Endelig er det bevist, det er forskjell på USB-kabler! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Takk
    Jeg skylder deg vel såpass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg leser i tråden på sentralen følgende:

Kan noen forklare dette? er det mulig at nullene kan komme fortere enn enerne eller motsatt?
    Det har med at kottakeren av de digitale signalene ikke leser selve dataene, antså spenningsnivået, men når spenningsnivået endrer seg. Når det flipper fra 0 til 1 så detekteres en endring. Hvis det er en 'dårlig' kabel (i denne sammenheng en med lav båndbredde og dermed avrundede 'kanter' på digitalsignalet) kan mottakeren detektere '0' forskjellig fra '1'. Dette kalles jitter, og er forvrengning i TID. Altså at signalstrømmen ikke er 100% jevn.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg leser i tråden på sentralen følgende:

Kan noen forklare dette? er det mulig at nullene kan komme fortere enn enerne eller motsatt?
    Man snakker om 0 og 1 med det er pulserende spenning som sendes. Man snakker vel om 0V og 5V som representerer 0 og 1. Når pulsen passere 5V tolker mottakeren dette som 1. Hvis det er dårlig kontakt eller stor motstand så når noen ganger pulsen kanskje bare 4.7V og da mister du 1'ern. Det er imidlertid sjekke på at alle bite kommer over og hvis noen 1'ere blir borte må pakken sendes på ny. Blir det mange nok pakker som mistes så kan det bli stopp i lyd eller bilde.

Dermed kan man si at en god kabel med gode kontakter er bedre en en dårlig da det er færre pakker som blir borte på veien og som derfor ikke trenger å sendes på ny.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital lyd overføres på en måte som sikrer at det hele tiden skjer noe på linjen. 1'ere skifter to ganger per klokkesignal, 0'ere skifter en gang per klokke. (biphase mark code for de som vil google) Frekvensen til 1'erne er altså dobbelt så høy som 0'erne. Det er riktig at frekvensresponsproblemer vil medføre at 1'ere i praksis kommer frem et lite stykke senere! Men... Vi hører ikke på 1'ere og 0'ere. 16 eller 24 av dem etter hverandre blir til en byte som er minste enheten vi i praksis kan bry oss om. Tilsvarende vil det ha fint lite effekt på tidsproblemer da vi fortsatt hører på bytes, ikke på 1'ere og 0'ere.

Ingeniørn: i praksis vil de fleste digitale overføringer ignorere spenningsnivåene(så lenge de er noenlunde på stell), de bryr seg kun om endringen mellom nivåene. F.eks. har jeg aldr hatt problemer med å koble SPDIF(0.5V) og AES/EBU (5V) om hvert annet.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1´rne har en tendens til å sette seg fast i kabelen, lignende fiskebein i halsen, 0´er er jo mye rundere, og glir dermed raskere gjennom. Dette gjelder selvsagt for tynne kabler

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    1´rne har en tendens til å sette seg fast i kabelen, lignende fiskebein i halsen, 0´er er jo mye rundere, og glir dermed raskere gjennom. Dette gjelder selvsagt for tynne kabler
    Da er tråden på riktig spor igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg klarer heller ikke å vri huet rundt hvordan jitter skal påvirke lyden i et digitalt system. hadde vi spilt på et PWM system så er jeg med, men.... Kanskje noe jeg gikk glipp av i digitalteknikken?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krølle-Null

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ja, jeg klarer heller ikke å vri huet rundt hvordan jitter skal påvirke lyden i et digitalt system. hadde vi spilt på et PWM system så er jeg med, men.... Kanskje noe jeg gikk glipp av i digitalteknikken?
    Den infamøse krølle-nullen , jamnfør Joker-nord...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [YOUTUBE]4elfQS8CmAw&feature=related[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter er en iboende del av det digitale liv. I riktig høyfrekvent land er jitter så stort problem at det kan hindre korrekt avlesing av dataen. Lyd-data er langt fra det stadiet, men det sliter med et annet problem.

Klokken i DAC'en, som slaver til inngangssignalet, må på et eller annet vis bli oppdatert når inngangen endrer frekvens i forhold til klokken. Ingen klokker i verden er lik så det må vi ta høyde for. Folk flest vil ha minst mulig forsinkelse i slike deler. Store buffere er ingen løsning. Klokken må være variabel og kunne følge inngangssignalet.

Om oppdateringen skjer tregt kan kontrollsignalet filtres lavt. Om oppdateringen skjer relativt fort (som er saken i de fleste tilfeller) må kontrollsignalet slippe gjennom kjappere forandringer. Kjapp oppdatering er logisk nok nødvendig for å klare å følge et signal som endrer seg hurtig. Som f.eks. når det brukes variabel hastighet på kilden som en effekt. Det er noen som liker å gjøre det og! DAC'en min gir flere valgmuligheter, med dårligste jitter-avvisning i en modus som kan flyte fritt fra 30 til 100 kHz (eller noe sånt), en som holder seg låst noenlunde rundt de vanlige 32, 44, 48, 88 og 92 kHz sample ratene og en modus som tar utgangspunkt i at signalet er stabilt på 32, 44, osv kHz. Sistnevnte betyr at oppdateringsfrekvensen kan være lav, kontrollsignalet kan filtreres lavt og det blir da bare lavfrekvent jitter som kan slippe gjennom. Artifaktene fra jitter øker i nivå når frekvensen går opp.

Er en del luddig med forskningen rundt dette (og mangelen på sådan). Er ikke så lett å bli klok på hva som trengs, hva som er tilfellet på vanlig utstyr i dag, osv. I praksis har det vist seg at de som klarer å lage convertere med ekstremt god prestanda har brukt en del tid og energi på å unngå jitter. Tolk det som du vil.

http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf
    Nanophon - Digital Audio Papers

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis bitstrømmen jitrer (små, raske variasjoner av signalets fase) påstår enkelte at man vil kunne høre disse faseavvikene etter D/A konertering. Dette gjelder spesielt diskanten hvor faseavviket er størst, relativt til en periode av det analoge lydsignalet.

Hvis man ser på bitratene i en SPDIF strøm, og beregner bitperioden, vil man se at faseendringene er ørsmå selv ved jitter på en halv bitperiode. Dette er urealistisk høyt jitter, som vil kunne medføre bitfeil.
    Jeg er sterkt i tvil om dette kan være hørbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Man snakker om 0 og 1 med det er pulserende spenning som sendes. Man snakker vel om 0V og 5V som representerer 0 og 1. Når pulsen passere 5V tolker mottakeren dette som 1. Hvis det er dårlig kontakt eller stor motstand så når noen ganger pulsen kanskje bare 4.7V og da mister du 1'ern. Det er imidlertid sjekke på at alle bite kommer over og hvis noen 1'ere blir borte må pakken sendes på ny. Blir det mange nok pakker som mistes så kan det bli stopp i lyd eller bilde.
    Et slikt konsept for dataoverføring fungerer kun for lave datarater, eller over korte avstander, feks inne på et kretskort. I slike tilfeller benytter man grenseverider som tolererer litt dempning slik at alt over feks 2,7V tolkes som 1, og alt under er 0.

I applikasjoner hvor data med høy båndbredde skal sendes over en kabel må man bruke mer intrikate måter å kode og modulere dataene på.
    Dataene kodes med en linjekoding, og moduleres, feks slik at endring i signalets fase respresenterer 0-er og 1-ere. Da er man mer uavhengig av kabeldempning.
    Se eksempel her fra DSL linjekoding: EIE417: E-Commerce Infrastructure and Processes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å få litt teori og innsikt i digitalteknikk.

Når man snakker om jitter-induserte artefakter, hva slags støy snakker man om? Og hvilke nivåer?

Edit: Og når man snakker om klokker og slikt, så er vel dette sender og mottaker. Hvordan vil en kabel påvirke jitter?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det som ofte er fint selv med litt tullete tråder, man kan alltids lære noe nytt også.

Eneste gangene jeg har hatt problemer med USB kabler er når de skal stå for forsynings strømmen til det tilkobblede utstyret. Har en ekstern 2,5" HD som er litt kresen på lengden på kablingen på enkelte USB PC utganger.

Ellers så stusser jeg litt på diskusjonen med USB og Audio/Lyd. Jeg tenker automatisk på 44,1 16 bit Spdif eller Toslink, dvs 75 ohm coax kabel eller optisk kabel i audio verdenen ikke USB. Har også en SACD spiller som er kobblet via analoge kabler til forsterker, men hva er det jeg har gått glipp av angående USB?

Bruker ellers USB til overføring av lyd og bilde i hjemmekinoen med godt resultat. Har en fileserver som blandt annet kan kjøre ekstern USB hardisk, og et 100mbit kablet netverk tilkobblet Popcor Hour 110 med HDMI mot Full HD Projektor. BD i .mkv rippet med makeMKV filer kjører uten noen synlige eller hørbare problemer der.

Får ikke kjørt de beste HD lydsporene med denne PH110 løsningen, men det er allikevel noen helt andre båndbredder som overføres enn vanlig 16 bit CD 150kb/s Audio CDer.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh..Har Dere pratet med en lege om dette?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter er visst et forstadie til boogalo.

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Hvis man ser på bitratene i en SPDIF strøm, og beregner bitperioden, vil man se at faseendringene er ørsmå selv ved jitter på en halv bitperiode. Dette er urealistisk høyt jitter, som vil kunne medføre bitfeil.
    Jeg er sterkt i tvil om dette kan være hørbart.
    Når man snakker om jitter-induserte artefakter, hva slags støy snakker man om? Og hvilke nivåer?
    Jitterlyden er relatert til både jittersignalet og lydsignalet. Lydene som oppstår havner på signalfrekvens pluss jitterfrekvens og signalfrekvens minus jitterfrekvens. Lenkene vist til over gir flere eksempler. Et annet frekvensbilde kan sees her.

Siden over (og de før lenkede PDF'ene) gir denne formelen for nivået på jitter i forhold til signalet: Rj = 20 log(Jw/4) dB hvor J er jitter i sekund og w er freksens i radianer/sekund(frekvens*2*pi).

Nivået på jitter er langt høyere enn man skulle tro ved første øyekast! Om vi tar eksempelet over med en halv bitperiode blir det ganske groteskt. Bitraten i SPDIF er ca 3MHz. Halvparten gir 1.5Mhz, eller 6.66*10^-7 sekunder. Satt inn i formularet over med følgende frekvenser på grunntonen blir nivået på sidebåndene i forhold til grunntonen:
    1kHz: 20*(log((6.66*(10^-7)*(2*pi*1000))/4)) = -60dB
    4Khz: -48dB
    16kHz: -36dB

Noe litt mer realistisk er f.eks. 500 pikosekunder jitter på 10kHz signal:
    20*(log((2*(10^-10)*(2*pi*10000))/4)) = -102dB.

Verden er mer enn sinustoner. Normalt vil både jitter og signal være betraktelig mer variert med dertil komplekse vrengtoner som resultat. Sikkert er det at det skal en del til å dytte problemet ned til langt under audiofrekvent. Like sikkert er det at det er relativt lett å høre den slags feil, iom. at det ikke er harmonisk relatert til signalet. Småfeil som låter surt er mye per tirrende, bevisst eller ei, enn de forholdsvis snille harmonisk relaterte feilene i f.eks. forsterkere.

Har hørt 20 pikosekunder som greit mål å ha. I worst case med 20kHz signal blir det artifakter på -124dB. Litt over støygulvet til 16 bit CD. På 10kHz blir det -130dB, 5kHz -136dB osv med halvvering av problemet pr halvvering av signalfrekvens. Holder seg så vidt under grensen for CD'er med fin ditheringstøy, som igjen pleier å være så vidt under hørbart i de fleste situasjoner.

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Edit: Og når man snakker om klokker og slikt, så er vel dette sender og mottaker. Hvordan vil en kabel påvirke jitter?
    Som vanlig: for lite til å bry seg med så lenge sender, mottager og kabel er innenfor spesifikasjonene. Under noen forhold kan det bli problemer, mye pga selve datastrømmen. Skal litt til, men det lar seg gjøre å finne dårlig nok kabel. Vel og merke på et lite strekk.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att det er mulig å gjøre en totalt morsom-tulletråd som gjør narr av kabelfanatikere om til rene leksikonet.

Kabelfanatikerne vant igjen

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg fikk en fin forklaring på hvorfor han burde legge til ekstra penger i en dyr HDMI kabel fremfor en billig en.

"Du kan miste en hel del 0 og 1'ere på veien i en dårlig kabel!"

Skremmende...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    En kamerat av meg fikk en fin forklaring på hvorfor han burde legge til ekstra penger i en dyr HDMI kabel fremfor en billig en.

"Du kan miste en hel del 0 og 1'ere på veien i en dårlig kabel!"

Skremmende...
    Ja men selgeren har jo delvis rett - bare det at de pakkene som mangler 0'er eller 1'ere blir sendt på nytt og nytt og nytt til de kommer igennom, ellers blir det full stopp. En god kabel med gode kontakter mister færre pakker på veien. Hadde nylig tak i en rimelig HDMI kabel med dårlig kontakt - den virket enten perfekt eller virket ikke. Problemet var for dårlige kontakter i hver enda.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Att det er mulig å gjøre en totalt morsom-tulletråd som gjør narr av kabelfanatikere om til rene leksikonet.

Kabelfanatikerne vant igjen"

Tror akkurat det samme hadde skjedd om vi "Nisser" hadde gjort det
    Problemet med tråden var at den begynte med "lett mobbing" og utviklet seg til nesten uthenging "oss". Det er greit at man kan ha det gøy på andres bekostning, men da må man tåle å få svar

Jeg er ikke redd for å bruke ordet Nisse om meg selv.. Men kan ikke fordra å bli kalt dum uprovosert.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •