Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer Mercedes-Benz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke?

Jeg har nettop kjøpt meg nytt stereo anlegg bestående av:
    Forsterker: Cambridge Audio Azur 650A
    Høyttalere: System Audio SA1750

Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke for å få optimal lyd?
    Vil ikke bruke en formue på dette, men vil fremdeles ha god lyd

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forutser at denne tråden (som alle andre tråder om kabler) ender opp som en smått usaklig kjempekrangel! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nordost!!!

Var jeg deg ville jeg pr;vd nordost super flatline....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Jeg forutser at denne tråden (som alle andre tråder om kabler) ender opp som en smått usaklig kjempekrangel! 8)
    Popcorn? Anyone??

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er delte meninger om kabler, men vitenskapen og blindtester er entydige. Og de forteller at det ikke er forskjeller så sant kablene er normalt konstruert, så sant det ikke er snakk om ekstremt lange strekk og du ikke har forsterker som er reagerer på avvik (noen få "dårlige" konstruerte forsterkere kan gjøre det).

Så du kan med andre kjøpe svært billige kabler uten å være redd for de vil låte dårligere enn svært kostbare. Ønsker du med bananplugger og ferdigterminerte så vil disse duge fint:
    Acc Twist. Excl 3 meter høyttalerkabel Høyttalerkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eller du kan kjøpe i løpemeter fra seriøse Bluejeans:
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Popcorn? Anyone??
    Low-fat micro popcorn. ;-)

Mercedes: Kjøp deg noen ok kabler, som også ser bra ut. Og som holder begge endene sammen med en viss lederevne. Kimber, Subra, Better Cables el. l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel - Høyttalerkabel - Kabler | Hi-Fi Klubben

Jeg har denne selv og er å anfale, kvaliteten er god og fine sølvledere inni.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Popcorn? Anyone??
    Finnes det en tråd om hvlket popcorn som er best? Og evt. om det er popcorn som egner seg bedre enn andre når en skal følge med på kabeldiskusjoner?

Jeg ville gått for Kimber, rett og slett fordi de er dritlekre, og fordi det er skikkelige kabler som ganske sikkert aldri vil bli noen flaskehals i anlegget. (Men jeg er ikke villig til å diskutere hvorvidt kabler utgjør en forskjell, det får andre ta seg av)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du kaller deg Mercedes -Benz har du jo sans for kvalitet :grin:
    Det finns jo ikke bedre biler
    Da går du for kabler i MB klasse!!

Mvh Ove

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mercedes-Benz

Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke for å få optimal lyd?
    Vil ikke bruke en formue på dette, men vil fremdeles ha god lyd
    Jeg ville gått for noen rimelige kabler fra Kimber eller Monster. Du trenger ikke noe dyre kabler, kjøp noen enkle kabler til rundt 50-100,- pr.meter. Kimber 4PR ligger på rundt 75,- veil pr.meter. dette er en god og rimelig kabel.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Low-fat micro popcorn. ;-)

.
    På slankeren etter jula?

Newcomer Mercedes-Benz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jammen ganske forskjellige svar...
    Selgeren på Soundgarden mente det var viktig å buke over tusen lappen i hvertfall, siden det er såpass dyre høyttalere (i føge mitt budsjett).
    Jeg vil jo ikke ha dårligere lyd en det det var i butikken... men for all del jeg har lite peiling på området...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt anlegg!

Jeg er en av mange som mener det ikke finnes sammenheng mellom pris og kvalitet på høyttalerkabler. En selger vil alltid prøve å selge etter beste evne. Det er jobben hans. Det kan naturligvis også hende han oppriktig mener dyre høyttalere bør ha dyre kabler. Likevel står jeg på mitt.

Temaet er heftig debattert, og forsåvidt utdebattert. Om du leser en stor kabeltråd forstår du.

Såvidt jeg vet har aldri en blindtest klart å avsløre hørbar forskjell på ulike høyttalerkabler. Når man derimot er klar over hva man lytter til hevder flere å høre forskjell. Dette skyldes mest sannsynlig placebo. Da kan man spørre seg om dette er noe å bruke penger på.

Det viktigste er at du blir fornøyd med den nye riggen din. Jeg ville kjøpt noen fleksible kabler med godt tverrsnitt, kanskje 2,5 kvadrat. Noe som er verdt å betale for kan være utseende, f.eks. at de står i stil til rommet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    På slankeren etter jula?
    Ohh yes. Panikken brer seg.

Kabler. Jeg har selv 8PR (Kimber) og synes prisen var helt grei. Kjøpte Kimbers egne bananplugger inkludert krympestrømpe og tinn. Loddet selv. Det ble en flott kabel til fin pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren på Soundgarden mente det var viktig å buke over tusen lappen i hvertfall, siden det er såpass dyre høyttalere (i føge mitt budsjett).
    Jeg vil jo ikke ha dårligere lyd en det det var i butikken... men for all del jeg har lite peiling på området...
    Det er vel få steder man finner dyrere kabler enn på lydgården.
    Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

Vet at dette gjelder strømkabel, men argumentasjonen er jo fantastisk:
    Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.

Høytalerkabler får du her for drøye 4.000,-/meter:
    Nordost Frey Høyttalerkabel | Soundgarden

Vistnok flyter elektronene langs lederne uten å bli hindret av plastkappen på yttersiden......

Du finner en mengde fine "Popcorn tråder" som andre innskrivere refererer til hvor folk med enten altfor mye penger eller total audiofili - eller en kombinasjon av disse - mener å kunne høre eller se forskjellene.
    Mulig det går ann - men jeg har min tvil.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller nå mer spørsmål med hvordan matchen i selve systemet er...
    Engelske forsterkere og System Audio er fra før av ikke bestandig vært like vellykket..

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke overrasket over at du, av en selger, har blitt anbefalt å bruke noen hundrelapper eller mer på høyttalerkabler. På disse produkten har de nemlig høy provisjon, og dette er jo det de lever av, å selge.

Bare et forslag fra meg.
    Gå innom igjen og spør om de kan ha en demo for deg i form av en blindtest, med det oppsettet du skal ha. Si at du gjerne vil prøve den kabelen de anbefaler og en helt vilkårlig fra deres sortiment, i tillegg bringer du med en billig kabel fra BilTema eller ClasOhlson (eller be de bruke den billigste de har på Soundgarden).
    Først har de koblet til en kabel, du vet ikke hvilken av de det er. Lytt til en kjent sang eller plate. Gå ut og få ekpeditøren til å bytte om for deg. Lytt på nytt, gjenta med siste kabel.

Avslutningsvis kan dere samtidig, uten å se på hverandres lapp, i ditt tilfelle rangere lytter-øktene, og ekpeditøren skriver ned i hvilken rekkefølge kablene ble benyttet.

Det finnes nok noen huller i denne typen "blind"-tester uansett. Man kan bli indirekte påvirket av de som er med på testingen. Man sitter posisjonert annerledes. Man kan ha forventninger og antagelser eller andre påvirkninger av sansene, som vil kunne påvirke oppfattelsen av lyden.
    Uansett mener jeg at hører man ikke forskjell, så kan man like gjerne legge pengene i noe som definitivt gjør noe med lydkvaliteten. Det være seg akustiske tiltak i rommet til forbedret elektronikk (eksempelvis en god DAC).

Forøvrig så er det mye bra lesestoff om kabler her -> Den store kabel-bløffen

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost! Gjerne sølvkabel til de høyttalerne. Jeg er svært fornøyd med mine kabler, som jeg forøvrig må selge nå gr. forsterkerbytte. Ser Cambridgen din kan bi-ampes, kanskje du skulle vurdert mine? De vil gi, etter min mening, et friskt lydbilde på SA1750. Stram bass, naturlig mellomtone med fin tilstedeværelse, en fin diskant med uanstrengt lyttekvalitet. Ta kontakt om det er interessant. Jeg skal for øvrig bytte til noe tilsvarende, men da i singelwire utgave.

Newcomer JohanM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er biltema sine høytaler kabler da? Jeg bruke mye disse i bil før når jeg drev litt med det, og syns nå de fungerte like bra som andre dyre kabler...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •