Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Commander
    Merkelige greier dette. Hvorfor angriper alle Soundgarden for sine dyre kabler når Oslo Hi-Fi senter selger samme kabler og har de i lengder som gjør at prisen blir helt hinsides. Men det er ingen som nevner dem.

Skjønner ikkeno jeg.....
    Oss i provinsen er ikke i like stor grad eksponert for tigerstadens forhandlernett.... Soundgarden og HFK er jo snart på hvert "gatehjørne" rundt det ganske land.
    Innlegget er ment som et eksempel - ikke som et direkte angrep på Soundgarden.
    At andre følger samme prispolitikk gjør dem selvsagt ikke bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JTL
    Og jeg skal love deg at gull ikke kommer på 3.plass=) er nok sølv og og gull som ligger øvers.
    Her er det lett å sjekke, så det burde ikke være noen grunn til å synse...

Sølv leder best, kobber er nummer to, og gull nummer tre. Forskjellene er så små at de ikke spiller noen praktisk rolle.

Gull brukes gjerne som belegg på kontakter, av én grunn: Det korroderer (irrer) ikke, slik som kobber og sølv gjør. Men gull er mykt og slites fort, så mange kontakter (både på billige og dyrere kabler/utstyr) er belagt med hardere metaller, med dårligere lederevne. Mange plugger er i det hele tatt laget av metaller med dårligere lederevne, av hensyn til holdbarheten.

"Rent" eller "oksygenfritt" kobber er blitt noe av en klisjé -- men faktum er at alle kabler idag, selv billige strømkabler, er laget av slikt kobber.

Det skal ganske lang tid, og mye fuktighet, til før kobber irrer. Sølv korroderer mye fortere (det vet alle som har sølvskjeer e.l.). Så sølvbelegg er en dårlig idé om det er kontaktevnen man ønsker å ivareta.

Skal man holde seg til kunnskap, og ikke til (over)tro, er det ingen grunn til å bruke penger på dyre høyttalerkabler. Når det gjelder signalkabler, er det gjerne sånn at dyrere kabler er skjermet, mens billige ikke er det. Men det finnes både billige, skjermede kabler, og dyre uskjermede.

En ting det er viktigere å tenke på, er pluggene. Dårlige plugger gir dårlig kontakt, og dårlig kontakt kan gi lydproblemer. Skrur man høyttalerkablene fast i terminalene, unngår man et svakt ledd i kjeden...

Uansett er det ingen grunn til å stole på selgere og kabelprodusenter. De tjener rett og slett veldig mye mer på å selge dyrere kabler. Du kan kjøpe "piratkopier" av flere eksotiske kabler billig fra Asia. Produsentene hevder gjerne at disse er laget av dårlige materialer -- men slike varer er typisk "overskuddsprodukson" fra de samme fabrikkene som lager originalen; riktignok uten kvalitetskontroll, slik at produksjonsfeil kan forekomme.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Det skal ganske lang tid, og mye fuktighet, til før kobber irrer. Sølv korroderer mye fortere (det vet alle som har sølvskjeer e.l.). Så sølvbelegg er en dårlig idé om det er kontaktevnen man ønsker å ivareta.
    Tja, loddbarhetsmessig regnes kobber for å oksidere fort. Det er derfor det brukes beskyttelse i mange varianter på kretskorts loddepunkter. HASL dvs. tinn/bly (før ROHS-reglementet), nikkel/gull, organiske belegg osv. Uten dette er det mye verre å lodde på etter meget kort tid.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR 2,5 kvadrat solid core fra Clas Ohlsson er mer enn god nok, koster ca. 24,- per meter.....har brukt denne i 3 år sammen med Bryston og Matin Logan.
    Ser at knutinh også liker Clas Ohlsson.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

mer enn bra nok høytalerkabel: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

bruker de 6 og 4 Areal mm² selv.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    PR 2,5 kvadrat solid core fra Clas Ohlsson er mer enn god nok, koster ca. 24,- per meter.....har brukt denne i 3 år sammen med Bryston og Matin Logan.
    Ser at knutinh også liker Clas Ohlsson.
    Clas Ohlson - sterkstrømskabel øvrig elektro
    Er ikke den lite fleksibel?
    For noen kan det være et problem. Kanskje denne flertrådete kabelen kan være et bedre alternativ?

...lurer faktisk på om jeg skal gå til innkjøp av noen meter i morgen, foreta en lytterunde. Låter de bra skal jeg tre de i en ViaBlue strømpe for estetikk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stiv ja, det er innstallasjonskabel ment for opplegg i hus. Den legger seg fint på gulvlister, og kan bøyes, så det går fint. Jeg har ikke terminert de, enkeltlederne går direkte i terminalene.
    Bruker du 4 eller 6 kvadrat må du se opp for at ikke noen tråkker på kablene, da knekker terminalene i høyttalerne, eller de velter...
    Du kan jo lese mine og Tiger sine innlegg på side 15 og 20.
    http://avforum.no/forum/kabler/96198...loffen-15.html

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Oss i provinsen er ikke i like stor grad eksponert for tigerstadens forhandlernett.... Soundgarden og HFK er jo snart på hvert "gatehjørne" rundt det ganske land.
    Innlegget er ment som et eksempel - ikke som et direkte angrep på Soundgarden.
    At andre følger samme prispolitikk gjør dem selvsagt ikke bedre.
    Hvis man ikke liker en butikk eller pris/kabelpolitikken deres, så er det jo bare å unngå å stikke innom der
    Elkjøp er jo finne sånn sett. Meterruller med en no-name høyttalerkabel og lytte på produkter slipper man jo også! Er jo bare å ta produktet under armen å gå ut. Tenk den tiden man sparer

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker selv biltemas høyttalerkabler, disse er greiere å jobbe med enn clasern sine, prisen per meter er nok i samme gate begge steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis man ikke liker en butikk eller pris/kabelpolitikken deres, så er det jo bare å unngå å stikke innom der
    Elkjøp er jo finne sånn sett. Meterruller med en no-name høyttalerkabel og lytte på produkter slipper man jo også! Er jo bare å ta produktet under armen å gå ut. Tenk den tiden man sparer
    Akk ja.... Hadde det bare vært så enkelt. Blir liksom litt som å fortelle ungene å holde seg borte fra godteributikken fordi snusen er for dyr....:-D
    Der er jo masse andre flotte greier også i disse butikkene.
    Man trenger bare ikke handle kabelen sin der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt Tips.. 1. kjøp ønsket lengde høyttalerkabel på biltema. 2. kjøp nylon strømpe. 3. fest strømpa med krympeslange og pynt med svart / rød krympeslange på + og - kabelen! ---> vola kabel som kjedene selger til 1000 + LÅTER SYYKT MYE BEDRE! i tillegg ser den bra ut også!!!

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiEntusiasten
    Mitt Tips.. 1. kjøp ønsket lengde høyttalerkabel på biltema. 2. kjøp nylon strømpe. 3. fest strømpa med krympeslange og pynt med svart / rød krympeslange på + og - kabelen! ---> vola kabel som kjedene selger til 1000 + LÅTER SYYKT MYE BEDRE! i tillegg ser den bra ut også!!!
    Hehehe, det der vil jeg si er en rimelig drøy påstand

Viss det ikke er forskjell på høyttalerkabler kan vel ikke biltemakabelen låte syykt mye bedre enn dyre høyttalerkabler...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Hehehe, det der vil jeg si er en rimelig drøy påstand

Viss det ikke er forskjell på høyttalerkabler kan vel ikke biltemakabelen låte syykt mye bedre enn dyre høyttalerkabler...
    Ja nå er det bevist!
    Det er forskjell!!
    Kanskje jeg skulle starte en tråd om det??

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Har lest denne før og:

Det er ingen forskjell på kabler, folk som tror det lurer seg selv! I noen Engelske blader testet de kat5 kabler mot dyre ht kabler til 10000kr, og disse låt faktisk mye bedre. (sitat slutt)

Skal ikke si om det er store forskjeller eller ikke, men syntes den var fin=)

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er det bevist!
    Det er forskjell!!
    Kanskje jeg skulle starte en tråd om det??
    Det syntes jeg du skal, ser frem til mange timer med popkorn!=)

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Hehe. Har lest denne før og:

Det er ingen forskjell på kabler, folk som tror det lurer seg selv! I noen Engelske blader testet de kat5 kabler mot dyre ht kabler til 10000kr, og disse låt faktisk mye bedre. (sitat slutt)

Skal ikke si om det er store forskjeller eller ikke, men syntes den var fin=)

Noe skurrer i mine ører her. Ingen forskjell på kabler, men de billige cat5 kablene låt mye bedre?
    Joda, det ER forskjell på kabler. Spørsmålet er vel strengt tatt hvor stor er egentlig forskjellen og hvilke kabler liker den enkelte lytter best?
    Jeg har selv lenge hatt sølvkabel og vært godt fornøyd med dette. Men etter forsterkerbytte, måtte jeg finne nye kabler. Forskjellen for meg, ble en varmere lyd, ikke så nøytral og steril som tidligere. Denne gangen var dette faktisk det jeg var ute etter.
    Er man usikker, og mener man ikke klarer å høre forskjell har jeg er godt tips som jeg har gjort selv:
    Dra til legen og få utført en øreskylling. Det er den beste og billigste oppgradringen jeg personlig her gjort!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Noe skurrer i mine ører her. Ingen forskjell på kabler, men de billige cat5 kablene låt mye bedre?
    Joda, det ER forskjell på kabler. Spørsmålet er vel strengt tatt hvor stor er egentlig forskjellen og hvilke kabler liker den enkelte lytter best?
    Jeg har selv lenge hatt sølvkabel og vært godt fornøyd med dette. Men etter forsterkerbytte, måtte jeg finne nye kabler. Forskjellen for meg, ble en varmere lyd, ikke så nøytral og steril som tidligere. Denne gangen var dette faktisk det jeg var ute etter.
    Er man usikker, og mener man ikke klarer å høre forskjell har jeg er godt tips som jeg har gjort selv:
    Dra til legen og få utført en øreskylling. Det er den beste og billigste oppgradringen jeg personlig her gjort!
    Det var nettopp det jeg skulle frem til. Det skurret noe veldig, var ikke mine ord. Derfor jeg skrev Har lest dette før:

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Det var nettopp det jeg skulle frem til. Det skurret noe veldig, var ikke mine ord. Derfor jeg skrev Har lest dette før:

Hehe, jaja. Klokken var 0130
    Godt vi er enig!

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller nå mer spørsmål med hvordan matchen i selve systemet er...
    Engelske forsterkere og System Audio er fra før av ikke bestandig vært like vellykket..
    Funker bra hos meg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Funker bra hos meg
    Men det er jo bra!
    Marantz-spillerne er jo kjent for å være laidback (iallefall de rimeligere).
    Så mulig dette er med på å rette på endel?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •