Den store kabel-bløffen - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 1760
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spock: da er vi jo enige da ivertfall. Live long and prosper...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Spock: da er vi jo enige da ivertfall. Live long and prosper...
    Takk det samme

Egentlig så er det vel slik at vi alle er født "kabelnisser"? Så er det noen som etterhvert finner ut, enten ved en tabbe eller hjernevask , at det allikvel ikke var noen forskjell - og gremmes over tid og penger brukt på noe som ikke var virkelig - for dem. Andre lever lykkelig livet ut

Har egentlig sans for de fleste argumenter "kabelnisser" kommer med, synes også det er helt greit at de tipser folk som etterspør råd om kabler.

Men en ting jeg ikke liker... det er den klassiske:

En gang mens jeg spilte på anlegget, så kom kona/samboeren/svigerfar/nevøen (velg det som passer) ruslende og lyttet litt i døråpningen. Så sier de: "Hva har du gjort? Lyden er rett og slett mye bedre!"

Da kom jeg til å tenke på at jeg jo hadde byttet til nye kabler (valgfritt type her også). Så kommer det viktige - dette må med: den valgfrie personen har selvsagt ikke peiling på lyd i det hele tatt.

Denne dukker bestandig opp i enhver kabeldiskusjon med respekt for seg selv :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    1. Placebo hadde vært interessant hvis forskjellene var såvidt hørbare eller hørbare under tvil. Hvis jeg hadde spurt deg om det var bevist forskjeller på en lada og en porsche hadde du antakelig trodd at det hadde rablet for meg

3. Har postet noen av disse tidligere. Skal se om jeg finner flere:
    Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 5 | Audio DesignLine
    http://www.bruce.coppola.name/audio/...teractions.pdf
    Meet interessant lesning i den første av linkene dine. Kabelskeptikeren i meg fikk litt å tygge på der...
    Fenomener som dette kan forklare mystiske protection shutdowns av forsterkere ved bruk av enkelte typer høyttalerkabel, omtalt her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Denne dukker bestandig opp i enhver kabeldiskusjon med respekt for seg selv
    Og den er også, både helt umulig å dokumentere (hvis man spør kona eller svigerfaren, vil de helt sikkert ikke huske episoden) og veldig enkel å forklare med alt annet enn kabelbyttet (mest opplagt: Litt flytting av høyttalerne mens man tuklet med kablene -- rent bortsett, altså, fra at mennesker ikke har noen eksakt lydhukommelse, og faktisk ikke er istand til å sammenligne lyd over tid)....

Sitat Opprinnelig postet av bønna
    Meet interessant lesning i den første av linkene dine. Kabelskeptikeren i meg fikk litt å tygge på der...
    1: Denne artikkelen dreier seg om målbare verdier.

2: Forsøkene dreide seg om lengden på kabler. Konklusjonen var egentlig ikke annet, enn at 6 meter blir litt langt, og at det kan være en fordel med kortere lengder der dette er mulig.

(En normal høyttalerkabel i et stereoanlegg er 2-3 meter lang.)

3: Forfatterne antydet også at bi-wiring kunne ha noe for seg -- men dette var ikke noe de hadde undersøkt; det var ren synsning.

(Bi-wiring er det flere som har skrevet om. Noen avviser at det kan ha noen effekt; andre skriver at det teoretisk kan ha en effekt -- men ingen har greid å påvise hørbare effekter.)

Vitenskapelige artikler (i de grad dette er en slik -- måten den er skrevet på, er ikke helt hva man ville sette pris på ved et universitet eller i et vitenskapelig tidsskrift. Jfr både synsningen om bi-wiring, og skildringer av aha-opplevelser) må tas for det de er. Man kan ikke bruke data som er samlet i én sammenheng, og bruke dem som bevis for noe helt annet -- spesielt kan man ikke bruke data fra en undersøkelse av et svært begrenset område (her: hvorvid lengden på en kabel påvirker den målbare lydkvaliteten), som bevis for store, ulne teorier om alt og ingenting (typisk for kabelentusaistene: at kabler generelt gir forskjeller i lydkarakteristikk).

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /lenke sakset fra annen tråd, håper det går greit Soundfre@k?

http://www.theaudiocritic.com/back_i...ritic_16_r.pdf

rimelig straight konklusjon - korte strekk er bedre enn lange(kan tenkes at _noen_ klarer å høre forskjellene, selvom abx(?)tester gjort av audiofile ikke viser det), normalt dimensjonerte kabler er mer enn godt nok innenfor 16Hz - 50kHz området - som repetert i det uendelige her og andre tråder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    http://www.theaudiocritic.com/back_i...ritic_16_r.pdf

rimelig straight konklusjon - korte strekk er bedre enn lange(kan tenkes at _noen_ klarer å høre forskjellene, selvom abx(?)tester gjort av audiofile ikke viser det), normalt dimensjonerte kabler er mer enn godt nok innenfor 16Hz - 50kHz området - som repetert i det uendelige her og andre tråder.
    Og som jeg skrev i den andre tråden:

Dette er 20 år gammelt, men det har ikke skjedd noe paradigmeskifte på dette området siden da -- det er tross alt snakk om ganske enkle elektriske forhold.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, så det. men alderen på artikkelen spiller, som jeg tror du også sier, ingen rolle. dette er relativt enkle og godt forståtte prinsipper. men fortsatt får kabelprodusentene lov til å drive falsk markedsføring...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å tjene penger så kommer nok moral og etikk ganske langt ned på listen for mange... kabelprodusentene er vel egentlig ganske moderate i forhold til Vitae Pro, bankenes konstruerte spareprodukter osv :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å tjene penger så kommer nok moral og etikk ganske langt ned på listen for mange... kabelprodusentene er vel egentlig ganske moderate i forhold til Vitae Pro, bankenes konstruerte spareprodukter osv :-D
    Og da regner jeg med at du kan dokumentere at VitaePro ikke har noen helsemessige fordeler, uansett hvor små de er?

NRK vant saken i PFU om deres FBI program hvor VitaePro var i søkelyset, men PFU hadde også kritiske bemerkninger til NRK.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendelssønn
    Og da regner jeg med at du kan dokumentere at VitaePro ikke har noen helsemessige fordeler, uansett hvor små de er?

NRK vant saken i PFU om deres FBI program hvor VitaePro var i søkelyset, men PFU hadde også kritiske bemerkninger til NRK.
    Prøvde å skrive et bra svar til deg, men etter flere forsøk ga jeg opp :-D God Helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Forsøkene dreide seg om lengden på kabler. Konklusjonen var egentlig ikke annet, enn at 6 meter blir litt langt, og at det kan være en fordel med kortere lengder der dette er mulig.
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Hvis det er slik at kabler ikke påvirker lyd så burde den heller ikke gjøre det hvis du legger på noen få meter, noe som Blix er litt inne på. Du vil da derimot kunne få en demping og et effekttap, men lyden burde jo ikke forandre seg med mindre du vil kjøre på max av det systemet takler eller??

Måleteknisk differanse mellom 3m og 5m bør da ikke være så alt for stor den.... muligens rundt 0.012ohm for en standard høyttalerkabel...

Edit: Endret litt på tallene....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å skrive et bra svar til deg, men etter flere forsøk ga jeg opp :-D God Helg!
    Trengte ikke et langt og utfyllende svar. Det kan sikkert skrives mye om VitaePro, men det er nærmest umulig å dokumentere at det ikke har noe effekt. Like umulig som å dokumentere at dyre kabler ikke har noen hørbar effekt. Det er egentlig helt subjektivt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele er vel på tekanne-nivå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trengte ikke et langt og utfyllende svar. Det kan sikkert skrives mye om VitaePro, men det er nærmest umulig å dokumentere at det ikke har noe effekt. Like umulig som å dokumentere at dyre kabler ikke har noen hørbar effekt. Det er egentlig helt subjektivt.
    Ok, man kan altså egentlig påstå hva man vil, så lenge ingen kan dokumentere det motsatte, så er det greit?

Forlokkende - særlig om det er penger å tjene :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C'est la vie.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en følelse av at det har skjedd et antall katastrofer/tragedier på grunn av slik filosofi.

All erfaring og fornuft sier en ting - men dette sees bort fra på grunn av at det ikke kan dokumenteres 100%. Særlig der hvor det er store økonomiske interesser.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger ikke bevisbyrden på ham for å bevise at det har effekt, men heller på VitaePro som må å bevise at det faktisk har effekt.

Både legemidler og kabler kan testes, bare man har apparat til det. I legemiddelindustrien er det snakk om tre ulike faser produktet må gjennom og hvert legemiddel har LITEN mulighet for å komme seg helskinnet gjennom alle tre fasene. Kabler kan testes både via måleapparater og blindtester.

Også innenfor naturmedisin og alternativ behandling finnes det kvakksalvere med magnettromler, spektralstener og tja, hvem vet? Jada det finnes planter som beviselig har effekt, noen av dem har til også fått status som legemiddel, men mye er også kvakksalveri som suger ut enorme pengemengder fra godtroende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå ligger ikke bevisbyrden på ham for å bevise at det har effekt, men heller på VitaePro som må å bevise at det faktisk har effekt.
    Du hevder altså at bevisbyrden ligger hos produsenten/markdesføreren/selgeren av et produkt, så langt vel og bra.

Kan du da forklare meg, på en svært enkel måte, hvorfor brukere av fora som dette (og andre) bruker side opp og side ned med mer eller mindre seriøse påstander på hvorfor diverse kabler IKKE er så bra som det produsentene hevder? At produsentene visstnok driver med humbug og snakeoil-salg?

Skal jeg tro på fagbutikkene eller på helt ukjente forumbrukere når jeg skal kjøpe meg kabler?
    Skal jeg tro på en for meg helt ukjent person herinne om VitaePro er dårlig eller bra, eller skal jeg (med en klype foruftig skepsis) ta til meg det VitaPro reklamerer for?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha en forklaring på hvorfor du ikke skal stole 100% på en selger/produsent?

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke Forbrukerrådet som forsøkte å drive ironisk opplysningsarbeid ved å rykke inn en annonse for vidundermiddelet "Lurium X" i en postordrekatalog?

Og som fikk en mengde bestillinger på dette "produktet"!

Side 70 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •