for tykk belden cat6 kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

for tykk belden cat6 kabel?

Jeg har kjøpt noen hundre meter med Belden cat6b kabel som virker veldig solid. Men plugger har jeg problemer med. Prøvde først de rj45 pluggene (uskjermet) som de har på Clas Ohlson. Viste seg å bare fungere på cat5. Ikke overrasket. Så jeg dro til Elfa på sandaker hvor jeg fikk tak cat6 plugger (https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog) Men det er forsyne meg trange de og. Noen som har noen tips om hva slags plug jeg må ha for å få brukt kablene mine? Har jeg kjøpt for sinna kabler for en ikke-elektriker??

Per M

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha på rj45 plugger? Lage patche kabler?

Hvis det er til fast opplegg, så er det kanskje bedre å bruke kontakter på/i veggen!?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med den har plast i midten som deler parrene og passer på at de tvinnes rett, det har ikke patchesnorer, men det skal være mulig å presse på noen rj45.. gjort det flere ganger selv, men det krever litt bryting

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. takk for svar!

det er kalber til et midlertidig nettverk, så det skal være patchkabler. Det er en plastskiller i midten av kablene. Men problemet ligger i isolasjon rundt hver delkabel. De er så tykke at det ikke er plass i sporene på pluggen, en eller to tyter opp. Jeg har violinfingre og masse tålmodighet, men dette går ikke. Det jeg hadde håpet på var om det finnes plugger som var for tykkere kabel. Jeg googlet litt, men det nærmeste jeg kom resultater var plugg for solid cable. Det er de elfa pluggene godkjent for..
    Ut fra databladet skal ikke delkablene avisoleres før jeg "crippler".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De cat6 jeg har terminert så går det å presse de inn i en rj45. Men er det bare midlertidig så kan du vel avmantle dem først.

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes egne plugger for cat6 som er litt større å monteres på en litt annen måte. Pluggen er 2 delt hvor du legger 4ledere på ene siden å 4 på den andre, deretter presser du på dekselet å pluggen er ferdig. jeg har kjøpt slike på solar.
    Ps: Lite vits med cat6 kabel hvis du bruker cat5 plugger eller vegg kontakter.
    Pps: Cat5 kabel klarer faktisk høyere hastighet over korte lengder enn cat6

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg har nå funnet ut at kabelen er for tykk for plugger. Det er en innstalasjonskabel som fungerer mellom veggkontakter. Det jeg må gjøre er å kjøpe wallplates for deretter å ha egne "tynnere" patchkabler mellom veggkontaktene. Veggkontakter fungerer ganske likt som du beskriver de pluggene fra solar, med kabel i midten og to "releer" som man fester kabelen med en punchpistol? usikker hva den egentlig heter...

Har du adresse til solar? Fant mye solutstyr når jeg googlet det..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •