Den store kabel-bløffen - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 1760
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

Flageborg og Roko skal lage en test hvor de en gang for alle bevise at det er forskjeller også ved blind lytting, den gleder vi oss til.
    Regner med at du ønsker å delta på et slikt arrangement....?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    meh, jeg føler meg oversett - du kunne ha sjekka den linken jeg posta lengre opp.
    Det var et retorisk spørsmål; også inspirert at det idag er Den internasjonale Sarkasmedagen.

Flageborg og Roko skal lage en test hvor de en gang for alle bevise at det er forskjeller også ved blind lytting, den gleder vi oss til.
    Jeg antar at de har invitert både verdenspressen og Nobelkomiteen -- for dette blir en sensasjon.

Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hvordan skal en blindtest du selv har utført være mer pålitelig bevis for din påstand enn f.eks det trulte , flageborg og roko legger frem?
    Her kan vel FredrikC egentlig svare for seg selv. Men skal jeg si min mening, er det to ting som taler for det: At Fredriks test er litt mer udruelig enn de halleluja-møtene de andre har å vise til, og at Fredriks erfaring stemmer overens med både fagkunnskapen og de seriøse kontrollerte testene som er utført, mens de andres resultater strider mot begge deler.

Grunnen til at vi kabelskeptikere av og til må understreke at vi faktisk har gjort en og annen erfaring, er ikke at vi tror det beviser så veldig mye, men heller at kabelentusiastene gjentar i eninga at vi aldri har hørt annet enn PC-høyttalere med ringeledning og derfor ikke har noen rett til å uttale oss.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet

jesus - så det en kabelprodusent tegner opp på hjemmesiden sin - i noe som ser ut som er tegnet mer eller mindre for frihånd - har større faglig tyngde enn det hr blix skrev i dinside artikkelen?
    Hr. Blix har sikkert mye kunnskap, men det er ingen garanti for å hevde at hørselen hans evner å høre forskjell på kabler.

Forutsetningen han legger til grunn for å forklare "Hvorfor HiFi-freakene hører forskjell" faller på sin egen urimelighet.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Jeg antar at de har invitert både verdenspressen og Nobelkomiteen -- for dette blir en sensasjon.
    Du blir vel med - du også ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du blir vel med - du også ?
    Hvorfor det? Jeg hører jo allikevel ikke forskjell...

(D.v.s., når jeg gjør det, skjønner jeg hvorfor.)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et retorisk spørsmål; også inspirert at det idag er Den internasjonale Sarkasmedagen.

Her kan vel FredrikC egentlig svare for seg selv. Men skal jeg si min mening, er det to ting som taler for det: At Fredriks test er litt mer udruelig enn de halleluja-møtene de andre har å vise til, og at Fredriks erfaring stemmer overens med både fagkunnskapen og de seriøse kontrollerte testene som er utført, mens de andres resultater strider mot begge deler.

Grunnen til at vi kabelskeptikere av og til må understreke at vi faktisk har gjort en og annen erfaring, er ikke at vi tror det beviser så veldig mye, men heller at kabelentusiastene gjentar i eninga at vi aldri har hørt annet enn PC-høyttalere med ringeledning og derfor ikke har noen rett til å uttale oss.
    skal bare svare på det du kommenterte til meg, min erfaring er ikke bevis for hverken det ene eller andre,men jeg har vært med på nærmere 10 slike blindtester med forskjellige andre lyd entusiaster, dette har skjedd under rolige former og lite målinger annet enn våre ører som tross alt er det viktigste. alle kabler vi har benyttet(de siste 4-5 gangene)har vært lyttet på over tid hver for seg slik at vi har kunnet gjøre oss kjent med dem, deretter har vi koblet opp og kost oss, en har da hatt ansvaret for all kobling mens vi andre har lyttet og "gjettet"
    noen kabler bommer vi på fordi de kan være ganske like, andre plukker vi lett ut, selvfølgelig har vi driti på draget her og der men ganske ofte klarer mer enn en av oss å plukke kabler fra hverandre uten store problemer

og jeg må igjen kommentere at de som sier de har hørt på nordost og monster kabler av god kvadrat og ikke hører forskjell lurer seg selv like mye (målbart eller ikke) som vi som faktisk mener å høre forskjell og koser oss med små forbedringer av lyden i form av kabelbytter, tweaking som jeg kaller det, den kabelen jeg har hatt lengst og forsatt liker er audioquest emerald 1m rca, som kostet 1990.- en gang i tiden når hfk hadde agenturet
    dette er ikke mye penger uansett, hvordan stiller du deg forresten til andre typer tweaking som soundcare spikes ol?

innlegget ble langt ser jeg, trodde ikke jeg hadde så mye på hjertet:-D

ps jeg har troen på at roko og flageborg klarer dette, det som hadde vært moro var hvis noen skeptikere kunne vært til stede, har opplevd å omvende noen før

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg gjort tidenes mest amatørmessige kabeltest her
    Jeg har dessverre ikke gleden av å besitte pear kabler til gudene vet hvor mange hundre tusen, men jeg har i hvert fall noen oblivionkabler til noen tusenlapper og noen biltemakabler liggende. :P

Forskjellene er der ser jeg, men ikke så store som jeg hadde forventet. Jeg har kun gjort en enpunkts audyssey-kalibrering for å unngå å sette mikrofonen på forskjellige plasser o.l. Jeg sto også selv på samme plassen under testen for å unngå akustisk absorbasjon av meg selv :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange repetisjoner gjorde du med hver kabel? Jeg kan garantere at de forskjellene vi ser her er langt innenfor toleransen på målinger, korreksjon og framstilling.

Men VELDIG bra at du prøver selv!

Tenk også over om du syns det var forskjell selv, også mens du kjørte målesveip? Når jeg gjorde mine undersøkelser fikk jeg nesten bakoversveis over de ENORME forskjellene jeg mente jeg hørte....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, intressant. Hvor mange bånd har eq på din receiver - og hvilken reciver er det?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør kun en repetisjon med hver kabel, jeg synes ikke det er så forferdelig morsomt å koble og rote rundt. Men alt i rommet står på eksakt samme plass for hver måling jeg gjør (inklusive målemikken og meg selv) og jeg regner med at ikke audyssey "ombestemmer" seg hvis jeg gjør flere målinger

Her kommer del 2 i trultes ekstremt amatørmessige kabeltest, nordost blue heaven vs biltema:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare for morro skyld, kjør to korreksjoner med samme kabel, bare så vi får en føling med toleransene her.

Forøvrig er dette en grov utgave av min test som er presentert flere ganger i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nice, intressant. Hvor mange bånd har eq på din receiver - og hvilken reciver er det?
    Denon AVP-A1HD heter den hvis jeg husker helt feil, aner ikke hvor mange bånd den har.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men bare for morro skyld, kjør to korreksjoner med samme kabel, bare så vi får en føling med toleransene her.

Forøvrig er dette en grov utgave av min test som er presentert flere ganger i denne tråden.
    Gjorde en kjapp test til på den nordostkabelen jeg monterte opp sist, men grafen ser helt lik ut, så jeg regner ikke med at det er noe avvik.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo vært spennende å se om man kunne gjenskape den store forskjellen som pearcables viste til.

Har du lampettledning eller annet simpelt å prøve på? Ringeledning? Selv om jeg har lest et par steder om at til og med den har sine tilhengere - spesielt på anlegg med rørforsterkere :shock:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    skal bare svare på det du kommenterte til meg, min erfaring er ikke bevis for hverken det ene eller andre,men jeg har vært med på nærmere 10 slike blindtester med forskjellige andre lyd entusiaster, dette har skjedd under rolige former og lite målinger annet enn våre ører som tross alt er det viktigste.
    Det er flere opplagte feil som hver for seg gjør slike tester absolutt verdiløse:

1: Kablene lyttes til en etter en. Det tar tid å bytte kabel mellom hvert eksempel, og det er ikke mulig å bytte umiddelbart mellom kablene slik at lyden faktisk kan sammenlignes.

2: Den som kobler om kablene er tilstede i samme rom som lytteren. Det er mye som ubevisst kan røpes og oppfattes med blikk eller kroppsholdning...

3: Det er ingen kontroll på plassering, hverken av personer eller andre ting i rommet som kan påvirke akustikken.

4: Byttene gjøres ikke mange nok ganger til at tilfeldig gjetting kan utelukkes, og det blir ikke ført "regnskap" nøye nok til at ikke de verste bommertene kan "glemmes" når konklusjonen trekkes.

Skal en test ha noen som helst troverdighet, må det kunne byttes umiddelbart mellom kablene (dette krever et relésystem, eller til nød en forsterker med flere høyttalerutganger), uten at lytteren vet hvilken kabel som er hvilken. Lytteren må ikke ha noen som helst kontakt med personer som har vært med på oppkoblingen, hverken før eller under testen. Lytteren bør være alene i rommet og ikke flytte på seg under testen.

Skal testen kunne godtas som bevis, i strid med alle de andre testene som foreligger, kreves det naturligvis svært mye med hensyn til kontroll.

jeg har troen på at roko og flageborg klarer dette, det som hadde vært moro var hvis noen skeptikere kunne vært til stede, har opplevd å omvende noen før
    De vil sikkert "klare" det, om de bare lemper tilstrekkelig på kontrollen og ikke er for nøye med registreringen.

Som vi nettopp har sett av trultes målinger, er det ingenting som tilsier at de, like lite som andre som har forsøkt, vil klare det om testmetodikken holder minstemål.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Gjorde en kjapp test til på den nordostkabelen jeg monterte opp sist, men grafen ser helt lik ut, så jeg regner ikke med at det er noe avvik.
    Så du baserer hele forsvaret på at vi skal tro deg på ditt ord som gentleman?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Om forskjeller høres, og kjennes igjen er dette like relevant som ved bruk av switch.

2. Om den som skifter kablene røper hvilke kabler som brukes er det jo ingen blindtest. virker som du argumenterer i retning av det skal være umulig å gjennomføre testen. Om den som skifter kablene ikke skal kan være i rommet, blir det igrunn jævlig vanskelig å få skiftet kablene.

3. Samme som punkt 1, kan forskjellene gjenkjennes er disse faktorene ikke vesentlig.

4. Et antall repetisjoner må til, 10 repetisjoner med a-b-x med 8-10 rett bør gi en klar indikasjon på at lyden er gjengkjennbar.

Det er flere opplagte feil som hver for seg gjør slike tester absolutt verdiløse:

1: Kablene lyttes til en etter en. Det tar tid å bytte kabel mellom hvert eksempel, og det er ikke mulig å bytte umiddelbart mellom kablene slik at lyden faktisk kan sammenlignes.

2: Den som kobler om kablene er tilstede i samme rom som lytteren. Det er mye som ubevisst kan røpes og oppfattes med blikk eller kroppsholdning...

3: Det er ingen kontroll på plassering, hverken av personer eller andre ting i rommet som kan påvirke akustikken.

4: Byttene gjøres ikke mange nok ganger til at tilfeldig gjetting kan utelukkes, og det blir ikke ført "regnskap" nøye nok til at ikke de verste bommertene kan "glemmes" når konklusjonen trekkes.

Skal en test ha noen som helst troverdighet, må det kunne byttes umiddelbart mellom kablene (dette krever et relésystem, eller til nød en forsterker med flere høyttalerutganger), uten at lytteren vet hvilken kabel som er hvilken. Lytteren må ikke ha noen som helst kontakt med personer som har vært med på oppkoblingen, hverken før eller under testen. Lytteren bør være alene i rommet og ikke flytte på seg under testen.

Skal testen kunne godtas som bevis, i strid med alle de andre testene som foreligger, kreves det naturligvis svært mye med hensyn til kontroll.

De vil sikkert "klare" det, om de bare lemper tilstrekkelig på kontrollen og ikke er for nøye med registreringen.

Som vi nettopp har sett av trultes målinger, er det ingenting som tilsier at de, like lite som andre som har forsøkt, vil klare det om testmetodikken holder minstemål.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Regner med at du ønsker å delta på et slikt arrangement....?
    Når og hvor skal dette gå av stabelen? Dette ønsker jeg å få med meg.

Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    1. Om forskjeller høres, og kjennes igjen er dette like relevant som ved bruk av switch.
    Ja, dersom tilfeldigheter og påvirkning er eliminert. Men arrangeres testen på denne måten, er det i praksis umulig.

2. Om den som skifter kablene røper hvilke kabler som brukes er det jo ingen blindtest. virker som du argumenterer i retning av det skal være umulig å gjennomføre testen. Om den som skifter kablene ikke skal kan være i rommet, blir det igrunn jævlig vanskelig å få skiftet kablene.
    Nettopp. Er personen som skifter kabler tilstede i samme rom som lytteren, er det pr. definisjon ingen blindtest. Og igjen: En test som gjennomføres på denne måten, kan ikke tas seriøst.

3. Samme som punkt 1, kan forskjellene gjenkjennes er disse faktorene ikke vesentlig.
    Se punkt 1 og 2.

4. Et antall repetisjoner må til, 10 repetisjoner med a-b-x med 8-10 rett bør gi en klar indikasjon på at lyden er gjengkjennbar.
    10 repetisjoner er ikke nok til å eliminere gjetning. Om de 8 første svarene er riktige og det 9. galt, er det all grunn til å tvile på resultatet. Og igjen: En ABX-test (eller annen troverdig test) kan ikke gjennomføres på den måten du antyder.

(Dersom forskjellene virkelig er så store som kabelentusiaster gjerne hevder, burde man vel ellers forvente 100% klaff?)

Skal man gjennomføre en test, og forvente at den blir tatt alvorlig, må man faktisk sette seg inn i seriøs testmetodikk; ikke lage de testoppsettene som man tror vil gi det ønskede resultatet.

PS:
    I de testene av "paranormale fenomener" som ble gjort på 1900-tallet, er det eksempler på testserier som går over mange hundre repetisjoner. I noen av disse forsøkene kunne det være klar overvekt av riktige svar gjennom en stor del av serien; svarprosenten falt likevel alltid til nullverdi innen serien var avsluttet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du baserer hele forsvaret på at vi skal tro deg på ditt ord som gentleman?
    Med mindre du er ironisk, så synes jeg du er litt urettferdig nå.

Trulte har tross alt gjort et kjapt men hederlig forsøk på å angripe dette fra en "vitenskapelig" vinkel. Han presenterer også resultater som slår bena litt under påstandene om at det er signifikante forskjeller mellom billigkabler og de dyrere.

Keep up the good work Trulte, dette liker vi !

Side 74 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •