måle hele registeret. Skjer noe krøll i starten og slutten av frekvenssveipet. For å unngå det er det greit utgangspunkt å måle fra 0 Hz til nøyaktig halvparten av samplerate.

Flott om du legger inn DeciBel skala i stedet!

Med ETC graf og dB skala kan verdiene plottes opp mot disse to grafene:

Fra Master Handbook of Acoustics. Den og sound system engineering er kjekk å ha. Og Marshall Longs Architectural Acoustics om de andre blir for lett.. Og Cox & D'Antonio boken for tungvekter på akustikkprodukter.

Grafen over er grove indikasjoner, ikke absolutte grenser. Refleksjoner i et rom er 3D fenomener, hvor og hva betyr også en del på hvordan refleksjonene låter.

Ikke minst varierer det med hvilken lyd det er snakk om. Grafen under inkluderer den over, pluss en rekke andre typer lyder:

Korte transiente lyder er mer avslørende for refleksjonsstruktur enn lengre mer utdragne lyder.

Online bok om akustikk: Table of Contents - spesielt kapitell 6 og avsnitt 6.6 som handler om noen av bruksområdene til informasjonen som hentes ut i ETC grafene. Finnes mange modeller å velge på. Med en plan for hvordan man ønsker at ETC grafen skal se ut kan rommet dyttes i en spesifik retning. Er lettere å komme noen vei når man vet hvor man vil.

Her er høyre front hos meg, målt med Audiolense og kalibrert målemic. Noen som kan tolke fornuft fra denne grafen? Impulsen er normalisert på en eller annen måte.

Hvordan tolker jeg det store negative utslaget ve 0.045ms?
    Det er direktelyden fra høytaleren. Magnetfeltet flytter membranen ut og når den er på vei inn igjen kan den ikke stoppe uten å ha en bremsestrekning. Normalt er det noe flagring etter hovedimpulsen. Er trolig mer interessant å finne ut hva som skjer mellom 0,2 og 1 millisekund. Kan være drivere som ikke er på linje i tid, kan være diffraksjon fra kanter, møte med overflate i toppflaten på for stort stativ, eller lignende. Forplantning og forsinket utstråling av lyd i materialer som stativ og gulv kan også være kilder å se etter. Eller kanske det ikke er noe spesielt på gang. Ingen grunn til noier! Ramser bare opp generelle ting å se etter. Om du kan få frem en ETC graf i dB skala er det lettere å se mer nøyaktig. REW er gratis og gir ETC grafene i pen innpakning. Regner med du kan eksportere impulsrespons fra Audiolense, om det ikke har ETC grafer innebygget?

Mulig det blir noe repetisjon av tidlige poster, har ikke lest tilbake.

Mvh,

Andreas Nordenstam

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang et bra og grundig innlegg, Nordenstam. Og ikke minst, flere nye bokmerker i Akustikk-mappa

For øvrig interessant det du nevner om vinkel og akustikkplater. Utfordringen for mange er jo at de gjerne må monteres rett på vegg, og med høyttalerne tett innpå veggen vil lyden treffe plata veldig skrått, og en del av lyden vil da prelle av på overflaten. Sånn sett vil kanskje eggekartongformede akustikkskumløsninger totalt sett gi større absorbsjonsoverflate, men på den annen side har de vel heller ikke like gode absorbsjonsegenskaper nedover i frekvens...

Jeg skal se om jeg får tid til å justere litt på 1. posten i helga, ta ut noen nye kurver bl.a.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra Nordenstam!

tols1 bruker en gjennomsnittlig lydhastighet på 340m/s for å beregne avstand fram til refleksjonspunkt. Lydhastigheten i luft (her egentlig ideell gass) varierer med temperatur, og jeg måtte bare sjekke hvor stor effekt dette har.

Tok eksempel i en avstand på 2.5m fra lydkilde. De fleste av oss har sikkert en temperatur på 20 til 25 grader, hvilket betyr en endring i delay på 0.1ms på en 2.5m avstand, se tabellen nedenfor.

Sagt omvendt, så vil en delay på 7ms gi endring i avstand fra 2.40 (T=20) til 2.42 (T=25), dvs 2cm (0.8%). Dette er på grensen til måleusikkerheten til tommestokker og de fleste laseravstandsmålere.

Konklusjon: Innenfor vanlig romtemperatur kan man anta en fast lydhastighet på 343 m/s!

Distance 2.5m

Room temp. Speed of sound Delay
    deg.C ideal gas (m/s) (ms)
    35 351.96 7.1
    30 349.8 7.1
    25 346.18 7.2
    20 343.26 7.3
    15 340.31 7.3
    10 337.33 7.4

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flisespikker

*Notert til redigeringen*

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flisespikker

*Notert til redigeringen*
    Dagens mest presise karakteristikk

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er lei av den vranlæren om at hasigheten er på 340 m/s. Skal vi i tillegg måle luftfuktigheten for å finne enda mer nøyaktige tall? Høyde over havet spiller også inn. :lol:

Fra spøk til alvor. Veldig fin tråd dette. Jeg trenger å komme i gang med mer presise målinger, tolkninger og deretter tiltak. RFZ, bredbåndsfeller og diffusjon er forsåvidt bankers for bedre lyd, men det går jo ann å strekke strikken litt lengre og perfeksjonere mer.

Sender snart invitasjon Nordenstam, må bare få på plass den helsikens himlingen. Noen som har en pallejekk til låns? :roll:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja, jeg er lei av den vranlæren om at hasigheten er på 340 m/s. Skal vi i tillegg måle luftfuktigheten for å finne enda mer nøyaktige tall? Høyde over havet spiller også inn. :lol:
    Ok, bare for å rydde slike irregulariteter av veien: Kalkulator for lydens hastighet

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med innetemperatur på 20c så er hastigheten 343,42 m/s avrundet :grin:
    Med 22c så er den 344,59 m/s.
    23c= 345,17 m/s
    Varmere enn det bør man ikke ha det i stuen. :wink:

tols1 kom meg i forkjøpet. Jeg har ikke tatt høyde for luftfuktiget.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo, enhver godt utrustet verktøykasse for måling og behandling akustikk bør inneholde en værstasjon

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med innetemperatur på 20c så er hastigheten 343,42 m/s avrundet :grin:
    Med 22c så er den 344,59 m/s.
    23c= 345,17 m/s
    Varmere enn det bør man ikke ha det i stuen. :wink:

tols1 kom meg i forkjøpet. Jeg har ikke tatt høyde for luftfuktiget.
    nemlig, du skulle sett hva skikkelig tåke gjør for lydhastigheten. Men ca 5% dråper (nb! ikke forveksles med 5% rel. eller abs. luftfuktighet) ramler den nemlig ned til ca 10% av hastighet i tørr luft. Men da er det nok godt over normalt fuktig innendørs

Flisespikker eller ei, vi snakker her om å måle avstander basert på lydbølger som reflekteres og forsinkes i størrelsesorden 2-3ms. Da synes jeg det er greit å ha et noenlunde avklart forhold til potensielle feilkilder, slik som varierende lydhastighet og måleusikkerhet i tommestokken.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos temperatur, kan være greit å være observant på at temperaturforskjeller bøyer retningen til lyden. Er f.eks. ikke så lurt å ha klasse A varmeovner stående rett under høytalere. Noen ganger kan det forklare refleksjoner fra snodige vinkler.

For øvrig interessant det du nevner om vinkel og akustikkplater. Utfordringen for mange er jo at de gjerne må monteres rett på vegg, og med høyttalerne tett innpå veggen vil lyden treffe plata veldig skrått, og en del av lyden vil da prelle av på overflaten. Sånn sett vil kanskje eggekartongformede akustikkskumløsninger totalt sett gi større absorbsjonsoverflate, men på den annen side har de vel heller ikke like gode absorbsjonsegenskaper nedover i frekvens...
    Skumgummi kan virke greit nok til jobben med store nok doser, f.eks. 15-30 centimeter tjukt. Et alternativ er kombinasjon av tykkere demping bak og lettere demping utenpå. Det vil "friste" lyden å gå inn i kombidemperen. En litt mer fancy variant er såkalt "phase grating", som Auralex Space Coupler, da kantene griper tak i lydbølgen og sørger for at den treffer demperen i en vinkel som er mer rett på.

Sender snart invitasjon Nordenstam, må bare få på plass den helsikens himlingen. Noen som har en pallejekk til låns? :roll:
    Pallejekk med 3 meters løft?

Kommer gjerne på besøk! Tar med DACen og målekittet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere postet jeg impulsresponsen for høyre høyttaler i mitt rom. Her er samme måling (40-22050Hz) presentert som ETC-diagram, en i %FS og en med dB FS. Jeg synes hovedpulsen er vesentlig mer framtredende hos meg enn hos tols1, og at refleksjonene er mer dempet. Vet ikke om dette skyldes kun rommet, eller om måleutstyret også har innvirkning (jeg bruker målemic, ikke SPL-meter). Rommet er utstyrt med 10cm rockwool akustikkplater på 1. refleksjon på sidene og i taket, tykt teppe med og trebord foran og mengder at bokyller bak og på ene siden. Hjemmesnekret trekantet "bassfelle" bak til høyre. Store vinduer bak, glassdør på ene siden og lite vindu på den andre.

Forsøk på analyse:
    1.63ms (56cm) - kanskje gulvet?
    3.5ms (1.20m) - sannsynligvis reflektert fra akustikkplatene som står langs veggene. Skal prøve vinkling
    5.1ms (1.75m) - Taket og/eller gulvet?

Dempingen av refleksjonene er 15dB eller mer. Betyr dette at rommet er en "refleksjonsfri sone" (ref. post 1) og at det er en bra ting, eller er det noe som bør endres og forbedres?

Jeg synes jo selv det låter riktig så fint, men jeg vet at jeg har store utfordringer i dypbassen (20-80Hz). Disse vises ikke her, men veldig tydelig på tilsvarende måling for subbene.

Skal se om jeg får supplert med målinger uten dempere om litt, samt målinger av sub alene

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er utstyrt med 10cm rockwool akustikkplater på 1. refleksjon på sidene og i taket, tykt teppe med og trebord foran og mengder at bokyller bak og på ene siden.
    Flater i front er notoriske reflektorer. Prøv å ta bort bordet og se hva som skjer i målingene!

Dempingen av refleksjonene er 15dB eller mer. Betyr dette at rommet er en "refleksjonsfri sone" (ref. post 1) og at det er en bra ting, eller er det noe som bør endres og forbedres?
    Hvordan ser det ut etter 10ms? Om du kan legge ut bilde av 0-30ms og 0-500ms (eller hva det nå tar av tid før det når støygulvet) er det lettere å få et helhetlig bilde.

-15dB er godt utgangspunkt! Noen mener det holder, andre sier -20 til -30dB maks på tidlige refleksjoner. Er litt gnukk å komme under -20dB, avhengig av hvor reflektiv overflatene er og hvor effektiv dempingen er. Men du trenger ikke miste noen nattesøvn av at de "bare" er -15dB.

Det store spørsmålet er hvilken refleksjon som er høyeste.

Reagerer fortsatt på det som skjer rett etter direkteimpulsen, ca 0,5ms. Prøv å måle uten sub og se om det blir noen forskjell. Dette handler uansett ikke om bassrespons, så slike målinger som det her gjøres i utgangspunktet best uten sub.

Fant bilder her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Trumpetguy - stemmer de med dagens oppsett? Om det ikke blir noen forskjell når du tar av sub kan det kanskje være noe med avkoblingen til gulvet. Har du mulighet for å teste å sette høytalerne på en gummidings som f.eks. sitteunderlag og se om det blir noen forskjell?

Har noen idéer for hvor du kan hente mer moro fra rommet, men venter på bilde av 0-30 og 0-500ms før jeg tør å si noe mer.

Off topic PS: så i kinotråden din at du spiller didg! (i tillegg til den åpenbare trompeten) Gøy! Har lekt en del med rør og munnharper. Nyeste tilskuddet i arsenalet av munnlyder er strupesang. Å skråle i dusjen har blitt tusen ganger mer moro etter jeg så denne videoen. Det kjipe er at det ikke virker å sirkelpuste.. Til gjengjeld gir det en del muligheter som ikke finnes med didg. Med didg er leppene opptatt med å flappe (som med trompet), med strupesang er de fri til å forme lyden.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letet etter noe annet og fant denne: How to determine a reflection’s direction without Polar ETC « Resources

Å flytte på mic'en ser ut som en nyttig alternativ til å løpe rundt med snor eller blokkere antatt retning til lyden

Det skulle jeg visst før jeg brukte kvelden på å løpe rundt med en absorbent i et rom mens eieren av rommet klikket på "measure" om og om igjen.. Å flytte på mic'en virker som en enklere måte å finne retningen på refleksjonen.

Alltids noe nytt å lære!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra!! Takk!
    Setter uansett pris på ditt (og andres!) engasjement i denne tråden!
    Her er det faktisk mye å lære, for de fleste med interesse for "faget".

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper tråden kan bli klistret på toppen her.. Nudge nudge wink wink til mods :wink:

Normal vil REW sette direktelyden til 0 millisek. For å bruke metoden som nevnt over må programmet vise absolutt tid, dvs. at det viser hvor lang tid som lyden tar fra høytaler til mic. For å gjøre dette må det brukes en loopback fra ene utgangen tilbake til en inngang på lydkortet. Gå til preferences/analysis i REW og slå på "use loopback as timing reference".

Fra REW hjelpefilen:
    Impulse Response Calculation

The Use Loopback as Timing Reference selection controls whether REW uses a loopback on the soundcard as a timing reference for the channel being captured, to eliminate propagation delays within the computer and soundcard. The reference channel signal must be looped back from output to input for this option to work. If this is not checked REW will set the IR zero time according to the setting of Set t=0 at IR Peak.

If using a loopback as a reference REW can calculate the delay through the system being measured and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Letet etter noe annet og fant denne: How to determine a reflection’s direction without Polar ETC « Resources

Å flytte på mic'en ser ut som en nyttig alternativ til å løpe rundt med snor eller blokkere antatt retning til lyden
    Så flott! Takk for link. Jeg har nemlig en refleksjon jeg ikke riktig skjønner hvor kommer fra.

*håper på dårlig vær i helga...*

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt; impuls responsen viser ikke den fulle informasjonen, det gjør ETC grafene.
    En fin tråd!

Impuls-responsen viser all informasjonen som ligger i en impuls-respons-måling. Dersom man tar absolutt-verdien av denne eller kvadrerer denne (effekt) så mister man informasjon.

ETC er såvidt jeg vet beregnet fra IR, og kan dermed rimeligvis ikke tilføre ny informasjon, men presentere eksisterende informasjon på en bedre eller dårligere måte - alt ettersom.
    Information theory - Wikipedia, the free encyclopedia
    A key measure of information in the theory is known as entropy, which is usually expressed by the average number of bits needed for storage or communication. Intuitively, entropy quantifies the uncertainty involved when encountering a random variable.
    Når du tidligere har argumentert for å estimere både trykk og hastighet ut fra en enkelt måling så må man gjøre antagelser om luftens impedans som kan være rett eller feil. Kanskje kan det forenkle analysen, men det skaper ikke noe mer informasjon, noe mer enn det å anta at en traktor som er rød på en side på et bilde, også er rød på baksiden (den som ikke er med på bildet).

Et tips:
    Når du viser mange forskjellige frekvensresponser så hadde det vært innmari ålreit å få se alle i samme plot. 5 nesten like grafer er litt knotete å sammenligne.

-k

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper tråden kan bli klistret på toppen her.. Nudge nudge wink wink til mods :wink:
    Mods tror jeg nok ikke tar hintet, but I know what U mean... Er gjort om til Sticky!
    Hum... Nå fikk jeg lyst på en engelsk aften med guinness, roastbeaf og sticky toffee pudding...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til! Jeg kan oppdatere denne posten hvis det skulle komme noen innspill underveis.
    Kunne du ha lagt ut en råfil med selve IR-målingen?

-k

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •