Den store kabel-bløffen - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 1760
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Har gått over til aktive høyttalere på hovedanlegget, så høyttalerkabler er ute av bildet der.
    Burde ikke du da ha tilsløret lyd siden du ikke har dyre høyttalerkabler?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Burde ikke du da ha tilsløret lyd siden du ikke har dyre høyttalerkabler?
    Ja, du vet, det blir som å sitte under et ullteppe.

Men på den måten kan jeg ha panelovnene slått av, og sparer mye strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    En kabel gjør sjelden store forskjellen.
    Det er som natt og dag, himmelvide forskjeller, som ferskvann og saltvann, som ei dame på 200 kilo og ei på 50 kilo.... Need I go on? Forskjellene påstås i denne tråden å være gigantiske.

edit: Jeg siterer: De hører garantert ikke forskjell på en PC-høyttaler og en CW DC1515 høyttaler.
    De ser ikke forskjellen på en dame på 200kg og ei på 60kg. De forstår ikke hva som er forskjellen på å bo i ett telt og i ett slott. Når de møter folk på byen så hilser de på alle de møter fordi de mener at det ikke er noen forskjell på folk, alle ser jo helt like ut. Når de ligger på dødsleiet, så er alt likegyldig fordi de ikke forstår forskjellen på å være i live eller å være død.

Folk her inne fabler i det uendelige om placeboeffekt og alt mulig annet vrøvl. Når forskjellene er så hinsides store som de er i enkelte oppsett, er det totalt uinteressant og snakke om sånne fenomener, det er ikke engang interessant å nevne slike fenomener.

OM det er noen forskjell på en lada og en porsche 911, eller om jeg smaker forskjell på syltetøy og gammelost, det blir bare meningsløst.

Placebo hadde vært interessant hvis forskjellene var såvidt hørbare eller hørbare under tvil. Hvis jeg hadde spurt deg om det var bevist forskjeller på en lada og en porsche hadde du antakelig trodd at det hadde rablet for meg

Ikke nok med det, men jeg kan også garantere at forskjellen vil være så stor, at vedkommende vil høre forskjell i løpet av 3 - TRE - sekunder (og da snakker jeg bare om en bitteliten signalkabel på 1m, ikke et fullt kabeloppsett).

Merker du forskjell på bilen din hvis du trimmer den fra 100 til 200 hestekrefter?
    Merker du forskjell på mors hjemmelagde kjøttkaker og kjøttkaker kjøpt på boks i butikken?
    Merker du forskjell på å drikke saltvann og ferskvann?

Et problem jeg sleit veldig med før jeg begynte å prioritere gode strøm og signalkabler, var skrikende lyd i kvinnevokalene. Dette har jeg nesten klart å eliminere 100% nå. Før jeg byttet kabler, kunne jeg faktisk ikke høre på sånn musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre det her litt mer interessant:

Skal være villig å vedde inntil 20.000kr på at jeg hører forskjell på 2 forskjellige kabeloppsett. Dette er under forutsetning at jeg selv får lov til å velge testutstyr og musikk. Alle kablene skal være tilstrekkelig dimensjonerte.

I testen skal alle kablene byttes ut + strømpadden.

Noen som tar utfordringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Bare for å gjøre det her litt mer interessant:

Skal være villig å vedde inntil 20.000kr på at jeg hører forskjell på 2 forskjellige kabeloppsett. Dette er under forutsetning at jeg selv får lov til å velge testutstyr og musikk. Alle kablene skal være tilstrekkelig dimensjonerte.

I testen skal alle kablene byttes ut + strømpadden.

Noen som tar utfordringen?
    Hvordan hadde du tenkt at dette skulle foregå?

Når du selv skal velge testutstyr, hva ville du godkjenne av switcher for å bytte mellom kablene?

Hvor mange repetisjoner er du villig til å gjøre, for å utelukke flaks med gjetting?

PS:

Kunne du ikke begynne med å vedde på at du kan høre forskjell på to signalkabler, eller to høyttalerkabler -- m.a.o. noe det er mulig å gjennomføre uten et profesjonelt laboratorium til hjelp?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret skal hardkobles, brytere vil antakelig påvirke lyden i en eller annen retning. ALLE kablene skal byttes, sånn at jeg er helt sikker på å vinne.

10 forsøk med 9 riktige er vel greit?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    nå synes jeg du snakker litt mot deg selv, hvordan skal en blindtest du selv har utført være mer pålitelig bevis for din påstand enn f.eks det trulte , flageborg og roko legger frem?
    personlig har jeg gjentatte ganger plukket ut flatline gold ht kabel og blue heaven signale kabel i test mot bla monster og div audioquest, jeg har på ingen måte noe superhørsel og ei heller de vennene som jeg gjorde disse testene med, dette er selvfølgelig ikke ett bevis på at det jeg sier er 100%
    den ultimate sannhet om evne , men det er min opplevelse av det.

ps hvis du ikke hører forskjell på monster av god kvadrat og flatline kabel på ett rimelig habillt oppsett så setter jeg store spørsmål tegn på om du hadde allerede bestemt deg før test å ikke høre noe, en motsatt placebo kanskje
    ikke meningen å tråkke deg på tærne forøvrig
    Jeg har aldri hevdet at min test er spesielt pålitelig eller vitenskapelig, men det er da ingen behov for da den ga et 0 resultat? I det minste har jeg testet blindt og utfordret mine egne tanker. På dette tidspunktet hadde jeg ikke hørt om avforum og mente selv at det var logisk at det var forskjeller på kabler som alt annet (markedsføring fungerer!)

eks:
    Det er da uinteressant om jeg har lagt en stein på en baderomsvekt for å bekrefte at den påvirkes av tyngdekraften? Hadde jeg hevdet at jeg under noen omstendigheter opplever at steinen ikke påvirkes av tyngdekraften hadde det vært svært ønskelig med en vitenskapelig dokumentasjon vedrørende dette fenomenet.

Poenget er at Flageborg og de andre fremlegger sine egne subjektive oppfatninger som bevis på et fenomen som går imot den dominerende forskningen som er gjort innenfor emnet, av langt mer seriøse aktører enn dem. Når ingen har klart å bevise forskjellene gjennom en dobbel blindtest er det åpenbart at de bør ha noe mer å slå i bordet med enn egen oppfatning, da vår oppfatning av lyd beviselig forurenses sterkt av hjerne som sitter i mellom ørene våre.
    Til tross for dette syntes jeg det er helt ok å betvile forskningen og særlig når de går inn for å motbevise dette selv. Det er beundringsverdig. Problemet er at enkelte her inne spyr ut argumenterer produsert av deres egen oppfatning.

Jeg skjønner at dette er vanskelig å tro, men jeg hadde syntes det var utrolig artig om noen hadde bevist signifikante hørbare forskjeller mellom kabler og i tillegg kunne peke ut hvilke materialer de hørte på slik det blir hevdet her. Jeg finner det dog lite sannsynlig da ingen produsenter av kablene har klart dette, og de har mye penger å tjene!

Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det med flageborg synes jeg blir flåsete, da jeg ikke ser noen grunn til å betvile hans integritet eller profesjonalitet
    Dette har han lagt opp til selv om du har fulgt hans poster de siste mnd på forumet. Dette må han da fint finne seg i.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Regner med at du ønsker å delta på et slikt arrangement....?
    Det hadde selvfølgelig vært veldig artig å være med på dette. Når dere begynner å bli klare til å gjennomføre en test får dere si fra.
    Jeg har enkelte begrensninger med tid og transport da jeg ikke disponerer bil så mye (er student). Jo nærmere oslo jo bedre for min del.
    Det er uinteressant for meg å stille opp på en test med klare objektive svakheter i testrutinene og i dokumentasjonen av denne. Det sier seg vel selv da dette er en av mine store kritikker av kabelnissene. De er ikke kritiske nok til hverken seg selv eller produsenter.

En siste ting er at jeg ikke ser for meg at dere vil ha med folk som ikke tror på dette fenomenet? At en som aldi har hørt forskjell skal gi et positvt resultat er vel meget lite sannsynlig? Hvorfor skulle jeg plutselig høre forskjell nå? Men hvis dere ikke har noe imot det er det jo hyggelig nok det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trulte kan jo bare melde seg på hos J Randi så er det jo mye mer og vinne. Pluss at man får dyktige mennesker som kan ett og annet om dokumentasjon og vitenskapelig metode til å gjennomføre testen.

Forøvrig helt enig at han bør begrense seg til å høre forskejll på et par høyttaler kabler om gangen. Et helt kabeloppsett og en strømpad vil være utrolig komplekst og ha mange fallgruver.

Siden det er så stor forskjell bør det være null problem å høre forskjell mellom et sett sølvkabler fra nordost og en random kobberkabel som måler innenfor toleranseverdiene. Kan ikke helt se hvorfor du skal involvere strømpadder og alle mulige faktor som vanskeliggjør en test hvis du faktis mener forskjellene er lett hørbare.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Utstyret skal hardkobles, brytere vil antakelig påvirke lyden i en eller annen retning. ALLE kablene skal byttes, sånn at jeg er helt sikker på å vinne.
    Du mener, sånn at du er helt sikker på at dette er umulig å gjennomføre.

Hvor lang tid tror du det vil ta å gjennomføre en test 10 ganger på denne måten, dersom de mest opplagte feilkildene skal kunne elimineres?

(10 ganger er forøvrig ikke nok til å eliminere tilfeldigheter.)

Hvordan forestiller du deg at omkoblingene skal kunne gjøres, uten kontakt mellom den som kobler om, deg, og de som registrerer?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så, - et lite, lyrisk bidrag:

KABEL
    VABEL
    STABEL

SNABEL
    SABEL
    SPANDABEL

ABEL
    ONOMATOPOETIKON!
    PARABEL

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    trulte kan jo bare melde seg på hos J Randi så er det jo mye mer og vinne.
    Som nevnt er det ikke lenger bare å melde seg på der i gården. Man må først ha foretatt troverdige forsøk selv, og fått disse publisert eller omtalt i media.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Det er som natt og dag, himmelvide forskjeller, som ferskvann og saltvann, som ei dame på 200 kilo og ei på 50 kilo.... Need I go on? Forskjellene påstås i denne tråden å være gigantiske.

Placebo hadde vært interessant hvis forskjellene var såvidt hørbare eller hørbare under tvil. Hvis jeg hadde spurt deg om det var bevist forskjeller på en lada og en porsche hadde du antakelig trodd at det hadde rablet for meg
    Jeg har faktisk testa mine egne høyttalerkabler mot de mye omtalte Biltema-kablene, og det var små forskjeller. Føltes ikke like utstrakt oppover med en smule "halo" effekt i øvre mellomtone.
    Om jeg ville detektert forskjellene? Er jaggu meg usikker siden jeg ofte må switche rundt noen ganger for å finne ut av hva jeg egentlig liker best.

Prata litt om det med testing av utstyr med en fyr her inne som jobber ved ett univeritet med bla. informatikk som er mere nøytral mtp problemstillingen mtp testing. Og han var usikker på om det noen gang ville bli noen som klarer å skjelne forskjellen på en enkel kabel.
    Menneskets øre er ufeilbarlig, men verre med hjernen som sannsynligvis vil stille spørsmål om det var riktig.

Men som du også sier så er forskjellene sore i enkelte anlegg mens desto mindre i andre.

Men hvorfor bruke så mye penger på kabler hvis forskjellene er såpass små i forhold til det man får med en komponent og det finnes kabler som ikke koster noen ting? Vi vil vel ha best mulig lyd?

Som Trulte sier så vil ett komplett sett med kabler låte bedre enn kun en kabel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prata litt om det med testing av utstyr med en fyr her inne som jobber ved ett univeritet med bla. informatikk som er mere nøytral mtp problemstillingen mtp testing. Og han var usikker på om det noen gang ville bli noen som klarer å skjelne forskjellen på en enkel kabel.
    Der tror jeg han universitets-fyren har sitt på det tørre gitt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, oi! Her er vi vitne til en veritabel faneflukt! Folk som i lengre tid har snakket om åpenbare forskjeller bare døve kan unngå å høre, snakker nå plutselig om forskjeller så små at de ikke er sikre på at de selv vil høre dem...

Men fortsatt holdes det liv i drømmen, med påstander om at forskjellene nok likevel er der, om man bare legger dem sammen på alle kabeltyper.

Så hva har skjedd? Er det noen av kabelentusiastene som endelig har satt sin tro på praktisk prøve?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Oi, oi! Her er vi vitne til en veritabel faneflukt! Folk som i lengre tid har snakket om åpenbare forskjeller bare døve kan unngå å høre, snakker nå plutselig om forskjeller så små at de ikke er sikre på at de selv vil høre dem...
    Har jeg noensinne snakka om de store forskjellene?
    Jeg er på langt nærr like bastant og pompøs i mine iaktagelser enn mange andre..

Hvis du har sjekka mine tidligere innlegg så har jeg aldri snakka om store forskjeller? Av og til så tror jeg at du leser det du vil lese.. eller så bare elsker du å fyre opp under

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Der tror jeg han universitets-fyren har sitt på det tørre gitt
    Må presisere at hans uttalelser var mynta på ABX-testing
    Ikke testing sånn generelt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det blir sagt i tråden her at placebo kun forklare små hørbare forskjeller, og at de store hørbare forskjellene må tilskrives andre faktorer. Vel, for å ta homeopati. Homeopati er en milliardindustri. Ville folk betalt tusenvis av kroner for magisk vann hvis det for dem ikke utgjorde en stor, subjektiv forskjell? Må vi på grunn av disse opplevelsene, som ikke skiller seg fra kontrollgrupper som er gjort i tonnevis av studier og igjen samlet og studert i metastudier, tro at det dreier seg om helt andre årsaker?

Bare for å ha det på det rene; placeboeffekten er temmelig kraftig. Studier har vist at smertelindrende effekt i noen tilfeller kan sammenlignes med effekten av 8 mg morfin. Ikke bare positive effekter er meldt. Forventede bivirkninger har gjort at mennesker har blitt svimle og kvalme av fullstendig innholdsløse piller.

Hvis man tror man klarer å høre forskjell på en normalt god kabel til en hundrelapp og en kabel til 100.000 kroner, så velbekomme. Men avvisninger av placeboeffekten som mulig forklaring er kun arrogant og urimelig. De som har såpass stor tillit til egne sanser, de burde kanskje ta et dypdykk i ulike typer kognitive tilbøyeligheter. Disse er godt dokumentert. List of cognitive biases - Wikipedia, the free encyclopedia

Hjernen vår spiller oss puss absolutt hele tiden. Å tro at disse effektene forsvinner i det man skrur på en CD og skal høre de nye kablene, det er rimelig absurd.

Og; PS! Ikke glem av vi er dyr.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    amen, broder

EDIT: sett altfor mange episoder av the wire i det siste...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg noensinne snakka om de store forskjellene?
    Jeg er på langt nærr like bastant og pompøs i mine iaktagelser enn mange andre..

Hvis du har sjekka mine tidligere innlegg så har jeg aldri snakka om store forskjeller? Av og til så tror jeg at du leser det du vil lese.. eller så bare elsker du å fyre opp under
    Her vil jeg faktisk backe opp BGuarden. Han har vært ganske konsistent gjennom hele tråden og ikke hevdet at det er enorme forskjeller. Det er veldig store sprik mellom i utsagnene til "nissene" (jeg liker ikke å bruke ordet da det for meg er negativt ladet) og det gjør det litt vanskelig å diskutere generelt i denne tråden.

trulte har på den andre siden vært svært bastant på at det er STORE forskjeller, hvis han nå går tilbake på dette så taler det for seg selv. Han bør fint klare å skille to høyttalerkabler fra hverandre blindt slik han har beskrevet forskjellen. Dermed bør han gjøre sin egen test så enkel som mulig for å øke gjennomførbarheten og minske sjansen for feil og juks.

Når det gjelder Randi, har Fahnsen selvfølgelig rett. Det er ikke bare å melde seg på der for alle og enhver lenger. Til det er det alt for mange som hevder å ha paranormale evner. Man må som sagt være omtalt i media eller å ha publisert noe for å bli testet. Så jeg skal slutte å slenge rundt at folk bare kan melde seg på der, my bad.
    En skikelig double blinded test på engelsk, med flere vitner kunne kanskje kvalifisere om den ble publisert i et norsk tidskrift/webside?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må presisere at hans uttalelser var mynta på ABX-testing
    Ikke testing sånn generelt...
    Ok. Jeg tenkte mer på muligheten for å høre forskjell på en kabel. Det kan vi vel alle være enige om at er relativt vanskelig :-P

Forøvrig må jeg si at du, BGuarden, er en av de mest reflekterte kabelgutta her inne.

Side 77 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •