Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 129
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denna sida lærer deg å flette med alt fra 3 snorer og opp til 16.

Lær å flette

Sitter nå å fletter kabler til bi-amping. Bruker nå 12 "twisted" par for større tverrsnitt. Ikke det at det trengs, men...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Denna sida lærer deg å flette med alt fra 3 snorer og opp til 16.

Lær å flette

Sitter nå å fletter kabler til bi-amping. Bruker nå 12 "twisted" par for større tverrsnitt. Ikke det at det trengs, men...
    Nei, sikkert ikke
    Tror det holder i massevis!
    Hadde muligens isåfall brukt 4 ledere til diskant og resten til bass?
    Hvilken dimensjon er det på lederne?

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnitt på ledere i cat5e er på 0,5-0,51mm etter det jeg kan finne.
    Info PDF fra Nexans

Der står det også litt om egenskapene til CAT5e kablene motstand, kapitans ++

På biltema selger de løse 10meter kabler på alt fra 0.75mm2 og oppover. De fåes i rød, gul og svart. Tenkte jeg skulle kjøpe noen slike for å teste.
    koblingsledninger biltema

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ny utvikling her?

Sitter og vurderer å skaffe en olje som ikke er magnetisk (dvs. at den har 0 ledningsevne mtp strøm) slik at jeg kan fylle det i mine DIY-kabler. Vil tro at disse har en gunstig effekt på støyskjerming. Ikke det at jeg ser at jeg har noe stort problem her siden jeg har tatt endel forhåndsregler

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Noen ny utvikling her?

Sitter og vurderer å skaffe en olje som ikke er magnetisk (dvs. at den har 0 ledningsevne mtp strøm) slik at jeg kan fylle det i mine DIY-kabler. Vil tro at disse har en gunstig effekt på støyskjerming. Ikke det at jeg ser at jeg har noe stort problem her siden jeg har tatt endel forhåndsregler
    Vil tro at de fleste oljer er umagnetiske, så det burde være lett å finne. Du har sikkert litt oliveolje ståedne på kjøkkenet.
    Obs: Extra Virgin Olivenolje gjør at diskanten blir litt "frempå", og kan fort gi lyttetretthet.

Spøk til side, hvordan går det til at umagnetisk olje forbedrer støyskjermingen ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Vil tro at de fleste oljer er umagnetiske, så det burde være lett å finne. Du har sikkert litt oliveolje ståedne på kjøkkenet.
    Obs: Extra Virgin Olivenolje gjør at diskanten blir litt "frempå", og kan fort gi lyttetretthet.

Spøk til side, hvordan går det til at umagnetisk olje forbedrer støyskjermingen ?
    Tenkte at hvis en olje er ikke-ledende så bør vel den også være støyskjermende?

Har hørt at det er en olje som de har på printkortene til pc'er som har den egenskapen...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/kabler/10542...abelnisse.html
    Noen formening?
    Likner på mobbing sånn jeg ser det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    http://avforum.no/forum/kabler/10542...abelnisse.html
    Noen formening?
    Likner på mobbing sånn jeg ser det.
    De blir vel litt frustrert av å ikke høre noe 8) , men alt har sin årsak: Slår hørselsalarm etter nye forskningsfunn - VG Nett om Helse og medisin
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    De blir vel litt frustrert av å ikke høre noe 8) , men alt har sin årsak: Slår hørselsalarm etter nye forskningsfunn - VG Nett om Helse og medisin
    LOL, tror du har svaret der
    Skal ikke påstå hva som er den viktigste forbedringen i anlegget, men jeg kan bekrefte at hvis du prøver å hoppe over kabel-leddet, så blir lyden deretter og.
    Noe av de råeste kablene som er blitt produsert er Oblivion Energetic etter min mening, og de er i tillegg norskproduserte og billige i forhold til ytelse (oblitech.com).

Hilsen trulte - fjøsnisse, skeptikernisse og kabelnisse på en gang

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel melde meg inn i kabelnisseklubben. Sjønner ikke hvordan folk får lyd i et anlegg uten kabler ?!?!?!?!?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,jeg har begynt å få opp øynene for signalkabler og høyttaler kabler. Lurte litt på å kjøre BONA BS-062 mellom min Rotel rc 1550 og Rotel rb 1562. Høyres dette bra ut?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobias1989
    Hei,jeg har begynt å få opp øynene for signalkabler og høyttaler kabler. Lurte litt på å kjøre BONA BS-062 mellom min Rotel rc 1550 og Rotel rb 1562. Høyres dette bra ut?
    Kommer helt an på..
    Har vært borti Bona mens jeg "praktiserte" på Resonans, og kan ikke si at jeg ble veldig imponert da... Men mulig de fungerer i ditt oppsett om du sliter med en litt aggressiv mellomtone/diskant?

Ville personlig heller ha sett på feks. Audioquest, Kimber eller Nordost?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke si at jeg sliter noe veldig med det nei. Ja, har vurdert nordost ja. Tenker også på det til mine SA høyttalere, da jeg har lest at disse også er raske kabler, og det er vel SA også kjent for å være. Har ikke noen erfaringer med Kimber. Men skal se på det. Takk for tips.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobias1989
    Jeg vil ikke si at jeg sliter noe veldig med det nei. Ja, har vurdert nordost ja. Tenker også på det til mine SA høyttalere, da jeg har lest at disse også er raske kabler, og det er vel SA også kjent for å være. Har ikke noen erfaringer med Kimber. Men skal se på det. Takk for tips.
    Hvis du har SA så kanskje Audioquest kan være ett bedre valg?
    Ikke fullt så aggressive oppover som de andre IMO.

en blind musikervenn skrev dette på Facebook i dag: har alltid meint at dyre fancy-schmancy-kabla til HIFI e bare en nerde-myte som ikke har noe praktisk betydning. Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! Selv spotify via HDMI til TV'n låt jo heilt sinsykt bra og definert! E i sjokk
    Det er vel det man kan kalle for en ekte "blindtest"??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kult det der. Tror nok at kabler spiller en ganske stor rolle. Jeg tror at de som mener kabler har noe å si, ikke bruker det som en unnskyldning til å kjøpe noe dyrt. Tror nok det er reelt. Ser at Audioquest har et mye større prissegment enn blant annet Nordost. Men noe til rundt 700-800 burde vel holde for mitt anlegg vil jeg tro, iallefall mellom for og effekforsterker.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke erfaringer har dere med Audioquest?

Og hvem selger det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, disse selger Audioquest: JFS SOUND SYSTEMS

De holder også til i Drammen dersom du vil dra innom butikken

Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske ny på dette forumet og i AV verden egentlig så jeg lurer på en ting:

1.) Kan jeg ha forskjellige høyttalerkabler til høyttalerne i surroundoppsettet mitt? F.eks ha en kabel til center og bakhøyttaler og noen andre til fronthøyttalerne?
    Veldig usikker på dette her og har jo ingen peiling på kabler :P

Hadde satt pris på litt hjelp! Har noen Qed silver anniversary kabler nå, men vurderte å kjøpe noen Viablue SC-2 kabler til frontene mine... Tenkte da å bare ha de andre kablene på center og bakhøyttalere :P

2.) Er det dumt å kjøpe kabler brukt? Hvis jeg kjøper noen som er 2 år gamle f.eks?

Takk for all hjelp

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    Jeg er ganske ny på dette forumet og i AV verden egentlig så jeg lurer på en ting:

1.) Kan jeg ha forskjellige høyttalerkabler til høyttalerne i surroundoppsettet mitt? F.eks ha en kabel til center og bakhøyttaler og noen andre til fronthøyttalerne?
    Veldig usikker på dette her og har jo ingen peiling på kabler :P

Hadde satt pris på litt hjelp! Har noen Qed silver anniversary kabler nå, men vurderte å kjøpe noen Viablue SC-2 kabler til frontene mine... Tenkte da å bare ha de andre kablene på center og bakhøyttalere :P

2.) Er det dumt å kjøpe kabler brukt? Hvis jeg kjøper noen som er 2 år gamle f.eks?

Takk for all hjelp
    1) Tror ikke det er noe stort problem nie, forskjellene vil bli så små at det blir vanskelig å skille på dem

2)Det er slettes ikke noe problem, men kommer helt anpå hvordan de har blitt brukt. Mye bøying på solidcore kan gi brudd.
    Kjøpte mine AQ CV8 brukt, og de var 4 år og i forbilledlig god stand!

Tobias Ja både under og overvurdert. Undervurdert fordi at hvis man skal skvise ut potensialet i ett bra oppsett så kan en god kabel gjøre endel, men skal heller ikke være sånn at kabelen koster like mye som anlegget.
    Gode ledere og plugger er ett must!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og har du en relativt rimelig flerkanals forsterker og ikke spiller særlig kritisk musikk, kan du oftest klare deg fint med 2.5 eller 4mm2 høytalerkabel fra Biltema.

Selv har jeg hatt utbytte av å ekperimentere med kabler i mitt stereo anlegg, mens jeg i kino'n kun benytter enkel Biltema kabel.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •