Composite videokabel vs. phonokabel til subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Composite videokabel vs. phonokabel til subwoofer

Tenkte jeg skulle trekke noen subkabler i kinoen snart, og har kikket litt rundt, bl.a. på Clas Ohlson

Noen kabler har gule plugger og tradisjonelt er disse beregnet på videosignal (kompositt). Kabler som man vanligvis ser på som beregnet til lyd på linjenivå har hvite/røde plugger, selges gjerne i stereopar og blir ofte dyre hvis man skal ha noe annet enn "lakrissnører".

Men er det noen fysisk forskjell på video og audio kabeltypene (bortsett fra den åpenbare: annen farge og kanskje litt tynnere)? Er videokablene bedre skjermet f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For korte avstander er forskjellene mellom de to typene neglisjerbare.
    Men, problemet med endel tynne billigkabler er ofte dårlig skjerming og kontakter. Skjermingen er ekstra viktig for sub, da kabelen ofte har litt lengde, og evt indusert 50Hz nettstøy havner midt i subens frekvensbånd.

Når du skal trekke kabler i rør kan det jo være lurt å benytte litt skikkelig kabel, og trekkingen er enklere uten ferdige RCA kontakter på kabelen.
    Jeg ville derfor vurdert mikrofonkabel fra elfa.se. De sender, men har også fysisk butikk Oslo. Hvis du trenger endel meter har de hele ruller på tilbud, men en kabel til 20-30,- pr meter duger plenty. Legg det samme i rca kontakter og du er sikret et godt resultat.

Husk: En leder til signal, den andre til signaljord, skjerm kobles sammen med signaljord i senderenden.

Lykke til !

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så mikrofonkabel kan også fungere ja? Lurte litt på dette men var usikker på hvordan de skal termineres på phonoplugg. Men da har jeg jo fått oppskrift

Allikevel, jeg lurer fortsatt spørsmålet om "vidoekabel" har noen andre egenskaper enn en "audiokabel" med samme lengde. Pluggen er jo lik (bortsett fra fargen da). Videokabelen er ofte tykkere enn lakrislissene, så jeg innbiller meg at den har bedre skjerming. Men har de samme impedans? Og har det i så fall noen praktisk betydning når man snakker om subbass-signaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Allikevel, jeg lurer fortsatt spørsmålet om "vidoekabel" har noen andre egenskaper enn en "audiokabel" med samme lengde. Pluggen er jo lik (bortsett fra fargen da). Videokabelen er ofte tykkere enn lakrislissene, så jeg innbiller meg at den har bedre skjerming. Men har de samme impedans? Og har det i så fall noen praktisk betydning når man snakker om subbass-signaler?
    Det vil ikke ha noen praktisk betydning, og en kompositt video kabel vil fungere helt greit til sub.
    Jeg benytter selv en til den ene av subene mine. Den er imidlertid befengt med litt brum, og jeg kommer til å bytte til en mer egnet kabel for å se om det hjelper.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg har tidligere hatt brum-trøbbel med en lakrislissetype, dette ble bedre med en videokabel. Men dette var et kortere strekk, disse nye vil bli en del lenger, 7-8 meter.

Men da tror jeg at det blir kompositt videokabel i denne omgang, jeg legger den løs på gulvet før jeg trekker den i rør. Funker det greit blir det uansett en god del billigere enn mikrofonkabel selv om jeg må sette på ny plugg i den ene enden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ok. Jeg har tidligere hatt brum-trøbbel med en lakrislissetype, dette ble bedre med en videokabel. Men dette var et kortere strekk, disse nye vil bli en del lenger, 7-8 meter.

Men da tror jeg at det blir kompositt videokabel i denne omgang, jeg legger den løs på gulvet før jeg trekker den i rør. Funker det greit blir det uansett en god del billigere enn mikrofonkabel selv om jeg må sette på ny plugg i den ene enden.
    Det er selvfølgelig ditt valg, men ved så langt strekk tror jeg skikkelig kabel hadde vært en fornuftig investering.

Lykke til uansett !

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, i lengden er det kanskje verdt ekstrakostnaden. Får ta det opp til vurdering.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tre-veis kabel mellom receiver og effektforsterker. Rød på høyre bak, hvit på venstre bak og gul på senter. Fungerer helt fint på det billige opplegget mitt ihvertfall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker faktisk en "gul" kabel på suben i dag, men dette er kun et kort strekk på 1,5 m. Det fungerer brillefint. Det jeg tenkte her er at lengden kanskje kunne ha noe å si siden jeg skal opp i 7-8 meter.

Etter å ha "følt" litt på det, så blir det nok den enkelste løsningen nå i første omgang; 10 m videokabel kabel fra Clasern

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •