Den store kabel-bløffen - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig

Meget bra formulert!
    Så er det endelig fastslått at det er forskjeller da?

Forresten, har noen prøvd trådløs HDMI overføring?
    Hvordan blir lyd og bilde?

Ser jo at det er noen trådløse HDMI alternativer der ute, kanskje mest beregnet for de med store avstander i stua?
    BluRay spilleren ved siden av sofa'n og tv'n på veggen 5 meter unna?

Jeg så også at de trådløse HDMI boksene hadde veldig lav båndbredde og kunne ikke skjønne hvordan de kunne overføre et BluRay signal i 1080p og samtidig 5.1 / 7.1 HD lyd...

Jeg googlet temaet og fant ut at dette er jo testet på dinside.no

De hadde testet en Philips trådløs HDMI boks og fant ut at den klarte ikke overføre mer enn 1080i og med STEREO lyd...
    Trådløs overføring av høyeste oppløsningen fra BluRay spilleren samtidig med HD lyd i form av DTS Master HD/ DD True HD var altså bare å glemme...
    Philips påsto at boksen skulle klare 1080p, så de mente årsaken måtte være at "Deep Color" funksjonen på BluRay spilleren var PÅ. Dette krevde jo YTTERLIGERE mer båndbredde.

DinSide måtte skru ned oppløsningen fra BluRay spilleren for å få bilde på tv'n...
    (1080i istedet for 1080p, Deep Color av og kun stereo istedet for 5.1/7.1 HD lyd...

Årsaken er selvsagt manglende båndbredde. Mens en god HDMI v/1.3 kabel har en hastighet på 10,2 Gbps hadde den trådløse overføringen bare i underkant av 1/3 av dette.

Så da var vi der igjen da.....?

Båndbredde, båndbredde, båndbredde

Sitat fra dinside.no:
    "Likevel er det ikke til å komme i fra at trådløs overføring ikke alltid er like effektivt i praksis som i teorien.

Den største ulempen er selvsagt at overføring av høyoppløst innhold krever stor båndbredde, og har du noengang prøvd å streame HD-video fra PC-en til TV-en via det trådløse nettet vet du sikkert hva vi mener:

Er du heldig får du lyd, men jo bedre kvalitet på råmaterialet - jo mer hakker bildet.

Det er drepen for en god filmkveld.

Når vi skulle prøve med Blu-ray spilleren gikk imidlertid alt galt. Hvis jeg tilslutt klarte å få opp menyen, så gikk alt i lås om jeg slo BD-spilleren av og på igjen.

Hvis jeg manuelt satte oppløsningen på Blu-ray spilleren til 720p eller 1080i gikk imidlertid alt ok. Men når du bruker en Blu-ray spiller på en fullHD-TV vil du naturligvis se filmen i maksimal oppløsning.

Et dypdykk i manualen viste at enheten støtter 1080i/60 og 1080p/30, og en telefon til Philips bekreftet at 1080p skulle fungere. Men jeg fikk det altså ikke til å virke, verken med 1080p eller 1080p/24, og måtte til slutt gi meg med uforrettet sak.

At du ikke får overført fullHD-signaler over det trådløse nettverket ditt er en ting, men med trådløs overføring av HDMI-signaler trodde vi problemet var løst. Her er det nemlig flere produkter som lover at også 1080p/24 signaler skal gå som en lek.

Dessverre levde heller ikke Philips SWW1800 opp til forventningene.

For til tross for en prislapp på rundt 5.000 kroner hadde vi problemer med alt over 1080i. Men det stopper ikke der heller, for er du like opptatt av lyd som av bilde har du nok en nedtur i vente.

Den trådløse overføringen gjelder nemlig kun videosignalet. Har du investert penger i en hjemmekinoreceiver som takler de høyoppløste lydformatene Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio blir du altså skuffet. SWW1800 gir nemlig kun vanlig stereolyd, og vil derfor være uaktuell hos alle hjemmekinoelskere som har forelsket seg i kvaliteten de får fra Blu-ray spilleren sin."

Sitat slutt

Dette minner meg om mitt første forsøk på å koble opp BD spiller, hjemmekino recieveren og tv'n med billige non brand HDMI kabler; hakkete bilder på 1080p og ikke optimale farger. Det ble riktignok bedre når jeg skrudde ned oppløsningen til 720p, men jeg ønsker jo ikke se BluRay i dvd kvalitet bare fordi jeg bruker dårlige non brand HDMI kabler med dårlig båndbredde...?

....

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kullers, hva polen har trådløs hdmi med kabler å gjøre?

og en hdmi kabel som ikke takler å overføre hdmi signal er en defekt hdmi kabel - utover cat1/cat2 silingen som hygen har prøvd å beskrive.

HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia

eller mener du det er mer til det enn det?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zeesar Hvis du oppriktig tror at det innlegget vil sette stopper for enhver debatt så tar du feil.
    Jeg ser litt for meg at de seriøse aktørene begynner å bruke rimelige komponenter fordi i terorien og målinger tilsier at en leder er en leder?
    Det er det som får mitt audiofilhjerte til å gråte.. At folk med kvalitetskomponenter skal smekke inn Billigkabler i ett kvalitetsoppsett?

Kan dere med hånden på hjertet si at det ikke vil skje en degradering av signalet?

For en audiofil så er noe med det viktigste å kunne få best mulig lyd ut av anlegget.. Ikke å sette tenkelige begrensninger. Det er en del som har ledd av de filmsnuttene fra den audiofilklubben i Hellas.. Og spørsmålet da er: Hvem har best lyd av dem og dere? Og hvorfor?
    Detaljene...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken audiofilklubb i hellas? noen link eller noe jeg har oversett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden jeg tyr til litt ufine midler i en tråd, men her er det bare en ting som beskriver følelsene mine, Kullers:

Nå slutter jeg å abonnere på denne tråden, det er jo bare tull...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    hvilken audiofilklubb i hellas? noen link eller noe jeg har oversett?
    YouTube - Greek Audiophile

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha, der har vi gjengen som skal være med på abx-testen iaf!

steingale folk - men steike så mye fint håndtverk. gir sikkert mye eierglede.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hahaha, der har vi gjengen som skal være med på abx-testen iaf!

steingale folk - men steike så mye fint håndtverk. gir sikkert mye eierglede.

Angående abx blindtest, er det en under planlegging på Hifisentralen under avdelingen for Forskjeller og Testmetodikk. Blir en test mellom balanserte signalkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bryter jeg mitt eget løfte, men la gå:

Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Angående abx blindtest, er det en under planlegging på Hifisentralen under avdelingen for Forskjeller og Testmetodikk. Blir en test mellom balanserte signalkabler.
    Det blir kanskje en ABX-test -- men blindtest blir det ikke, siden de tydeligvis har tenkt å sitte sammen i ett rom, både lyttere og kabelskiftere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nå bryter jeg mitt eget løfte, men la gå:

Det blir kanskje en ABX-test -- men blindtest blir det ikke, siden de tydeligvis har tenkt å sitte sammen i ett rom, både lyttere og kabelskiftere.
    kveruler i vei..
    Skal det være praktisk mulig å gjennomføre testen må kabelskifteren være i samme rom som anlegget.

edit: du kan jo komme med dine forslag i tråden hvor testen skrives om.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er sjelden jeg tyr til litt ufine midler i en tråd, men her er det bare en ting som beskriver følelsene mine, Kullers:

Nå slutter jeg å abonnere på denne tråden, det er jo bare tull...

Beste inlegget i hele tråden
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Ja du har helt rett. Det er ikke merket som avgjør om en kabel er bra eller ikke. Likevel er det et faktum at informasjon/ spesifikasjoner på ukjente/ mindre kjente/ non-brand kabler som oftes er fraværende eller dårlig.

Den kabelen du linker til er en meget bra HDMI versjon 1.3 kabel, som klarer opptil 10.2 Gbps. Som mange andre versjon 1.3 kabler. Og som andre Atlona HDMI kabler har den livstidsgaranti. Men du linket IKKE til en kabel med samme specs som den jeg nevnte. Du linker til en versjon 1.3 kabel med vesentlig lavere kapasitet (b.l.a. hastighet i Gbps) enn den versjon 1.4 kabelen jeg snakket om.

Men den 1.3 HDMI kabelen vil desverre ikke holde følge når oppløsningene nærmer seg 4kx2k og videre til 3D i 1080p. Da må en opp på versjon 1.4 kabelen.

30hz, 10-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 11,2 Gbps.
    30hz, 12-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 13,8 Gbps.

Krav til HDMI kabel, 3D:

120hz, 12-bit farger og 3D i 1080p oppløsning vil kreve 13,8 Gbps (!!)
    120hz, 14-bit farger og 3D i 1080p oppløsning bil kreve 15,8 Gbps (!!)
    Finner ikke noen forskjell i spec, begger er oppgitt til 10,2 Gbps.

Hva er ditt forhold til denne produsenten da du promoterer dem i en rekke tårder her på forumet?

Mvh
    Peter

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Zeesar Hvis du oppriktig tror at det innlegget vil sette stopper for enhver debatt så tar du feil.
    Jeg ser litt for meg at de seriøse aktørene begynner å bruke rimelige komponenter fordi i terorien og målinger tilsier at en leder er en leder?
    Det er det som får mitt audiofilhjerte til å gråte.. At folk med kvalitetskomponenter skal smekke inn Billigkabler i ett kvalitetsoppsett?

Kan dere med hånden på hjertet si at det ikke vil skje en degradering av signalet? ...
    `Guarden: Tadetmedro, kvalitet går aldri av moten.

Jeg har vært velsigna med såpass dårlig råd at jeg har vært nødt til å bestille billige Xindak-kabler fra NYsound til signaloverføring. De funker helt i tråd med mine krav. Eller rettere, mine krav er tilpasset deres yteevne. Høytalerkablene er noe gammelt fra 80-tallet med Ø på 2,5 mm. Det funker merkelig nok, det også. Men så har jeg også hatt tilsvarende med tid å venne meg til lyden.

Å lete etter den siste flisen som skal gjøre planken hel, minner meg om diskusjonen om hviken av centimetrene på tommestokken som er den viktigste for at meteren skal bli lang nok. Å stille opp voldsverk av laboratorieutstyr for objektiv testing blir på mange måter å betvile opplevelsen av musikk. Når man finner det absolutte nullpunkt, hva da? Låse kablene vakumpakket inn i et hvelv og gå bort å skyte seg? For bruke dem kan man jo ikke, subjektiviteten kommer og forkludrer hele greia og ødelegger den fine nullen!

Motsatt er det helt balla å demonstrativt kjøpe lakrissnøre, kun for å sole seg i egen verdensfjern selvgodhet og opphøyet forakt. Det igjen minner meg om "prolletariseringa" av de "int`lektuelle" på 70-tallet. Herregud for noen reservefrelsere!

Det ser ut til at vi trenger en prolletarisering her inne óg, har sympati med den leiren. Men det er bare fordi jeg synes makta hos de som har varene og den dobbelte kostnaden ved å skaffe seg både sosial kred ved å eie godt lydytsyr, óg utstyret i seg selv, ikke balanserer for kjøperen.

Derfor må gjerne hele rekka fra utvinning av råvarer, raffinering av materialet, produksjon av komponenter og deler, markedsføring, design, scripting for bruk, kompabilitet og mange flere forhold inn i skjemaet. Verdimessig og subjektivt vurderte preferanser, klassifiseringer og forhold som etter beste evne danner bro mellom start og slutt og tar hensyn til det som er i mellom danner alt sammen forventning, forhåndsdømming og bias.

Og hvorfor er f.eks. placebo et fy-ord? Jo, det har ingen rubrikk på skjemaet hos de som gjerne vil bevise kabelens fortreffelighet mot oppnåelse av en verdi i en trang rubrikk øverst oppe under taket.

Det er nå min livsfilosofi. Jeg kikker gjennom tråden, men abonnerer heller ikke på den. Av og til blir man belønna med noe helt ubetalelig morsomt, som den doble facepalm-en til atledreier. Den var jammen god, ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kapasitet i Gbps

kullers, hva polen har trådløs hdmi med kabler å gjøre?

og en hdmi kabel som ikke takler å overføre hdmi signal er en defekt hdmi kabel - utover cat1/cat2 silingen som hygen har prøvd å beskrive.

Ja det er mer enn det. HDMI kabler er forskjellige ikke bare i forhold til pris, merke og HDMI versjon, men også i overføringskapasitet målt i b.l.a Gbps.
    Når du kjøper en billig non brand HDMI kabel finnes i de fleste tilfeller ingen informasjon om HDMI versjon eller kapasitet i forhold til hastighet målt i Gbps.

Når jeg sammenligner billig kablene/ non brand HDMI med trådløs HDMI er det fordi testen jeg refererte til viste at dårlig hastighet på tråløs HDMI gjorde at det ikke funket å overføre bildet i høyeste oppløsning (1080p), Deep Color og HD lyd. De måtte skru ned bilde oppløsningen og lyden kom kun i stereo.

Slik vil det også være med en HDMI kabel hvor eneste tilgjengelige informasjonen er at det er en HDMI kabel. Når du kjøper en billig-kabel til en hjemmekino med BluRay, hdmi reciever og HD-tv er altså sjansen stor for at du ikke får høyeste mulige kvalitet på lyd og bilde.

Det jeg prøver å si er jo bare at en HDMI kabel er ikke en HDMI kabel.
    Det finnes forskjellige versjoner, hvor f.eks kun versjon 1.3 og oppover kan overføre HD lyd. Versjon 1.0, 1.1 og 1.2 har mye lavere datakapasitet.

Jeg brukte min egen erfaring som eksempel, hvor de billige non brand kablene jeg først brukte ikke klarte å overføre den store mengden data fort nok til at bildet ikke hakket. Fargene ble også dårlige.

I mitt eget eksempel er det ikke snakk om defekte kabler. Jeg fikk bilde uten hakking fra BluRay også, men måtte ned på 720p oppløsning. Det viser ikke at det var defekte kabler, bare kabler med altfor dårlig båndkapasitet.

Hadde jeg uflaks med mine billige non brand kabler? Mulig det.

Finnes det billige non brand HDMI kabler av god kvalitet? Sikkert.

Det er også utenfor enhver tvil at når jeg la litt mer penger i HDMI kabelen med garantert veldig høy båndkapasitet og samtidig gikk for en versjon 1.4 kabel, forsvant hakkingen når jeg så Avatar på BluRay. Fargene ble også utrolig mye bedre.
    Hvorfor? Båndkapasitet, skjerming, generell kvalitet på kabelen, mener nå jeg.

Når jeg også byttet ut den billige non brand kabelen jeg hadde mellom HD PVR dekoderen og recieveren skjedde det også noe med bildet. Jeg trengte ikke lengre nedjustere dekoderen til 720p for å unngå kornete bilder. Nå ble plutselig bildene klare på 1080i og det var de ikke med non brand kabelen.

Her var det heller ikke snakk om defekt kabel. Bare dårlig kapasitet og dårlig kvalitet generelt.

Så skal en ha maksimalt ut av det en har i stua mtp dekodere, BluRay, HD recievere og HD tv'er, må en opp i kvaliteten på HDMI kablene og dermed mye høyere båndkapasitet.

Men trenger du HDMI kabler til etpar tusen kr? Nei...

Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 0.9 meter [ATF14032B-1] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    `Guarden:
    Og hvorfor er f.eks. placebo et fy-ord? Jo, det har ingen rubrikk på skjemaet hos de som gjerne vil bevise kabelens fortreffelighet mot oppnåelse av en verdi i en trang rubrikk øverst oppe under taket.
    ...og imens du har spart dine små grunker så kan jeg med sikkerhet, Placebo eller ikke, si at jeg har gjort mitt ytterste for lyden.. Uten å ha ruinert meg på det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Finner ikke noen forskjell i spec, begger er oppgitt til 10,2 Gbps.

Hva er ditt forhold til denne produsenten da du promoterer dem i en rekke tårder her på forumet?

Mvh
    Peter
    Det er klart at det er forskjell på en versjon 1.3 kabel og en versjon 1.4 kabel!

Versjon 1.3 kabelen klarer maks 10,2 Gbps og 1080p

Versjon 1.4 kabelen klarer langt over 10,2 Gbps og oppløsninger opp til 4kx2k.
    Den kabelen klarer i tillegg også 3D, noe som krever mer enn en v/1.3 kan levere.

Fra beskrivelsen av 1.4 kabelen:

•HDMI 1.4 Certified High Speed kabel med Ethernet
    •Atlona Flat HDMI kabler er i stand til å støtte ekstremt høye oppløsninger, utover standarden 1080p eller 1440p. Tidløs for oppløsninger opp til 4K eller 4096x2160
    •Støtter videobåndbredde ovenfor nyeste HDMI standard, 387MHz (langt utover 10,2 Gbps)
    •Designet for å støtte TV-er med høye oppdateringsfrekvensen (opp til 800 MHz)
    •På grunn av høy båndbredde er denne kabelen fullt i stand til å overføre 3D-innhold. Opplev ekte 3D filmer fra nyere 3D aktiverte Blu-Ray spillere

Videre spurte du om mitt forhold til produsenten...

Vel jeg har allerede redegjort for mitt forhold både til produsenten( Atlona) og forhandleren (hifikabler.no) men kan gjerne gjenta det:

Når jeg fant ut mine billige non brand HDMI kabler ikke holdt mål i forhold til båndbredden jeg trengte, ønsket jeg å finne skikkelige kvalitetskabler til en ok pris.
    Jeg googlet temaet (kvalitets HDMI kabler, helst versjon 1.4) på nett og sjekket i mange butikker, men det som gikk igjen var veldig høye priser.

Så fant jeg hifikabler.no og de solgte Atlona HDMI v/1.4 kabler med veldig gode specs til en bra pris. Hadde ikke hørt så mye om akkurat Atlona, så måtte sjekke litt rundt dette merket også. Fant ut at merket var godt anerkjent i flere lyd/bilde/ hjemmekino miljøer så da gikk jeg for dem.

Jeg kjøpte Atlona HDMI v/1.4 kablene fordi de tilfrestilte mine krav til kvalitet, båndbredde og versjon. Jeg kjøpte de fra hifikabler.no fordi de solgte dem til en bra pris. Og siden jeg er veldig fornøyd både med kvaliteten og båndbredden på kablene, samtidig med prisen, leveringstiden og servicen fra hifikabler.no kunne jeg jo liksågodt nevne det er, da det også var mulig å diskutere priser og salgssteder på forumet.

Som jeg tidligere også har nevnt, er ikke meningen å reklamere verken for Atlona eller hifikabler.no, men det var mer som et tips om noen som solgte kvalitets kabler med veldig gode specs til en bra pris!
    For det er ikke nødvendig å bruke flere tusen på HDMI kabler for å få tilfrestillende kvalitet og nok båndkapasitet.

Så det er faktisk mitt eneste forhold til Atlona og hifikabler.no...

...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...og imens du har spart dine små grunker så kan jeg med sikkerhet, Placebo eller ikke, si at jeg har gjort mitt ytterste for lyden.. Uten å ha ruinert meg på det
    Du kommer nok til Lydhimmelen, vaktmann. Og det fullt fortjent!

Jeg har også følelsen av å være på "den rette siden" av skyvelæret her. Faktisk fatter jeg ikke alltid hvilket argument som taler til fordel for hvilken gruppering, de kabelfanatiske eller nissene. Spesielt når hårene skal finklyves. Kanskje har jeg rett og slett gått inn i en høyere enhet lenger nede på stigen enn andre?

Debatt-teknisk ser det likevel ut til at allianser er vanskelig å inngå i begge leire. Så der skal de mest utholdende ha all ære. Eller er det bare meg som ikke har aksjer i diskusjonen, d`er vel det. Men riktig underholdende er det, lærerikt også. Saa staa paa!

Og ja, - man kommer nok langt uten nødvendigvis å betale urimelig mye. Men tråden er jo en debatt-tråd, så lad opp og fyr! Jeg tar kvelden, God natt!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utover cat1/cat2 silingen som hygen har prøvd å beskrive.

Jeg mener med at mange kan ha for dårlige kabler (ubevist)
    >>>>>>Mange HDMI -kabler under 5 meters lengde som ble gjort før HDMI 1.3-spesifikasjonen (men heter hdmi 1.3) kan fungere som kategori 2-kabler, men bare Kategori 2-testet kabler er garantert å virke til full hd uten feil

Det er mange som selger HDMI 1.3 kabler men ikke så mange som faktisk er så ærlige at de skriver
    HDMI 1.3 kategori 2 kompatibel på lengder under 5 meter
    (Som da ved mange tilfeller selger en kategori 1 kabel som om det var en kategori 2 kabel)
    Sertifisering av HDMI 1.3 kategori 1 kabel er 1080i , ingen garantier over det , mange selger kategori 1 kabler som 1080p ved korte kabellengder og da som en såkalt kategori 2 men med begrensning i bla meter , fungerer stort sett men her kan feilen ligge hos mange som opplever en kabel er begrensning og gir feil , endringer

Det er mange svindel selgere av HDMI men nå kommer krav til merking av kabler , innpakning osv snart som skal indikere om det er en standard eller høyhastighetskabel man kjøper.
    (selvfølgelig kan svindel og ulovelig merking fortsette men litt bedre tror jeg det blir da man helt garantert bør holde seg unna umerkede kabler)
    Ser også ut som det blir to utgaver av HDMI med internett også
    Standard HDMI Cables with Ethernet
    High Speed HDMI Cables with Ethernet
    http://www.hdmi.org/download/guideli...es_FINAL_a.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er jo forsåvidt enig med deg i det.... Grunnen til at man ikke har fått påvist hørbare kabel forskjeller ved de testmetodene som eliminerer plasebo og påvirkning fra de som vet hvilke kabler som benyttes osv, er kanskje fordi det ikke er hørbare forskjeller på riktig dimmensjonerte høytalerkabler. Ser du ikke også den mulige forklaringen?

Håper ellers at du er åpen for muligheten for at kabel entusiastene som jo faktisk hører forskjell på sine kabler, gjør det pga sin høye Bias mot de kablene de vet de hører på, og når de ikke lenger vet hva de hører på, forsvinner denne Bias effekten, og kablene høres like ut.
    Ja, det er nettopp det jeg prøver å poengtere. For å bevare testens integritet så må det taes høyde for begge ytterkanter, den hos skeptikerene og den hos kabel-entusiastene. Det må legges til rette for at hvis det er forskjeller så skal det være mulig å detektere dem, men det må også legges tilrette for at kjangsen for at placebo og gjetting av riktig svar er eleminert.

Det å lage en test som passer kun skeptikerene er lett, resultat vil være entydig, men du vil ikke overbevise en eneste kabel-entusiast, som kansje er noe av poenget her? Uansett så har du da ikke klart å bevare testens integritet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg mener med at mange kan ha for dårlige kabler (ubevist)
    >>>>>>Mange HDMI -kabler under 5 meters lengde som ble gjort før HDMI 1.3-spesifikasjonen (men heter hdmi 1.3) kan fungere som kategori 2-kabler, men bare Kategori 2-testet kabler er garantert å virke til full hd uten feil

Det er mange som selger HDMI 1.3 kabler men ikke så mange som faktisk er så ærlige at de skriver
    HDMI 1.3 kategori 2 kompatibel på lengder under 5 meter
    (Som da ved mange tilfeller selger en kategori 1 kabel som om det var en kategori 2 kabel)
    Sertifisering av HDMI 1.3 kategori 1 kabel er 1080i , ingen garantier over det , mange selger kategori 1 kabler som 1080p ved korte kabellengder og da som en såkalt kategori 2 men med begrensning i bla meter , fungerer stort sett men her kan feilen ligge hos mange som opplever en kabel er begrensning og gir feil , endringer

Det er mange svindel selgere av HDMI men nå kommer krav til merking av kabler , innpakning osv snart som skal indikere om det er en standard eller høyhastighetskabel man kjøper.
    (selvfølgelig kan svindel og ulovelig merking fortsette men litt bedre tror jeg det blir da man helt garantert bør holde seg unna umerkede kabler)
    Ser også ut som det blir to utgaver av HDMI med internett også
    Standard HDMI Cables with Ethernet
    High Speed HDMI Cables with Ethernet
    http://www.hdmi.org/download/guideli...es_FINAL_a.pdf

Meget bra, dette er det samme jeg har prøvd å få frem hele tiden

Ser du en HDMI kabel hvor eneste informasjonen som er mulig å finne er at den er billig og at det står hdmi på den, styr unna...
    Du vet ingenting om specs som versjon/ kategori, båndkapasitet, skjerming eller merke/ modell.

Jeg er sikker på at ingen hadde kjøpt en tv hvor eneste info som var mulig å finne ut var "TV"
    Samme med non brand høytalere, recievere/ forsterkere osv.
    En ønsker info om specs for å vite at dette ene komponentet ikke blir det svake leddet som gjør at du ikke får ut maks ut av resten av komponentene dine...

Og forresten så tror jeg egentlig ikke at det vil være særlig marked for standard speed hdmi versjon 1.4 (dvs med ethernet). Dette fordi det vil være så mye høyere krav til båndkapasitet idag. Du kan ikke bruke en hdmi kabel med standard speed hvis du f.eks kobler den til en BluRay spiller. Dette fordi 1080p, Deep Color og 5.1 / 7.1 HD lyd krever MYE båndkapasitet. Noe testen av trådløs hdmi viste....

Side 87 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •