Den store kabel-bløffen - Side 79

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 79 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 ... SisteSiste
Viser resultater 1,561 til 1,580 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Er ikke en test hvor lytter ikke ser kablene, og ikke vet hva han hører på en blindtest?

Når folk på forumet kommer med forslag til utføring av test avfeier du dette før testen er gjort pga feil utførelse av testen, du fremstår som en som gjør alt for å bidra til konflikt og irritasjon blant brukerne. Og disse argumentene er vissvass drittpreik og konspirasjonsteorier, med en diskusjonsmetode som går inn for å drite ut din motstandere, eller idiotforklare dem. Ærlig talt det er ikke mange som tar disse utsagnene seriøst på noe som helst slags måte lengre.

Når du avviser en hver form for test blir dette rett og slett idioti!
    Men når testen har kraftige mangler da! Er det slik at siden det er vanskelig å gjennomføre en slik test, så skal man akseptere dette og gå for en test med flere mulige feilkilder? Du kan jo prøve å kaste en terning 10 ganger og se hvordan sannsynligheten fordeler seg, tror neppe det tenderer imot 1/6 for alle tall som det ville ha gjort ved flere repetisjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Edit: Det ville jo vært utfra disse kriteriene, vært fullt mulig å sette opp et system med f.eks både platespiller og subwoofer osv der man hadde problemer med en jordsløyfe som helt klart ville røpet seg uten at man spillte musikk i det hele tatt. Om det ville bli kjennt ugyldig utfra kriteriet "tilstrekkelig dimensjonerte" er vel et diskusjons spørsmål.
    Konklusjon:
    Testing av hifikabler må aldri finne sted, fordi det er overveiende sannsynlig at kablene er jukset med og at lytterne har uærlige hensikter.

Da er det bare å stenge hele kabelhjørnet på forumet siden ingen har troverdighet, testing er ikke gjennomførbart så det er igrunn ikke mer å diskutere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Men når testen har kraftige mangler da! Er det slik at siden det er vanskelig å gjennomføre en slik test, så skal man akseptere dette og gå for en test med flere mulige feilkilder? Du kan jo prøve å kaste en terning 10 ganger og se hvordan sannsynligheten fordeler seg, tror neppe det tenderer imot 1/6 for alle tall som det ville ha gjort ved flere repetisjoner.

å kaste en terning 10 ganger hvor alle verdier er presentert like mange ganger er en fysisk umulighet, strålende eksempel...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å kaste en terning 10 ganger hvor alle verdier er presentert like mange ganger er en fysisk umulighet, strålende eksempel...
    Beklager, la oss si tolv da. Klarer du det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke en test hvor lytter ikke ser kablene, og ikke vet hva han hører på en blindtest?
    Nei. En blindtest er en test der man er avskåret fra alle opplysinger om hva man lytter til. Det betyr bl.a. også at man ikke har noen kontakt med den som utfører testen.

Dette er helt elementært.

Hva i huleste er vitsen med en test, når alle med forberedende vet at den er upålitelig og med stor sannsynlighet vil vise nettopp det den er rigget til for å vise?

Når det er så mye om å gjøre å bevise at det er forskjell på kabler, hvorfor ikke slå sammen ressursene og arrangere en test som holder mål? Hvis det virkelig er noe å bevise, bør importører og forhandlere kunne bidra med utstyr. Det finnes ganske sikkert et par lydteknikere og et par akademikere som kan sørge for at alt foregår på en korrekt måte.

Krav til utstyr:

Et studio e.l. med adskilt lytte- og kontrollrom.

Switcher som kan bytte umiddelbart mellom kabler.

(Ja, jeg er klar over at kabelfantaster vil hevde at en switch påvirker lyden. Men påvirkningen vil, om den finnes, være den samme for alle kabler i testen. Det koster ikke allverden å skaffe switcher av like god kvalitet som dem som sitter i en god forforsterker. Og siden det faktisk er umulig å sammenligne lyd med det tidsintervallet et fysisk kabelbytte tar, vil switching gjøre det lettere å identifisere forskjeller, dersom de faktisk skulle finnes.)

å kaste en terning 10 ganger hvor alle verdier er presentert like mange ganger er en fysisk umulighet
    Om logikken din her holder mål, skulle 3 repetisjoner være nok til å eliminere tilfeldigheter...

Når folk på forumet kommer med forslag til utføring av test avfeier du dette før testen er gjort pga feil utførelse av testen, du fremstår som en som gjør alt for å bidra til konflikt og irritasjon blant brukerne. Og disse argumentene er vissvass drittpreik og konspirasjonsteorier, med en diskusjonsmetode som går inn for å drite ut din motstandere, eller idiotforklare dem. Ærlig talt det er ikke mange som tar disse utsagnene seriøst på noe som helst slags måte lengre.

Når du avviser en hver form for test blir dette rett og slett idioti!
    Jeg trodde at vi var enige om å slutte med usaklige personangrep?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, la oss si tolv da. Klarer du det da?
    hva iallverden er det forslags spørsmål? Kaste terning er utelukkende basert på tilfeldigheter.. Blir på samme nivå som å spørre om du vinner i lotto hver helg..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det som er poenget her, Finvåg. Hvis det ikke er hørbar forskjell mellom kabler blir det AKKURAT som å kaste en terning.

Forøvrig har jeg en forsterker med rele på utgangen og dobbelt sett med høyttalerutganger som muliggjør switching av kabler direkte, hvis noen vil låne den til en test.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er jo det som er poenget her, Finvåg. Hvis det ikke er hørbar forskjell mellom kabler blir det AKKURAT som å kaste en terning.

Forøvrig har jeg en forsterker med rele på utgangen og dobbelt sett med høyttalerutganger som muliggjør switching av kabler direkte, hvis noen vil låne den til en test.
    Takk :wink: Synes det faktisk er meget vanskelig å diskutere saklig i denne tråden, da det virker som om noen konsekvent nekter å forstå meget enkle poeng da det ikke støtter deres sak :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke ha kontakt med de som utfører testen, en kan forlate rommet når kablene blir skiftet, bruk av switch vil for mange ikke være "godt" nok, siden de får et lett til i kjeden.

Det er du som mener den er rigget, ikke de som ønsker å utføre den. Det er heller ikke de som har satt seg villig til å utføre dette, sitt ønske at testen skal være rigget. Du har dine krav til hvordan testen skal gjøres, og du avfeier de menneskelige faktorer, som nevnt tidligere så er det ikke mange som vil gjøre dette i et studio. Det vil gjøres i kjente omgivelser, med utstyr man er kjent med, og med kabler man er kjent med. Å utføre en slik test hvor objektet er utsatt for stress er heller ikke noe poeng i.

Angående terningkast, så sa jeg ingenting om antall repetisjoner jeg poengterte derimot et dårlig poeng. Om du vil trekke paralleller fra testing av kabler med terningkast så for all del, det er et nytt argument for deg for at testen ikke skal kunne gjennomføres, når en ser på antallet kast som må til for å unngå tilfeldigheter. Jeg ser derimot ikke relevansen.

Ang. angrep, siden du på død å liv skal trekke andre tråder inn i den tråden, du ville ikke gi deg med dine påstander angående meg som person, selv etter flere påpekinger om at dette fant sted. Det ble heller ingen reaksjon på dette. Så det var like greit å trekke meg ned på samme nivå, slik at det blir rettferdig, derfor vil det bære preg av kverulering, usaklighet, usaklighet, usaklighet, og utskjelling.

Det jeg skrev er derimot delvis fakta og delvis synspunkter på argumentasjonene dine, at du ikke er enig, ikke ønsker å moderere deg og oppfatter det som et personangrep er ikke mitt problem.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nei. En blindtest er en test der man er avskåret fra alle opplysinger om hva man lytter til. Det betyr bl.a. også at man ikke har noen kontakt med den som utfører testen.

Dette er helt elementært.

Hva i huleste er vitsen med en test, når alle med forberedende vet at den er upålitelig og med stor sannsynlighet vil vise nettopp det den er rigget til for å vise?

Når det er så mye om å gjøre å bevise at det er forskjell på kabler, hvorfor ikke slå sammen ressursene og arrangere en test som holder mål? Hvis det virkelig er noe å bevise, bør importører og forhandlere kunne bidra med utstyr. Det finnes ganske sikkert et par lydteknikere og et par akademikere som kan sørge for at alt foregår på en korrekt måte.

Krav til utstyr:

Et studio e.l. med adskilt lytte- og kontrollrom.

Switcher som kan bytte umiddelbart mellom kabler.

(Ja, jeg er klar over at kabelfantaster vil hevde at en switch påvirker lyden. Men påvirkningen vil, om den finnes, være den samme for alle kabler i testen. Det koster ikke allverden å skaffe switcher av like god kvalitet som dem som sitter i en god forforsterker. Og siden det faktisk er umulig å sammenligne lyd med det tidsintervallet et fysisk kabelbytte tar, vil switching gjøre det lettere å identifisere forskjeller, dersom de faktisk skulle finnes.)

Om logikken din her holder mål, skulle 3 repetisjoner være nok til å eliminere tilfeldigheter...

Jeg trodde at vi var enige om å slutte med usaklige personangrep?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

okei, du mener det blir det samme.. Da utfordrer jeg deg til å kaste en terning og få en 4er 9 av 10 ganger. Klarer du dette på et forsøk er jeg enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teste en hypotese statistisk

Statistisk signifikans

De to evnstående er greit oppsummert i denne artikkelen, og forteller oss at med 10 tester må man ha 8 rett for å kunne kalle det statistisk signifikant. Dette er da med 95% sikkerhet og et 1-av-2 resultat. Med en terning har man 6 mulige resultater, og dermed utrolig mye vanskeligere å 'treffe' med vill gjetting. Med en mynt skulle det ikke tatt meg svært mange omganger å treffe 9 av 10 like.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon:
    Testing av hifikabler må aldri finne sted, fordi det er overveiende sannsynlig at kablene er jukset med og at lytterne har uærlige hensikter.

Da er det bare å stenge hele kabelhjørnet på forumet siden ingen har troverdighet, testing er ikke gjennomførbart så det er igrunn ikke mer å diskutere.
    Nå velger du vel å missforstå det jeg mente. Det var utfra de kriteriene trulte anga for sin test og mine egene erfaringer rundt det å redusere jordsløyfer osv i meget følsome analoge kretser (Riaa og lav output pickup osv) jeg ble skeptisk til å gå god for en test prosedyre med en deltager med såpass høy kabel bias.

Du trenger ikke å ha uerlige hensikter og jukse med kobblingene i refferanse/test kablingen for å få frem eventuelle hørbare feil. Leste for en stund tilbake om en kabelblindtest som feilet fordi releene de brukte til å bytte mellom kablene hadde forskjellig klikkelyd når de skiftet mellom de to kablene. De som hadde lagt merke til det fikk veldig god statistikk på å skille de to kablene som ble testet i ABX testen.

Vill ellers tro at trulte ville fått seg en overaskelse i sitt test system også hvis byttingen av kablene ble gjort riktig, og det ikke var noen "lekasje" mellom de som bytter og de som lytter. Det at det går lang tid mellom hvert bytte vil jo ikke gjøre det lettere å identifisere eventuelle forskjeller i lyden, men vil gjøre antall skifter såpass få at det både vil redusere det statistiske tallgrunnlaget og vil raskere kunne redusere konsentrasjonen til lytteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en terning på jobben.

10 kast, der 'rett' er definert som 1,2 eller 3, 'feil' er 4, 5 og 6.

Det tok meg 12 omganger å få en runde med 9 'rette'. Det er ikke all verden, når man snakker statistikk. Det KUNNE tatt 2 omganger, eller det kunne tatt 200.

Edit: Prøvde igjen, denne gangen tok det bare 5 omganger.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en terning på jobben.

10 kast, der 'rett' er definert som 1,2 eller 3, 'feil' er 4, 5 og 6.

Det tok meg 12 omganger å få en runde med 9 'rette'. Det er ikke all verden, når man snakker statistikk. Det KUNNE tatt 2 omganger, eller det kunne tatt 200.

Edit: Prøvde igjen, denne gangen tok det bare 5 omganger.
    Skal man se helt vitenskapelig på terningkast, må man kanskje ta med at på terningen er tyngdepunktet ikke er 100% i senter (pga flere utfresinger på 6 enn på 1 siden), samt at man aerodynamisk vil få mer laminær luftstrøm med et tykkere boundary layer og mer drag, på 1ner siden og mer turbulent og tynnere boundaru layer mindre drag på 6er siden..... Tester man en slik terning uendelig mange ganger vil nok det kunne komme frem grenseverdi tall for dette også, selv om 1/6 sansyneligheten vel vil være den mest riktige å se på.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er du som mener den er rigget, ikke de som ønsker å utføre den. Det er heller ikke de som har satt seg villig til å utføre dette, sitt ønske at testen skal være rigget.
    Da burde det være enkelt å akseptere testmåter som utelukker påvirkning og tilfeldigheter.

Du har dine krav til hvordan testen skal gjøres, og du avfeier de menneskelige faktorer
    Jeg avfeier nettopp ikke menneskelige faktorer.

Jeg sier, at skal en test ha et minimum av troverdighet, må de mest åpenbare, menneskelige faktorer være under kontroll.

Det betyr bl.a. at det må være umulig med noen som helst kontakt mellom lytteren og andre mennesker, sålenge testen pågår.

Det å vurdere et annet menneskes ubevisste tegn, ansiktsuttrykk, blikk, kroppsbevegelser o.s.v., er en viktig del av kommunikasjonen mennesker imellom. Systematisert er dette basis for pokerspill, salgsvirksomhet, tryllekunster m.m.m. Ubevisst er det en del av hverdagen.

Om kompisen din skifter kabel, eller vet hvilken kabel det blir skiftet til, og du får et glimt av ham før du skal høre, er sjansen for at du ikke kan gjette hvilken kabel som er koblet til, tilnærmet null. Er det en du ikke kjenner, er sjansen likevel stor. Plusser du dette på den 50/50 sjansen du alltid har til å gjette riktig, kommer du alltid ut i pluss.

Dette er helt elementær kunnskap. Det er ikke mulig å overse dette, om man skal ha krav på seriøsitet.

Det vil gjøres i kjente omgivelser, med utstyr man er kjent med, og med kabler man er kjent med. Å utføre en slik test hvor objektet er utsatt for stress er heller ikke noe poeng i.
    Det er ingen som forlanger at utstyret eller kablene skal være ukjente. Det er ingen som sier at testen skal innebære stress.

Med mindre man har spesielt lav stressterskel, og forskjellene man skal identifisere er spesielt små (noe de aller fleste kabelentusiaster hevder at de ikke er), burde uansett ikke stressfaktoren være avgjørende i en slik test. Men mange nok repetisjoner burde lytteren få god tid til å venne seg til omgivelsene og slappe av.

Og for all del -- testen kan godt foregå i godstolen hjemme hos deg -- om helt elementære forhold, som de som er nevnt over, er under kontroll.

Men dette forutsetter at lytteren ikke kan hverken se eller høre den som bytter kabel, eller høre om det blir bytte kabel.

Som sagt vil det å løpe ut og inn av rom i en vanlig leilighet gjøre det ganske umulig å holde kontroll. Men man kan jo tenke seg at rommet kan deles helt i to, med lytter og "teknikere"/kontrollører helt ute av syne for lytteren, samtidig med at lytterens hørsel blokkeres med hodetelefoner fra en annen lydkilde mellom lytteeksemplene. Da må i så fall dette kontrolleres nøye.

Men fortsatt vil det gjelde, at tid mellom eksemplene gjør det umulig å sammenligne. Med slike pauser skal det store forskjeller til, før det blir annet enn ren gjetning.

Siden det ikke later til å synke inn hos enkelte, gjentar jeg enda en gang:

Oppgaven her er ikke å styrke troen til de som allerede tror, men å motbevise allment anerkjent kunnskap som er svært godt dokumentert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Skal man se helt vitenskapelig på terningkast, må man kanskje ta med at på terningen er tyngdepunktet ikke er 100% i senter (pga flere utfresinger på 6 enn på 1 siden), samt at man aerodynamisk vil få mer laminær luftstrøm med et tykkere boundary layer og mer drag, på 1ner siden og mer turbulent og tynnere boundaru layer mindre drag på 6er siden..... Tester man en slik terning uendelig mange ganger vil nok det kunne komme frem grenseverdi tall for dette også, selv om 1/6 sansyneligheten vel vil være den mest riktige å se på.....
    På så få omganger som vi snakker om her, så er nok det rimelig å anta.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, du mener det blir det samme.. Da utfordrer jeg deg til å kaste en terning og få en 4er 9 av 10 ganger. Klarer du dette på et forsøk er jeg enig.
    Poenget her er vel at forsøket skal påvise en statistisk signifikans. Hvis jeg kaster en mynt to ganger og får krone hver gang, har dette da bevist at man alltid får krone ved et myntkast? uansett med så store forskjeller som påberopes her, burde det ikke være noe problem å påvise statistisk signifikans i en slik test? eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er vel at forsøket skal påvise en statistisk signifikans. Hvis jeg kaster en mynt to ganger og får krone hver gang, har dette da bevist at man alltid får krone ved et myntkast? uansett med så store forskjeller som påberopes her, burde det ikke være noe problem å påvise statistisk signifikans i en slik test? eller?
    Som det linkes til over:

"Teste en hypotese statistisk

Statistisk signifikans

De to evnstående er greit oppsummert i denne artikkelen, og forteller oss at med 10 tester må man ha 8 rett for å kunne kalle det statistisk signifikant. Dette er da med 95% sikkerhet og et 1-av-2 resultat."

Det er interessant at brukerne her mener dette er tull og tøv. Jeg stiller meg skeptisk til hvilken bakgrunn brukerne har, for å ha inngående kunnskap om område til å kunne avfeie dette.

Ifølge flere av brukerne her vil ikke en gang 9/10 gi tilstrekkelig resultat... Litt komisk igrunn..

Viss jeg har valget mellom å hoppe fremfor bussen eller ikke gjør det, viss jeg velger å hoppe fremfor bussen har jeg da bevist at man alltid vil hoppe fremfor bussen? Prøv å vær litt saklig da...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to evnstående er greit oppsummert i denne artikkelen, og forteller oss at med 10 tester må man ha 8 rett for å kunne kalle det statistisk signifikant.
    Det du siterer, er et forklarende eksempel.

Det er ikke det samme som at 10 repetisjoner er tilstrekkelig. Det er fullt mulig å gjette riktig, eller å slå en sekser med terninger, 10 ganger på rad. Dess flere usikkerhetsmomenter det er, dess flere repetisjoner må til.

I vitenskapelige forsøk kan det i noen tilfeller dreie seg om tusenvis av tilfeller før man kan kalle resultatet pålitelig.

Nok en gang:

Skal du overbevise noen om at allment akseptert kunnskap, som er testet ut mange ganger og støttes av akseptert teori, er feil, må du ha solide saker å slå i bordet med. Det nytter ikke å gjøre den 1001. testen med slappere kontrollrutiner enn de 1000 som allerede er gjort.

Du er i din fulle rett til å tro. Men du kan ikke forvente at din tro skal være bevis for andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finvåg: Tror ikke du innser hvor lett det er å gjette rett i en slik test.

Hvis man godtar 95% signifikans er dette 8 av 10 rette.
    Slå en mynt 10 ganger og noter resultatet. Jeg er temmelgi sikker på at du ikke trenger mange omganger før du har 'bevist' at det er mulig.
    Hvis du ikke gidder å slå terning så kjør denne lille kodesnutten i Excel:

I disse klimahysteridager er det populært med uttrykk som peer-review, så ta gjerne en titt på koden min ved å trykke på alt-F11, og se i Module1. Skulle være lett å følge for de fleste.

Side 79 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •