DIY audiokabel??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY audiokabel??

Sliter med litt støy i diskantene mine etter jeg fikk meg effektforsterkere og har prøvd alt fra billige lakrislisser til litt dyrere supra kabler.Med supra kablene er det en konstant støy i diskantene men du må helt innpå for og høre dette.
    Men skulle alikevel gjerne hatt det bort
    Hvordan er det og lage sine egne audiokabler?
    Kan jeg bruke slik mikrofonledning: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog

Og RCA kontakter kan jeg sikkert lodde på selv?Fant ikke det på sidene til Elfa men kansje noen av dere har noen tips?Hvis dette er noe og satse på i det hele tatt da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller vil denne kabelen fra supra hjelpe: delenummer SU2290
    og plugger PL1025 fra http://www.dynabel.no/

Blir jo helle rikke dyre kablene dette da

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp RCA plugger fra Neutric. De samme pluggene som bl.a benyttes av Nordost. Solide plugger som gir mye kontakt mot kontakten i spiller/forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benyttet denne Gotham mikrofonkabelen fra Elfa (søk på art.nr): 55-813-27
    Utrolig fin kvalitet på innerledere og skjerm, og samtidig en myk og smidig kabel.

Benyttet de nevnte Neutric RCA kontaktene, fåes også på Elfa: 42-275-59 (hvit merking), 42-275-18 (rød merking)

Tips:
    Benytt en innerleder til signal og den andre til signaljord. Skjermen kobles til signaljord kun i sender-enden, så unngår du jordsløyfer og indusert nettbrum.

Når man lager høykvalitets signalkabler med så lav materialkost, skjønner man at prestisjemerkene har god avanse

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Eller vil denne kabelen fra supra hjelpe: delenummer SU2290
    og plugger PL1025 fra http://www.dynabel.no/

Blir jo helle rikke dyre kablene dette da
    Supra's DAC og Effi-kabel er en veldig god kabel, så er anbefalt.
    Pluggen er jeg litt usikker på og ville muligens ha dobblet pris og gått for SU2780... Man er i det minste sikret noe bedre kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha rota litt rundt på ebay kom jeg tilfeldigvis over denne:
    Søk etter Audioquest King Cobra Interconnect Audio RCA Cable 2M på eBay Global handel – verdensomspennende handel med gjenstander i alle dine favorittkategorier

Hva tror dere om den?
    Er ikke AQ ett bra merke?
    Like greit og kjøpe ferdig kabel som å lage selv også kansje, så slipper man alt det styret der hevrtfall..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha rota litt rundt på ebay kom jeg tilfeldigvis over denne:
    Søk etter Audioquest King Cobra Interconnect Audio RCA Cable 2M på eBay Global handel – verdensomspennende handel med gjenstander i alle dine favorittkategorier

Hva tror dere om den?
    Er ikke AQ ett bra merke?
    Like greit og kjøpe ferdig kabel som å lage selv også kansje, så slipper man alt det styret der hevrtfall..
    Audioquest er veldig bra!
    ...men ville muligens passet på litt her...
    Prisen er nesten halvparten av tilsvarende i USA.. Kan være "fake".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.Da driter jeg i det, gidder ikke å ende opp med noe fake som låter dritt og tar inn støy som en gammel radio...
    Får kikke litt ellers og se om det kansje blir DIY alikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med disse: Komplett.no - Supra 2 RCA-RCA 2m

Klarer jo nesten ikke lage de selv for den prisen så dette må være verdt og prøve og høre om støyen blir borte da.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med litt støy i diskantene mine etter jeg fikk meg effektforsterkere
    Er fristende å tenke at det er konsekvens og årsak..?

Endrer støyen seg når du skrur på nivåkontrollen?

For å minimere støy er det ideelt å holde linjesignalet på høyt nivå så lenge som mulig. Trikset er korte kabler fra nivåkontrollen til effektforsterkerne, det er svakeste leddet. Hold linjesignaler unna strømkabler, pass evnt på å ha 90 graders vinkel om de absolutt må krysse. Lyden blir først tatt ned i nivåkontrollen og deretter blåst opp igjen i forsterkeren. I mellomtiden er den liten og sårbar. Om nivåkontrollen bor permanent et sted veldig langt under null kan det kanskje lønne seg å undersøke om det lar seg gjøre å skru ned på forsterkeren. Da trenger ikke nivået å bli så lavt i mellomtiden og spranget til støygulvet blir desto større. Målet er å skru ned spenningsforsterkningen. Høytaleren vil fortsatt nyte godt av en kraftigere forsterkers store strømreserver.

Har du aktiv eller passiv nivåkontroll? (aktiv, med strømforsyning, passiv uten)

Om du har passiv nivåkontroll kan det, avhengig av utgangs- og inngangsmotstand på utstyret, være den ikke passer så bra i sammenhengen. Da kan den i seg selv være en kilde til unødvendig støy. Er ofte et poeng å få passiv demping matchet til utstyret som brukes. Det kan også være at det blir et poeng å lete etter kabel med særs liten kapasistans om du skal ha mer enn 1-2 meter strekk fra demping til forsterker, igjen avhengig av utstyret rundt. Aktiv elekronikk er stort sett så tolerant at det ikke vil bli noen endring ved skifte av kabel om den ikke er laaang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har koblet det nå er signalkabel fra v1800`s pre put på fronter og inn i 2 stk midgard oberon.
    Kablene jeg har nå er 1m lange og da får jeg ikke MA der jeg vil ha de og de ligger da i kabelsalaten bak den ene høyttaleren.Kan hende det hjelper og bare få lange nok signalkabler og få flytta dem dit de skal.

Støyen i diskanten er den samme om jeg skrur opp eller ikke, men den er samtidig så lav at jeg må helt innpå for og høre den(høres ikke under avspilling av noen lydkilde, men det er irriterende og vite at den er der så den må vekk:???: )
    Har heller ikke kjørt YPAO på nytt etter MA kom i hus siden det er vanskelig og få en tass på 17mnd til og være musestille mens pappa fikler med stereon sin
    Kansje det hjelper og la romkorreksjon justere på nytt,att den senker nivåer eller noe?

Skal få kone og barn ut av hus en dag og kjøre opp alt på nytt og få flytta MA dit de skal og prøve og legge strøm og signal litt mer unna hverandre.Har en trang tv benk med bare ett slikt rundt hull bak veit dere(noe som suger verre enn noe annet i mine øyne) men frua var visst ikke interessert i noe tv benk handling...

Har hvertfall bestilt denne supra kabelen så får vi se om den hjelper på støy, hvis ikke er den hvertfall så lang som jeg trenger den.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å slå av og på forforsterkeren, koble inn og ut kabelen osv. Sjekk om du får noen som helst endring i støyen ved å endre på utstyret som er tilkoblet. Om ikke kommer det nok fra forsterkeren selv.

Igjen: om nivåkontrollen på preampen alltid befinner seg langt under null kan du ha noe å hente på å skru ned spenningsforsterkningen i blokkene. Da går egenstøyen ned. Står på websiden til forsterkeren at de har 27 dB økning. Så om du konstant ligger på -20dB eller lavere på nivåkontrollen hadde det holdt å ha 7dB økning i forsterkeren og 20dB høyere i nivåkontrollen. Da vil mest sannsynlig støyen bli tilsvarende 20dB lavere. Mulig det finnes noen jumpere eller noe som kan endre spenningsforsterkningen i blokkene. Hør med fabrikanten om det kan bli en aktuell løsning.

Ellers er det ikke uvanlig å høre noe sus når øret er trykket inn i diskanten. Om du ikke hører det i lytteposisjonen er det vel ikke så farlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen er der etter jeg har slått av alt unntatt blokkene.Alt tilkoblet selvfølgelig.

Nei jeg hører jo som sagt ikke lyden i sweetspot men å vite at den er der irriterer....
    Men gjør den noe om blokkene står på hele tiden?diskanten tar ikke skade av og konstant ha spenning?Selv om den da tydeligvis er veldig lav.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør jeg sikkert fryktelig dumt, men er signalkabelen din riktig veg?
    Min var nemlig ikke det og da fikk jeg slik støy du beskriver her. Min var merket med en pil på kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell på det også?
    Det har jeg faktisk ikke tenkt over.Skal sjekke om det er noen pil eller noe på jeg bruker nå.
    Leste om de supra kablene jeg har bestilt nå at der skal den enden hvor skrifta begynner, den skal inn i signalkilden pga støydempingen.

Finnes vel heller ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.Hvertfall innen hifi har jeg fått inntrykk av!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell på det også?
    Det har jeg faktisk ikke tenkt over.Skal sjekke om det er noen pil eller noe på jeg bruker nå.
    Leste om de supra kablene jeg har bestilt nå at der skal den enden hvor skrifta begynner, den skal inn i signalkilden pga støydempingen.

Finnes vel heller ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.Hvertfall innen hifi har jeg fått inntrykk av!

Ja, sjekk det og gi tilbakemelding :-) Den jeg bruker er en Nordost Optix kabel og den er det pilmerking på :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pilmerkingen har å gjøre med hvilken ende skjermen er jordet i.
    Skjermen skal kun være jodet i senderenden. På den måten unngår man indusert støy i skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket nå og det er ingen merking på kabelen min.
    Kansje det blir bedre med supra kabelen da?siden den har merking og tydeligvis skjerming.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen er der etter jeg har slått av alt unntatt blokkene.Alt tilkoblet selvfølgelig.
    99% sikkert at det er en iboende egenskap i forsterkerne.

Nei jeg hører jo som sagt ikke lyden i sweetspot men å vite at den er der irriterer....
    Ser den!

Det skader ikke å ringe produsenten og høre om det er noen lett måte å skru ned spenningsforsterkningen. Kanskje det er så enkelt som å flytte en jumper. Vel å merke om du ikke har nivåkontrollen i nærheten av maks slik oppsettet er nå.

Men gjør den noe om blokkene står på hele tiden?diskanten tar ikke skade av og konstant ha spenning?Selv om den da tydeligvis er veldig lav.
    Diskanten har det nok helt utmerket. Det interessante er hvordan monoblokkene har det. Om de er på hele tiden slipper de unntakstilstanden som varer et lite øyeblikk når de blir slått på og av. Skjer alt mulig tull i overgangen fra operative nivåer til død krets. Først og fremst i de gigantiske kondensatorne som pleier å være i forsterkere, de trekker enorme mengder strøm når de lader opp. Kondensatorne er også hovedgrunnen til å slå av utstyr! En del av dem (i alle fall de store dyre i forsterkere) er laget med kjemiske forbindelser som tørker ut over tid. Levetiden vil bli redusert om de står på hele tiden. Fra f.eks. 25 år med daglig bruk i et par timer til 10 år med 24/7. Som en grunnregel er det greit å slå av utstyr om det ikke trengs at det er varmet opp og klart til bruk til enhver tid. Pleier å slå av mitt eget om jeg vet det går en stund før det skal i bruk igjen, om det bare er en liten stund lar jeg det stå på.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å koble bort jord på strøminntaket til blokkene? Kan enkelt prøves med å teipe over jordingflatene på støpselet, koble til forsiktig så ikke teipen ryker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •