Hva er forskjellen mellom VGA og DVI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen mellom VGA og DVI?

Har et litt gammelt grafikk kort i min HTPC (nVIDEA 64MB tror jeg) som faktisk har DVI utgang. Nå har ikke projektoren jeg bruker DVI, men jeg lurer på hvor stor forskjell det er i fra VGA og DVI? Er begge digitale? Gir foresten komponent like bra bildekvalitet som VGA? Takker for alle svar!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA er analogt.
    DVI er digitalt.

Med en DLP projektor vil man kunne få komplett digital signalvei da DLP er en digital teknologi (noe som ikke LCD er)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD projektorer er da digitale. Mente du CRT kanskje?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener LCD. LCD teknikken er analog, mens DLP teknikken er digital (enten er speilet i en stilling, eller så er det i en annen stilling)

Har du ikke fått med deg at Texas skryter av at de har den eneste digitale projektoren. Du som er DLP fan :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er greit, men prosesseringen i en LCD projektor er også digital. Hvordan skulle de ellers kunne ta imot HDMI/DVI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde VGA var digitalt jeg! Men ser man stor forskjell om man bruker DVI eller VGA på DLP projektor? Tilsvarer VGA omtrent det samme som komponent med progressiv scan?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Ja det er greit, men prosesseringen i en LCD projektor er også digital.
    Prosesseringen er vel digital i det meste nå, selv rimelige CRT apparater har nok digital bildebehandling på en eller annen måte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Trodde VGA var digitalt jeg! Men ser man stor forskjell om man bruker DVI eller VGA på DLP projektor?
    Min erfaring med DVI er at bildet blir "skarpere" og det er litt mindre støy/uro. Det er ikke nødvendivis mer behagelig å se på. Jeg ser ofte at jeg foretrekker VGA.
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Tilsvarer VGA omtrent det samme som komponent med progressiv scan?
    Det stemmer nok bra. Med en godt oppbygget HTPC (via VGA) blir bildet vesentlig bedre enn progressiv komponent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser stor forskjell mellom VGA og DVI til plasma (med 5m kabel), skulle tro at det samme vil gjelde en prosjektor.
    Forskjellen er i hovedsak at bildet er skarpere med DVI - VGA er synlig uskarpt i sammenligning, omtrent som gjennom et kamera som er litt ute av fokus. Dette er spesielt merkbart på tekst. Har ikke prøvd på film.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Ja det er greit, men prosesseringen i en LCD projektor er også digital. Hvordan skulle de ellers kunne ta imot HDMI/DVI.
    Nei det er ikke greit.
    LCD er helt digital. Vedrørende prosessering, så har f.eks ikke den typiske PC LCD skjermen noen form for prosessering (utenom det høyst nødvendige, men det er gitt av teknologien). Igjen så kan all "prossessering" være digitalt enten det er CRT/DLP/LCD/ETC, og da mener jeg først og fremst prosessering i bildemanipulasjons kategorien, men det har ingenting med om en DLP eller LCD "er" digitalt eller ikke.

At DLP har speil som enten er av eller på gjør den ikke mer digital enn LCD.
    At de teknologiene er det LCD som faktisk er den pureste digitale teknologien, da verdiene for RGB blir direkte overført til hver pixel.

For å ta en sammenligning mot audioverdenen så kan man si at LCD er en multibit cdspiller mens DLP er en 1bit cdspiller som bruker dither/noiseshaping.

Ingen LCD paneler har korrekte farger over hele aspektet, men det er en såpass moden teknologi at med riktig kalibrering så er en meget tett på det som kan kalles "rimelig". En DLP har i teorien ikke dette problemet siden speilene enten er av eller på, men algoritmen for å konvertere den rå bildestrømmen til et format som passer inn i Speil/Fargehjul teknologien (i mangel av et bedre ord) fører til så mange feil at heller ikke her får en bedre farger enn LCD, kanskje heller ikke så mye dårligere etter den nyeste utviklingen men ihvertfall annerledes. Algoritmen kan igjen sammenlignes med "Dithering/Noiseshaping" algoritmene til 1bits dac'ene men noiseshapingen til 1bits dacene, hvor en skyver hørbart støy utenfor hørselsområde eller hvor hørselen er minst følsom, fungerer ikke like bra til bilde

Når projektor med 3chips dlp kommer for fullt så blir det dog en helt annen verden.

Uansett er de begge like digitale, selv om DLP har kun 2 digitale nivåer, gjør det den ikke mer digital enn LCD sine 16.7 mill nivåer.

Er det ikke moderatorene sin plikt å ihvertfall vite noe så fundamentalt som dette her, istedet for å krangle seg innimellom på forumet? (ikke bare her men andre topicer også) spøkefullt ment

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med en oppklaring!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten korreksjon:

VGA: Analog
    DVI-A: Analog (tilsvarer VGA)
    DVI-D: Digital
    DVI-I: Digital og Analog

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    Er det ikke moderatorene sin plikt å ihvertfall vite noe så fundamentalt som dette her, istedet for å krangle seg innimellom på forumet? (ikke bare her men andre topicer også) spøkefullt ment
    Etter hva jeg kan se har hverken moderator under kabel- eller projektorkategorien vært innom denne tråden i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hva du sikter til her. :roll:

Ellers er det fint med litt "ekspertise". Takker for oppklaringen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er helt digital.

Uansett er de begge like digitale, selv om DLP har kun 2 digitale nivåer, gjør det den ikke mer digital enn LCD sine 16.7 mill nivåer.

LCD er ikke heldigital (som DLP er). Det siste punktet på kjeden i en LCD projektor/TV er analog. Den spenningen som blir tilført LCD cellene er en analog spenning som varierer alt etter hvor mye/lite lys som skal slippe gjennom. Denne spenningen blir dannet i siste ledd ved hjelp av en D/A omforming Dette er noe som Texas Instruments trekker frem gang på gang.

Mulig at du kan mere om dette en Texas Instruments. :wink: Tror både jeg, HiFil og du vet hvordan en LCD/DLP fungerer. Jeg har nok bare litt strenger krav før jeg kaller noe for en digital teknologi.

Bare tenk på analog utgangan på en CD spiller. Den er begrenset til et vist antall nivå, men det er ingen som hevder den er digital av den grunn.

Her er hva Texas sier om saken:
    Digital Light Processing™ is the world's only all-digital display solution and a key ingredient in the best digital projectors available today.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    LCD er helt digital.

LCD er ikke heldigital (som DLP er). Det siste punktet på kjeden i en LCD projektor/TV er analog. Den spenningen som blir tilført LCD cellene er en analog spenning som varierer alt etter hvor mye/lite lys som skal slippe gjennom. Denne spenningen blir dannet i siste ledd ved hjelp av en D/A omforming Dette er noe som Texas Instruments trekker frem gang på gang.

Mulig at du kan mere om dette en Texas Instruments. :wink: Tror både jeg, HiFil og du vet hvordan en LCD/DLP fungerer. Jeg har nok bare litt strenger krav før jeg kaller noe for en digital teknologi.

Bare tenk på analog utgangan på en CD spiller. Den er begrenset til et vist antall nivå, men det er ingen som hevder den er digital av den grunn.

Her er hva Texas sier om saken:
    Digital Light Processing™ is the world's only all-digital display solution and a key ingredient in the best digital projectors available today.
    Nja jo ja, jeg mener resultatet man ser på lerretet vil jo i bunn og grunn være analogt pr definisjon. Og selv om DLP har kun 2 nivåer så er jo dette også en slags D/A konvertering i sin enkleste form. Forskjellen er at man kommer til de samme fargeverdiene vha dithering. Av/på er også en en D/A konvertering. Ser man f.eks på 1bits audio så holder det egentlig med et lowpass filter istedet for en vanlig D/A konverter, men utgangen/resultatet blir jo egentlig analog for det om. Så jeg mener nok at sammenligningen min holder mål.

Et eksempel, tenk at TI kommer med en forbedret DLP chip, hvor speilene kan ha forskjellige 4 forskjellige verdier siden dette gir enda mer kontrast og mindre fargefeil etc, vil DLP plutselig bli Analogt da?

Poenget er nok likevel om LCD har like mye nytte av DVi som DLP har og det. Fordi det først og fremst har et "fast" rutenett som DLP hvor pikslene er fullstendig definert, det er dette som gjelder i praksis gjelder om et panel vil ha fullt utbytte av digital overføring eller ikke.

Husk også at D/A konverteringen blir mye enklere å holde ren (mer korrekte farger) om en holder seg lengst mulig i det digitale domene. Dette gjelder like mye for LCD som for DLP.

Det er ingen som hevder den er digital, poenget er at lagringsmediet er digitalt. I motsetning til platespilleren f.eks.
    ALTSÅ: At det skjer en D/A konvertering betyr ikke at en digital teknologi plutselig blir analog av den grunn. Det digitale er MENT for å bli konvertert til analogt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis DLP speilet hadde 4 forskjellige stillinger så ville det forstatt være en digital teknologi da man har faste forhåndsdefinerte nivå.

LCD teknologien har uendelig nivå i selve panelene og er kun begrenset til 16, 7 mill grunnet bitoppløsningen på bildebehandlingen. Derfor vil LCD panelene være analoge.

Det vil ikke noe problem å lage en CRT projektor som har digital bildebehandling helt fram til RGB trinnet i rørene. Da vil like mye av projektoren være digital som i en LCD, men fortsatt vil CRT være en analog teknikk.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har linker til hvordan DVI og VGA funker? Rent teknisk signal/pinne-messig altså. Vil se noen skjemaer over hvordan dette funker...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •