Den store kabel-bløffen - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 88 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hadde lovet meg selv å ligge unna denne tråden ...

... men de gale har det godt ....

noen blandet inn klokker og da måtte jeg innom .

Det er kun Patek Phillipe Golden Ellipse med gull lenke som er bra nok...

men på høytalerne bruker jeg 2,5mm2 PN . - verden er ikke enkel.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og idag hadde jeg dolly i lunch'en.. så jeg bør vel innom en urmaker etter jobb imorra å se meg ut en rolex
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    1. Det er riktig at sluttpris sier "ingenting" om avanse, men man får så billige kabler avansen ikke spiller noe rolle. Alle produkter har forskjellige avanser, slik vil det alltid være....dette handler om kostnadene på utviklingen av produktet før det kommer i salg, markedsføring og antall solgte enheter.

Problemstillige din har egentlig ikke noe med kabeldebatten å gjøre, altså så er avanse, markedsføring eller at en selger bevist prøver å lure på deg noen dyre kabler ikke har noe med om det faktisk er forskjeller på kablene.

Jeg kjenner meg ikke igjen når du sier at selgere prøver å lure folk til å kjøpe dyre kabler. Det er faktisk heller stikk motsatt, dem begynner somregel nesten nederst på stigen når det gjelde kabler og jeg må selv spørre etter dyrere alternativer. Dem som er i min omkrets som ikke spesielt hi-fi intressert som har kjøpt anlegg til rundt 10-15k har ikke kommet hjem med annet en standard kabler som følger med og 4kvadrat av type "biltema-høyttalerkabler".

Men som i alle andre bransjer så finnes det luringer, så jeg sier ikke at det ikke forekommer med kabler. Jeg er helt enig din problemstilling at dette er en uting, men jeg mener at dette egenlitg ikke har noe med kabeldebatten når det kommmer til forskjeller eller ikke.
    Som 17-åring så fikk jeg klar beskjed fra butikkens eier. Dyre kabler skulle selges sammen med høyttalere, forsterkere og CD-spillere. Kablene hadde 3x avanse, mens stereo hadde 1.7. En forutsetning for at jeg skulle få lønn (som primært ble brukt på øl) var at tilstrekkelig mange kjøpte dyre kabler (og annet nips). Uten inntektene fra slikt så var rett og slett ikke butikken liv laga. Jeg mistenker at mange andre bedrifter har det likens (også i helt andre bransjer enn hifi).

Jeg kan på ære og samvittighet fortelle deg at "kritiske blindtester" og "hva har egentlig kunden bruk for?" aldri var et tema som kom opp. Jeg anslår at under 5% av kjøperne noensinne gjorde seende sammenlignende tester av kabler. De betalte 2000,- eller 4000,- for kabler bare fordi betjeningen rådet dem til det, selv om de etter min mening kastet penger ut av vinduet. Det er (var) de kalde fakta som råder i den delen av bransjen jeg kjenner til.

-k

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget over beskriver problemet jeg opplever helt perfekt. Synd, men sant.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Som 17-åring så fikk jeg klar beskjed fra butikkens eier. Dyre kabler skulle selges sammen med høyttalere, forsterkere og CD-spillere. Kablene hadde 3x avanse, mens stereo hadde 1.7. En forutsetning for at jeg skulle få lønn (som primært ble brukt på øl) var at tilstrekkelig mange kjøpte dyre kabler (og annet nips). Uten inntektene fra slikt så var rett og slett ikke butikken liv laga. Jeg mistenker at mange andre bedrifter har det likens (også i helt andre bransjer enn hifi).
    Dette ser man overalt. Hifi kabler har bare fått veldig mye oppmerksomhet, sannsynligvis fordi man finner enkelte ekstreme produkter som vekker oppmerksomhet (og derfor diskusjoner rundt emnet).

Alle butikker tenker naturligvis avanse, og det er helt vanlig å selge inn (u)nødvendig og/eller tilleggsutstyr med ekstra høy avanse. På den måten kan man heller være konkurransedyktig på hovedproduktene. Det er vår egen skyld. Folk kjører gjerne gjennom 4 ulike elbutikker kun for å spare 2-300kr på en større husholdningsapparat.

Jeg har vært borti at hifibutikker vil selge en stereo-pakke til 50k, og dealbreakeren er at man skal få med kabler til kanskje 5-10k veil. - uten tillegg i prisen. Dette er ofte butikker som sjelden gir store avslag på elektronikk/høyttalere uansett, så det reelle "tapet" til forbruker er ikke alltid så galt.

Så lenge kunden er fornøyd (enten det skyldes eierglede, placebo eller faktiske forandringer), så hever jeg sjelden øyebrynene. Det er i min bok i allefall ikke noe værre enn at man blir dyttet på en dyrere vaskemaskin hos Elkjøp fordi den i tilbudet (utrolig nok) var utsolgt, og når man endelig har passert kassa får man også med en undødvendig forsikring, overprisede gummiføtter, en "økonomipakke" med noen nye batterier til fjernkontrollen i stua og en 200kr nuppefjerner Elkjøp sikkert kjøper inn for 40kr.

Man ser lignende eksempler (og værre) også i matvare-bransjen. Tidvis groteske eksempler der man får samme produkt under 2 ulike navn, men enorm prisforskjell. Eller produkter plutselig får litt mindre forpakning til samme pris, dog godt skjult - selvfølgelig til samme pris. Vi fnyser av kabelbransjen og føler oss smarte siden vi selvfølgelig ikke lar oss lure av deres såkalte "scam" (og stakkars de som gjør det, ha-ha), for deretter å fylle opp handlekurver til tusenvis av kroner med disse produktene. Og Hagen & Co ler hele veien til banken.

Så man bør kanskje ta en aldri så liten reality check før man fnyser av de som (i det minste helt bevisst) legger litt ekstra penger i påkostede kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når selger prakker på kundene noe dem ikke har brukt for så er jeg enig med deg, selv har jeg aldri opplevd dette(med kabler). Og dem som er i min omgangskrets har ikke kommet hjemme med annet enn billig kabler.

At selgere prakker på kunden ting dem ikke har brukt for er ikke noe nytt, dette gjelder for alle bransjer og dette er ikke spesielt for dem som selger kabler. Derfor bør dette være en egen debatt som bør gå på moral og etikk til butikkeiere og selgere generelt og ikke blande inn kabler.

Men når det er sakt så er det som du selv er inne på at avanse har noe med hvordan drive butikk og dette med å få det til å gå rundt. Det er standard å selge hovedkomponentene billig og ekstrautstyr dyrt, dette gjøres i alle bransjer. Jeg har ingen problem med at det er høy avanse på kabler, så lenge jeg får tak i andre kabler som koster så lite at det ikke merkes, men å lure kunder er jeg selvfølgelig sterkt imot. Håkon hadde jo også noen gode poenger her.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg kjøpte utstillingsmodellen av en Dali Lektor sub hos Hifiklubben. Jeg spurte hvor mye han fikk i avslag, da den var utstilling/demo og hadde en liten skade i et hjørne på toppen.
    Han fikk ingen rabatt i kroner og øre, men han fikk med en QED sub-kabel til 498,-
    Kabelen var ifølge selgeren kostbar, og ikke minst veldig god.
    Kameraten min slo til, "dette var jo et fantastisk tilbud!"

Personlig synes jeg dette er å lure kunden, men jeg er ikke overrasket. At HFK velger å gi 498,- i rabatt (minus en stor provisjon) på ett skadet demo-produkt (som koster 6498,-) når vedkommende i tillegg har kjøpt hele Dali Lektor-serien hos dem fra før, synes jeg er å behandle kunden sin dårlig.

Det jeg vil frem til, er at kameraten min i dette tilfelle rettferdiggjorde kjøpet (etter min mening, et dårlig kjøp) fordi han fikk med en "kostbar og god kabel" som nesten var for godt til å være sann.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    En kamerat av meg kjøpte utstillingsmodellen av en Dali Lektor sub hos Hifiklubben. Jeg spurte hvor mye han fikk i avslag, da den var utstilling/demo og hadde en liten skade i et hjørne på toppen.
    Han fikk ingen rabatt i kroner og øre, men han fikk med en QED sub-kabel til 498,-

Personlig synes jeg dette er å lure kunden, men jeg er ikke overrasket. At HFK velger å gi 498,- i rabatt (minus en stor provisjon) på ett skadet demo-produkt (som koster 6498,-) når vedkommende i tillegg har kjøpt hele Dali Lektor-serien hos dem fra før, synes jeg er å behandle kunden sin dårlig.

Det jeg vil frem til, er at kameraten min i dette tilfelle rettferdiggjorde kjøpet (etter min mening, et dårlig kjøp) fordi han fikk med en "kostbar og god kabel" som nesten var for godt til å være sann.
    Hadde ikke vert meg..da sku dei jaggu fått gjett avslag ellers ingen kjøp.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

Kostbar? Han fikk med en kabel til veil. prisen av 1 stk Peppes Pizza filmdeal med brus og ekstra pepperoni.

Uansett småpenger.

Hifi Klubben pleier ikke gi store avslag på demo-produkter. Hadde den ikke blitt solgt med kabel, så hadde de satt ned prisen 3-500kr uansett. Kabel eller ikke, han velger selv om man vil betale så mye penger for et skadet demo-produkt.

Og så lenge kunden kaster seg over slike produkter til den prisen, så kan man vitterlig ikke forvente at HFK skal sette prisen ned heller. Supply & demand!

Slutt å handle på HFK, så lærer de nok.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kostbar? Han fikk med en kabel til veil. prisen av 1 stk Peppes Pizza filmdeal med brus og ekstra pepperoni.
    Han var blitt fortalt at den var kostbar og ikke minst meget god, lite visste han at den kostet 498,- dessverre.

Hifi Klubben pleier ikke gi store avslag på demo-produkter. Hadde den ikke blitt solgt med kabel, så hadde de satt ned prisen 3-500kr uansett. Kabel eller ikke, han velger selv om man vil betale så mye penger for et skadet demo-produkt.
    Jeg har sett gjentatte ganger sett at de gir mer enn 500,- i rabatt på en demo-vare i den prisklassen. Poenget mitt er at de, i mine øyne, villedet ham ved å tilby en grei kabel som de sa var kostbar OG god.

Og så lenge kunden kaster seg over slike produkter til den prisen, så kan man vitterlig ikke forvente at HFK skal sette prisen ned heller. Supply & demand!

Slutt å handle på HFK, så lærer de nok.
    Sant nok, dessverre har de noen litt for fristende og gode produkter. Men den "dealen" kameraten min fikk, hadde jeg uhøflig takket nei til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser man overalt. Hifi kabler har bare fått veldig mye oppmerksomhet, sannsynligvis fordi man finner enkelte ekstreme produkter som vekker oppmerksomhet (og derfor diskusjoner rundt emnet).
    ...
    Så man bør kanskje ta en aldri så liten reality check før man fnyser av de som (i det minste helt bevisst) legger litt ekstra penger i påkostede kabler.
    At selgere prakker på kunden ting dem ikke har brukt for er ikke noe nytt, dette gjelder for alle bransjer og dette er ikke spesielt for dem som selger kabler. Derfor bør dette være en egen debatt som bør gå på moral og etikk til butikkeiere og selgere generelt og ikke blande inn kabler.
    Trådens topic er "Den store kabel-bløffen". Ikke uetiske vaskemaskinselgere eller tvilsomme homeopater. Har det, eller har det ikke interesse for den jevne hifi-kunde at tilstanden er som den er for bl.a. hifi-kabler? At resten av landet ler av sånne som oss fordi de har hørt om kabel-nissene?

Jeg forteller en personlig erfaring fra min egen korte karriere som selger, om hvordan selgere gjør narr av lettlurte kjøpere som tar med seg kabler til flere tusen kroner uten hørbare fortrinn, og uten å selv ha hørt dem sammenlignet med f.eks kablene som fulgte med produktene.

Jeg spekulerer i at situasjonen ikke er så forskjellig i mange andre hifi-butikker, ut fra tvilsom argumentasjon jeg har kjent igjen ved mange anledninger. Nettopp hifi-klubben har faktisk ikke svart på mailen min der jeg utfordret dem ved å vise til at de bryter markedsføringsloven.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådens topic er "Den store kabel-bløffen". Ikke uetiske vaskemaskinselgere eller tvilsomme homeopater. Har det, eller har det ikke interesse for den jevne hifi-kunde at tilstanden er som den er for bl.a. hifi-kabler? At resten av landet ler av sånne som oss fordi de har hørt om kabel-nissene?
    Handler tråden egentlig om uetiske kabelselgere? Isåfall så må du komme med noe fakta om regnskap, utvikling, markedsføring, salgs-strategi osv så kan vi ta den debatten som underbygger avansen. At enkelte selgere lurer sine kunder kan vel ingen forsvare, dermed er det ikke behov for å diskutere det. Ja, selv kabel-entusiastene er i mot selgere som lurer kundene sine :shock:

At enkelte makedsføringer av produkter er litt på kanten kan jeg være enig med deg i. Du som er i kamp mot disse kjedene/markedsføringene bør derfor bevise for bransjen at folk føler seg lurt og bevise at det faktisk ikke er noen forskjell, inntil det skjer så tror jeg du ikke får noe gehør noen sted. Som nevnt så kjenner jeg meg ikke igjen i din fremtilling, at folk blir lurt ja, men ikke nødvendigvis mer i hi-fi bransjen enn andre steder.

Altså hvis selger har for høy avanse eller lurer folk så må du faktisk gå i debatt med dem som driver med dette og ikke den generelle kabelentusiasten, jeg tror faktisk det er bre enighet om at verken skeptikeren eller kabelentusiasten vil ha for høy avanse eller selgere som lurer dem.

Før du kan vurdere i en helhet om avanse, markedsføring og svindlere så må du vite mer eller mindre med 100% sikkert at det er forskjell eller ikke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lar meg ikke engasjere så mye i hva andre nordmenn mener om hifi/lyd. De samme som ler av audiofile, løper gjerne ned dørene på Elkjøp og kaster velvillig tusenvis av kroner ut av vinduet på Aiwa plastanlegg som lover 1000 Watt, kinolyd i 2 kanaler og halve kongeriket. Er de riktig heldige rekker de å plukke med seg en 6000kr SanSoYong 32" LCD med kontrastnivå på 1:2000000. Mens vi er inne på å bli lurt.

Nisse-landet Norge har så mange særegenheter uansett. Hele landet kaster seg over avisene straks snåsamannen viser trynet sitt - og de som bruker noen ekstra prosent av totalbudsjettet på kabler er splitter pine gale?

Jeg forteller en personlig erfaring fra min egen korte karriere som selger, om hvordan selgere gjør narr av lettlurte kjøpere som tar med seg kabler til flere tusen kroner uten hørbare fortrinn, og uten å selv ha hørt dem sammenlignet med f.eks kablene som fulgte med produktene.
    Ingen som nekter for at det skjer.

Men selv om du opplevde noen som gjorde narr av kundene, så betyr det ikke at dette er et utstrakt problem i hifi-Norge. Du svartmaler en hel bransje basert på det du selv beskriver som en "kort karriere".

Det sagt - det er lov å bruke hodet sitt som kunde også. Stoler man blindt på selgere ved enhver anledning, kommer man til å kaste mye penger ut av vinduet i løpet av et liv. Noen gjør det.

Jeg spekulerer i at situasjonen ikke er så forskjellig i mange andre hifi-butikker, ut fra tvilsom argumentasjon jeg har kjent igjen ved mange anledninger. Nettopp hifi-klubben har faktisk ikke svart på mailen min der jeg utfordret dem ved å vise til at de bryter markedsføringsloven.
    Nei, Rema 1000 hadde neppe svart på en slik mail de heller. Ei heller alle de 1000 frisørene i landet som selger hårprodukter med ekstra høy fortjeneste, og neppe noen av Norges bilforhandlere som selger med plastikk-koppholdere til 1500kr. Tror ikke det hjelper å irritere seg over slikt. Skal man gå løs på en bransje, kan man også gå løs på resten. Og da har man virkelig en sommerjobb foran seg.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men topic i denne tråden er altså kabler

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Rema 1000 hadde neppe svart på en slik mail de heller. Ei heller alle de 1000 frisørene i landet som selger hårprodukter med ekstra høy fortjeneste, og neppe noen av Norges bilforhandlere som selger med plastikk-koppholdere til 1500kr. Tror ikke det hjelper å irritere seg over slikt. Skal man gå løs på en bransje, kan man også gå løs på resten. Og da har man virkelig en sommerjobb foran seg.
    +1

Fullstendig enig, dermed havner debatten tilbake til roten, nemlig kabler og ikke selgere/svindlere/avanse.

Edit: Det er jo ikke kablen i seg selv som eventuelt gjør at folk "føler seg lurt", det er jo selgeren(svindleren). Dermed er det ikke korrekt å bruke svindleren som et argument i kabeldiskusjonen. kabelentusiasten er ikke en svindler, han liker bare god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler tråden egentlig om uetiske kabelselgere? Isåfall så må du komme med noe fakta om regnskap, utvikling, markedsføring, salgs-strategi osv så kan vi ta den debatten som underbygger avansen. At enkelte selgere lurer sine kunder kan vel ingen forsvare, dermed er det ikke behov for å diskutere det. Ja, selv kabel-entusiastene er i mot selgere som lurer kundene sine :shock:
    Jeg forteller om mine personlige erfaringer. Mener du at det ikke er lov til å fortelle om personlige erfaringer her inne? :-)
    At enkelte makedsføringer av produkter er litt på kanten kan jeg være enig med deg i. Du som er i kamp mot disse kjedene/markedsføringene bør derfor bevise for bransjen at folk føler seg lurt
    Irrelevant. Markedsføringsloven handler utelukkende om dokumentasjon. Når du selger en slankepille eller en hifikabel og hevder at de har slankende effekt eller bedre lyd enn Clas Ohlson så kreves det av deg som selger at du sitter på dokumentasjon. I tråd med all sunn fornuft så er det altså den som framsetter en påstand om virkning og som tjener på dette som må kunne dokumentere sitt syn, ikke skeptikeren. Hvis du ikke liker det så kan du ta det opp med lovgivende myndighet.
    og bevise at det faktisk ikke er noen forskjell, inntil det skjer så tror jeg du ikke får noe gehør noen sted. Som nevnt så kjenner jeg meg ikke igjen i din fremtilling, at folk blir lurt ja, men ikke nødvendigvis mer i hi-fi bransjen enn andre steder.
    Leser du det jeg skriver? Jeg forteller at mine kolleger lurte kjøpere. Jeg sier ingenting om andre bransjer?
    Altså hvis selger har for høy avanse eller lurer folk så må du faktisk gå i debatt med dem som driver med dette og ikke den generelle kabelentusiasten, jeg tror faktisk det er bre enighet om at verken skeptikeren eller kabelentusiasten vil ha for høy avanse eller selgere som lurer dem.
    Jeg sier ikke at avansen er "for høy". Jeg sier at den er betydelig høyere for kabler enn for vanlige komponenter. Mer enn dobbelt så høy i min konkrete anekdote. Det er en objektiv opplysning.
    Før du kan vurdere i en helhet om avanse, markedsføring og svindlere så må du vite mer eller mindre med 100% sikkert at det er forskjell eller ikke.
    Nei. Brudd på markedsføringsloven er brudd på markedsføringsloven. At lovbryterne slipper unna fordi myndighetene (med rette) er mer opptatt av sårbare slankere fritar ikke mer enn smuglere som ikke blir tatt på vei over grensen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men selv om du opplevde noen som gjorde narr av kundene, så betyr det ikke at dette er et utstrakt problem i hifi-Norge. Du svartmaler en hel bransje basert på det du selv beskriver som en "kort karriere".
    Jeg mener at jeg har vært klar på at dette er en anekdote og en personlig erfaring? At de gjorde narr av kundene er forsåvidt uproblematisk. Problemet er at betjeningen bevisst unødig solgte svært dyre kabler og lot som om det var av lydmessige grunner.

Jeg mener at det er relevant at jeg når jeg har besøkt hifi-sjapper rundt om i landet så hører jeg den samme argumentasjonen som jeg fikk ordre om å lure kundene med. Argumentasjon som ikke har dekning i de vitenskaplige journalene jeg leser, og som etter all sannsynlighet ikke ville bestå kravene i markedsføringsloven?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...neppe noen av Norges bilforhandlere som selger med plastikk-koppholdere til 1500kr. Tror ikke det hjelper å irritere seg over slikt. Skal man gå løs på en bransje, kan man også gå løs på resten. Og da har man virkelig en sommerjobb foran seg.
    På hvilken måte mener du at kopp-holderen selges med villedende markedsføring? "Dette er en original koppholder fra BMW. Den kan holde kaffekopper. Den koster 1500,-" Synes som objektiv og ærlig informasjon? Jeg har ingen problemer med at hifi-klubben evt selger kabler til 100.000 som har samme funksjonalitet som kablene som følger med CD-spilleren. Jeg har ingen problem med at de evt ler av lettlurte kunder som kjøper dem. Men jeg synes det er et problem at de forteller løgner*) til kunder, og at de fleste kunder ikke er bevisst det jeg nå sier.

Du prøver stadig å legge føringer på mine innspill, og hevder kategorisk at "dersom du skal kritisere kabelbransjen så må du også <sett inn aktivitet som er så tidkrevende at det hele ville falle i fisk>". Hvorfor? Det at det skjer mye vold i Norge betyr kanskje at man ikke skal bry seg når en person blir utsatt for vold? "for hvis man skal ta en voldsepisode så må man også gå løs på resten". For meg høres det ut som et latterlig forsøk på å dekke over problemene i bransjen. Det er problemer i hifi-bransjen som jeg har prøvd å pense forbrukerombudet inn på. Det er sikkert problemer i andre bransjer også men der har ikke jeg fagkunnskap eller samme interesse, så hvorfor skulle jeg spre ut engasjementet mitt over alt?

Jeg tror at "skeptikerne" i likhet med kabel-tilhengerne ønsker seg ærlige, engasjerte selgere som selger produktene med sunn men moderat avanse, som vet hva de snakker om og gir råd også når det går ut over egen pengepung. Inntil videre så er verden generelt sjelden et så rosenrødt sted, selv om det opplagt finnes unntak. Jeg prøver ikke å "ta" en hel bransje, men å peke på dynamikken bak som gjør at vi som kjøpere bør behandle selgerens påstander med sunn skepsis. Håkon og Zatz har sikkert denne skepsisen, men mange har den ikke.

-k
    *)"Løgn" definert som brudd på markedsføringsloven m/veiledning som sier at selger skal ha objektiv dokumentasjon på påstander framsatt i markedsføring

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at jeg har vært klar på at dette er en anekdote og en personlig erfaring? At de gjorde narr av kundene er forsåvidt uproblematisk. Problemet er at betjeningen bevisst unødig solgte svært dyre kabler og lot som om det var av lydmessige grunner.
    Og da syntes du det er helt i orden å dra alle selgere over en kam?

Jeg mener at det er relevant at jeg når jeg har besøkt hifi-sjapper rundt om i landet så hører jeg den samme argumentasjonen som jeg fikk ordre om å lure kundene med. Argumentasjon som ikke har dekning i de vitenskaplige journalene jeg leser, og som etter all sannsynlighet ikke ville bestå kravene i markedsføringsloven?
    Vil ikke den argumentasjonen være helt lik uavhengig om de prøver å lure kundene eller faktisk selger i god tro?

Argumentasjonen har nok ikke dekning i de vitenskapelige journalene du leser - det er vi enig i. Men etter noen tusen sider med diskusjon om kabler, blir det fortsatt linket til audiofile Mike Lavigne og tryllekunstneren James Randi som hovedargument for at resten er på bærtur. Jeg tror om man skal overbevise noen, så må man begynne å sitere fra disse vitenskapelige journalene fremfor enkeltpersoner som stikker nesen frem i media.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan på ære og samvittighet fortelle deg at "kritiske blindtester" og "hva har egentlig kunden bruk for?" aldri var et tema som kom opp. Jeg anslår at under 5% av kjøperne noensinne gjorde seende sammenlignende tester av kabler. De betalte 2000,- eller 4000,- for kabler bare fordi betjeningen rådet dem til det, selv om de etter min mening kastet penger ut av vinduet. Det er (var) de kalde fakta som råder i den delen av bransjen jeg kjenner til.

-k

For en 10år siden omtrent dro faren min på en lokal hifibutikk og kjøpte et par prosonhøyttalere, dobble 10". Han kom også hjem med 2 meter nordostkabler til 700kr som selgeren mente var helt nødvendig, ellers ville man jo ikke få frem godlyden i høyttalerene. (som kostet 3000kr). Selger spurte aldri om hvilken forsterker han hadde osv. (Han hadde en surroundforsterker, som han ble lurt til å kjøpe en annen gang når han skulle ha stereo Har vært med han flere ganger på elkjøp osv for å levere tilbake AVprodukter som han har blitt "lurt" til å kjøpe.

Toppen av frekkhet var når han hadde kjøpte et komplett surroundannlegg uten mulighet for HDMI (som han fikk beskjed om at ville virke). Ble med han tilbake til butikken, selgeren anbefalte han da å kjøpe en surroundreciever i tillegg. Først da åpnet jeg kjeften og fortalte høfflig hva jeg syntes om situasjonen.

Side 9 av 88 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •