Den store kabel-bløffen - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Alt kan måles.....
    Nei, menneskelige opplevelser kan ikke måles.

Men med målinger og tester kan man finne ut av hvor mye av opplevelsen som bunner i fysiske fenomener, og hvor mye som foregår "mellom ørene" på den som opplever.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nei, menneskelige opplevelser kan ikke måles.

Men med målinger og tester kan man finne ut av hvor mye av opplevelsen som bunner i fysiske fenomener, og hvor mye som foregår "mellom ørene" på den som opplever.
    Nettopp

Blindtest en person , mange personer , utstående vaffel ører , innklemte museører å hvordan hjernemassen analyserer ender med en personlig oppfattelse av lyd .
    % blindtest en eller flere og resultat blir bingo å ingen fakta

Fakta lyd får man med å måle å da bør det ligge uendelig med måleresultater på nettet over forskjeller (selv om ikke jeg finner noe)

Bare eventyrhistorier om personlig opplevelse

Måle lyden (ikke kablene) bør da være vel dokkumentert av kabelfanatikkerene som testresultater....ikke bare ord

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt, Hygen. Jeg har målt to kabler i rommet. Det ble så tett opp mot identisk man kan forvente av to målinger. Samtidig gjorde en flytting av mikrofonen på et par mm STORE utslag. Men det er ikke slik vi hører, er da beskjeden fra kabelentusiastene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et godt tips Placebo kabler

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

om igjen og om igjen

Noterer meg at alt er tilbake til stadiet med påstander i alle retninger , så jeg regner med ingen på noen side av gjerdet er interesert i å prøve , men heller har stor glede av å komme med mer eller mindre dokumenterbare gullkorn og komplikasjoner ???

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Noterer meg at alt er tilbake til stadiet med påstander i alle retninger , så jeg regner med ingen på noen side av gjerdet er interesert i å prøve , men heller har stor glede av å komme med mer eller mindre dokumenterbare gullkorn og komplikasjoner ???
    Jeg så gjerne at noen av de troende fikk kjørt seg, jeg.

Men i alle fall to av dem har sagt ganske klart fra at en test som ikke viser det de ønsker, ikke vil forandre deres mening -- selv om det skulle være dem selv som ikke klarer å høre forskjeller. Om noen av oss skeptikere arrangerer en test uten dem, vil de garantert ikke godta den.

Hva er vitsen med enda en test, hvis ingen bryr seg om den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hastigheter som kreves av din HDMI kabel

Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Jeg har jo med egen øyne sett forskjellene på billig-kabler/ non brand kabler og skikkelige HDMI kabler.
    Som nevnt hakket bildet på Avatar (ved 1080p oppløsning/ DTS Master HD lyd) og fargene var heller ikke bra.
    Billig-kablene klarte rett og slett ikke levere den datamengden i den hastigheten som krevdes.

Jeg byttet til mye bedre kabler (Atlona flat HDMI v/1.4) og bildet hakket ikke mer samt at fargene ble mye mye bedre.

Allerede ved 60hz og 12-bit farge, kreves 6,69 Gbps av kabelen ved 1080p oppløsning.
    60hz og 14-bit farger krever 7,81 Gbps
    60hz og 16-bit farger krever 8,92 Gbps

Og her har vel minst halvparten av billig kablene/ non-brand kablene allerede falt av, kanskje?

Allerede ved 30hz og 10-bit farge, vil en 4k x 2k oppløsning kreve 11,2 Gbps av HDMI kabelen.
    30hz, 12-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 13,8 Gbps.

Og så kommer 3D!

Hva vil dette kreve av din HDMI kabel?

120hz, 12-bit farger og 3D i 1080p oppløsning vil kreve 13,8 Gbps (!!)
    120hz, 14-bit farger og 3D i 1080p oppløsning bil kreve 15,8 Gbps (!!)

Så lykke til med billig kablene, dere som sverger til non-brand kabler!
    Disse hastighetene er jo ikke langt unna. 3D er rett rundt hjørnet!

Nei kutt ut preiket om at en HDMI kabel er en HDMI kabel uansett, det ER store forskjeller på HDMI kabler, selv om det "bare" er data som skal igjennom dem. For det er utrolig MYE data som skal igjennom allerede idag, og mer skal det bli!

Og for å gjenta: En trenger ikke tømme feriepenge-kontoen for å få seg skikkelig kabler fra en anerkjent produsent. Jeg er selv veldig fornøyd med Atlona sine HDMI v/1.4 kabler. De er beregnet for hastighetene som kreves ved 4kx2k, 3D bilder og de klarer også TV'er med oppdateringsfrekvenser på opptil 800MHz. Prøv å finne en bedre HDMI kabel v/1.4 til den prisen, fra en anerkjent produsent og med samme specs.

Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 0.9 meter [ATF14032B-1] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

Atlona :: Products :: Cables :: HDMI Cables :: 3 FT. ATLONA FLAT HIGH SPEED HDMI CABLE WITH ETHERNET - BLACK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er ikke så enkelt, Hygen. Jeg har målt to kabler i rommet. Det ble så tett opp mot identisk man kan forvente av to målinger. Samtidig gjorde en flytting av mikrofonen på et par mm STORE utslag. Men det er ikke slik vi hører, er da beskjeden fra kabelentusiastene.

men hørte du forskjell? ingen skal ihvertfall fortelle meg at jeg ikke hører forskjell på flatline og monster kabler og at det er en placebo effekt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Jeg har jo med egen øyne sett forskjellene på billig-kabler/ non brand kabler og skikkelige HDMI kabler.
    Ja, du ser tydelig forskjell på en HDMI-kabel som holder mål, og en som ikke gjør det. Andelen av HDMI-kabler som ikke holder mål, er beviselig større blant de billige typene, enn blant de litt dyrere.

Men hva så? Kjøper du en billig kabel og den ikke virker, kan du kjøpe en ny og fortsatt ha betalt mindre enn for den dyrere kabelen...

Uansett er dette ikke det samme som at du kan høre forskjell på lyden i to høyttaler- eller signalkabler.

Og det er først og fremst det vi diskuterer her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    men hørte du forskjell? ingen skal ihvertfall fortelle meg at jeg ikke hører forskjell på flatline og monster kabler og at det er en placebo effekt
    Og så er vi der igjen...

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /Prøv å finne en bedre HDMI kabel v/1.4 til den prisen, fra en anerkjent produsent og med samme specs.

Ikke bedre kabel men samme til godt under halv pris

1m 3ft Atlona Flat HDMI 1.3 PS3 XBOX 1080p HDTV Cable - eBay (item 250384562342 end time Jun-28-10 17:32:47 PDT)

Det er vel ikke merket uten heller specs som avgjører hva kabelen klarer å ikke klarer.................

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Det er så herlig at 'alle' drar fram den fantastiske flatlinekabelen. Begynner jammen meg å lure på om ikke denne kommer inn under kategorien feil/underdimensjonert, eller om det bare er så mye hype rundt denne kabelen at man ikke får være med i klubben om man ikke hører forskjell på denne og andre kabler.

Og ja, jeg kunne sverget på min svigermors underbukser at jeg hørte MASSIV forskjell på de to kablene. Selv med målesveip og hodet bak sofaen. Hvis du hadde lest denne tråden så har jeg linket til testmetode og egne inntrykk flere ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hastighet og Gbps

Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Ikke bedre kabel men samme til godt under halv pris

1m 3ft Atlona Flat HDMI 1.3 PS3 XBOX 1080p HDTV Cable - eBay (item 250384562342 end time Jun-28-10 17:32:47 PDT)

Det er vel ikke merket uten heller specs som avgjører hva kabelen klarer å ikke klarer.................

Mvh
    Peter

Ja du har helt rett. Det er ikke merket som avgjør om en kabel er bra eller ikke. Likevel er det et faktum at informasjon/ spesifikasjoner på ukjente/ mindre kjente/ non-brand kabler som oftes er fraværende eller dårlig.

Den kabelen du linker til er en meget bra HDMI versjon 1.3 kabel, som klarer opptil 10.2 Gbps. Som mange andre versjon 1.3 kabler. Og som andre Atlona HDMI kabler har den livstidsgaranti. Men du linket IKKE til en kabel med samme specs som den jeg nevnte. Du linker til en versjon 1.3 kabel med vesentlig lavere kapasitet (b.l.a. hastighet i Gbps) enn den versjon 1.4 kabelen jeg snakket om.

Men den 1.3 HDMI kabelen vil desverre ikke holde følge når oppløsningene nærmer seg 4kx2k og videre til 3D i 1080p. Da må en opp på versjon 1.4 kabelen.

30hz, 10-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 11,2 Gbps.

Krav til HDMI kabel, 3D:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI kabel
    Noen billige kabler er ikke altid offisielt HDMI-sertifisert å kan levere langt under krav.
    (faktisk skal vel HDMI kabler lages en liten tanke bedre enn krav så egentlig burde man aldri få problemer eller forskjeller med kablene innenfor samme versjon)
    For en produsent å bli autorisert må de bare bestå sertifisering en gang.
    Bare én kabel eller parti av kabler kan bli testet.
    Alt annet som er produsert behøver da ikke gå gjennom kvalitetssikring men kan alikevel være merket sertifisert på innpakning/pappirer/sertifikat som følger med kabel.

Problemet med HDMI er at noen jukser å ikke leverer det de skal men man får like god overføring med billig som med dyr kabel bare de er laget etter spesifikasjoner og gir overføing som samsvarer med sertifiseringskrav.
    Målbart med instrumenter er HDMI også å man finner mange tester på nettet av HDMI kabler fra ulike fabrikanter som ikke holder krav
    (som da kan gi pixel feil , linjefeil , hakking , blinking , lydhakking eller ingen bilde osv)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så mye pisspreik her at det er bare til å le se i hjel!!!

Enten så funker jo HDMI kabelen, eller så funker den ikke!! .. og da er det en feil med kabelen. Det er data for pokker!!!. Har kjøpt både dyre, og billige HDMI kabler, og opplevd at ting er både bra og dårlig helt uavhenging av prisen. Har nylig sendt en dyr Antlona i retur da kontakten nærmest hang og slang. Skikkelig skuffet over den der!!

Skulle jeg eksempelvis hatt overført 3D, ja så ville jeg jo naturlignok kjøpt meg en siste ver. 1.4 HDMI. Fungerer den ikke, så har jeg antakelig blitt lurt, og mest sannsynlig fått en kabel av tildligere versjon.. eller så er det kabelbrudd, dårlig kontakt etc.

Høyttalerkabler: Har tidligere lurt en kompis ved å tvinne vanlig PN (elektriker kabel), type blå.. med en "fet" nylonstrømpe som man kunne se denne fantastiske "hestehalen" av en kabel gjennom. Avsluttet det hele med noen Van den hul bananer og spader, med bukser og krympestrømper. Det så mao. drittdyrt ut!

Han var så forbanna tøff i trynet med de grisedyre kablene sine, og mente å høre forskjell. Fikk han til å høre på min "HI END kabel", og koblet til lampeledningen. Han gikk rett i fella, og jeg kunne sikkert fått han til å kjøpe dritten for 2000,- pr stk.

Etter det, går det på normalpriskabel for hans del

Nå må vi kutte ut disse uendelige og latterlige debattene rundt kabler! Det er jo bare pissprat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har helt rett. Det er ikke merket som avgjør om en kabel er bra eller ikke. Likevel er det et faktum at informasjon/ spesifikasjoner på ukjente/ mindre kjente/ non-brand kabler som oftes er fraværende eller dårlig.

Den kabelen du linker til er en meget bra HDMI versjon 1.3 kabel, som klarer opptil 10.2 Gbps. Som mange andre versjon 1.3 kabler. Og som andre Atlona HDMI kabler har den livstidsgaranti. Men du linket IKKE til en kabel med samme specs som den jeg nevnte. Du linker til en versjon 1.3 kabel med vesentlig lavere kapasitet (b.l.a. hastighet i Gbps) enn den versjon 1.4 kabelen jeg snakket om.

Men den 1.3 HDMI kabelen vil desverre ikke holde følge når oppløsningene nærmer seg 4kx2k og videre til 3D i 1080p. Da må en opp på versjon 1.4 kabelen.

Krav til HDMI kabel, 3D:

Det er sikkert rett, men feil i.h.t kortsiktige krav. 3D krever 48hz på filmer på Blu-ray i 1080p. Blu-ray støtter ikke mer enn 30fps i 1080p non-3d, muligens er dette tøyet til 60hz med 3D. Blu-Ray inneholder også bare 8bits farger, men det spiller forsovet ingen rolle. Vi kan godt si 12bit siden interfacen mellom spiller og TV ofte ender på 12bit etter handshaking, og alle 3D TV'er støtter jo garantert 12bits farger. Men om en TV ikke hadde gjort det, så ville det ikke gjort noe fra eller til med hensyn til bildet.

Ellers er en HDMI en HDMI kabel. Den gode gamle 1.0 kabelen fungerer helt fint med 1.4 utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ""ingen"" vet noe om...? synes du gjør dette vel mystisk her. Svaret etter mitt syn er å sette opp et godt teknisk oppsett der kun kablene er de som kan spille inn og byttes, foreta testen Dobbelt blindt og og med nokk repetisjoner så man får redusert faren for at eventuell "heldig" gjettning. Kravet til dokumenasjon slik at testen kan etterprøves av andre forskere er vel også en del av dette.
    Tja, som jeg skrev ""ingen"" vet noe om. Som du ser så debatterer jeg og Fahnsen test-utførelsen. Det er ingen som har påvist hørbareforskjeller i en test, ergo rettningslinjer, vitenskapelig måte å teste kabler på / allmen aksepterte regler "finnes ikke" så lenge ingen vet åssen man tester kabler som påviser forskjeller. Alle er enig at testen må utføres etter en standard som gir minst mulig rom for at man kan gjette seg til riktig resultat, krav til dokumentasjon er en selvfølge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (1) Her er det jo håpløst å argumentere.

(2) zatz (med flere) tror ikke på forskning, tror ikke på allment aksepterte regler, tror ikke på praktiske tester som ikke bekrefter hans (deres) egne fordommer.
    (1) Nei, det er ikke håpløst å argumnetere, jeg er saklig og holder meg til sak. Jeg er tillegger deg ingen ting du ikke har sakt eller ikke står for...

(2) Du tar feil igjen, du tillegger meg dine subjektive meninger, akkurat som du tillegger din subjektive meninger angående allmen aksepterte regler "og mye annet her".

Uansett hvor mange ganger noen beregner Jordens form og størrelse, og uansett hvor mange ganger noen seiler rundt den, vil zatz "vite" at Jorden er flat, fordi han kan "se det med sine egne øyne".
    Nei igjen, trenger egentlig ikke gjenta meg(ref.punkt 2). Jeg reformulerer siste settningen din - "Jorden er rund, fordi han kan "se det med egne øyne". Jeg vet at jorden er rund, men jeg vet "ikke" hvorfor, men det holder i masse hvis for meg.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Tja, som jeg skrev ""ingen"" vet noe om. Som du ser så debatterer jeg og Fahnsen test-utførelsen. Det er ingen som har påvist hørbareforskjeller i en test, ergo rettningslinjer, vitenskapelig måte å teste kabler på / allmen aksepterte regler "finnes ikke" så lenge ingen vet åssen man tester kabler som påviser forskjeller. Alle er enig at testen må utføres etter en standard som gir minst mulig rom for at man kan gjette seg til riktig resultat, krav til dokumentasjon er en selvfølge.
    Er jo forsåvidt enig med deg i det.... Grunnen til at man ikke har fått påvist hørbare kabel forskjeller ved de testmetodene som eliminerer plasebo og påvirkning fra de som vet hvilke kabler som benyttes osv, er kanskje fordi det ikke er hørbare forskjeller på riktig dimmensjonerte høytalerkabler. Ser du ikke også den mulige forklaringen?

Håper ellers at du er åpen for muligheten for at kabel entusiastene som jo faktisk hører forskjell på sine kabler, gjør det pga sin høye Bias mot de kablene de vet de hører på, og når de ikke lenger vet hva de hører på, forsvinner denne Bias effekten, og kablene høres like ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krav til HDMI kabel, 3D:

Har du regnestykkene for disse tallene? får det bare ikke til å stemme, så hadde vært kjekt å sett hvordan du har regnet det ut..!!

Side 85 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •