Den store kabel-bløffen - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Leste bare det som stod om dette hos "pære" kabel produsenten rundt dette diagrammet, og kommenterer utfra det hvor lite man egentlig kan lese ut av dette diagrammet.
    Ja, må si den artikkelen var ganske tynn, det er en del informasjon som "mangler". Jeg synes det komme lite frem hvorfor dem tester med to anlegg, og hvordan dem har kvalitets-sikret at dem ikke tester forskjellene på anleggene isteden for kablene. Artikkelen er nok langt ifra sin helhet av rapporten.

I et (ukjennt test) system der man har vekselstrøm og driver en fysisk høytaler med delefilter og talespoler med masse og elektromotoriske egenskaper som kan skape sine egene spenninger, har man gjerne fasevinkler mellom strøm og spenning som gjør dette forholdet forskjellig. Intern motkobbling i effekt forsterkeren kan vel forsåvidt også spille inn for hvordan systemet vil oppføre seg.
    Joda, men dette vil man ha uansett hvilken type kabler du setter på, så det som jeg ser som interessant er differansen mellom kablene. Nå har jeg ikke gått i dypen på tallene i denne grafen, og artikkelen er forsåvit tynn at det er vanskelig å dra noe konklusjon ut ifra den, men det er kjent at man får en differanse med og uten kabler.

Hvis man ikke sammenligner begge endene av kabelen og bare angir spenningen over høytalerterminalen, hvordan vet man at ikke spenningen på effekt forsterker utgangen ikke er like forskjellig i disse diagrammene, og hva vil det eventuellt si om "godheten" til kabelen?
    Enig, men jeg ser ikke noe galt med testen hvis dem har sikrer at dem ikke tester differansen mellom dem aktive komponentene. Og at dem får entydig samme resultat ved å kryssbytte kablene mellom disse to anleggene. For alt vi vet så kan det hende at dem har gjort det slik du nevner, for man skulle jo tro at dem har tatt høyde for problematikken ved å teste med to forskjellig anlegg og problematikken med forskjellig volum.

Edit: Jeg enig at den artikkelen er tynn og resultatet deres kan virke noe overdrevet....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Skulle gjerne likt og lest den testen i så fall. Link?
    Et lite frekvensresponsskjema fra pearcable på slutten av dagen. En test av pear kabler mot noen billige biltema lookalike kabler. Er ikke akkurat små forandringer vi snakker om her:

En slik stor forskjell burde vel til og med en ganske rimelig hjemmekinoreceiver oppdage hvis man bytter kabler mellom auto-oppsettene?

Noen som eier Pearcables og kan teste? :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen der stemmer forbausende bra i forhold til mine egne og mine venners erfaringer. Har man høyttalere og forsterker som ikke runder av toppen e.l., er det akkurat som å fjerne et digert ullteppe som ligger oppå diskanten og mellomtonen når man bytter til sølvkabler. Hvis du/dere leser litt rundt omkring på nettet, så vil dere se at folk/kritikere sier akkurat det samme som meg rundt omkring. Forstå det den som kan.

Å ha et avslørende anlegg uten gode kabler, blir omtrent som å kjøre rundt i en bil med ujevn drivaksel. Du kommer frem, men turen blir ubehagelig!
    Sølv er helt klart et bedre leder materiale enn kobber, men slike egenskaper sikkrer vel egenlig ikke at frekvensområdet ikke påvirkes, når man tar med de andre egenskapene som Pear Cables nevner på siden sin.
    ( (skineffekt, isolasjons egenskaper med henold til luft bobbler, spole og condensator egenskaper, avvik i maskinell/ manuell fremstilling osv).
    Mange ganger kan man vel redusere lengden på kobberkabelen i forhold til sølvkabelen, slik at leder egenskapene til kobber vs sølv blir utlignet.

Har du f.eks målt spenningen over høytaler terminalene som i den grafen du viser til tidligere her, når du har hørt "sløret" bli fjernet fra mellomtone og diskant trulte?

Sier ikke at jeg ikke tror du hører forskjell på de kablene du nevner, er bare ikke enig med deg i grunnen til at du hører forskjell og om hva dette "sløret" egenlig består av......

Når det gjelder ujevne drivaksler, er jeg litt usikker på hva du mener, har kjørt en lastebil med stor ubalangse i mellomakselen som gjorde sitt til at enkelte hastigheter og vibrasjons frekvenser ble store og litt ubehagelige, men med ujevne drivaksler er jeg ikke sikker på om man kommer seg fra A til B uten at man må innom C for å få en drivvaksel som virker 100% resten av turen......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette burde enkelt la seg teste med et osilliscop og noen sinustoner mellom 1000 og 10000hz.... For å reprodusere testen til PearCables så hadde det vært morro å sett rapporten i sin helhelt....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite frekvensresponsskjema fra pearcable på slutten av dagen. En test av pear kabler mot noen billige biltema lookalike kabler. Er ikke akkurat små forandringer vi snakker om her:

Grafen gir et riktig bilde av hvordan lydmessige forskjeller på kabler oppleves. Mange kabler er dårligere enn Biltema look-a-likes, og da vil avstanden mellom grafens kurver være enda større.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Grafen gir et riktig bilde av hvordan lydmessige forskjeller på kabler oppleves. Mange kabler er dårligere enn Biltema look-a-likes, og da vil avstanden mellom grafens kurver være enda større.
    Mener du å si at grafen gjengir en opplevelse?

Man har en oppfatning av hva som oppleves av enkelte, og så finner man måledata som illustrerer dette?

Hva så med oss som har en oppfatning om at de hørbare forskjellene ikke er fysisk betinget, men psykisk? Vi har ingen problemer med å legge frem måledata som støtter dette. "Våre" teorier støttes i tillegg av objektive lyttetester, og av kunnskap fra psykologi og lignende fag.

Er begge typer undersøkelser -- Pears' type og kabelskeptikernes -- like gyldige, selv om de fører til helt motsatte resultater?

Hvordan mener du at man skal skille mellom relevante måledata, og måledata som er ren manipulasjon?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vil det si at hvis du skrur ut og direktekobbler de invendige kablene fra høytaler terminalen direkte inn i effekt forsterker terminalene (kjører uten høytalerkabler (14 foot long 12 gauge) ovehode og derfor følger den perfekte stipplede kabel linjen i diagrammet),vil man måle 3db høyere lydtrykk ved 20khz i forholdt til det å bruke en 4 mm2 biltema kabel på ca 4,2m?:roll:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte lenger opp på siden - hvis forskjellene er så store - så burde det være en smal sak å se dette på hvordan romkorreksjonen har justert eq på de høyere frekvensene?

Kjør et auto-oppsett, noter resultatene av eq alle frekvenser som justeres på aktuell høytaler - bytt til en kabel med hørbar forskjell og kjør nytt auto-oppsett, noter det nye resultatet.

Bruk gjerne kamera og legg inn bilder her?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis forskjellene er så store - så burde det være en smal sak å se dette på hvordan romkorreksjonen har justert eq på de høyere frekvensene
    Hvis forskjelene er så store, vil det være en smal sak å høre det i en kontrollert lyttetest.

Så hvorfor trakk produsenten seg fra testen?

Newcomer Norman sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Det siste forslaget her fra Mr.Spock virker veldig fornuftig og bør være veldig enkelt for alle å gjennomføre, de som har romkorreksjon vel å merke. Jeg har skummet gjennom tråden, men kan ikke se at denne muligheten er nevnt tidligere.

Dumt spørsmål forresten, hvorfor skulle man bare se dette på de høye frekvensene og ikke også innenfor lavere frekvensområder? (beklager hvis dumt spørsmål, men greit å lære noe også)

vh Norman

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis forskjelene er så store, vil det være en smal sak å høre det i en kontrollert lyttetest.

jeg vet ikke, vet du?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norman

Dumt spørsmål forresten, hvorfor skulle man bare se dette på de høye frekvensene og ikke også innenfor lavere frekvensområder? (beklager hvis dumt spørsmål, men greit å lære noe også)
    Neida, ingen spørsmål er dumme.

Forskjellene er tilstede også i de lavere frekvensene, men i mindre grad.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik stor forskjell burde vel til og med en ganske rimelig hjemmekinoreceiver oppdage hvis man bytter kabler mellom auto-oppsettene?

Kunne godt ha gjort en sånn test jeg, må bare se om jeg kan finne noen billige kabler først. Jeg har ikke kabler fra pear, men har en del nordostkabler og diverse liggende som sikkert vil gi lignende utslag.

En sånn test vil jo aldri bli riktig pga akustiske problemer som utfasning, flutter ekko o.l., men det vil muligens gi en pekepinn på hvordan kablene formidler signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølv er helt klart et bedre leder materiale enn kobber, men slike egenskaper sikkrer vel egenlig ikke at frekvensområdet ikke påvirkes, når man tar med de andre egenskapene som Pear Cables nevner på siden sin.
    ( (skineffekt, isolasjons egenskaper med henold til luft bobbler, spole og condensator egenskaper, avvik i maskinell/ manuell fremstilling osv).
    Mange ganger kan man vel redusere lengden på kobberkabelen i forhold til sølvkabelen, slik at leder egenskapene til kobber vs sølv blir utlignet.

Har du f.eks målt spenningen over høytaler terminalene som i den grafen du viser til tidligere her, når du har hørt "sløret" bli fjernet fra mellomtone og diskant trulte?

Sier ikke at jeg ikke tror du hører forskjell på de kablene du nevner, er bare ikke enig med deg i grunnen til at du hører forskjell og om hva dette "sløret" egenlig består av......

Når det gjelder ujevne drivaksler, er jeg litt usikker på hva du mener, har kjørt en lastebil med stor ubalangse i mellomakselen som gjorde sitt til at enkelte hastigheter og vibrasjons frekvenser ble store og litt ubehagelige, men med ujevne drivaksler er jeg ikke sikker på om man kommer seg fra A til B uten at man må innom C for å få en drivvaksel som virker 100% resten av turen......

Det eneste måleapparatet jeg har tilgang på her, er et multimeter fra fluke og det kan jeg sikkert ikke bruke til noe fornuftig. Hvis noen på sørlandet har et oscilloskop å låne meg, så takker jeg gjerne ja til det (og gjerne også en mann som kan bruke det :P)

Etter min erfaring, så virker det generelt som om billigkablene dytter de høye frekvensene nedover i registeret. Enten at høyfrekvente signaler blir til lavfrekvente eller at de bare forsvinner (pga induksjon?).

Eneste kunnskapen jeg har om elektronikk var det jeg lærte i fysikken på ingeniørhøgskolen, så jeg har ikke allverdens å bidra med i en teknisk debatt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norman
    vh Norman
    Det er mye mindre forskjeller i bassområdet enn i diskant/øvre mellomtone. Man merker ofte at bassen går litt dypere og blir mer kontant på noen typer kabler, men det er ikke noen store forskjeller i det området etter min erfaring. På diskanten og mellomtone, er det derimot vanlig å få en sånn "fjerne ullteppe effekt" som vist på grafen over.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ingen spørsmål er dumme.

Forskjellene er tilstede også i de lavere frekvensene, men i mindre grad.
    Arrangerer ikke du kabel-lyttekvelder av og til?
    Kan du ikke dra med deg noen skeptikere neste gang? :P

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme jeg flirer litt for meg selv når det er faktisk en del her som virker å tro den grafen dere har funnet hos PEAR er representativ. Da er man rett og slett utrolig naiv. Og nå skal dere plutselig begynne å måle frekvensresponsen ved hjelp av romkoreksjonsenheten i en reciever for å bevise dette!? Hehe, dere har sett grafen som Atle har lagt frem 2-3 ganger i denne debatten. Identisk frekvensrespons for forskjellige kabler.

trulte nevner jo selv at forskjellene vil overdøves av akustisk forvrengning, men dette gjelder altså ikke for våre eminente ører, som ikke lures av dette ^^
    Og vi snakker igjen om billig og dyre kabler. Trulte her sier jo inderekte at billig kabler høres sånn og sånn ut, mens dyre høres slik ut. Det trodde jeg folk hadde gitt opp. Men nei, grattis denne debatten er tilbake til starten eller kanskje flere år tilbake for å være ærlig.

Jeg og andre skeptikere har også testet forskjellige kabler! Ja jeg har faktisk testet nordost sølvkabler (Nordost Red Dawn) mot en tvinnet kobberkabel til omtrent 40kr meteren. Det er ingen fjerne ullteppe effekt når du lytter blindt =) Hvordan forklarer du at ikke alle hører effekten du snakker om? Hvis du sier jeg har dårlig hørsel så må jeg bare flire igjen.

Jeg kan ærlig talt ikke fatte at du ikke ser en logisk brist mellom det som er virkeligheten og det som er dine meninger. Da tenker jeg på hvor store du mener forskjellene er, og hvor stor uenighet det er om temaet. I tillegg har altså ingen greid å dokumentere de hørbare forskjellene vitenskapelig. I tillegg har mange før deg gått i baret i blindtester og etterhvert gitt opp sin tro på kabler. Til tross for dette finnes det ikke fnugg av ydmykhet i din argumentasjon.

Flageborg og Roko skal lage en test hvor de en gang for alle bevise at det er forskjeller også ved blind lytting, den gleder vi oss til.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    meh, jeg føler meg oversett - du kunne ha sjekka den linken jeg posta lengre opp. uansett, her er - klippet og limet - svaret fra gizmodo

Sitat Opprinnelig postet av gizmodo.com
    Here's Pear Cable CEO Adam Blake's response received by Don, a member of the forum at DIY Mobile Audio:
    Hello Don,

Nice to hear from you. Yes, by now we have heard about this challenge (although we were never contacted directly). Unfortunately, like most offers of $1 million this one is a hoax. While James Randi is claiming to offer a $1 million dollar prize to differentiate between these speaker cables, by reading the official rules of the challenge, it becomes immediately clear that the offer is not valid. One must be able to "demonstrate any psychic, supernatural or paranormal ability" in order to qualify. Since there is a wealth of scientific information explaining the differences between speaker cables, the offer is not a valid one (and James Randi knows it).

While we publish a frequency response plot demonstrating the differences between cables on our own website here: http://www.pearcable.com/sub_product...cyresponse.htm, there are also independant measurements and data that can be found for example here: http://www.audiodesignline.com/howto...leID=201807390 In addition, the High School eductated James Randi who claims to have consulted unnamed experts on the matter makes unsubstantiated claims that our science is junk. Unfortunately true experts do not agree. For example, despite his claims that RFI is not a problem in speaker cables, according to publications by the Amateur Radio Relay League, RFI has been documented as a known problem that can exist in speaker cables.

In addition, according to the editor of Stereophile magazine John Atkinson, James Randi has completely fabricated the statements about Atkinson made in this "challenge". Furthermore, another audiophile who goes by the moniker "Wellfed" on the AudioAsylum forums, says he tried to take the challenge twice for what I consider a more dubious audio tweak (the GSIC chip), but was denied the opportunity and was lied to by the Randi Foundation. Finally, according to these forum posts: http://www.talkaboutaudio.com/group/...es/719041.html at least one person has tried to take the "challenge" previously to show that they could differentiate between loudspeaker cables and they were denied by Randi who said "Wire is not wire. I accept that".

So, at the end of the day we have claims made by a high school educated retired magician, which are refuted by independent studies and publications conducted by experts. Most importantly, James Randi's "challenge" is backed by nothing. Many audiophiles have already expressed interest in taking the challenge, but they are barred by the contest rules unless they are part of the media. And, in the past, Randi denied audiophiles the chance to take the "challenge" with regard to differentiating between speaker cables.

At Pear Cable we publish objective measurements to demonstrate the improved fidelity of our cables. In addition, we publish reviews and opinions that are based on both blind and non-blind testing. In fact, the comments made by Richard from the Bay Area Audiophile Society on the Comice Silver Interconnects were the result of a blind test he conducted.

We have not yet put together an official response to this joke of a "challenge", so we are not currently participating in the many conversations going on in audio forums as we speak. In any case, I hope you find the above to be informative.

Sincerely,

Adam Blake
    noe svar på dette her : Pear Cable Withdraws from James Randi's $1M Challenge

i korte trekk maler pear cable fanden på veggen og vil ikke låne bort 50k kablene sine

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jesus - så det en kabelprodusent tegner opp på hjemmesiden sin - i noe som ser ut som er tegnet mer eller mindre for frihånd - har større faglig tyngde enn det hr blix skrev i dinside artikkelen?

/facepalm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Må innrømme jeg flirer litt for meg selv når det er faktisk en del her som virker å tro den grafen dere har funnet hos PEAR er representativ. Da er man rett og slett utrolig naiv. Og nå skal dere plutselig begynne å måle frekvensresponsen ved hjelp av romkoreksjonsenheten i en reciever for å bevise dette!? Hehe, dere har sett grafen som Atle har lagt frem 2-3 ganger i denne debatten. Identisk frekvensrespons for forskjellige kabler.

trulte nevner jo selv at forskjellene vil overdøves av akustisk forvrengning, men dette gjelder altså ikke for våre eminente ører, som ikke lures av dette ^^
    Og vi snakker igjen om billig og dyre kabler. Trulte her sier jo inderekte at billig kabler høres sånn og sånn ut, mens dyre høres slik ut. Det trodde jeg folk hadde gitt opp. Men nei, grattis denne debatten er tilbake til starten eller kanskje flere år tilbake for å være ærlig.

Jeg og andre skeptikere har også testet forskjellige kabler! Ja jeg har faktisk testet nordost sølvkabler (Nordost Red Dawn) mot en tvinnet kobberkabel til omtrent 40kr meteren. Det er ingen fjerne ullteppe effekt når du lytter blindt =) Hvordan forklarer du at ikke alle hører effekten du snakker om? Hvis du sier jeg har dårlig hørsel så må jeg bare flire igjen.

Jeg kan ærlig talt ikke fatte at du ikke ser en logisk brist mellom det som er virkeligheten og det som er dine meninger. Da tenker jeg på hvor store du mener forskjellene er, og hvor stor uenighet det er om temaet. I tillegg har altså ingen greid å dokumentere de hørbare forskjellene vitenskapelig. I tillegg har mange før deg gått i baret i blindtester og etterhvert gitt opp sin tro på kabler. Til tross for dette finnes det ikke fnugg av ydmykhet i din argumentasjon.

Flageborg og Roko skal lage en test hvor de en gang for alle bevise at det er forskjeller også ved blind lytting, den gleder vi oss til.

nå synes jeg du snakker litt mot deg selv, hvordan skal en blindtest du selv har utført være mer pålitelig bevis for din påstand enn f.eks det trulte , flageborg og roko legger frem?
    personlig har jeg gjentatte ganger plukket ut flatline gold ht kabel og blue heaven signale kabel i test mot bla monster og div audioquest, jeg har på ingen måte noe superhørsel og ei heller de vennene som jeg gjorde disse testene med, dette er selvfølgelig ikke ett bevis på at det jeg sier er 100%
    den ultimate sannhet om evne , men det er min opplevelse av det.

ps hvis du ikke hører forskjell på monster av god kvadrat og flatline kabel på ett rimelig habillt oppsett så setter jeg store spørsmål tegn på om du hadde allerede bestemt deg før test å ikke høre noe, en motsatt placebo kanskje
    ikke meningen å tråkke deg på tærne forøvrig

Side 73 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •