Høyttalerkabler (sølv vs kobber)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler (sølv vs kobber)

Nå begynner anlegget jeg skal bestille meg å falle på plass!

Da er det på tide å vurdere hvilke høyttalerkabler det skal investeres i!

Har planer om å bestille dette via jobben, da det alltid blir MYE billigere enn hvilken som helst norsk nettbutikk (min erfaring hvert fall) og det jeg da har tilgang på er diverse Supra, Monster, Bandrige, Profigold og diverse "no-name" kabler.

Selv er jeg en person som har blitt veldig glad i Profigold, da jeg syntes de leverer noen helt geniale kabler, uten at det koster allverden (Monster kabler f.eks koster jo vannvittige summer, selv når jeg får det til kostpris!)

Så jeg har alltid falt på Profigold, da jeg føler de klarer å levere nøyaktig det samme som hva det dyreste fra produsenter som Monster leverer, bare til en MYE lavere pris!

Derfor er det ikke så overraskende at jeg har sett mest på høyttalerkabler fra nettopp Profigold? Og jeg tenker at en trommel med 25m+ er det enkleste, smarteste og billigste da jeg kan kappe kabler i nøyaktig de lengdene jeg selv ønsker!

Om du har klikket inn på linken til forumtråden hvor jeg spurte om anbefalinger av høyttalere så ser dere kanskje at dette er et område hvor jeg er helt blank, og det samme gjelder naturlig nok også kabler, alt jeg egentlig har fått med meg er at jeg ønsker minst mulig motstand og bredest mulig tverrsnitt?

Da har jo Profigold en trommel med 4mm tverrsnitt:
    Bass Flex Speaker Cable on Reel (50m on reel)
    · 99,96% Oxygen Free Copper · Solid Bass Conductor · Flexible Mid/High Conductors
    · Diameter 12,0mm · 2x4,0mm2 Conductors · 2x1x1,00+6x68x0,10 Strands
    · Plug match: PGA8113 / PGA8103 / PGA8233

Available as:
    · PGC7404CI 50m/164ft Transparent · PGC7409CI 50m/164ft White

Dette er da en 4mm, oksygenfri kobberkabel uten shielding?

Eventuelt har de også:
    Bass Flex Speaker Cable on Reel (100m on reel)
    · 99,96% Oxygen Free Copper · Solid Bass Conductor · Flexible Mid/High Conductors
    · Diameter 9,0mm · 2x2,5mm2 Conductors · 2x1x0,75+6x44x0,10 Strands
    · Plug match: PGA8113 / PGA8103 / PGA8233

Available as:
    · PGC7254CI 100m/328ft Transparent · PGC7259CI 100m/328ft White

Som ser ut som samme greia, bare med 2.5mm tverrsnitt?

Ellers så har de også:
    Airbass Flex Speaker Cable on Reel (50m on reel)
    · 99,96% Oxygen Free Copper · Pure Silver Plated Solid Bass Conductor · Air foam PE Insulation · Pure Silver Plated Flexible Mid/High Conductors
    · Diameter 20,0mm · 2x2,5mm2 Conductors · 2x1x0,75+6x44x0,10 Strands
    · Plug match: PGP8103 / PGP8233

Available as:
    · PGC8256CI 50m/164ft

Her går det visstnok i sølv og ikke kobber? Jeg vet ikke hvilke fordeler og ulemper som kommer med dette? Men dette skal jo være Profigold sin "beste" høyttalerkabel, men det er jo alltid slik at det beste faktisk er det beste..

Denne har jo også forøvrig "bare" 2.5mm tverrsnitt, som da blir mindre enn kobberutgaven sin 4mm? Men sølv veier vell kanskje opp for dette? Ikke vet jeg.. derfor jeg spør! Det er heller ikke noe shielding inne i bilde her?

Vi har også et alternativ fra Profigold sin "standard", de ovenfor var fra deres "professionale" serie:
    High Performance 2.5mm FlatFlex Loudspeaker Cable on Reel

• Solid Bass conductor • Flexible Mid/High conductors. • PVC Insulation • Superior Grade 99,996% Oxygen Free Copper

Available as:
    • PROR73104 (2 * 2,5mm² transparent 10,0m / 32.8ft)
    • PROR73204 (2 * 2,5mm² transparent 20,0m / 65.6ft)

Disse ser også ut til å være oksygenfrie kobberkabler med et tverrsnitt på 2.5mm? Så hva som skiller denne og den på 2.5mm i professionale serien aner jeg ikke?

Av subwoofer kabler så har vi dette utvalget:

Her finner vi en kabel i Profigold sin dyreste "OxyPure" serie (det var ingen høyttalerkabler i denne serien, da utenom suberwoofer kabel)
    Ultra Performance Sub woofer Interconnects

OXYA4103 3.0m / 9.9ft

Features & Benefits:
    ♦ UPCS OCC® conductors (Ultra Pure Crystal Silvered Copper by Ohno Continuous Casting®) for ultimate digital signal transfer
    ♦ Symmetric dual-core conductor alignment for extended sound reproduction ♦ Solid extended bass conductor for accurate time alignment of the bass signals
    ♦ Triple shielding to protect against external RF interference, radiation and signal loss
    ♦ Flexible integrated strain relief with signal direction marking for optimal signal flow and flexible installation
    ♦ Die cast metal alloyed Twistlock® connectors with additional polished chrome shielding to ensure long-lasting connectivity without signal interference or loss

Denne finnes utelukkende i 3m, noe som burde holde.. Mange fine ord å finne i beskrivelsen, denne er da visstnok også sølv og ikke kobber? Og her er det plutselig kommet tripple-shielding inn i bildet?

Alternativt har vi en fra professionale serien:
    Subwoofer Interconnect (2xRCA Male - 2xRCA Male)

· 24K Gold Plated Connectors · 99,9996% Oxygen Free Copper conductors

Available as:
    · PGA4103CI 3,0m/9,8ft · PGA4105CI 5,0m/16,4ft · PGA4109CI 10,0m/328ft

Finnes altså i både 3- og 5m, her er vi tilbake på oksygenfri kobber og ikke sølv og ellers var det veldig kort og liten beskrivelsen på denne kontra alle de andre? Står ingenting om shielding blant annet? Men i følge vår leverandør skal det være snakk om double shielding på denne..

Også har vi naturlig nok en siste fra standard serien:
    High Performance Subwoofer Interconnect
    RCA male - RCA male

• 24k Hard Gold plated contacts • Pearlized chrome plated metal connector with metal inner case • Color coded plugs with silver soldering • Superior flexible outer cable jacket • 99,9996% Oxygen Free Copper conductors • Multiple Shielding • High Quality FPE insulation

Available as:
    • PROA4103 3,0m/9.9ft • PROA4105 5,0m/16.4ft • PROA4110 10m/32.8ft

Her er 3m, 5m og 10m tilgjengelig, og vi er fremdeles på oksygenfri kobber og double shielding virker det som? Litt mer info her enn på den fra professionale serien?

Til slutt så må mann naturlig nok også ha bananplugger til høyttalerkablene!
    Og selv her finnes det faktisk flere å velge mellom!

Vi har disse fra professionale serien:
    Banana Plug 6,0mm
    · 24K Gold Plated Conductor · Diameter 6,0mm (2 red, 2 black)

Available as:
    · PGA8104CI

Tydeligvis 6mm?

Og
    Banana Plug 4,0mm
    · 24K Gold Plated Conductor · Diameter 4,0mm (2 red, 2 black)

Available as:
    · PGA8114CI

Som er 4mm?

Også har vi disse fra standard serien:
    High Performance Banana Loudspeaker Kit

• Skrew secure contact • 24k Hard Gold plated plugs • Color coding

Available as:
    • PROD700 (2 * Red + 2 * Black)

Som visstnok også er 6mm?

Det ble veldig mye tekst på engang, men sånn blir det når det er så mange forskjeller utgaver av "samme" kabelen!

Så hvilke kabler burde jeg gå for, og hvilke bananplugger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for de høyeste tverrsnittet som er praktisk i oppsettet ditt i forhold til plassering, stivhet, etc.
    Deretter ville jeg sett på pris og tatt den rimeligste med dette tverrsnittet.

Sølv, skumisolasjon, og skjerming er etter min mening virkemidler som hører hjemme i laboratoriekabler til spesialmålinger og ikke høyttalerkabler.

Når det gjelder plugger ville jeg utelukkende vurdert hvor mye jeg vil betale for praktisk og god terminering for det tverrsnittt du velger. De er uansett alle gullbelagt og vil gi sikker og god kontakt i mange år.

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt anlegg har jeg et tverrsnitt på 2,5mm2 på strøm- og høyttalerkabler for å matche den dedikerte 16a kursen fra sikringsskapet og de 2,5mm2 kabler som følger kursen. I tillegg anbefaler jeg deg på det varmeste gjennomgående skjerming fra strøm- til signalknabel, det har eliminert all støy i anlegget mitt (dvs. musikken "springer" ut fra et totale mørke). Tidligere benyttet jeg uskjermet 6mm2 ren kobberkabel (fra clas ohlson). Nå er det skjermete supra kabler over hele linja

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre skjermet kabel betyr mindre støypåvirkning "utenfra".
    Mindre støy betyr igjen, akkurat som Arkan sier, at lyden står mer ut fra stillheten.
    Husk at en kabel sjelden ligger alene, så god skjerming er faktisk vesentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Bedre skjermet kabel betyr mindre støypåvirkning "utenfra".
    Mindre støy betyr igjen, akkurat som Arkan sier, at lyden står mer ut fra stillheten.
    Husk at en kabel sjelden ligger alene, så god skjerming er faktisk vesentlig.
    Skjerming av signalkabler er vesentlig ja.
    I denne tråden er høyttalerkabler temaet, og der har skjerming svært lite for seg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Skjerming av signalkabler er vesentlig ja.
    I denne tråden er høyttalerkabler temaet, og der har skjerming svært lite for seg.
    Som sagt, det er ikke min opplevelse...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Det er helt riktig som Bønna sier at skjerming av høyttalerkabel har lite for seg. Forsterkeren har så lav impedans at det skal helt ekstreme elektromagnetiske forstyrrelser til for å indusere spenninger som har negativ innvirkning på signalintegriteten.

Til å være akademiker syns jeg du legger overraskende mye vekt på egne subjektive opplevelser. Det er greit nok å sette spørsmål ved eksisterende metodologi og tenkemåte, men det er viktig å ikke miste bakkekontakten helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Dine opplevelser kan jeg selvfølgelig ikke bestride

Jeg påpeker bare det faktum at kretsen som utgjøres av forsterkerens utgangstrinn, høyttalerkabelen, og høyttaleren pga sin lave impedans og høye signalnivå ikke påvirkes signifikant av indusert støy.

Man skal ha svært lange kabelstrekk og meget kraftige støykilder før dette blir hørbart.

Hvis man opplever brum eller støy ved lave lyttevolum er de snarere forårsaket av egenstøy i pre/sluttforsterker, dårlige signalkabler, eller jordsløyfer i oppsettet.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de siste årene hatt Nordost som høyttalerkabel til mitt anlegg.
    Først Flatline som er i kobber, så nå sist Blue Heaven i sølv.
    Jeg byttet ut noen "vanlige" kobberkabler fra TaraLabs til ca 150 kr. pr. m, til Nordost kobber. Opplevelsen min da var et noe mer oppløst lydbilde. Når jeg så byttet til sølvkabel, ble diskanten enda mer fremtredende og det hele virket mer tilstedeværende. Jeg har hatt svært stor glede av Blue Heaven, noe jeg merker etter å ha byttet til "vanlige" biltema-kabler. Grunnen til byttet er ny effektforsterker. Den er singelwire, mens Blue Heaven er bi-amp (ombygget hos Soundgarden). Jeg har derfor lagt ut mine kabler til salg, men jeg kommer nok til å kjøpe tilsvarende kabler igjen, da mine XTZ låter enda mer oppløst og "korrekt" med sølv.
    Selvfølgelig er spørsmålet om hva som er best, opp til ørene som hører. Enkelte mener det ikke er noe forskjell, og at lampettledning låter like bra som kabler til mange 1000 kroner. Ting låter forskjellig alt etter hvilke kabel som benyttes, spørsmålet er nok hva lytteren liker best personlig. Det er det kun erfaring som kan gi et korrekt svar på. Ingen test, anbefaling osv kan fortelle lytteren hva som er best, det er det kun lytteren som kan svare på.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Til å være akademiker syns jeg du legger overraskende mye vekt på egne subjektive opplevelser. Det er greit nok å sette spørsmål ved eksisterende metodologi og tenkemåte, men det er viktig å ikke miste bakkekontakten helt.
    Det stemmer. Det er de subjektive opplevelser jeg baserer mitt arbeide på, fra hva jeg observerer i feltet til hvordan jeg analyserer data. Dette er helt i tråd med den etnografiske tradisjon i akademia (og også samfunnsvitenskap som jeg er del av), hvor man erkjenner at forsker ikke eksisterer uavhengig av de han/hun studerer. Dvs. vedkommende vil påvirkes på et eller annet vis uansett hvor objektiv man forsøker å være, og av den grunn skal man ikke sky tolkningsprosesser og leve i konstant frykt for at fortolkninger vrir "virkelighetsbildet". Subjektive fortolkninger vil snarere kunne gi en livlig og spennende skildring av et fenomen, og er innrettet mot å "fange" lesers interesse (for interesserte: Harriet Berrum Nielsen bruker begrepet "story telling technique" om dette). Det er og derfor jeg diskuterte "subjektivisme vs objektivisme" i en annen tråd

PS. Men jeg legger opp til å systematisere og kategorisere data for å unngå laaaange beskrivelser i monografiform, som sosiologer og antropologer er så glad i. Fysj!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •