Den store kabel-bløffen - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1760
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Samtidig har folk som f.eks. meg og andre gjort eksperimenter som helt logisk ikke påviser målbar forskjell i lyden på to svært forskjellige kabler, og SAMTIDIG påvist store påvirkninger på målt lyd bare ved å flytte målemikrofonen et par mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også! Folk er utrolig lette å påvirke til å høre det man vil og tror man hører. Hva er det man kaller det nå igjen? Placebo, var det det, mon tro?

Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg skal klare å overbevise enhver person her inne med normal hørsel om at det er forskjell på kabler i en praktisk lyttetest.

Ikke nok med det, men vedkommende skal også få høre dette i en A/B test, hvor byttingen går spontant ved hjelp av en bryter.
    Ikke nok med det, men jeg kan også garantere at forskjellen vil være så stor, at vedkommende vil høre forskjell i løpet av 3 - TRE - sekunder (og da snakker jeg bare om en bitteliten signalkabel på 1m, ikke et fullt kabeloppsett).

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal klare å overbevise enhver person her inne med normal hørsel om at det er forskjell på kabler i en praktisk lyttetest.

Ikke nok med det, men vedkommende skal også få høre dette i en A/B test, hvor byttingen går spontant ved hjelp av en bryter.
    Ikke nok med det, men jeg kan også garantere at forskjellen vil være så stor, at vedkommende vil høre forskjell i løpet av 3 - TRE - sekunder (og da snakker jeg bare om en bitteliten signalkabel på 1m, ikke et fullt kabeloppsett).
    Helt enig har selv hørt stooor forskjell på spesielt signal kabler men også høytalerkabler.selv min samboer hører forskjell når jeg svitcher om men det er jo positivt for de som ikke hører forskjell og kan kjøpe seg et billig anlegg til noen få lapper...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Samtidig har folk som f.eks. meg og andre gjort eksperimenter som helt logisk ikke påviser målbar forskjell i lyden på to svært forskjellige kabler, og SAMTIDIG påvist store påvirkninger på målt lyd bare ved å flytte målemikrofonen et par mm.
    Nå er det ikke alle som sitter med 2 PC-speakere i stua da

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Helt enig har selv hørt stooor forskjell på spesielt signal kabler men også høytalerkabler.selv min samboer hører forskjell når jeg svitcher om men det er jo positivt for de som ikke hører forskjell og kan kjøpe seg et billig anlegg til noen få lapper...
    Ja, må si jeg misunner sånne mennesker.
    På samme måter som jeg misunner kristne for å leve i sin egen lille drømmeverden uten å forstå verdens realiteter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Opplevelser er ikke det samme som fysisk virkelighet.

Opplevelser er først og fremst psykologiske; individuelt eller (oftere) sosialt og kulturelt. "Placebo" er et ord perspektivløse naturforskere har satt på forhold de ikke forstår, fordi de ikke kan forklares ved enkle årsaksforhold med målbare faktorer. Innenfor fag som beskjeftiger seg med mennesker og kultur, er slike forhold velkjente. Har man litt mer enn ex.phil.-forståelse av vitenskapsteori og erkjennelsesfilosofi blir hele kabeldebatten pinlig naiv...
    Riktig, en opplevelse kan man ikke kategorisere mer enn at den er subjektiv, og det var derfor jeg valgte å bruke ordet opplevelse. Oppleveser vil alltid gi individet en nytte uansett om den er ekte eller ikke, og hvordan du definerer en opplevelse i denne sammenheng er vel lite relevant...

Disse debatten utarter seg ofte til en ordkrig uten fokus på fakta, debatten står fast ved kun et spørsmål - Kan det avsløres hørbare forskjeller i en test? Inntil videre har ikke det blitt påvist, dermed stopper debatten der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegg til 100.000,- + er ikke godt nok? Da er jeg jammen glad jeg ikke lider av kabelvanvidd, for det er DYRT!

Nå er det ikke alle som sitter med 2 PC-speakere i stua da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegg til 100.000,- + er ikke godt nok? Da er jeg jammen glad jeg ikke lider av kabelvanvidd, for det er DYRT!
    lol

det er vel ikke så dyrt når "kablene" koster 75.000,- og resten 25.000,- :lol:

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et spm: er du politiker?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dyre pc-speakere!
    Håper du gjør et bedre kjøp neste gang!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Et spm: er du politiker?
    Nei, politikere lyver, det gjør ikke jeg :P

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis de ikke hører forskjell, da trenger du bare å si at vedkommende ikke har normal hørsel.....:roll:

Spørsmålet er vel egentlig om du hadde hørt forskjell på et lakris snøre og din favoritt signalkabel hvis noen andre hadde utført blindtesten på deg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trulte: Hvor har du fått det fra at jeg har PC-høyttalere?
    Akkurat nå har jeg faktisk ikke anlegg i stua, kun i kinoen, men har hatt mye fint utstyr innom, og fått anledning til å prøve mye forskjellig. Når man jobber i en stor hifi-kjede får man sett og hørt ganske mye rart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fortsatt hakkeordenen i hifi/lydverdenen går som følger (fra viktigst til lite viktig):

- Høyttalere
    - Forsterkere
    - Signalkilde
    .
    .
    .
    .
    - Kabler

Jeg lever selv etter dette prinsippet, noe som gjør at jeg har råd til å plassere forsterkere ute av syne og sinn i ett hjemmekino-oppsett. Jeg har faktisk kjøpt ny strømkabel... fordi den som fulgte med projektoren var for lang. Ellers går det mye i kobberkabel fra biltema/clas ohlson (har dog gode rca signalkabler som ser kule ut og som jeg gav lite for på brukten (500kr for 5 stk). Men hvis man vil slenge gode penger etter dårlige, så gjerne for min del.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dyre pc-speakere!
    Håper du gjør et bedre kjøp neste gang!
    hersketeknikker som dette er klassisk symptom på sviktende og syltynne argument.

Jeg kan vel si det sånn at folk som ikke prioriterer gode kabler, kommer til å mangle flere av disse punktene:

- Oppløst, silkemyk diskant
    - Klarhet i mellomtone
    - Kontant bass (ikke pløsete)
    - Enormt lydbilde
    - Syk dypbass
    - Fylde i mellomtoneregisteret (dype mannestemmer f.eks.)
    - Jevn lyd med glidende overganger (ikke kantete og slitsomme)

Et problem jeg sleit veldig med før jeg begynte å prioritere gode strøm og signalkabler, var skrikende lyd i kvinnevokalene. Dette har jeg nesten klart å eliminere 100% nå. Før jeg byttet kabler, kunne jeg faktisk ikke høre på sånn musikk.
    kan du gi en forklaring på disse fantastiske påstandene som stemmer overens med fysikken(leding av strøm) og det menneskelige øret?
    edit: underforstått - påstandene slik de står har ingen rot i vitenskapen.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurant: +1

Men:

"Det er ingen med hodet på rett plass som bestrider at det oppfattes forskjeller på kabler. Dette er bare stråmannsargumentasjon."

Denne er jeg litt uenig i, det virker som en hel del her inne mener AKKURAT det, at det IKKE er forskjel på noen som helst kabler. Lakris er like bra som Referance-seriene til high-end merkene.

Selv er jeg enig i at det oppfattes ulikheter i lyden på kabler, men det virker som om en hel del her inne er av en annen oppfatning: At alt av ulikheter i lyd grunnet kablene er pga placebo, konsentrasjon under testen, det psykiske presset for å fremstå dum om en ikke oppfatter lydforskjeller eller rett og slett vrangforestillinger.

Ellers må jeg si at enkelte som har skrevet litt i det siste nesten "prøver" å provosere med enkelte utsagn..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    det virker som en hel del her inne mener AKKURAT det, at det IKKE er forskjel på noen som helst kabler. Lakris er like bra som Referance-seriene til high-end merkene.
    Her setter du likhetstegn mellom to ulike argumenter:

1, "Det er ikke forskjell på noen som helst kabler"

2, "Lakris er like bra som high-end"

Det er mulig å mene det siste, uten at dette betyr at man mener det første.

Det debatten går på, er om det er mulig å høre forskjell, der hvor det ikke er mulig å måle forskjeller (eller der målte forskjeller er veldig små).

Har viser alle seriøse tester at dette ikke er mulig. Alle påstander om hørbare forskjeller, bunner i subjektive opplevelser som ikke lar seg etterprøve.

Når det gjelder høyttalerkabler har det vært vanlig å inkludere lampettledning o.l. i testene. Grensen for hørbart redusert lydkvalitetet går etter alt å dømme lavere enn lampettledning. (Den britiske produsenten Quad skriver i sine høyttalerhåndbøker at spesiell høyttalerkabel "ofte kan" gi bedre resultat enn lampettledning; norske SEAS anbefalte i mange år lampettledning til sine høyttalere.)

Når det gjelder signalkabler av "lakristypen", er det to ting som ofte gjør dette til en dårlig løsning: Pluggene, som gjerne er av elendig kvalitet og dårlig loddet, og mangel på skjerming. Selve lederne er neppe dårligere enn dyrere kabler.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldebatten når stadig nye høyder ser jeg. Noe sier meg at mange som skriver her inne aldri har testet dette selv, men kun gjentar andre.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen har testet selv med de begrensninger penger og praktiske forhold legger på slikt.

Andre har arrangert seanser der alle med litt kunnskap om sansning og psykologi vet at de vil få bekreftet det de tror fra før.

Det er dere som mener at dere kan høre det som ikke er målbart, som har bevisbyrden her. Det er satt opp en kjempestor pengepremie til den som greier det, så jeg skjønner ikke helt at dere ikke snart får r**a i gir...

Side 66 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •