Den store kabel-bløffen - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 75 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 1760
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Så du baserer hele forsvaret på at vi skal tro deg på ditt ord som gentleman?
    Dette er en veldig useriøs test Fahnsen, men jeg har prøvd å gjøre den så seriøs jeg kan med de små forutsetningene jeg har!

Hvis noen vil gi meg et par kabler fra pear, så skal jeg prøve disse for dere også

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Dette er en veldig useriøs test Fahnsen, men jeg har prøvd å gjøre den så seriøs jeg kan med de små forutsetningene jeg har!
    Jo, men testen din støttet jo bare motpartens standpunkt. Da hadde jeg forventet at du fortsatte litt til, i håp om å kunne underbygge ditt eget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i alledager mener du en slik test skal være gjennomførbar?
    Hvordan mener du at to forskjellige kabler skal kunne testes mellom en forsterker og ett par høyttalere, uten mellomledd som f.eks en switch og uten at noen skal kunne være i kontakt med kablene? (med bruk av switch vil også testen være manipulerbar). Dette samtidig som at den som lytter ikke skal bevege på seg, og at noen skal kunne komme inn i rommet.

Om man klarer å skille med 90% nøyaktighet i en godt utført test vil det være tilstrekkelig. Mennesket er ikke et måleinstrument som kan leses av, den menneskelige faktor må telles med. (F.eks, manglende konsentrasjon i et øyeblikk.)

Skal man påvise et fenomen vitenskapelig legger man til rette for at fenomenet kan forekomme, ikke omvendt.

Ja, dersom tilfeldigheter og påvirkning er eliminert. Men arrangeres testen på denne måten, er det i praksis umulig.

Nettopp. Er personen som skifter kabler tilstede i samme rom som lytteren, er det pr. definisjon ingen blindtest. Og igjen: En test som gjennomføres på denne måten, kan ikke tas seriøst.

Se punkt 1 og 2.

10 repetisjoner er ikke nok til å eliminere gjetning. Om de 8 første svarene er riktige og det 9 galt, er det all grunn til å tvile på resultatet. Og igjen: En ABX-test (eller annen troverdig test) kan ikke gjennomføres på den måten du antyder.

Skal man gjennomføre en test, og forvente at den blir tatt alvorlig, må man faktisk sette seg inn i seriøs testmetodikk; ikke lage de testoppsettene som man tror vil gi det ønskede resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men testen din støttet jo bare motpartens standpunkt. Da hadde jeg forventet at du fortsatte litt til, i håp om å kunne underbygge ditt eget.
    Jeg klarte ikke å dra frem forskjellene som pear fremviser nei, men jeg fikk i hvert fall vist at det er målbare forskjeller i frekvensområdet. Når det er målbare forskjeller i en så grov test som dette, så bør de i hvert fall være hørbare.

Nå er det jo mye en sånn som dette ikke viser også, f.eks. støy.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er det med kablene inni høyttaleren da.
    En kjede er jo ikke bedre enn sitt svakeste ledd.
    Og hvis en Pear Cable beholder masse lydinformasjon i de høye Hz.
    Mister vi ikke likevel den informasjonen i den kabelen som går fra delefilteret og opptil elementet?

Og hvilke kabler står på innsiden av terminalen på høyttaleren?

Slik jeg forstår dette her, så bør jo man faktisk åpne høytaleren, og skifte ut all intern kabling med Pear-kabelen, slik at man har samme kabelkvalitet hele veien.

Og da kom jeg i tanker om det også er en kabel i forsterkeren ut mot terminalen.
    For så bør den skiftes også.
    Og hvordan kan jeg være sikker på at selve terminal-metallet i seg selv, (både høytaler og forsterker), klarer å ta vare på det området som Pear Cable klarer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Hvordan mener du at to forskjellige kabler skal kunne testes mellom en forsterker og ett par høyttalere, uten mellomledd som f.eks en switch og uten at noen skal kunne være i kontakt med kablene? (med bruk av switch vil også testen være manipulerbar). Dette samtidig som at den som lytter ikke skal bevege på seg, og at noen skal kunne komme inn i rommet.

Om man klarer å skille med 90% nøyaktighet i en godt utført test vil det være tilstrekkelig. Mennesket er ikke et måleinstrument som kan leses av, den menneskelige faktor må telles med. (F.eks, manglende konsentrasjon i et øyeblikk.)

Skal man påvise et fenomen vitenskapelig legger man til rette for at fenomenet kan forekomme, ikke omvendt.
    Det er egentlig litt håpløst å bruke mennesker som måleapparater. Menneskehjernen er ikke akkurat helt stabil, det vet Kristin Halvorsen alt om. I det ene øyeblikket fokuserer man på bassen, i det andre på stemmene og plutselig før man vet ordet av det, tenker man på nakne damer!

Det jeg stoler mest på er uavhengige elektroniske målinger som er gjort på forskjellige laboratorier rundt om i verden som kommer frem til entydige resultater. Testen til audioasylum som jeg postet tidligere er jo et godt eksempel på en uavhengig test som beskriver forskjellen på kabler.

Men for all del - det skal bli gøy å se hva Flageborg og gjengen kommer frem til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en kjapp test til på den nordostkabelen jeg monterte opp sist, men grafen ser helt lik ut, så jeg regner ikke med at det er noe avvik.
    Kan du legge ut de to bildene? Gjerne sammenliknet med den andre kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men hvordan er det med kablene inni høyttaleren da.
    En kjede er jo ikke bedre enn sitt svakeste ledd.
    Og hvis en Pear Cable beholder masse lydinformasjon i de høye Hz.
    Mister vi ikke likevel den informasjonen i den kabelen som går fra delefilteret og opptil elementet?

Og hvilke kabler står på innsiden av terminalen på høyttaleren?

Slik jeg forstår dette her, så bør jo man faktisk åpne høytaleren, og skifte ut all intern kabling med Pear-kabelen, slik at man har samme kabelkvalitet hele veien.

Og da kom jeg i tanker om det også er en kabel i forsterkeren ut mot terminalen.
    For så bør den skiftes også.
    Og hvordan kan jeg være sikker på at selve terminal-metallet i seg selv, (både høytaler og forsterker), klarer å ta vare på det området som Pear Cable klarer.

Det er da de som skifter internkabler og, men det er ikke nødvendigvis så lurt viss du vil selge høyttalerne senere.. Er du usikker på kvaliteten på terminalene kan disse også fint skiftes. Mundorf, wbt, furutech, eichman og cardas har bla terminaler i tilstrekkelig kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig litt håpløst å bruke mennesker som måleapparater. Menneskehjernen er ikke akkurat helt stabil, det vet Kristin Halvorsen alt om. I det ene øyeblikket fokuserer man på bassen, i det andre på stemmene og plutselig før man vet ordet av det, tenker man på nakne damer!

Det jeg stoler mest på er uavhengige elektroniske målinger som er gjort på forskjellige laboratorier rundt om i verden som kommer frem til entydige resultater. Testen til audioasylum som jeg postet tidligere er jo et godt eksempel på en uavhengig test som beskriver forskjellen på kabler.

Men for all del - det skal bli gøy å se hva Flageborg og gjengen kommer frem til
    Jamen for en test om forskjellene i kabler er hørbar må det nesten lyttes. Det blir litt værre å skal måle om du hører forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trulte,

Hva er din konklusjonene av målingene?

Bildene dine er litt dårlig, og det er ikke så lett å sammeligne direkte. Det kan faktisk se ut som du har så ""store"" forskjeller i enkelte partier som rundt 0,5 til 1db og kansje mer, dette kan være hørbart. Men når jeg ser den lave målenøyaktigheten og den store skalaen, så er det vanskelig å ikke spørre seg om det er så store forskjeller som det ser ut til? Et "hopp" i målingen tilvarer nesten så mye som 1db, noe som påståes å være hørbart, men med så store hopp så er det vansklig å få en nøyaktig test. Er testen gjort riktig så er vel dette et svar på tiltale til dem som lurte på om romkorreksjons-systemene ville merke forskjellene på kablene.

Dog, flott tiltak :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik andre har gjennomført den.

Jeg er fullt på det rene med at en slik test ikke kan gjennomføres i et privat hjem, eller i en hi-fi-butikks demorom. Det kreves et profesjonelt opplegg, med et minimum av tekniske ressurser; et lydstudio eller laboratorium --- og, ikke minst, personer med fagkunnskap om testmetodikk.

Skal testen virkelige bevise noe, kreves det i tillegg nitid protokollføring, slik at testen kan gjentas på nøyaktig samme måte av andre. Og det vil kreves publisering; fortrinnsvis i et seriøst forum for lydteknikk.

Om hensikten bare er å overbevise seg selv, og kanskje en kompis, om at det man alltid har trodd, er sant, skal det naturligvis mye mindre til. Men med det er man akkurat like langt som man var før man begynte: Man overbeviser bare de som allerede tror, pluss, kanskje, en liten håndfull som lenge har ønsket å tro, men ikke het har turt å ta skrittet...

Husk at det det står om her, er å velte en vitenskapelig sannhet. Det gjør man ikke på kjøkkenbenken.

"En godt utført test" er, i denne forbindelsen, en test som utelukker innblanding av andre forhold enn de som skal undersøkes.

Ja, det finnes mye forskning som er utført på den måten...

Men det bærende prinsippet i moderne naturvitenskap, er at forskning går ut på å utsette en hypotese for alt som kan motsi den. Først om hypotesen ikke med rimelighet kan motsies, kan den antas som holdbar.

Om hypotesen er at kabler gir hørbare lydforskjeller, er oppgaven altså å eliminere alle muligheter for at slike lydforskjeller kan skyldes noe annet enn kabelen.

NB: Dette er ikke prinsipper som er holdbare i enhver sammenheng. I forskning på kultur og samfunn, vil slike prinsipper i beste fall være verdiløse; i verste fall føre fullstendig på avveie.

Men det vi snakker om her, er ganske enkelt å sannsynliggjøre at visse påståtte lydfenomener faktisk er fysiske realiteter, og ikke subjektive forestillinger hos enkeltpersoner eller kulturelle konstruksjoner innenfor visse miljøer.

Det ville naturligvis også være interessant å finne ut av hva kabelentusiaster mener og tror. Men da er vi over i sosial- og kulturfagene, der målet ikke er å skille mellom fysiske fenomener og psykiske eller kulturelle forestillinger, men å undersøke hva folk tror, og hvilke sosiale og kulturelle konsekvenser disse forestillingene får.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan konkluderer du med mine målinger da, Zatz?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut av ren nysgjerrighet, er biltema kabelen skjermet trulte?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er fortsatt at man ikke tar hensyn til at det er mennesker testen skal utføres på. Skal man dedikere forskjellene, bør testen foregå i det som vil være en mest mulig naturlig lyttesituasjon for lytteren. Å utføre en slik test i et laboratorium eller lyd studio vil derfor være uaktuelt for de fleste.

Om hypotesen er at det ikke eksisterer lydmessige hørbare forskjeller på kabler så ....

Slik andre har gjennomført den.

Jeg er fullt på det rene med at en slik test ikke kan gjennomføres i et privat hjem, eller i en hi-fi-butikks demorom. Det kreves et profesjonelt opplegg, med et minimum av tekniske ressurser; et lydstudio eller laboratorium --- og, ikke minst, personer med fagkunnskap om testmetodikk.

Skal testen virkelige bevise noe, kreves det i tillegg nitid protokollføring, slik at testen kan gjentas på nøyaktig samme måte av andre. Og det vil kreves publisering; fortrinnsvis i et seriøst forum for lydteknikk.

Om hensikten bare er å overbevise seg selv, og kanskje en kompis, om at det man alltid har trodd, er sant, skal det naturligvis mye mindre til. Men med det er man akkurat like langt som man var før man begynte: Man overbeviser bare de som allerede tror, pluss, kanskje, en liten håndfull som lenge har ønsket å tro, men ikke het har turt å ta skrittet...

Husk at det det står om her, er å velte en vitenskapelig sannhet. Det gjør man ikke på kjøkkenbenken.

"En godt utført test" er, i denne forbindelsen, en test som utelukker innblanding av andre forhold enn de som skal undersøkes.

Ja, det finnes mye forskning som er utført på den måten...

Men det bærende prinsippet i moderne naturvitenskap, er at forskning går ut på å utsette en hypotese for alt som kan motsi den. Først om hypotesen ikke med rimelighet kan motsies, kan den antas som holdbar.

Om hypotesen er at kabler gir hørbare lydforskjeller, er oppgaven altså å eliminere alle muligheter for at slike lydforskjeller kan skyldes noe annet enn kabelen.

NB: Dette er ikke prinsipper som er holdbare i enhver sammenheng. I forskning på kultur og samfunn, vil slike prinsipper i beste fall være verdiløse; i verste fall føre fullstendig på avveie.

Men det vi snakker om her, er ganske enkelt å sannsynliggjøre at visse påståtte lydfenomener faktisk er fysiske realiteter, og ikke subjektive forestillinger hos enkeltpersoner eller kulturelle konstruksjoner innenfor visse miljøer.

Det ville naturligvis også være interessant å finne ut av hva kabelentusiaster mener og tror. Men da er vi over i sosial- og kulturfagene, der målet ikke er å skille mellom fysiske fenomener og psykiske eller kulturelle forestillinger, men å undersøke hva folk tror, og hvilke sosiale og kulturelle konsekvenser disse forestillingene får.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Trulte,

Hva er din konklusjonene av målingene?

Bildene dine er litt dårlig, og det er ikke så lett å sammeligne direkte. Det kan faktisk se ut som du har så ""store"" forskjeller i enkelte partier som rundt 0,5 til 1db og kansje mer, dette kan være hørbart. Men når jeg ser den lave målenøyaktigheten og den store skalaen, så er det vanskelig å ikke spørre seg om det er så store forskjeller som det ser ut til? Et "hopp" i målingen tilvarer nesten så mye som 1db, noe som påståes å være hørbart, men med så store hopp så er det vansklig å få en nøyaktig test. Er testen gjort riktig så er vel dette et svar på tiltale til dem som lurte på om romkorreksjons-systemene ville merke forskjellene på kablene.

Dog, flott tiltak :-D
    Ja, det var ikke noe bilder å skryte av det her

Jeg konkluderer med at det ikke var noen store forskjeller å spore, men at det er en del småendringer her og der mellom 0,5-2db. Dette er dog bare en frekvenstest, den sier ikke om noe om hvor jevne frekvensene er, hvor kontante de er, hvor mye støy det er etc. Skulle gjerne hatt et oscilloskop.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det ble nevnt internkabling i høyttalerene, dette vil jo passelig løk
    i seg selv når man vet at internkablingen i en forsterker er av kobber.
    Mulig det finnes forsterkere i millionregionen med sølv/gull uten at
    det vil påvirke dette i noen merkbar grad. Teknikken og antall komponenter
    og ikke minst kvalitet på disse vil være avgjørende.

En signalkabel har som formål å overføre ett signal ifra 1 kilde
    til en annen med minimalt avvik.

Om man bruker sølv, gull eller kobber
    lederen så er forskjellen i motstand/ledeevne mindre enn 0.1 prosent.

Som jeg sa tidligere så er skjermingen viktigere og i så måte så er
    en coax, eller antennekabel en av de beste alternativene.

Tversnittet på kabelen er heller ikke spesiellt viktig før det blir for lite
    og man har brukbar skjerming, strømmen tar alltid snarveien uansett.

Koblingspunktene er heller ikke noe å ta hensyn til så lenge de har kontakt,
    grunnen til at man bruker andre stoffer som f.eks gull er at visse
    metaller ruster (ergo dårlig kontakt)

En vanvittig enkel og fullverdig vitenskapelig test av
    en signalkabels evne til å overføre signalet kontra forstyrrelser
    trenger dette simple oppsettet:

Signalgenerator som opererer i det gitte spesifikasjonsmessige
    volt/frekvensområdet til kabelen som skal testes (rca 0.01-5v f.eks)

Oscilloskop som måler sluttsignalet kontra utgangssignalet.

Alt sammen koblet til samme referansepunkt (jording).

En skjermet biltemakabel til 100 kr vil være nærsagt umulig å skille
    ifra en kabel til 1000 ganger denne prisen.

Hvis man har i ytterste konsekvens en "billigkabel" som farger signalet
    i den øvre regionen, og vi har en superfantastisk dyr kabel
    som farger den nedre regionen så er det en teoretisk større
    mulighet for å høre forskjell (selv om ingen har bevist dette).

Mitt råd vil være om man driver å velger kabler etter hvordan de
    enten tror de høres ut eller bestemt mener de gjør
    så vil en investering i en EQ være løsningen så kan du bestemme selv.

Men for harbarka HIFI fans så er jo dette som å banne/drite i kjerka.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere opplagte feil som hver for seg gjør slike tester absolutt verdiløse:

1: Kablene lyttes til en etter en. Det tar tid å bytte kabel mellom hvert eksempel, og det er ikke mulig å bytte umiddelbart mellom kablene slik at lyden faktisk kan sammenlignes.

2: Den som kobler om kablene er tilstede i samme rom som lytteren. Det er mye som ubevisst kan røpes og oppfattes med blikk eller kroppsholdning...

3: Det er ingen kontroll på plassering, hverken av personer eller andre ting i rommet som kan påvirke akustikken.

4: Byttene gjøres ikke mange nok ganger til at tilfeldig gjetting kan utelukkes, og det blir ikke ført "regnskap" nøye nok til at ikke de verste bommertene kan "glemmes" når konklusjonen trekkes.

Skal en test ha noen som helst troverdighet, må det kunne byttes umiddelbart mellom kablene (dette krever et relésystem, eller til nød en forsterker med flere høyttalerutganger), uten at lytteren vet hvilken kabel som er hvilken. Lytteren må ikke ha noen som helst kontakt med personer som har vært med på oppkoblingen, hverken før eller under testen. Lytteren bør være alene i rommet og ikke flytte på seg under testen.

Skal testen kunne godtas som bevis, i strid med alle de andre testene som foreligger, kreves det naturligvis svært mye med hensyn til kontroll.

De vil sikkert "klare" det, om de bare lemper tilstrekkelig på kontrollen og ikke er for nøye med registreringen.

Som vi nettopp har sett av trultes målinger, er det ingenting som tilsier at de, like lite som andre som har forsøkt, vil klare det om testmetodikken holder minstemål.

husk , de "testene jeg har vært med på har vært for å ha det gøy og se hva som skjedde av nyskjerrighet, disse testene har aldri vært ment å være seriøse eller noe som helst bevis, noen stoler faktisk på sine egne ører også
    det med flageborg synes jeg blir flåsete, da jeg ikke ser noen grunn til å betvile hans integritet eller profesjonalitet

dette blir nesten som tobakksindustrien og ikke røykerne, begge parter
    slenger det ene etter det andre på bordet for å motbevise hva motpart sier
    og understøtter det med "fakta" som den anddre part allikevel ikke vil godta pga egne "fakta"
    dette på tross av at alle vet at røyking er skadelig
    jeg tror alle kan høre forskjell på 2 gitte kabler(med normal hørsel)men ikke alle vil innse det

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoxxPhatCox
    Så det ble nevnt internkabling i høyttalerene, dette vil jo passelig løk
    i seg selv når man vet at internkablingen i en forsterker er av kobber.
    Mulig det finnes forsterkere i millionregionen med sølv/gull uten at
    det vil påvirke dette i noen merkbar grad. Teknikken og antall komponenter
    og ikke minst kvalitet på disse vil være avgjørende.
    Hva er det som er så "løk" med å bruke gjennomgående kobber kabler?
    De fleste høyttalerkablene på markedet i dag er i kobber.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er så "løk" med å bruke gjennomgående kobber kabler?
    De fleste høyttalerkablene på markedet i dag er i kobber.
    Det var poenget også, skulle man "oppgradere" disse evt
    ved å endre de til sølv o.l evt noen som ser mer spenstige ut
    så er dette fåfengt

Er ikke sikker på hvilken tanke noen skulle ha bak dette men,
    kanskje hvis orginalkablene er tvinnet rundt magneten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvordan konkluderer du med mine målinger da, Zatz?
    Husker ikke helt hvordan dem så ut, men som i testen til Trulte så lider testen din litt av samme problematikk med målenøyaktighet og skala og ikke minst tykkelse på linjene som presenterer kurvene. Da går jeg ut ifra at 1db forskjell vil være nok til at man muligens kan høre forskjell, kan man ikke tyde målingene med en nøyaktighet ned mot 0.1db så er målingenen mer eller mindre verdiløse. Mener å huske at jeg konkluderte litt med det samme som her - Testen tyder på målbare forskjeller, men den gir ingen indikasjon på at dette kan være hørbart.

Jeg mener å huske at konklusjonen din var at lytteposisjon var aldri den samme, dermed vil akustikken kamuflere forskjellene. Det har du kansje har rett i, hvis det er "gitt" at det er hørbare forskjeller så er jeg ikke helt overbevist med at dine metode kan konkludere med dette da mye av refleksjonene er skjermet av hode og ytre øre. Etter at debatten angeånde dette startet så har jeg blitt oppmerksom på flere og flere som bruker kunsthode for å måle hvordan folk opplever støy(lyd?), så det skulle vært intressant å sett noen målinger på kunsthode kontra vanlig mic.

Side 75 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •