Den store kabel-bløffen - Side 88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 88 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88
Viser resultater 1,741 til 1,760 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kullers:

På både projektor og LCD-tv hos meg er det egne kalibreringsinnstillinger for de forskjellige oppløsningene. Er du sikker på at du ikke bare har forskjellig kalibrering på de forskjellige modusene? Verd en sjekk i alle fall. Det er lett å bli lurt til å konkludere uten at man har undersøkt alle muligheter.

På min TV går bildeinnstillingene til 'Dynamic' som default når TV'en får en oppløsning den ikke har fått før, på projektoren er det noe tilsvarende, den defaulter til en 'cinema 1' innstilling.

Pokker, der svarte jeg i tråden, gitt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Kullers:

På både projektor og LCD-tv hos meg er det egne kalibreringsinnstillinger for de forskjellige oppløsningene. Er du sikker på at du ikke bare har forskjellig kalibrering på de forskjellige modusene? Verd en sjekk i alle fall. Det er lett å bli lurt til å konkludere uten at man har undersøkt alle muligheter.

På min TV går bildeinnstillingene til 'Dynamic' som default når TV'en får en oppløsning den ikke har fått før, på projektoren er det noe tilsvarende, den defaulter til en 'cinema 1' innstilling.

Pokker, der svarte jeg i tråden, gitt....

Vel, takker uansett for konstruktivt svar. Du er inne på noe vesentlig.
    Når jeg hadde koblet opp med de billige non brand hdmi kablene prøvde jeg alt av innstillinger og kalibreringer uten hell.
    Dvs eneste måten å få bilde uten hakking fra BluRay var å skru ned oppløsningen til maks 720p.
    Eneste muligheten for å ikke ha kornete bilder fra HD pvr dekoderen var også å skru ned til maks 720p. Enda mindre kornete ble det på 576p.

Uansett hva folk måtte mene og tro kan jeg nå, etter å ha kjøpt skikkelige hdmi kabler, se BluRay med nydelig bilde uten hakking på 1080p.
    Og min hd pvr dekoder er tilbake på 1080i, men nå uten kornete bilder.

Så i mitt tilfelle var det hdmi kablene som var synderen....

...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange HDMI kabel tråder her i forumet Kullers, kan du ikke heller ta HDMI problemstillingen der, da det med bånbredde langt opp i Mhz område har en helt annen problemstilling når det gjelder kabel og terminerings impedans karakteristikk både i kabel og utstyret som kablene kobbles i.

I denne tråden omhandles analoge audio kabler som jobber med en båndbredde på på noen titalls kHz, og med stømstyrker for høytaler kabler på noen titalls ampere, og dermed ikke er like følsom for instålt støy, eller "ekko" effekter pga avvik i karakteristisk impedans til kabelen/terminering, feil med skjerming osv .

Blir nesten som å diskutere dekk, der man skal ha hastighetsmerket ZR dvs beregnet for hastigheter over 240 km/t for dekkene til en hjullaster

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, det er nettopp det jeg prøver å poengtere. For å bevare testens integritet så må det taes høyde for begge ytterkanter, den hos skeptikerene og den hos kabel-entusiastene. Det må legges til rette for at hvis det er forskjeller så skal det være mulig å detektere dem, men det må også legges tilrette for at kjangsen for at placebo og gjetting av riktig svar er eleminert.

Det å lage en test som passer kun skeptikerene er lett, resultat vil være entydig, men du vil ikke overbevise en eneste kabel-entusiast, som kansje er noe av poenget her? Uansett så har du ikke klart å bevare testes integritet.
    Hvis man bruker kabler som kabeltroende mener å høre forskjell på, så bør jo det legge til rette for at de skal høre forskjell og..! Poenget er jo å legge til rette for å høre forskjeller, men beholde testens integritet... Blir litt teit å si at det å lage en test som passer skeptikerne gir et entydig resultat. Det vil jo være det samme som å si at det ikke er forskjell på kabler. For i en korrekt oppsatt test, så skal det være all mulighet til å finne forskjeller, dette forutsatt at det faktisk er forskjeller..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senderen har mye å si den

vis man har en dårlig sender, kan man ha så dyre kabler man bare vil uten å få et bra resultat. Men har man en bra sender så kan man sende de klare fine signalene så langt man nesten vill, like bra i rimlige ledninger som i dyre ledninger.

det er selvfølgelig delte meninger om dette. men rent teknisk så er det ikke noe merkbar forskjell for det blotte øre/øye 8)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjøper en billig non brand HDMI kabel finnes i de fleste tilfeller ingen informasjon om HDMI versjon
    Jeg har handlet et utall kabler fra diverse ebay-selgere, Play-Asia og Dealextreme for å nevne noen. Alle er merket med HDMI-versjon.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Vel, takker uansett for konstruktivt svar. Du er inne på noe vesentlig.
    Når jeg hadde koblet opp med de billige non brand hdmi kablene prøvde jeg alt av innstillinger og kalibreringer uten hell.
    Dvs eneste måten å få bilde uten hakking fra BluRay var å skru ned oppløsningen til maks 720p.
    Eneste muligheten for å ikke ha kornete bilder fra HD pvr dekoderen var også å skru ned til maks 720p. Enda mindre kornete ble det på 576p.

Uansett hva folk måtte mene og tro kan jeg nå, etter å ha kjøpt skikkelige hdmi kabler, se BluRay med nydelig bilde uten hakking på 1080p.
    Og min hd pvr dekoder er tilbake på 1080i, men nå uten kornete bilder.

Så i mitt tilfelle var det hdmi kablene som var synderen....

...
    Jeg har ALDRI sett eller hørt forskjell på bilde- eller lydkvalitet, ved bruk av forskjellige HDMI-kabler. Det være seg "no-name" til "skjermete, gullbelagte og centimeter-tykke kabler". Dette ved avspilling i 1080p og DTS Master Audio.

Med denne erfaringen og lesestoff som dette: CNET Quick Guide: HDMI and HDMI cables - CNET Reviews, Mint.com takes on overpriced HDMI cables, HDMI Cable Comparison - Review of HDMI Cable - Popularmechanics.com, Lyx-kabel bara statuspryl burde du feilsøke og blindteste skikkelig før du kommer med slike uttalelser som du har gjort.

Og så, beklager at jeg har diskutert emnet i denne tråden som faktisk tilhører en helt annen "problematikk".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hvis man bruker kabler som kabeltroende mener å høre forskjell på, så bør jo det legge til rette for at de skal høre forskjell og..! Poenget er jo å legge til rette for å høre forskjeller, men beholde testens integritet... Blir litt teit å si at det å lage en test som passer skeptikerne gir et entydig resultat. Det vil jo være det samme som å si at det ikke er forskjell på kabler. For i en korrekt oppsatt test, så skal det være all mulighet til å finne forskjeller, dette forutsatt at det faktisk er forskjeller..
    Så enig så enig, det var jo nettopp dette som var poenget mitt .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har problemer med å skjønne med å kjøpe dyre kabler.

Om så dette "krydrer" lyden litt så er det regelrett farging i ett
    eller annet frekvensområde. Differansen er forsåvidt aldri bevist hørbar,
    men noen mener jo dette og det kan jo hende.

Men hvorfor ikke heller kjøpe en grafisk equalizer eller en lydprosessor
    så kan man jo klimpre og klumpre så man får lyden akkurat slik
    det passer man selv? Til en mye rimeligere penge også.

Når jeg synes fargen på tvn er litt matt eller for lys etc så
    endrer jeg jo bare innstillingene istedenfor å teste 10-12 grisedyre hdmi
    kabler og sjekke om noen på merkelig vis skulle vise mer passende bilde.

Men det er mulig kabler gjør seg mer gjeldende hvis anlegget koster en
    halv million?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoxxPhatCox
    En ting jeg har problemer med å skjønne med å kjøpe dyre kabler.

eller annet frekvensområde. Differansen er forsåvidt aldri bevist hørbar,

Men hvorfor ikke heller kjøpe en grafisk equalizer eller en lydprosessor
    så kan man jo klimpre og klumpre så man får lyden akkurat slik
    det passer man selv? Til en mye rimeligere penge også.

Når jeg synes fargen på tvn er litt matt eller for lys etc så
    endrer jeg jo bare innstillingene istedenfor å teste 10-12 grisedyre hdmi
    kabler og sjekke om noen på merkelig vis skulle vise mer passende bilde.

Men det er mulig kabler gjør seg mer gjeldende hvis anlegget koster en
    halv million?

Word!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoxxPhatCox

eller annet frekvensområde
    . Differansen er forsåvidt aldri bevist hørbar,
    Tror du har misforstått...
    En god kabel (IMHO) krydrer ikke lyden.
    Den skal være mest mulig nøytral, dvs at den farger lyden minimalt.
    Mange regner feks. Nordost som en "feil" kabel siden den er lys, men det kan likeså være at den farger signalet minimalt og en annen gjør lyden feit.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke at jeg skal hverken kjefte og smelle eller evt påstå ting.
    MEN, hva er poenget med å holde denne tråden varm så lenge?

Noen tviler og noen er heelt overbevist over hva kabler kan og ikke kan.

kanskje noen har gullører kombinert med gullstereo og er i stand til å høre forskjell, og kanskje er det placeebo..

Jeg har hørt mye musikk på ting som koster det dobbelte av hva "RoxxPhatCox"
    snakker om, og jeg hørte ikke forskjeller på kabler som gjorde at de var verdt en årslønn..

Men så har vel neppe jeg peiling da..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror du har misforstått...
    En god kabel (IMHO) krydrer ikke lyden.
    Den skal være mest mulig nøytral, dvs at den farger lyden minimalt.
    Mange regner feks. Nordost som en "feil" kabel siden den er lys, men det kan likeså være at den farger signalet minimalt og en annen gjør lyden feit.
    Vel, hvis det er det som er poenget så er avvikene like store eller små
    så lenge man bruker tilstrekkelig skjermet kobberkabel.

La oss si at alle kablene har 1% avvik fra det opprinnelige signalet,
    og disse avvikene er konsekvente innenfor gitte frekvensområder.

Da er det mer snakk om krydder enn det er nøytralitet.

Og hvordan vet man om den er nøytral eller feit?

Hva om den feite er nøytral og den nøytrale er lys?

De målbare forskjellene er jo knapt tilstedeværende på det mest
    presise av måleverktøy.

Finnes det noen uavhengige tester som har målt skikkelig dyre kabler?

Dyreste RCA jeg selv har eid er en monstercable som jeg fikk med ett pioneeranlegg, som kostet rundt 2000kr.

Men jeg ser jo flere her påstår at dette er det mest selvfølgelige
    faktum og at man hører til og med stor forskjell.

Men siden ingen kan konsekvent bedømme forskjeller på kabler
    i en blindtest (noe som stemmer godt overens med målbare resultater)
    så ledes jeg til å tro at de forskjellene noen sier de hører kanskje
    er merkbare men i bestefall minimale.

Skal se om jeg får arrangert noen lyttetester på anlegg i 200 000+ regionen
    og se om det utgjør noen hørbar forskjell.

Det kan ikke være så mange som påstår at dette fenomenet eksisterer
    uten at det ligger noe sannhet i det.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har selv testet de hdmi kablene som følger med produktene samt kabler til 1000.- metern og ikke klart og hverken se eller høre forskjell.Har selv høytaler kabler til over 1000.-metern og jeg kan ikke si jeg hører forskjell fra mine "reserve" kabler til 50.-metern.
    det eneste jeg faktisk har hørt noe forskjell på i bass området var da jeg gikk fra noen billige supra kabler til dyrere monster kabler som ga et lite boost.mellom receiver og effekt

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har selv testet de hdmi kablene som følger med produktene samt kabler til 1000.- metern og ikke klart og hverken se eller høre forskjell.Har selv høytaler kabler til over 1000.-metern og jeg kan ikke si jeg hører forskjell fra mine "reserve" kabler til 50.-metern.
    det eneste jeg faktisk har hørt noe forskjell på i bass området var da jeg gikk fra noen billige supra kabler til dyrere monster kabler som ga et lite boost.mellom receiver og effekt
    Teoretisk sett fra en "ikke-kabelskeptiker" side, er det egentlig feil/avvik på Monster-kabelen da denne tydeligvis hørbart har dempet mellom-/ diskantområde, og du da får mer bass ved samme lydnivå som med Supra-kabelen.

Eller kan det være at Supra'en demper bass-området... Tvilsomt og neppe målbart.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har dette skumle oppgraderingsspøkelset kommet til meg og han ønsker at jeg skal skifte ut mine signalkabler.
    Jeg bruker vanlige RCA kabler nå men har lyst til å prøve ut XLR da det ser mye bedre og tøffere ut men er det bedre i praksis?

Jeg tenkte å kjøpe XLR til Effektforsterker - cd-spiller og DAC fra forforsterker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Nå har dette skumle oppgraderingsspøkelset kommet til meg og han ønsker at jeg skal skifte ut mine signalkabler.
    Jeg bruker vanlige RCA kabler nå men har lyst til å prøve ut XLR da det ser mye bedre og tøffere ut men er det bedre i praksis?

Jeg tenkte å kjøpe XLR til Effektforsterker - cd-spiller og DAC fra forforsterker.
    Det var ett riktig flott oppsett du hadde der
    La igjen en score i samme slengen!
    Hørte Mcintosh med balanserte Nordostkabler, og syntes at det var riktig bra med Heimdall. Blue Heaven og Red Dawn fliset til noe mere.
    Kunne være greit å hørt hva budsjett du hadde?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Teoretisk sett fra en "ikke-kabelskeptiker" side, er det egentlig feil/avvik på Monster-kabelen da denne tydeligvis hørbart har dempet mellom-/ diskantområde, og du da får mer bass ved samme lydnivå som med Supra-kabelen.

Eller kan det være at Supra'en demper bass-området... Tvilsomt og neppe målbart.

Jeg er heelt klart skeptisk, og har har helt klart ikke målbare resultater å vise til.
    Men, jeg har prøvd mange kombinasjoner av kabler på anlegg jeg kjenner og konklusjonen er;
    ikke bruk mer penger enn utseendet sier på signalkabler.
    Det skal i rettferdighetens navn sies at "originale lakrislisser" ikke har vært med.

På høytalerkabler er det derimot en viss forskjell. Når jeg/vi har testet har vi ikke tenkt på tverrsnitt men kun pris og "rykte" og jeg må si at ryktene er delvis sanne. Men saken er at de er sanne på motsatt basis enn hva de fleste hevder. Det fins ingen kabel som fremelsker bassen, eller mellomtonen osv..

dvs, i de ytterst få tifellene jeg kan si at en kabel gjør noe med bassen roter den isåfall til diskant, eller demper den..

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var troende, så ble jeg tvilende, så ble jeg troende igjen, for å deretter bli tvilende, osv. osv. Så nå er jeg egentlig bare forvirret

Men jeg har veldig vanskelig for å forstå meg på de nye furutech usb-kablene

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det var ett riktig flott oppsett du hadde der
    La igjen en score i samme slengen!
    Hørte Mcintosh med balanserte Nordostkabler, og syntes at det var riktig bra med Heimdall. Blue Heaven og Red Dawn fliset til noe mere.
    Kunne være greit å hørt hva budsjett du hadde?
    Takk, jeg skal får snart lagt ut nye bilder da CD-spillarn har kommet i hus.

Jeg har hatt Nordost Solar Wind (bi-wire) høyttalerkabler før, men har godt over til Van Den Hul Hybrid magnum og jeg er veldig fornøyd med valget jeg gjorde der, diskanten er enda mere rolig. Jeg er litt skeptisk om jeg skal kjøpe Nordost signalkabler, men jeg tror jeg skal satse på Van Den Hul signalkabler siden da jeg har likt merke i alt.

Jeg tenkte å bruke 5-6000 kr for tre par.

Side 88 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •