Den store kabel-bløffen - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 88 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1760
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Dette er jeg helt enig i, og folk bør få bruke så mye de vil på pene kabler for meg bare de selv er klar over hva de gjør.

Det som irriterer meg grenseløst er at nybegynnere skal lures til å tro at en kabel utgjør store lydforskjeller i et billig anlegg. Senest torsdag var jeg med en kompis som skulle kjøpe anlegg. Han endte opp med høyttalere og en integrert forsterker til en verdi av ca. 15k.

Da han sa at han trengte 5 meter høyttalerkabel fikk han spørsmålet "hvor god lyd vil du ha?" i retur før hele regla om NASA, isolasjonsmateriale, lyshastighet osv. ble servert for oss.

Det er ikke mye tvil om at kalkylene på kabler er enorme og at forhandlere gjør hva de kan for å tjene penger på dette. Å lyve/overdrive er tydeligvis ingen hindring for å selge en dyr kabel.
    Og du er overbevist om at det ikke blir noen diskusjon av denne uttalelsen??
    Popcorn? Anyone?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv blir jeg litt i tvil pga. følgende uttalelse "...KT88-rør har lett for å levere en liten hard kant i stemmeleiet. Styr absolutt unna de blå og svarte Kimber-kablene (4 TC og 8 TC ) samt Synergistic høyttalerkabler, disse vil aksentuere problemene..." (kilde: HFS)

Stemmer dette, og er de nye 8TC med blank plast bedre enn de med blå/sort plast?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plasten er utvilsomt bedre på de nye kablene da den er enklere å klippe
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Han med swatch tar kanskje frem nistepakka med grovbrød med salami, mens Rolex-guy bestiller seg en Dolly
    Det er det dummeste jeg har hørt. Rolex krever langt mer raffinert mat enn en simpel pizza... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er det dummeste jeg har hørt. Rolex krever langt mer raffinert mat enn en simpel pizza... ;-)
    Ikke så sikker på det; Grandiosa og Rolex går fint, like så som et kostbart steroanlegg med rimelige kabler Som dere sikkert skjønner tror jeg ikke helt på lyd-nirvana takket være "fete" kabler, men som det er nevnt tidligere, eiergleden kan være et viktig moment for å bruke litt penger på dette.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det som er fakta syns eg er:
    Analoge signalkabler er forskjell på.

Digitale er IKKE forskjell på uansett lengde i heimen.

Eg jobbet før hos Schlumberger Geco FjordInstrument, der dei har verdens beste seismikk kabler og en får ut dei aller beste tredimisjonal bilder av havbunnen noen har sett. Men tilbake til poenget, Dei kablene var 100 meter stk, fordi det må vere mulighet å skifte en liten del vis ein hai har bete i en (men skjelden) eller andre årsaker.

Digital er jo 0 og 1 signal

Digital signala i den blir kjørt optisk direkte, totalt for kvar kabel ca 800-1500 meter. ( for øvrig stilig å stå med en vandlig lommelykt i ene enden og så se lyset i den andre enden :-D )
    Ikke tap av signal ifølge ingenører.

Analoge delen er det div mer styr med. (uten at eg veit helt ka)

For dei som er intresert er hovedstrømkabelen 600 V og Amperen hugser eg ikke. Kvadraten på dei var 8-10 kvadrat. Resten av analog kablene var pr stk ca 1 kvadrat. Digitalkablene ca 2kvadrat.
    Det er nettop de analoge signalene som er morro og som vi nok aldri blir ferdige med å diskutere. Det du sier underbygger vel at det er her morroa ligger. Ingen gidder vel lenger å diskutere om de digitale signalene kommer frem - for de gjør de stort sett feilfritt.
    Er det kvadrat meter du snakker om :razz: - finnes ingen enhet som heter kvadrat...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Og du er overbevist om at det ikke blir noen diskusjon av denne uttalelsen??
    Popcorn? Anyone?
    Trodde meningen med forum var diskusjon og meningsutveksling jeg. Mulig jeg har bommet totalt...

Er du uenig i at forhandlere har høy avanse på kabler?
    Er du enig i at forhandlere bør stå å prate svada om NASA til førstegangskjøpere?
    Ville du rettferdiggjort en dyr kabel til en førstegangskjøper som totalt skal bruke rundt 10k totalt?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er det kvadrat meter du snakker om :razz: - finnes ingen enhet som heter kvadrat...
    Det heter ikke kvadrat meter heller, det heter kvadratmeter....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du enig i at forhandlere bør stå å prate svada om NASA til førstegangskjøpere?
    Ville du rettferdiggjort en dyr kabel til en førstegangskjøper som totalt skal bruke rundt 10k totalt?
    Innlegget var riktig nok ikke til meg, men jeg tar kjangsen og svarer jeg også....

1. Ja, du får kabler ned i 10kr meteren, spiller ingen rolle om det er høy avanse.
    2.Nei, ingen selgere uansett produkt bør prate over hode på kundene.
    3.Nei, jeg vil heller ikke rettferdigjøre at en som aldri har smakt vin kjøper en flaske til 3000,-

Konklusjon - Hvordan en eller en annen dust oppfører seg rundt i landet har ikke noe med kabeldiskusjonen å gjøre :shock:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Selv blir jeg litt i tvil pga. følgende uttalelse "...KT88-rør har lett for å levere en liten hard kant i stemmeleiet. Styr absolutt unna de blå og svarte Kimber-kablene (4 TC og 8 TC ) samt Synergistic høyttalerkabler, disse vil aksentuere problemene..." (kilde: HFS)

Stemmer dette, og er de nye 8TC med blank plast bedre enn de med blå/sort plast?
    Hadde jo 4tc før jeg gikk for Express4 som på brukten kosta 1/3 av 4tc, og mitt inntrykk var at de hadde en betoning i mellomtoneområdet (øvre). Mener at jeg skrev det da jeg testa de opp mot hverandre rundt 2006/2007?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde meningen med forum var diskusjon og meningsutveksling jeg. Mulig jeg har bommet totalt...

Litt kjedelig at du ikke så ironien i det, iallefall når selvmotsigelsene var så klare.
    Først argumentere for at kabeldebatter er meningsløse, før man legger ut om sin frustrasjon over kabelbransjen og oss som lar oss "lure". Da ber man om svar

Mulig at selgere har høy avanse på kabler, men ofte koster det å lage kabler som holder visse spesifikasjoner som tilfredstiller feks. NASA.

Hvis kjøper mener at det ikke er noe han har blitt prakket på, og de står i stil til anlegget (gjenspeiler kvaliteten) så synes jeg det er helt greit med kabler til 10K i ett anlegg.

Om en person har brukt +100K på ett anlegg, og velger å kjøpe Biltema-kabler til det så skal jeg ikke hindre han i å gjøre det, men da ser jeg heller ikke at vedkommende disser meg fordi jeg har vært nøye i mitt valg av kabler... Og mener at jeg får mere igjen på anlegget for det

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Ikke så sikker på det; Grandiosa og Rolex går fint, like så som et kostbart steroanlegg med rimelige kabler
    Nei, her blander du kortene. Fake Rolex går fint med grandis... Det er noe helt annet... ;-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Innlegget var riktig nok ikke til meg, men jeg tar kjangsen og svarer jeg også....

1. Ja, du får kabler ned i 10kr meteren, spiller ingen rolle om det er høy avanse.
    2.Nei, ingen selgere uansett produkt bør prate over hode på kundene.
    3.Nei, jeg vil heller ikke rettferdigjøre at en som aldri har smakt vin kjøper en flaske til 3000,-

Konklusjon - Hvordan en eller en annen dust oppfører seg rundt i landet har ikke noe med kabeldiskusjonen å gjøre :shock:
    1. Sluttpris sier jo ingenting om avanse. Jeg har hørt fra sikre kilder at avansen på en kabel til 5000 kroner er i en helt annen klasse enn en høyttaler til samme pris.
    2. Enig!
    3. Enig!

Konklusjon: Problemet er at det ikke gjelder kun en, det gjelder hoveddelen av mine møter med selgere, jeg vil si det er vanlig i bransjen.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært så opptatt noen er av grammatikk og skrivefeil....

Greit nok at det ikke finnes en enhet som heter kvadrat, men alle skjønner jo hva som menes med 4kvadrat f.eks., uten å måtte skrive kvadratmillimeter...

Eller burde vi hatt en norsklærer ansatt på fulltid for å rette skrivefeil på forumet?

"Kvadraten Tverrsnittet på dei var 8-10 kvadrat kvadratmillimeter"

"Er det kvadrat meter kvadratmeter du snakker om"

ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt kjedelig at du ikke så ironien i det, iallefall når selvmotsigelsene var så klare.
    Først argumentere for at kabeldebatter er meningsløse, før man legger ut om sin frustrasjon over kabelbransjen og oss som lar oss "lure". Da ber man om svar

Mulig at selgere har høy avanse på kabler, men ofte koster det å lage kabler som holder visse spesifikasjoner som tilfredstiller feks. NASA.

Hvis kjøper mener at det ikke er noe han har blitt prakket på, og de står i stil til anlegget (gjenspeiler kvaliteten) så synes jeg det er helt greit med kabler til 10K i ett anlegg.

Om en person har brukt +100K på ett anlegg, og velger å kjøpe Biltema-kabler til det så skal jeg ikke hindre han i å gjøre det, men da ser jeg heller ikke at vedkommende disser meg fordi jeg har vært nøye i mitt valg av kabler... Og mener at jeg får mere igjen på anlegget for det
    Ser du ikke forskjellen i å gjøre et bestemt valg kontra å bli "lurt" av selger til å kjøpe unødvendig dyre kabler? Jeg kan til og med sitere meg selv:

Det som irriterer meg grenseløst er at nybegynnere skal lures til å tro at en kabel utgjør store lydforskjeller i et billig anlegg.
    De lures i og med at de kun blir fortalt om de store forskjellene, de får ikke tilbud om å høre selv.

Ellers klarer jeg ikke å se et eneste svar på mine spørsmål. Problemet er jo påprakkingen. Hadde forslaget vært å ta med et par billige kabler og et par dyre med bytterett for å prøve selv hadde jo alt vært greit, i mine øyne.

Men når selger står å hevder at en kabel til 1000 kroner gir _mye_ bedre lyd enn en til 100 kroner uten å la kjøper få høre selv, da synes jeg det er et problem. Da tenker jeg på de uten spesiell erfaring.

Og dette gjelder ikke bare kabler. Det har jo gått diskusjoner på at selgere forer TV'er med høy avanse med bedre signal enn TV'er med lavere avanse.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Litt OT dette, men mekaniske selvopptrekkende klokker vil aldri være 100% nøyaktige.

Rolex sine mest kjente drivverk ligger stort sett innenfor +/- 4 til 6 sekunder i døgnet, noe som går for å være svært bra. Enkelte billigere varianter har vært målt til 1-2 minutter i døgnet. Den elektroniske klokka i min nye Peugot går forøvrig også for fort, og står etter noen måneder 10 minutter for langt frem.

Men man kjøper jo ikke en dyr klokke fordi den er MER nøyaktig. Ei heller fordi det er så mye mer miljøvennlig uten batteri. Det er eiergleden av å ha et godt stykke håndtverk på armen - det å sette pris på presisjon og perfeksjonisme utarbeidet gjennom årelange tradisjoner for kunsten.

Ift. kabler ser jeg ikke *så* veldig mange likheter, annet enn at kabelprodusenter også ofte bruker eksklusive matrialer og mye tid på produksjonen. Det kan jo gi en høy eierglede, som med alt annet (klokker?). Så får man heller diskutere de lydmessige fordelene.

Ikke tap av data, men det er fordi de har vett til å gjøre jobben korrekt med minimalt med demping over fiberen. Hadde de brukt en dårlig kabel eller terminert feil, så ville regnestykket vært noe annet. Dog har dette lite/ingen relevans til hifi.

Digital er heller ikke "0 og 1 signal" - det er en overforenkling. Digital signalbehandling er et relativt stort og komplekst tema, og desto mer man lærer om det, jo mer skjønner man at man ikke kan (er det ikke slik med alt?). Innenfor 2-kanals lyd trenger det dog ikke være så vanskelig, men vi ser allerede ved hjemmekino at folk har problemer over relativt "korte" strekk.

En liten digresjon; for litt siden hadde vi store problemer på jobb med å overføre 9600 baud mellom 2 fiberkonvertere. Vi fikk bitfeil uansett hva vi gjorde. Det viste seg å være den lille stumpen (15 cm) med kabel fra fiber til komponent som hadde feil impedans. Latterlig lav båndbredde og 15 cm med kabel førte til en enorm merkost på den jobben. Kabelen vi måtte bruke var en forholdsvis enkel 1-par skjermet Belden. 13 000kr for en rull. Kabler kan være dyrt - spesielt når det produseres i små kvanta.

Man kan ha sin mening hifi-kabelprodusentene og virkningen av dyre kabler, men noen av de sære konstruksjonene de lager må være svært dyrt å produsere i så lite antall.
    Ja det er jo gode kabler, dei slite ikkje med budsjett for å sei da sånn :razz:
    Og i tillegg blir dei testet på kraftige datamaskiner mellom kvar "økt".
    Men i teorien vis alt er topp er det ingen forskjell.
    Ellers skal eg vel ikke vere bastant, men tv2 hadde en test en gang og der var det ikke sebart eller målbart forskjell i to HDMI-kabler (200kr og en mye dyrere) Og ja det var vel bilde men det er jo mye signaler som skal gjennom der og sånn sett.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Svært så opptatt noen er av grammatikk og skrivefeil....

Greit nok at det ikke finnes en enhet som heter kvadrat, men alle skjønner jo hva som menes med 4kvadrat f.eks., uten å måtte skrive kvadratmillimeter...

Eller burde vi hatt en norsklærer ansatt på fulltid for å rette skrivefeil på forumet?

"Kvadraten Tverrsnittet på dei var 8-10 kvadrat kvadratmillimeter"

"Er det kvadrat meter kvadratmeter du snakker om"

ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops:
    Enig
    sier vel heller litt om vedkommende smarthet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har limt trådene sammen. Vi trenger ikke 2.
    Det var det jeg tenkte på også med innlegget om bortkastet tid på enda en kabeltråd. Nå som de er limt sammen blir det satt litt ut av sammenhengen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når selger står å hevder at en kabel til 1000 kroner gir _mye_ bedre lyd enn en til 100 kroner uten å la kjøper få høre selv, da synes jeg det er et problem. Da tenker jeg på de uten spesiell erfaring.
    Jeg synes det er galt med ren løgn samme om kjøperen er uten spesiell erfaring eller har lang erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sluttpris sier jo ingenting om avanse. Jeg har hørt fra sikre kilder at avansen på en kabel til 5000 kroner er i en helt annen klasse enn en høyttaler til samme pris.
    2. Enig!
    3. Enig!

Konklusjon: Problemet er at det ikke gjelder kun en, det gjelder hoveddelen av mine møter med selgere, jeg vil si det er vanlig i bransjen.
    1. Det er riktig at sluttpris sier "ingenting" om avanse, men man får så billige kabler avansen ikke spiller noe rolle. Alle produkter har forskjellige avanser, slik vil det alltid være....dette handler om kostnadene på utviklingen av produktet før det kommer i salg, markedsføring og antall solgte enheter.

Problemstillige din har egentlig ikke noe med kabeldebatten å gjøre, altså så er avanse, markedsføring eller at en selger bevist prøver å lure på deg noen dyre kabler ikke har noe med om det faktisk er forskjeller på kablene.

Jeg kjenner meg ikke igjen når du sier at selgere prøver å lure folk til å kjøpe dyre kabler. Det er faktisk heller stikk motsatt, dem begynner somregel nesten nederst på stigen når det gjelde kabler og jeg må selv spørre etter dyrere alternativer. Dem som er i min omkrets som ikke spesielt hi-fi intressert som har kjøpt anlegg til rundt 10-15k har ikke kommet hjem med annet en standard kabler som følger med og 4kvadrat av type "biltema-høyttalerkabler".

Men som i alle andre bransjer så finnes det luringer, så jeg sier ikke at det ikke forekommer med kabler. Jeg er helt enig din problemstilling at dette er en uting, men jeg mener at dette egenlitg ikke har noe med kabeldebatten når det kommmer til forskjeller eller ikke.

Side 8 av 88 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •