RCA-RCA 2m kontra 1m = forringelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RCA-RCA 2m kontra 1m = forringelse?

Hei,

Jeg holder på å bytte ut samtlige kabler i systemet med Supra, og skulle ideelt sett hatt denne: Supra EFF-ISL signalkabel 1m m/PPSL. Denne lengden virker imidlertid utsolgt her til lands. Alternativet blir dermed 2 meteren som fortsatt er å oppdrive. Spørsmålet er da om det er så vist å gå for 2 meter, mtp. evt. tap av lydkvalitet over et 2 meters spenn kontra 1 meter?

Sindre

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke noe tap om velger 20 meter istedet......
    Er du bekymret om "tap av data" bør du se på komponenter, kvaliteten på musikkfiler osv. istedet for kabler...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er du bekymret om "tap av data" bør du se på komponenter, kvaliteten på musikkfiler osv. istedet for kabler...
    ok, det var ikke intensjonen å oppigle til kabeldiskusjon. Men jeg kan bekrefte at jeg befinner meg på den siden som erkjenner at kabler utgjør en forskjell, men at du ikke trenger betale svindyrt for god kvalitet. Ergo er billige kabler fra Supra mitt i blinken for meg. Takker for svar uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arkan
    Hei,

Jeg holder på å bytte ut samtlige kabler i systemet med Supra, og skulle ideelt sett hatt denne: Supra EFF-ISL signalkabel 1m m/PPSL. Denne lengden virker imidlertid utsolgt her til lands. Alternativet blir dermed 2 meteren som fortsatt er å oppdrive. Spørsmålet er da om det er så vist å gå for 2 meter, mtp. evt. tap av lydkvalitet over et 2 meters spenn kontra 1 meter?

Sindre
    For analoge signaler:
    Jo kortere jo bedre. Selv lager jeg meg akkurat 0,5 og 0,3m kabler. Mindre tap og forvrengning, og mindre indusert støy/brum. Det blir mer ryddig også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Føler at det ikke er helt riktig. 10 meter dårlig signalkabel til front'er gir brum/støy i min hjemmekino. 10 meter bra kabel gjorde ikke. Testet og byttet kabler i dag.

De dårlige kablene var tynne og av billigste sort. Men da jeg brukte samme type kabel på 1 meter hørte jeg ingen støy/brum. (da sto receiver og effekt til fronter nærmere hverandre)

Alså må det være forskjell på kvalitet og lengde, med mindre jeg har noen unaturlige krefter i mitt hus.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget oppklarende svar. Takker så mye!
    Og ang. støy så biwiret jeg nettopp noen Supra Linc 2.5 mm2 kabler, og fikk da tegnet et rimelig entydig svar på hvor viktig skjerming er ift støygulvet. Jeg tror selv de med "placebo-noia" ville gitt seg her

PS: jeg satser da på å lage egen rca kabel, 0.5 eller mindre som du foreslår Bønna, men er dette avansert arbeide da, foruten noe fingerferdig lodding? Må man ha måleutstyr for å sjekke motstand i kabelen etc? Vil helst ikke risikere skade på forsterker...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah okay, nå pratet vi om Supra EFF, en kabel der er skjermet, og som har skjermingen loddet på i "sender" enden av kablen. Lakrisser har ingen skjerm og skal ikke brukes på steder hvor brum kan være et problem selvfølgelig.
    EFF er en kabel der kommer med forskjellige plugger, akkurat som Black Magic kablen, begge kan fås i metermål, plugger kan kjøpes separat og man lodder selv leder og skjerm på pluggene. Loddingen er meget viktig og må gjøres perfekt for at kablen ikke skal knekke, så man må kanskje øve seg litt først....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke et vanlig multimeter til å måle motstanden mellom +/- i kabelen etter at du er ferdig (som da skal være uendelig), men loddepunktene er ikke så nær hverandre at du ikke ser om det er kobberkordeler på avveie når du lodder.
    Litt fingernem må du jo være, men det er ikke vanskelig.

Det ser helt klart ryddigst ut med korte kabler, men jeg tror ikke 1 vs 2 meter er det som utgjør størst forskjell. Det er nok verre å ha kveiler med uskjermede kabler (strøm og signal) liggende sammen bak racket.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støyskjerming å bygge kvaliteten på plugger å slikt er vel det som skiller to kabler messt...

f.eks tykke kabelen til clas ohl. har så trange plugger at de passer ikke på rca kontakten på utstyret uten å bruke rå makt å kutter en kabelen så er det bare to syltynne ledere i midten av gummien... ingen skjerming... men utseende er den grei.
    på andre kabler er det en grunn til at de er tykke, f.eks skjerm..

at det er forskjell på 1 og 2 meter av samme kabel vil jeg ikke tro...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    støyskjerming å bygge kvaliteten på plugger å slikt er vel det som skiller to kabler messt...

f.eks tykke kabelen til clas ohl. har så trange plugger at de passer ikke på rca kontakten på utstyret uten å bruke rå makt å kutter en kabelen så er det bare to syltynne ledere i midten av gummien... ingen skjerming... men utseende er den grei.
    på andre kabler er det en grunn til at de er tykke, f.eks skjerm..

at det er forskjell på 1 og 2 meter av samme kabel vil jeg ikke tro...
    Det store problemet med de Clas signalkablene jeg har benyttet er at de er fryktelig stive. Det er såpass ekstremt at jeg er redd rca bøssingene bak på apparatene skal få knekkskade.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager meg som nevnt egne kabler, med kabel og kontakter fra elfa.se.
    Myk fin kabel med god skjerming til ca 20,- pr meter, ditto for RCA kontaktene, pluss moms.
    Pass på at kontaktene kan håndtere kabeltykkelsen.

Benytter den ene lederen til signal og den andre til signaljord. Skjermen loddes sammen med signaljord i senderenden (kablene må derfor merkes)

Loddingen går greit, med godt lys, skarp kniv, avbiter, nebbtang, pinsett, og loddebolt med tynn og ren spiss.

Lykke til !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Lager meg som nevnt egne kabler, med kabel og kontakter fra elfa.se.
    Myk fin kabel med god skjerming til ca 20,- pr meter, ditto for RCA kontaktene, pluss moms.
    Pass på at kontaktene kan håndtere kabeltykkelsen.

Benytter den ene lederen til signal og den andre til signaljord. Skjermen loddes sammen med signaljord i senderenden (kablene må derfor merkes)

Loddingen går greit, med godt lys, skarp kniv, avbiter, nebbtang, pinsett, og loddebolt med tynn og ren spiss.

Lykke til !
    Takk for gode råd! Det blir kjekt med enda et kabelprosjekt. Jeg satt forresten oppe og terminerte høyttalerkabler til kl 5 natt til søndag. Fritidsproblemer eller bare entusiastisk interesse, hvem vet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •