Waterfall i REW - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå står anlegget mitt i stua med de begrensninger det har til å fylle gulvet med ting, men...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i en vanlig stue blir det kanskje vanskelig å få de Svanåkassene til å blende inn i interiøret. Min innfallsvinkel har vært at det beste resultatet får man ved å tilpasse omgivelsene, og så lenge man har muligheten til det så er det nok å foretrekke. Du har jo svært bra kontroll mor10, men så er vel ikke akkurat interiøret prioritert i din kino

@Gurba: for å endre frekvensområdet på målingene så endrer du bare start- og sluttfrekvens i vinduet der du trykker for å starte sweepet. Og så bruker du forstørrelsesglasset og "bar"-en til å flytte på grafen.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå står anlegget mitt i stua med de begrensninger det har til å fylle gulvet med ting, men...
    Som tols1 sier, så har jeg nok litt mer frihet å gå på ja

Bare som eksempel på at det er mulig å få til lav etterklang uten EQ og lignende.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er etterklangen i rommet, dvs. hvor lang tid lyden fra en tenkt impuls bruker på å "død ut". Etterklangstiden og karakteren ved de forskjellige frekvensene bestemmes av romstørrelsen. Under en gitt frekvens vil etterklangen forårsakes av stående bølger mens for høyere frekvenser er det snakk om ekko. Litt info her, bl.a. innlegg #21 fra SAC Above the Schroeder Frequency. Diffraction. - Gearslutz.com
    Betyr dette at jeg ikke har mye å vinne på å flytte subbene mine rommet rundt for å gjøre noe med problemer i området under 20 og mellom 45-53hz? Det vil kun påvirke frekvensresponsen i lytteposisjon men ikke waterfall? Jeg er helt fersk på REW og skal kalibrere kinoen min nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med alle forbehold; det er sikkert mange her på forumet som har mer praktisk erfaring enn meg, men jeg har nå justert og målt litt i min egen kino og leste en del teori.

Gjenklang, som var utgangspunktet for tråden kan deles i to typer. I lave frekvenser skyldes den resonanser i rommet, dvs. stående bølger og ved de frekvensene man gjerne får oppgitt som romnoder i sånne kalkulatorer. Årsaken er at energien i luften vil fortsette å svinge etter at høyttaleren har sluttet å spille, omtrent som en huske som du slutter å dytte på. Mens gjenklang i de høyere frekvensene skyldes refleksjoner av strålekarakter, og disse lydbølgene spretter rundt i rommet på en annen måte enn bass-bølgene.

Så gjenklangen i bassen må man temme ved å få bukt med de stående bølgene, f.eks. med bassabsorbenter (og da snakker vi ikke om akustikkplater hengt opp på veggen). Men hvis du ser på waterfallgrafene i reklamen til AntiMode 8033 DSPeaker-Measurements, så ser du at gjenklangen kan reduseres elektronisk. Resultatet er at bassen oppleves strammere og ikke rumlete, og frekvensgangen blir også rettere siden man får bukt med de stående bølgene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    @Gurba: for å endre frekvensområdet på målingene så endrer du bare start- og sluttfrekvens i vinduet der du trykker for å starte sweepet. Og så bruker du forstørrelsesglasset og "bar"-en til å flytte på grafen.
    Ok. Jeg får ikke til å vise hele frekvensområdet på en gang. Den zoomer automatisk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, bruker du forstørrelsesglasset nederst til høyre altså? Man zoomer bare utover (-) til man får med det man vil ha med, eller innover (+) for å få med mindre deler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noe muffins. Skal se på det senere.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvenskurven ser jo veldig bra ut også
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Frekvenskurven ser jo veldig bra ut også
    Den er da rimelig grei. Det er litt sykt at x-over står på 200hz og at det faktisk låter veldig bra i tillegg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er da rimelig grei. Det er litt sykt at x-over står på 200hz og at det faktisk låter veldig bra i tillegg.
    Låter det bra så er det jo bare å stå på. Største ankepunktet mot høy crossover er jo at du kan høre hvor subbassen kommer fra, så det er uheldig om subben står langt ut til siden eller bak deg eller noe. men hvis subben står ved høyttalerne er jo ikke det nødvendigvis et problem.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har én sub på hver siden av TV'en så dét er ikke noe problem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har én sub på hver siden av TV'en så dét er ikke noe problem.
    Det beste i kinoen min nå er å dele på 120hz, men jeg har også 2 subber foran. Jeg håper å få kalibrert det slik at jeg kan dele noe lavere. Synd om jeg ikke kan få noe mer ut av et par JMLab Cobalt 816S. De skal jo levere ned mot 35hz.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne mine tåler å deles på 80hz, men det gir et hull rundt 50-60hz som jeg ikke skjønner noe av. Det er minst når jeg deler på 200hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne mine tåler å deles på 80hz, men det gir et hull rundt 50-60hz som jeg ikke skjønner noe av. Det er minst når jeg deler på 200hz.
    Når du deler på 80 så er vel høyttalerene med et stykke nedover som overlapp. Kan det være at de da faser ut subben mellom 50 og 60hz? I så fall skal hullet bli større om du prøver å dele på 60 feks.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det er der det ligger ja. Hullet blir større jo lavere x-over er. Trodde EQ1'en skulle rette opp i dette med fronter på large under EQ'ifiseringen, men det drepte all bass under 80hz. Det fungerer ihvertfall nå så får jeg se om jeg gjør noe mer ved en senere anledning. Hvis ingen vil ha EQ1'en da...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste måten å se om det er fase som skaper en dip på er rett og slett justere fasen og så måle underveis for å se om det endrer seg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Den enkleste måten å se om det er fase som skaper en dip på er rett og slett justere fasen og så måle underveis for å se om det endrer seg.
    Enig at det kanskje lar seg justere bort med fase ja. Men ikke lett dette med basskalibrering. Rommet kan være en vanskelig utfordring av og til.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært interessant å se litt flere kurver, f.eks med andre delefrekvenser og det berømte hullet.

At romkorreksjonen drepte all bass - hva betyr det? Hvordan ser det ut når du måler?
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter flere av korrigeringene som EQ'en gjorde så stupte bassen på 80hz. Det var total utfasing. Eneste forklaringen jeg kan komme på. Aner ikke hvorfor. Jeg fulgte oppskriften og målte på forskjellige måter med få og med mange punkter.

Jeg skal prøve å få kjørt sveip med forskjellig x-over.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •