Lage Biwire-kabler 2-4 selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lage Biwire-kabler 2-4 selv?

Ser mange produsenter selger biwirekabler som har to tilkoblinger på forsterker-siden og fire på høyttaler-siden.

Er det mulig å lage slike selv, og hvordan gjøres det i så fall?

Tenker ikke på om det er noe lydmessig å hente, bare tenkte det er greit å bruke alle fire terminaler på høyttalerne. Det kan jo ikke bli noe dårligere resultat enn om man bare bruker to av de.

Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv biwire uten at jeg egentlig tror det blir så mye bedre lyd. Personlig tror jeg det er et triks for å selge mer dyr kabel. Er jo mange seriøse høyttalerprodusenter som ikke engang har biwire-terminaler på høyttalerene sine (bla. vienna). Kan jo tenkes at det er litt forskjell og noen er sikkert uenig, men jeg ville ikke stresset med biwire

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjos
    Har selv biwire uten at jeg egentlig tror det blir så mye bedre lyd. Personlig tror jeg det er et triks for å selge mer dyr kabel. Er jo mange seriøse høyttalerprodusenter som ikke engang har biwire-terminaler på høyttalerene sine (bla. vienna). Kan jo tenkes at det er litt forskjell og noen er sikkert uenig, men jeg ville ikke stresset med biwire
    Det er sikkert sant men..
    B&W setter vel ikke på doble terminaler for at kabelprodusentene skal tjene penger heller :-P

Som sagt er jeg ikke dette noen tråd for å avdekke om biwiring har noe for seg, bare lurer på om man kan mekke slike kabler selv.

Er det så lett som å ta to på kabler i bananpluggen til + og to i den til - på forsterkersiden, også la de få en bananplugg hver på høyttalersiden?
    Eller kan dette skade forsterker/høyttaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til 2 sett terminaler på høyttalerne, er muligheten det gir for biamping. Dvs. en forsterker som driver diskant/mellomtone, og en som driver bassen. Det kan ha noe for seg lydmessig, i motsetning til bi-wiring som er mer for gimmick å regne.
    Du kan selvfølgelig lage en biwiring kabel slik du beskriver ja. Det er ikke mer komplisert. Det vil heller ikke skade forsterkeren så lenge du holder styr på + og -

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget biwire htkabler av 3 flettede nettverkskabler, fungerer utmerket!
    Da kan man jo bestemme om man vil ha biamp eller biwire selv.
    Ligger flere tråder her på forumet som forklarer hvordan man gjør det
    Det sies de er på linje med kimber TC4 som vel koster rundt 200,- meteren ?

Kan jo lese litt her http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Du kan selvfølgelig lage en biwiring kabel slik du beskriver ja. Det er ikke mer komplisert. Det vil heller ikke skade forsterkeren så lenge du holder styr på + og -
    Det er en veldig enkel prosess ja, som beskrevet. Har laget flere sett selv, biwiret til høyttaler. Må innrømme at jeg er mest fornøyd med Supra Linc 2,5mm2 kablene jeg mekket sist

Du behøver heller ikke tenke på lodding, bare kjøp noen sett med gode skrubananplugger så er du i gang. Komplett.no har supra sett til ca. 200kr for fire plugger. Disse er meeeget gode - sitter fenomenalt og skrujengene tåler mye vridning/herjing!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •