Hvilke høyttaler kabler bør jeg bruke? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Popcorn? Anyone??
    hahaha lol, fan detta lurer jeg også på egentlig, lixm aldri fått en konkret svar på hvorvidt dyre kabler lønner seg og i hvilken prisklasse og for hvilke type høyttalere osv...:?: :sad: :idea:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mercedes-Benz
    Her var det jammen ganske forskjellige svar...
    Selgeren på Soundgarden mente det var viktig å buke over tusen lappen i hvertfall, siden det er såpass dyre høyttalere (i føge mitt budsjett).
    Jeg vil jo ikke ha dårligere lyd en det det var i butikken... men for all del jeg har lite peiling på området...
    Dette er jo bare svada. HVIS det er lydmessige forskjeller på forskjellige ht-kabler så er vel ikke det pga prisen? Eller er det en uforklarlig logikk i at kabelprisen må følge ht-prisen?
    Når det gjelder lyden så vil du jo ikke få identisk lyd hjemme som i butikken uansett. Komponenter, romstørrelse, utforming, demping osv sørger for det. Og i den sammenheng betyr kablene lite.
    Jeg ville kjøpt rimelige ht-kabler og heller brukt mer på signalkablene, hvis du skal kjøpe det også. Så kan du teste dyrere ht-kabler i ro og mak ved en senere anledning. Da får du sammenlignet dem i ditt eget oppsett, og uten at en forståsegpå-selger forteller deg hva du skal like.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden skal tjene penger. Ingen grunn til å lytte til de. Det er som andre har nevnt ingen blindtester som har klart å avdekke forskjeller. Kjøp deg billige høyttaler kabler, så legger du heller penger i akustiske tiltak. Akustikken betyr ikke bare langt mer enn kabler, men også langt mer enn elektronikken. Lyd er tross alt bølger som beveger seg i rommet. Rommet og akustikken er det som avgjør foruten høyttalerne om anlegget blir virkelig bra eller ikke.
    Å bruke tusenvis av kroner på kabler og ingenting på akustikk, det er skivebom.

Se hva den erfarne musikeren Blix sier om hva man skal prioritere i anlegget:
    Kabler: Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke bryr deg om pris: følg rådet fra hifi-klubben, det vil neppe gi deg dårligere lyd.

Dersom du bryr deg om pris, lån med deg kabelen fra hifi-klubben (1000,- var det ikke?). Kjøp deretter 10 meter kabel på Clas Ohlson til 69,- Sett deg ned en lørdag og veksel mellom de to (få gjerne din kjære eller en venn til å veksle mellom dem for deg).

Hører du forskjell, og forskjellen er verdt 931,- kjøper du fortsatt hifi-klubben sin.

Hører du ingen forskjell, lever tilbake den dyre kabelen til hifi-klubben, og bruk 931,- på musikk og/eller øl :-)

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt beste innlegg til nå knutinh, gratulerer!

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte de billigste kablene jeg fant (Biltema) Fungere helt utmerket! De er jo tross alt laget av kobber di også med plast utenpå Har du en kabel på 1,5mm kan du dra minimum 2300w kontinuerlig gjennom den uten problemer.

Joda popcorn er gøy

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett dyrt eller ikke dyrt..pass på å hold kablene dine unna strømkilder..altså strømledninger fra komponenter, pr på vegg, lamper osv hos deg. Hvis du skal krysse noe strøm skal det helst krysses 90 grader. Nå er det jo diskusjon på diskusjon ang kabler i hytt å pine her, så du blir nok neppe klok av å starte denne diskusjonen Det er jo bevist at både gull og sølv leder bedre en kobber, men hvor vidt det er hørbart eller kommer ann på utstyret er opp til hver enkelt. Lenge har jo mye og si også.

Bruker selv 6 kvadrat kobber mellom Nad og Dali og er fornøyd med det. Fungerer bra som startkabler også tenker jeg lykke til=)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Nordost! Gjerne sølvkabel til de høyttalerne. Jeg er svært fornøyd med mine kabler, som jeg forøvrig må selge nå gr. forsterkerbytte. Ser Cambridgen din kan bi-ampes, kanskje du skulle vurdert mine? De vil gi, etter min mening, et friskt lydbilde på SA1750. Stram bass, naturlig mellomtone med fin tilstedeværelse, en fin diskant med uanstrengt lyttekvalitet. Ta kontakt om det er interessant. Jeg skal for øvrig bytte til noe tilsvarende, men da i singelwire utgave.

Stram bass, naturlig mellomtone med fin tilstedeværelse, en fin diskant med uanstrengt lyttekvalitet.

Akkurat det jeg er ute etter, spesielt den tilstedeværelsen. Hvor mye skal du ha for disse magikerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Det er vel få steder man finner dyrere kabler enn på lydgården.
    Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

Vet at dette gjelder strømkabel, men argumentasjonen er jo fantastisk:
    Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.

Høytalerkabler får du her for drøye 4.000,-/meter:
    Nordost Frey Høyttalerkabel | Soundgarden

Vistnok flyter elektronene langs lederne uten å bli hindret av plastkappen på yttersiden......

Du finner en mengde fine "Popcorn tråder" som andre innskrivere refererer til hvor folk med enten altfor mye penger eller total audiofili - eller en kombinasjon av disse - mener å kunne høre eller se forskjellene.
    Mulig det går ann - men jeg har min tvil.
    Merkelige greier dette. Hvorfor angriper alle Soundgarden for sine dyre kabler når Oslo Hi-Fi senter selger samme kabler og har de i lengder som gjør at prisen blir helt hinsides. Men det er ingen som nevner dem.

Skjønner ikkeno jeg.....

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet har vært avgitt før, men skader ikke å gjentas: Det viktigste er at kablene er lange nok. Deretter ser hensynet til utseende å følge som neste forhold. Her ville jeg anbefale noe i blått. Absolutt, blå kabler er best fordi de er finest. Selv har jeg i hovedsak Xindak sine grå-brune. De er gode nok, det er ikke det. Men altså ikke fine nok. Skal se etter riktig farge neste gang. Blå kabler, *husk*: Blå kabler.

Lykke til i kablenes forunderlige tilbudsverden!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Rådet har vært avgitt før, men skader ikke å gjentas: Det viktigste er at kablene er lange nok. Deretter ser hensynet til utseende å følge som neste forhold. Her ville jeg anbefale noe i blått. Absolutt, blå kabler er best fordi de er finest. Selv har jeg i hovedsak Xindak sine grå-brune. De er gode nok, det er ikke det. Men altså ikke fine nok. Skal se etter riktig farge neste gang. Blå kabler, *husk*: Blå kabler.

Du peker på det aller viktigste: Lange nok kabler. Hvis ikke kablene rekker frem, har du et problem;-)

Folkens, sjekk materiale i delefilter og øvrig utstyr (inkl. kretskort) før dere vurderer kabelmateriale.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mercedes-Benz
    Her var det jammen ganske forskjellige svar...
    Selgeren på Soundgarden mente det var viktig å buke over tusen lappen i hvertfall, siden det er såpass dyre høyttalere (i føge mitt budsjett).
    Jeg vil jo ikke ha dårligere lyd en det det var i butikken... men for all del jeg har lite peiling på området...
    Det er forde de har 85% dekningsrad på de kablene!! Dette vet jeg, en kamerat jobber der og har sagt det. F.eks super flatline de selger for 2200(2x2m) kjøper de inn for 350kr. Rart de vil selge? Ikke langt fra det samme som de tjener på å selge deg ht dine.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JTL
    uansett dyrt eller ikke dyrt..pass på å hold kablene dine unna strømkilder..altså strømledninger fra komponenter, pr på vegg, lamper osv hos deg. Hvis du skal krysse noe strøm skal det helst krysses 90 grader. Nå er det jo diskusjon på diskusjon ang kabler i hytt å pine her, så du blir nok neppe klok av å starte denne diskusjonen Det er jo bevist at både gull og sølv leder bedre en kobber, men hvor vidt det er hørbart eller kommer ann på utstyret er opp til hver enkelt. Lenge har jo mye og si også.

Bruker selv 6 kvadrat kobber mellom Nad og Dali og er fornøyd med det. Fungerer bra som startkabler også tenker jeg lykke til=)
    Dette er sjelden noe problem dog. Det skal fryktelig mye til før en høyttalerkabel plukker opp så mye støy at det kan høres.

Det du sier om ledeevne er feil. Inntil videre påstår jeg at sølv leder best, kobber er på andre plass og gull på tredje. ref.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil, basert på mine egne erfaringer, anbefale deg noen som er ferdig terminerte og som ser bra ut. Dette fordi det er mye lettere å koble til og fra, termineringene er optimale og sitter godt, samt det ser mye bedre ut med f.eks super flatline enn noen kjipe biltema kabler. Om de fungerer så utrolig mye bedre vet ikke jeg, men det er noe med følelsen av å ha noen skikkelige kabler i noe som jeg mener er et seriøst stereo-oppsett.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne anbefale Norost Odin Supreme Reference HT Kabler. De er å få kjøpt hos soundgarden og folk har med STOOORT hell parret disse nydelige kablene med høyttalere og forsterkere fra middel til lav prisklasse og fått dobbelt så god lyd! De står kanskje ikke på produktlista, men gå og hør :P

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar

Sånne kanskje? MEGET solide kabler. Tåler lett skateboardet til min sønn på 4 år

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler en en personlig sak og ikke alle får den samme "a-ha" opplevelsen.
    For en gangs skyld er jeg enig med Knutinh. Lån med deg hjem. De fleste er villige til å la deg låne med deg for ett depositum.

Når du vurderer HFK så kan muligens QED være ett bra valg?

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Dette er sjelden noe problem dog. Det skal fryktelig mye til før en høyttalerkabel plukker opp så mye støy at det kan høres.

Det du sier om ledeevne er feil. Inntil videre påstår jeg at sølv leder best, kobber er på andre plass og gull på tredje. ref.
    Skal love deg at det kan fort høres med sus og støy=) men det kan også være fra reciver. Er en fin vanesak og holde seg unna strømkabler=)

Og jeg skal love deg at gull ikke kommer på 3.plass=) er nok sølv og og gull som ligger øvers. men det er dyrt! I min utdannelse så stemmer det. Kobber leder bra når det er reint! men det korriderer raskerer og ledeevnen svekkes.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JTL
    Skal love deg at det kan fort høres med sus og støy=) men det kan også være fra reciver. Er en fin vanesak og holde seg unna strømkabler=)

Og jeg skal love deg at gull ikke kommer på 3.plass=) er nok sølv og og gull som ligger øvers. men det er dyrt! I min utdannelse så stemmer det. Kobber leder bra når det er reint! men det korriderer raskerer og ledeevnen svekkes.
    Ja det kan meget gjerne komme fra receiver. Støy som forsterkes opp x antall ganger er litt lettere å høre.

Når kobberet blir grønt er det vel ikke kobber lenger. Da blir det forsåvidt en annen sak!

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ja det kan meget gjerne komme fra receiver. Støy som forsterkes opp x antall ganger er litt lettere å høre.

Når kobberet blir grønt er det vel ikke kobber lenger. Da blir det forsåvidt en annen sak!
    skal være enig at det du linker til er riktig. men det er ikke riktig over tid. kobber korroderer over tid og derreter mister sin ledeevne. gull er veldig bra mot korrosjon og derfor bedre alternativ. er ihvertfall min mening over det hele=)

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •