Den store kabel-bløffen - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 1760
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Dette skjønte jeg ikke? Hva mener du med dette?
    Bare at plassering av instrumenter ikke blir særlig viktig for meg og "min" musikk og det har nok med musikktype å gjøre. Et band beveger seg jo rundt på scenen hele tiden ut at det gjenspeiles hverken live eller på opptak.
    Uansett hvordan man plasserer instrumentene i opptaket, blir det jo ikke nødvendigvis riktig i forhold til hvordan musikerne er plassert.
    Hvis man ser på en gitarist som synger skulle man kanskje tro at stemmen og gitarlyden ville komme fra samme sted men slik er det jo ikke (og hadde sikkert blitt dårligere).

Akustiske opptak der musikerne sitter stille er sikkert noe annet. Der kommer jo lyden direkte fra instrumentene.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Bare at plassering av instrumenter ikke blir særlig viktig for meg og "min" musikk og det har nok med musikktype å gjøre. Et band beveger seg jo rundt på scenen hele tiden ut at det gjenspeiles hverken live eller på opptak.
    Uansett hvordan man plasserer instrumentene i opptaket, blir det jo ikke nødvendigvis riktig i forhold til hvordan musikerne er plassert.
    Hvis man ser på en gitarist som synger skulle man kanskje tro at stemmen og gitarlyden ville komme fra samme sted men slik er det jo ikke (og hadde sikkert blitt dårligere).

Akustiske opptak der musikerne sitter stille er sikkert noe annet. Der kommer jo lyden direkte fra instrumentene.
    Hvor musikerene står eller går, har ingenting med hvor lyden kommer fra, om det er live eller i studio. Det er mixebordet som panorerer dette ut i fra hva som er ønskelig. I f.eks live sammenheng vil lyden til gitarist på høyre side også ha rigget opp amp på høyre side og mix vil panorere lyden til høyre. Hvis han går rundt på scena, står fortsatt riggen på samme plass, og det gjør også panoreringen. I studio kommer alltid signalet i midten, og blir så panorert ut i fra hva musikerene ønsker, og hvordan de også står på en scene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Hvor musikerene står eller går, har ingenting med hvor lyden kommer fra, om det er live eller i studio. Det er mixebordet som panorerer dette ut i fra hva som er ønskelig. I f.eks live sammenheng vil lyden til gitarist på høyre side også ha rigget opp amp på høyre side og mix vil panorere lyden til høyre. Hvis han går rundt på scena, står fortsatt riggen på samme plass, og det gjør også panoreringen. I studio kommer alltid signalet i midten, og blir så panorert ut i fra hva musikerene ønsker, og hvordan de også står på en scene.
    Ja det er nettopp mitt poeng. Men veldig mange er opptatt av plassering. Jeg vil tro at det er mest fascinerende i f.eks. klassisk musikk. Det å kunne plukke ut enkeltinstrumenter og høre hvor alle er. Der har det en relasjon til virkeligheten.

Grunnen til at det ble tatt opp i denne tråden er at det jo er en mulighet for at evt. forskjeller mellom kabler kan ha med dette å gjøre og at da ikke alle vil høre etter det.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nettopp mitt poeng. Men veldig mange er opptatt av plassering. Jeg vil tro at det er mest fascinerende i f.eks. klassisk musikk. Det å kunne plukke ut enkeltinstrumenter og høre hvor alle er. Der har det en relasjon til virkeligheten.

Grunnen til at det ble tatt opp i denne tråden er at det jo er en mulighet for at evt. forskjeller mellom kabler kan ha med dette å gjøre og at da ikke alle vil høre etter det.
    Nå er det for det første slik at lydkilder som føles større og mer "Ullne" er en positiv ting med lydgjengivelse. Det er kalt ASW og større ASW (apparent source width) er bedre. Det er ellers vanskelig å forestille seg hvordan kabler skal kunne spille inn på dette, da det hovedsaklig er noe som påvirkes av refleksjoner og høyttalerdirektivitet. Men la gå, la oss si det blir påviket av kabler og at ikke alle hører det, hva så? Det er alltid slik at noen ikke hører forskjeller som andre hører, dette er godt tatt hånd om i slike tester, men når ingen hører forskjell, da begynner det å bli på tide å tenke seg om.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart riktig at enkelte ikke hører etter holografi, om det gjenspiller virkeligheten eller ikke så vil det på ingen måte bety at en slik test ikke er gyldig? Poenget er vel om man kan identifisere forskjell eller ikke, og ikke om at enkelte ikke drar nytte av dette.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av PAPERMAN
    jeg henter popcorn og cola og bidrar med en artikkel.

Kabler - Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data

"Tilbake til start??"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er sikkert folk med slike evner i disse testene. Men jeg mener at det ikke er nok med god hørsel. Prosentandelen med slike evner er kanskje høyere blant lydfolk, men også blant dem er nok tilnærmingen veldig forskjellig.
    Punkt 1: Slike tester innledes gjerne med pre-screening hvor personer med redusert hørsel lukes ut.

Punkt 2: Trening, hvor lyttepersonene får trening i hva de skal lytte til og det praktiske i lyttesituasjonen.

Punkt 3: Selve lyttingen.

Litt sleivete så mener jeg at det er dekning for generelt å si at:
    • Litt trening øker sjansen for positiv deteksjon i slike tester. Mer trening gir ingen videre forbedring (potensialet ligger altså i 1-2 timers trening).
    • Slike tester har ikke så langt kunnet påvise "gullører", altså personer som repeterbart greier å høre helt andre fenomener eller har følsomhet i en annen størrelses-orden (gitt at man siler ut de med hørsels-tap i pkt 1). Det som kjennetegner "gode lyttere" (de man ønsker å ha i slike eksperimenter) er at de greier å komme til robuste konklusjoner med kortere lyttetid, med mindre trening og med færre personer. Man kan komme til omtrent samme konklusjon med mannen i gata, men da må man trene dem mer, få dem til å lytte lengre, og man må ha flere personer inne til test (for å midle ut "støy" i testen).

Dette er veldig interessant fordi det tyder på at mannen i gata og "gode lyttere" i gjennomsnitt har de samme preferansene, og den samme fundamentale evnen til å høre forskjeller, men mannen i gata har mer tilfeldig variasjon i sine besvarelser, noe som midling over tid og over lyttere kan jevne ut.

For designere av hifi-utstyr er dette veldig bra fordi det tyder på at man kan lage systemer med en "fasit", og ikke en rekke systemer som har en fasit per lytter (slik enkelte audiofile mener).

For mannen i gata er dette veldig bra fordi det tyder på at anlegg som er tunet og testet av "gode lyttere" også vil låte godt for ham.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et aspekt ved opplevelsen av "holografi" er lite diskutert: I hvilken grad er denne innkodet i programmaterialet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke nok av tester rundt omkring som beviser effekten av gode kabler da?

Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 5 | Audio DesignLine

http://www.bruce.coppola.name/audio/...teractions.pdf

Jeg kan personlig ikke fordra alt som har med religion, homeøpati og andre svindlere, men å tro at det ikke er forskjell på kabler blir for dumt. Jeg har klart å overbevise 2 kabelskeptikere hjemme hos meg om det. Han ene trodde ikke gode strømkabler hadde noen effekt, men når jeg byttet til noen billigkabler, ble han plutselig veldig stille og kanskje til og med litt rød i ansiktet

Han andre karen jeg overbeviste, er faktisk tonedøv, men selv han merket forskjell når jeg byttet høyttaler og signalkabler. "Jøss, lyden ble jo mye mer fyldig jo!"

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Finnes det ikke nok av tester rundt omkring som beviser effekten av gode kabler da?

Loudspeakers: Effects of amplifiers and cables - Part 5 | Audio DesignLine

http://www.bruce.coppola.name/audio/...teractions.pdf

Jeg kan personlig ikke fordra alt som har med religion, homeøpati og andre svindlere, men å tro at det ikke er forskjell på kabler blir for dumt. Jeg har klart å overbevise 2 kabelskeptikere hjemme hos meg om det. Han ene trodde ikke gode strømkabler hadde noen effekt, men når jeg byttet til noen billigkabler, ble han plutselig veldig stille og kanskje til og med litt rød i ansiktet

Han andre karen jeg overbeviste, er faktisk tonedøv, men selv han merket forskjell når jeg byttet høyttaler og signalkabler. "Jøss, lyden ble jo mye mer fyldig jo!"
    Jeg leste fort igjennom den første artikkelen du har linket til. Jeg finner ikke noe vitenskapelig bevis der, for at det er HØRBARE forskjeller på riktig dimensjonerte kabler i forhold til last og lengde på kablene.

Angående dine erfaringer/tester:
    *Hører du selv forskjell ved blindtesting av kabler? Isåfall, hvordan ble dette utført og forandringene/forbedringene oppfattet av deg?
    *Ble det utført blindtesting på dine bekjente, eller visste vedkommende om hva du byttet fra og til?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /nothing new to see here people, move along.

* strømkabler til og med(!). så ca en meter med 'god' strømkabel gjorde susen hos deg? tør jeg spørre om en forklaring på dette fenomenet?

*ingen er tonedøve, kompisen din er 'faktisk' ikke det han heller.

*lyden ble mer fyldig ved bytte av HT/signal kabel? kan du forklare dette fenomenet? definer også gjerne hva du/dere mener med fyldig lyd i samme slengen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Har du lest og forstått de testene du refererer til?

Kort sagt: Testene du viser til, dreier seg om målbare verdier.

Poenget i kabeldebattene, er at noen påstår at de kan høre fenomener som ikke er målbare, eller bare kan måles til verdier som er så små at de ikke skulle være hørbare.

Måten man kan kontrollere slike påstander på, er lyttetester som er foretatt på en slik måte at alle tilfeldige påvirkningsaspekter -- fysiske, sosiale og psykologiske -- er eliminert.

I slike tester har ingen greid å påvise at noen kan høre ikke-målbare eller knapt-målbare forskjeller.

Derimot finnes det tester som viser at folk som tror de hører forskjellige kabler, men i virkeligheten hører den samme kabelen to ganger etter hverandre, både kan "høre" forskjeller og beskrive de forskjellene de hører.

I tillegg finnes det et utall rimelige forklaringer, fra akustikk til (sosial-) psykologi, som kan forklare hvordan folk kan høre forskjeller når ingen forskjeller kan påvises i de elektriske signalene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Angående dine erfaringer/tester:
    *Hører du selv forskjell ved blindtesting av kabler? Isåfall, hvordan ble dette utført og forandringene/forbedringene oppfattet av deg?
    *Ble det utført blindtesting på dine bekjente, eller visste vedkommende om hva du byttet fra og til?
    Merker du forskjell på bilen din hvis du trimmer den fra 100 til 200 hestekrefter?
    Merker du forskjell på mors hjemmelagde kjøttkaker og kjøttkaker kjøpt på boks i butikken?
    Merker du forskjell på å drikke saltvann og ferskvann?

Poenget mitt er at når forskjellene blir så absurd store som de blir i enkelte oppsett, så ser ikke jeg noe poeng å bevise for meg selv hvor store disse forskjellene er, jeg bruker heller tiden å nyte den fantastiske lyden.

Når jeg er hjemme og spiser hjemmelagde kjøttkaker, bruker jeg ikke tiden på å finne ut om kjøttkakene er hjemmelagde eller ikke ved å lete etter bevismaterialer i søppelbøtta. Jeg bruker heller tiden på å nyte den gode maten

Han ene som var hjemme hos meg, så at jeg byttet kabler (strøm), men denne karen var på en måte "ute etter å ta meg" fordi han er kabelskeptiker. Han andre tonedøve karen som mente at lyden var mye fyldigere enn før, visste ikke at jeg hadde kjøpt nye kabler. Jeg pleier ikke å kommentere sånne ting for han, for han hører som regel ikke forskjell uansett hva jeg gjør

Jeg kan vel si det sånn at folk som ikke prioriterer gode kabler, kommer til å mangle flere av disse punktene:

- Oppløst, silkemyk diskant
    - Klarhet i mellomtone
    - Kontant bass (ikke pløsete)
    - Enormt lydbilde
    - Syk dypbass
    - Fylde i mellomtoneregisteret (dype mannestemmer f.eks.)
    - Jevn lyd med glidende overganger (ikke kantete og slitsomme)

Et problem jeg sleit veldig med før jeg begynte å prioritere gode strøm og signalkabler, var skrikende lyd i kvinnevokalene. Dette har jeg nesten klart å eliminere 100% nå. Før jeg byttet kabler, kunne jeg faktisk ikke høre på sånn musikk.

Jeg er forøvrig skeptiker av verste sort for å si det sånn og det kan jo nesten virke som at kabler av og til blir sammenlignet med religion

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig ikke bare gode opplevelser med dyre kabler.
    Nordost kabler har jeg aldri fått til å fungere i mitt oppsett fordi de har blitt altfor lyse og kantete i lyden. De har også manglet veldig mye fylde/kropp i mellomtonen hos meg. Jeg har faktisk i enkelte tilfeller foretrukket billige kobberkabler enn dyre sølvkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at når forskjellene blir så absurd store som de blir i enkelte oppsett, så ser ikke jeg noe poeng å bevise for meg selv hvor store disse forskjellene er, jeg bruker heller tiden å nyte den fantastiske lyden.
    Forskjellene er ikke absurd store, ingen har klart å høre forskjell i en "gyldig" legitim test. Det er nettopp slik du beskriver over her som er typisk for en som er utsatt for placebo, det skulle vært intressant å se deg i en test. Dog skal jeg ikke ta fra deg at du faktisk kan oppleve forskjell selv om det er lite sansynlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Forskjellene er ikke absurd store, ingen har klart å høre forskjell i en "gyldig" legitim test. Det er nettopp slik du beskriver over her som er typisk for en som er utsatt for placebo, det skulle vært intressant å se deg i en test. Dog skal jeg ikke ta fra deg at du faktisk kan oppleve forskjell selv om det er lite sansynlig.
    Opplevelser er ikke det samme som fysisk virkelighet.

Opplevelser er først og fremst psykologiske; individuelt eller (oftere) sosialt og kulturelt. "Placebo" er et ord perspektivløse naturforskere har satt på forhold de ikke forstår, fordi de ikke kan forklares ved enkle årsaksforhold med målbare faktorer. Innenfor fag som beskjeftiger seg med mennesker og kultur, er slike forhold velkjente. Har man litt mer enn ex.phil.-forståelse av vitenskapsteori og erkjennelsesfilosofi blir hele kabeldebatten pinlig naiv...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere virkelig kabelindustrien hadde vært så stor som den er hvis det ikke hadde vært forskjell på kabler?

Det er forøvrig ikke lenge siden det ble gjort en blindtest av kabler i fidelity hvor 5 av 6 personer i testpanelet ble enige om at en spesifikk kabel var den beste (mener det var transparent som vant).

Det er svært viktig som Fahnsen er inne på og eliminere vekk alt som heter placebo. Når forskjellene er så store som de er, så er det etter min mening totalt meningsløst å blande inn begrepet placebo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye rart man kan kalle blindtester også...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trulte,

Debatten i denne trådene og mange andre tråder her på forumet har pågått i årevis, du hopper inn og starter den fra begynnelsen av. Av all respekt så hadde jeg satt pris du hadde kommet med noe nytt i debatten enn at bare "jeg hører stor forskjell på kabler", og det uten å vise til noe legitimt. Det er nettopp folk som deg som er satt i test uten å klare å identifisere forskjeller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal klare å overbevise enhver person her inne med normal hørsel om at det er forskjell på kabler i en praktisk lyttetest.

Ikke nok med det, men vedkommende skal også få høre dette i en A/B test, hvor byttingen går spontant ved hjelp av en bryter.
    Ikke nok med det, men jeg kan også garantere at forskjellen vil være så stor, at vedkommende vil høre forskjell i løpet av 3 - TRE - sekunder (og da snakker jeg bare om en bitteliten signalkabel på 1m, ikke et fullt kabeloppsett).

Side 65 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •