Miniguide: Måling av rommets impulsrespons og hva den kan brukes til - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Konge fordypning, Nordenstam. Hats off her også.

Jo det er kanskje litt nerdete, men dette er jo også et litt nerdete forum % kontra dB visning synes ikke jeg var så viktig med tanke på det praktiske aspektet jeg tok utgangspunkt i, men med denne innfallsvinkelen er blir jo dette svært relevant. *notert*

Du nevner sanntids ETC. Er dette noe vi får til i REW eller må man opp på mer proffe løsninger?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW er gratis og gjør mye for pengene, men det er også mye det ikke gjør. Bruker RplusD til litt mer seriøse ting, men er ikke helt fornøyd med det heller! Tenker på å gå over til easera, smaart, dirac, TEF eller lignende når tid (til å finne ut hva som passer best) og penger er tilstede.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^ glemte visst å si at det fungerer omtrent like bra å ha en venn tilstede som kan trykke på musen for å få nye målinger, i stedet for at maskinen repeterer av seg selv("sanntids" måling).

Gjorde en eksempel-måling for en gearslutz post i dag, tenkte det kunne være greit å kryssposte her for å vise et praktisk bruksområde for målingene. Temaet var gulvrefleksjon og hvordan denne kan behandles. Problemet til brukeren var tydelige hull i frekvensresponsen på hundre og noen Hertz.

Høyaler<>mikrofon avstand var 120cm (som i brukerens problemoppsett), akustisk senter i høytaler ligger på 122cm over gulvet og mikrofonhøyden var satt til 118cm. Litt for lavt, men kom ikke på å sjekke den høyden før målingene var ferdig og gadd ikke gjøre det en gang til. Problemet i oppsettet er at lyden spretter fra gulvet tilbake til mic'en(lytteposisjon), noe som gir tydelige comb filtering hull på hundre og noen Hertz.

De fire målingene er:
    1. Ingenting på gulvet.
    2. Litt skumgummi demping. 40x40cm, fire lag med pyramide formet skum med totalt 16cm dybde.
    3. Rockwool akustikkplate flatt på gulvet. Et ekstra-stykke som var lett tilgjengelig. 55x60cm, 10cm tjukk, 60kg/m^3.
    4. Samme rockwool biten på høykant (i oppreist stilling).

Beste posisjonen til absorbenten ble funnet å være et lite stykke nærmere lytteposisjon enn et speil på gulvet viste til. Dette ble funnet ved hjelp av sanntids ETC.

Her er frekvensrespons grafene:

Ingenting på gulvet

Skumgummi på gulvet

Rockwool flatt på gulvet

Rockwool stående på høykant på gulvet

Her er envelope time curve (ETC) grafene:

Ingenting på gulvet

Skumgummi på gulvet

Rockwool på gulvet

Rockwool på høykant på gulvet

Legg merke til at frekvensrespons grafene ikke sier noe om HVOR problemet ligger. ETC kurvene er zoomet inn på det aktuelle området, rundt 5 millisekunder. Der er der problemet oppstår, at en kopi av lyden mikses inn med ca 5ms forsinkelse. Frekvens-respons grafene er bare et biprodukt av problemet, det viser ikke hvor selve problemet ligger. Begge kurvene viser tydelig at det oppstår en forbedring, men frekvensrespons-grafen viser ikke kvantitativt hva denne forbedringen består av. I ETC kurvene vises det tydelig at det er litt over 10dB demping med rockwool platen stående på høykant mot gulvet.

Tilsvarende kan slike målinger brukes til å sjekke nivået på alle refleksjoner i rommet. Om det f.eks. er snakk om å dempe tidlige refleksjoner i taket(bør ALLTID dempes) kan ETC kurvene gi svar på å om dempingen gjør en god nok jobb eller ei. Når refleksjonen (innen 20millisek tidsspenn) er noe sånt som 20dB lavere enn originallyden er et godt nok. Om det bare skjer et par dB forskjell, som ved bruk av skumgummien, er det på tide å vurdere mer/tyngre demping.

Andreas

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra og forklarende. Det er altså denne tråden floor reflection what to do ? - Gearslutz.com

Huff, virker som man bør oppgradere fra REW hvis man skal gå seriøst til verks. :-?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet er vanskelig. Et tykt teppe er bedre enn ingenting, men ikke spesielt optimalt da det hovedsakelig demper i diskant og noe i øvre mellomtone området. En anbefaling er å bruke puter på toppen av teppet i førsterefleksjonen. Jeg bruker noen av disse som har polyeter inni:
    http://www.ikea.com/no/no/search/?query=beddinge

Selvfølgelig er det bedre å bruke tykk rockwool, men det er ikke spesielt praktisk i en stue. Jeg har prøvd det noen ganger for morro skyld, og ved et par anledninger glemte jeg meg og trakket på rockwool platen....

Noen som vet hvor man kan få kjøpt teppe som er så tykt som 2-3 cm, som har underlag (alá persisk) og ikke koster all verden?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over et annet gratis måleprogram i dag: HOLM Acoustics Har akkurat installert det og skal teste i løpet av kvelden, men umiddelbart ser det lovende ut. Om det tilbyr noe mer enn REW gjenstår å se.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for knallbra utgreiing tols1. Jeg har lurt på dette med å tolke impulsrespons i REW lenge. Har også lurt på om man kan måle refleksjoner fra vegger og tak, uten å funnet noe enkelt svar. Nå falt liksom bitene på plass :-D Også flott at Nordenstam følger opp med mere snæks!

Håper vi får flere sånne innslag utover! Takker og bukker :-D

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man når snor og praksi ikke stemmer?

Jeg måler første peek på 2,57ms , regner dette om til 87cm...
    Legger på 87cm på snora mellom mic og høyttalerfront (280cm + 87cm)

Fester snora og prøver å lokalisere første og kraftigste refleksjon, men snora er slakk mot nærmeste vegg, slakk mot gulv tak og rekker ikke bort til noe annet... med en nesten 90graders vinkel så kommer den bort til blu-rayhylla, uten at jeg helt tror rommet klarer å bøye naturlovene...

(venstre høyttaler alene, kontrollmålt 4 ganger med identiske kurver)

Skal nå prøve å rockwooll'e førsterefleksjon på vegg...

Edit : Da flyttet den seg til 2ms(67cm) hvor den da passer perfekt i gulvet.... har nå lagt en matte på gulvet i førsterefleksjon...
    Resultat: da forsvant peeken på 2ms totalt...
    Peek på 2,6ms må være tak... får ikke gjort noe med den nå...
    Neste lange peek er 4,3ms = 146cm...

Edit 2 : 146cm er også bare luft, langt unna vegg motsatt side som jeg skulle tro var logisk som neste... hmm..
    Er det mulig at 1,46 kan være overgangen tak-vegg venstre side da? Kan et hørne lage så mye ekko/klang?
    Det er en lang høy puls mellom 4,07-4,6ms som bare akkurat passer til overgangen vegg-tak...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nok at du bor utenfor det lineære tid-rom-kontinuumet...

Hmm, merkelig. Hva med bakveggen da? Legg ut grafen så får vi se om vi finner noen åpenbare feil.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med grunnleggende demping bak og fram, ellers tomt for matter
    -grunnleggende-demping-bak-og-front-5-matter-jpg

Matte på førsterefleksjoner på vegg(2stk) og gulv(1stk)
    -dempet-rste-gulv-og-vegg-jpg

Jeg tenker at rundt 2ms er et sammensurium av førsterefleksjonene i gulv-vegg-tak, alle kommer frem ti lsweet på noe samme tidspunkt...
    Morsomt at peeken fra gulvet døde totalt ved å slenge en matte på gulvet der snora traff.. pang borte...

(herregud dette er nærdete )

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

(herregud dette er nærdete )
    Men gudbedre så gøy :-)
    En til som abonnerer på denne tråden.

Når det gjelder impulsrespons - er de powerspectrene beste måte å representere denne på? Jeg trodde at størrelsen på det negative utslaget etter hoveimpulsen også gav nyttig informasjon (selv om jeg ikke har satt meg inn i hva ennå)?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nerdete men morsomt (synes jeg da... )

Hvor stort frekvensområde måler du med nå? Opp til 5000? Desto høyere frekvens, jo klarere refleksjonsbilde og skarpere kurver får man.

Jeg tror forresten jeg skal skrive om første innlegget litt. Fordi ved å bruke demping i dB i stedet for % får man et måletall som er mer "etter boka". Hvis refleksjonen dempes med 15-20 dB skal man være fornøyd.

Godt mulig du har rett i dine antagelser om at 2-3 ms er et område hvor mange refleksjoner når frem omtrent samtidig, slik at det vanskelig å finne ett spesifikt tidspunkt.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er høyre front hos meg, målt med Audiolense og kalibrert målemic. Noen som kan tolke fornuft fra denne grafen? Impulsen er normalisert på en eller annen måte.

Hvordan tolker jeg det store negative utslaget ve 0.045ms?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok utgangspunkt i din post, 5000Hz med samme visning...
    Du laget tråden, du er malen...

Sidenotis : Rockwool klør.... og støver.... who'd'knew? :-P

Må jeg skru opp plater i taket også da tro... Må virkleig finne en "prefekt" ramme/oppheng metode...

I kommersielt og industri har jeg sett slike plater skrudd opp med lange skruer og store skiver, ikke helt HJEMMEkino patent selv om min kino ikke er spesielt pen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk usikker på hva det negative utslaget viser. Det kan selvsagt være at lydkortet eller noe annet inverterer målesignalet. I f.eks. REW har man mulighet til å invertere målingen for å kompensere for sånt.

Har prøvd å finne ut av hva de negative impulsene sier men finner ingen lettfattelig forklaring. Men det er vanskelig å si noe spesifikt om målingen uten å vite noe om plassering av høyttalerne og lytteposisjon. 0,6 ms blir vel ca 20 cm.

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Jeg tok utgangspunkt i din post, 5000Hz med samme visning...
    Du laget tråden, du er malen...
    Uhm ops:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg er veldig var for slikt, jeg merker så sinnsyke forskjeller på slikt...!
    Kuttet ut målingen for den viste jo ikke noe særlig forbedring,
    satte meg ned å lyttet til noen album fra Society of Sound i stede, de to mattene jeg kastet på gulvet gjorde voldsom forskjell..! (+ de 10 andre som også er plassert der jeg tidligere hadde dynabel-mattene...)

Stereoperspektivet blir flyttet og klarnet opp, og lyden generelt blir ryddigere, mindre mas, mer klarhet, herlige CM-9... :-D

Bassen er ikke blitt noe bedre, heller nesten dårligere...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt pussig at du ikke finner målbare forskjeller, jeg fikk hvartfall klare forskjeller før og etter, som vist i 1. post. Og som du også merket er resultatet forbedring i stereoperspektivet, ryddigere om mer definert, bredere lydbilde og mer luft mellom "instrumentene".

At du mener bassen blir dårligere kan jo være en konsekvens av at resten av lydbildet har blitt bedre. I REW kan du jo kikke på waterfall-diagrammet og finne gjenklangstiden, og sannsynligvis vil du se at du har mye lengre gjenklangstid i bassen og særlig ved romnodene siden det oppstår resonans ved romnodene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Litt pussig at du ikke finner målbare forskjeller, jeg fikk hvartfall klare forskjeller før og etter, som vist i 1. post. Og som du også merket er resultatet forbedring i stereoperspektivet, ryddigere om mer definert, bredere lydbilde og mer luft mellom "instrumentene".

At du mener bassen blir dårligere kan jo være en konsekvens av at resten av lydbildet har blitt bedre. I REW kan du jo kikke på waterfall-diagrammet og finne gjenklangstiden, og sannsynligvis vil du se at du har mye lengre gjenklangstid i bassen og særlig ved romnodene siden det oppstår resonans ved romnodene.
    Målbart var det jo, men fikk jeg rettet på en så dukket den samme eller en annen opp et ms før eller etter i stede...
    10-100Hz måler jeg flere kraftigere 15-20dB smale dipper som ikke er der med nakne vegger...
    Middbassen 50-70Hz falt ned 15dB, noe som passer litt dårlig på endel musikk :-P
    Jeg synes "Impulse" og "All Impulses" sier mye om romklangen også, mattene gir tydelige utslag...
    Men Energy-Time er jo genialt når snor-tipset fungerer i praksi.!

Men nå har jeg vertfall mattene, og nok av de..
    Det var som jeg trodde, de lå å støvet i et hjørne av lageret,
    for ingen hadde ringt...
    Prisen pr matte ble 100kr, nok en god investering :-D

Edit :

Dette trenger man...
    PC med skjermoppløsning over ____x600 i høyden, "noen" (den jeg har) mini-pcer har ikke høy nok oppløsning til å få med hele bildet med menyer i REW.
    Ellers trenger man ikke fancy dyre ledninger og mikrofoner, Radioshack fungerer både som dB-måler og mikrofon...
    Lydkortet jeg har er nok dritbillig, var med et sett hodetelefoner jeg kjøpte, første gang jeg prøver å bruke det nå...
    (og det var plug&play)

Så det er ikke så dyrt eller vanskelig å få målinger, Radioshack'en er det dyreste, resten har man nok liggende... Eventuelt lydkort til en 100lapp...

Interne lydkort i PCer (de innebygde i hovedkortet) er så dårlige at de fungerer ikke i det heletatt for målinger, får ikke konfigurert lydnivåer riktig og lyden inn på mikrofoninngangen fungerer ikke, eksterne/dedikerte lydkort gjør jobben... (kanskje 20kr kort fra dealextreme fungerer også?)

-imgp8495_web-jpg

Min versjon av :
    "noe tungt på høyttaleren med gummiføtter som ikke lager riper"

= en "ever-lock" sugekopp som sammen med de andre i pakken var langt fra "ever" lock...
    -imgp8502_web-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig at platene skal påvirke bassresponsen såpass mye som du nevner. Jeg må nok ned i kjelleren en dag å måle litt. Venter på en ny målemik og lydkort.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra tråd! Til og med jeg skjønte noe av dette her, så da er det håp Ved en anledning skal det så absolutt prøves ut.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •