Den store kabel-bløffen - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1760
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det å være i stand til å høre forskjeller (mellom forskjellige anlegg, kabler, CD-spillere eller hva det måtte være), er etter min mening like mye det som sitter mellom ørene som det som sitter i ørene. Det er ikke sikkert at en med superhørsel hører forskjell og det kan hende at en 60-åring har evnene til å gjøre det. Jeg tror det er måten vi "prosesserer" lyden på som er avgjørende. Manges søken etter prefekt lyd dreier seg jo i høy grad om illusjoner. Jeg har selv god hørsel, men sliter med å drømme meg bort i illusjonene om hvor stor scenen er, hvor musikerne er plassert osv. Min tilnærming dreier seg mer om selve lydbildet (forholdet mellom bass, mellomtone og diskant) samt evnen til å låte naturlig og kabler er ikke en del av det i mitt hode.

For moro skyld byttet jeg kun en av høyttalerkablene da jeg skulle bytte fra Biltema til Kimber. Jeg innbilte meg da at gitaren flyttet seg ørlite, men det kan jo ha vært plasebo. Men noen før/etter-konklusjon kunne jeg på ingen måte foreta.

Vel, som jeg sa, man bruker gjerne lyttere som har god hørsel og er trente, trening har åpenbart en innvirkning. Din tilnærming, eller andres tilnærming er irrelevant i en ren kabeltest, de som er med i testens rolle er ikke å fortelle hva som er annerledes, eller hvordan, kun å kunne konsisten kunne skille en kabel fra en annen.

AtW

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moro skyld byttet jeg kun en av høyttalerkablene da jeg skulle bytte fra Biltema til Kimber. Jeg innbilte meg da at gitaren flyttet seg ørlite, men det kan jo ha vært plasebo. Men noen før/etter-konklusjon kunne jeg på ingen måte foreta.
    I samme setting KUNNE du jo ha fått noen til å bytte om på disse kablene, gjerne blindt, og hørt om du kanskje kunne fornemme og kanskje gjenkjenne en likedan forflytning over på andre siden av balansebildet. Selvfølgelig en helt "uautorisert" test... ;-)

Men nok om det!
    Vi kommer etter hvert tilbake med en dato for blindtest av kabelbytte. Da vil det også bli diskutert hvem som skal delta i kontrollpanelet, og hvem som skal teste. Valg av testprosedyre blir bestemt samtidig.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Vel, som jeg sa, man bruker gjerne lyttere som har god hørsel og er trente, trening har åpenbart en innvirkning. Din tilnærming, eller andres tilnærming er irrelevant i en ren kabeltest, de som er med i testens rolle er ikke å fortelle hva som er annerledes, eller hvordan, kun å kunne konsisten kunne skille en kabel fra en annen.

AtW
    Vel, jeg tror det er relevant og at det går mer på evne enn hørsel og trening.
    Uten at jeg med det tar stilling til om det er forskjeller.

Kanskje en god lytter mangler noe der oppe som gjør dem mottakelige for illusjoner? Spøk, ja litt. Men jeg tror fortsatt at forskjellene ligger der.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en god lytter mangler noe der oppe som gjør dem mottakelige for illusjoner? Spøk, ja litt. Men jeg tror fortsatt at forskjellene ligger der.
    Kan du vennligst forklare nærmere hvorfor dette skulle indikere "mangler der oppe"...?
    Og hva mener du med "illusjoner"...?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tror det er relevant og at det går mer på evne enn hørsel og trening.
    Uten at jeg med det tar stilling til om det er forskjeller.

Man har evner når det kommer til å lytte, akkurat som man har evner som er mer eller mindre gode innen absolutt alle andre ting vi foretar oss og gjør. Men hvorfor er dette relevant? Mener du det tilfeldigvis aldri har vært noen med gode høreevner i slike tester? Og at det bare er denne lille gruppen som hører forskjell? Ofte er det jo folk som jobber med lyd som er mest med på slikt, og man kan vel trygt anta at prosentandelen med gode evner er vesentlig høyere blant de?

AtW

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kan du vennligst forklare nærmere hvorfor dette skulle indikere "mangler der oppe"...?
    Og hva mener du med "illusjoner"...?
    1. En spøkefull måte å indikere at vi oppfatter det vi hører forskjellig.
    På samme måte som at man må være musikalsk for å oppfatte en sur tone selv om alle kan høre den.

2. At dybde, plassering, høyde osv. dreier seg om illusjoner så lenge lyden kommer fra 2 høyttalere på samme måte som oppfattelsen av dybde fra en TV eller et bilde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har evner når det kommer til å lytte, akkurat som man har evner som er mer eller mindre gode innen absolutt alle andre ting vi foretar oss og gjør. Men hvorfor er dette relevant? Mener du det tilfeldigvis aldri har vært noen med gode høreevner i slike tester? Og at det bare er denne lille gruppen som hører forskjell? Ofte er det jo folk som jobber med lyd som er mest med på slikt, og man kan vel trygt anta at prosentandelen med gode evner er vesentlig høyere blant de?

AtW
    Joda, det er sikkert folk med slike evner i disse testene. Men jeg mener at det ikke er nok med god hørsel. Prosentandelen med slike evner er kanskje høyere blant lydfolk, men også blant dem er nok tilnærmingen veldig forskjellig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. At dybde, plassering, høyde osv. dreier seg om illusjoner så lenge lyden kommer fra 2 høyttalere på samme måte som oppfattelsen av dybde fra en TV eller et bilde.
    Kall det gjerne illusjoner, men svært mye musikk innehar disse egenskapene. Det vet du nok godt selv, og når (etter min oppfatning) enkelte kabler til dels "knebler" denne effekten - da er det lettere å oppleve forskjeller på kablene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er sikkert folk med slike evner i disse testene. Men jeg mener at det ikke er nok med god hørsel. Prosentandelen med slike evner er kanskje høyere blant lydfolk, men også blant dem er nok tilnærmingen veldig forskjellig.
    Spiller ingen rolle - kan man plukke ut endringer (og det stemmer med fasit), så KAN man plukke ut endringer.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nok med god hørsel for å være virkelig god til lytting nei, dette er neppe særlig kontroversielt, men jeg ser fortsatt ikke hvor relevansen kommer inn med tanke på trådens tema?

AtW

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kall det gjerne illusjoner, men svært mye musikk innehar disse egenskapene. Det vet du nok godt selv, og når (etter min oppfatning) enkelte kabler til dels "knebler" denne effekten - da er det lettere å oppleve forskjeller på kablene.
    Joda, jeg har hørt etter dette noen ganger og funnet det. Men har funnet ut at det gir meg lite. Spesielt når jeg kjenner bandet godt og vet at gitar og vokal skal være en snau halvmeter fra hverandre mens det fremstår med vokal i midten og gitar fra samme mann på den ene siden. Da blir det feil, men sikkert riktig hvis jeg ikke hadde kjent musikken så godt som jeg gjør. Men dette har sikkert også noe med musikktype å gjøre.

At høyde og dybde er en illusjon som hjernen lager er det vel ingen tvil om så lenge lyden kommer fra ett plan.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nok med god hørsel for å være virkelig god til lytting nei, dette er neppe særlig kontroversielt, men jeg ser fortsatt ikke hvor relevansen kommer inn med tanke på trådens tema?

AtW
    Vel, da jeg skrev innlegget, siterte jeg ditt innlegg om god hørsel og alder og i fohold til det mener jeg at det er relevant.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da jeg skrev innlegget, siterte jeg ditt innlegg om god hørsel og alder og i fohold til det mener jeg at det er relevant.
    Mitt innlegg var en kommentar til den masingen lygren driver med i forbindelse med hørsel. Når han viser til apparatur for normal hørseltester, så er det den "rene" hørselen han snakekr om, ihvertfall såvidt jeg forstår (er ikke så lett å skjønne hva han egentlig vil fram til)

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå vet jeg ikke om du bruker dette som et argument eller ikke, for dette nevnes i ca hvert "tredje" innlegg av skeptikerene. Spiller det noen rolle om det har vært forsket på tidligere? Hvis det er forskjeller er ikke det greit å vite, eller er du av den typen som til en hver pris ikke vil at det skal være en forskjell?
    Hvor mange ganger skal man forske på noe, før man kan trekke en konklusjon da? Hvis det har vært 100 kabeltester med samme resultat, er det unormalt å mene at det er det resultatet som gjelder?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En litt nærmere titt på kablene som benyttes i "hørseltesten" som utføres av medisinsk personell.

De ligner veldig mye på de kablene og pluggene som audiofile "fornekter".
    Er dette fra hørselsentralen på ASA?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hvor mange ganger skal man forske på noe, før man kan trekke en konklusjon da? Hvis det har vært 100 kabeltester med samme resultat, er det unormalt å mene at det er det resultatet som gjelder?
    Vel, nå er det mye man forsker på i verden som har blitt forsket mye på et tidligere tidspunkt, heldigvis er noe som ikke gir seg:wink:. Så lenge andre ikke tvinger deg til å forsker på dette så er vel det ok at dem som har lyst til å forske gjør det? Ja, det er sikkert 100 kabeltester, men sikkert på 100 forskjellig måter å teste på også, hadde det vært 1000 tester så er det 1000 forskjellige måter å teste på. Hvis det en dag skulle vise seg at det er forskjell så vil ikke det bety at konklusjonen blir nevne verdig annerledes enn den er i dag. For den enkelte "skeptiker" så hører man ikke plutselig bedre, altså "verdien" av kablene blir plutselig ikke noe større.

Vil du forandre oppfattning av kabler hvis det påvises forskjeller:roll:? Er det skummelt om det skulle komme en ny konklusjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du forandre oppfattning av kabler hvis det påvises forskjeller:roll:? Er det skummelt om det skulle komme en ny konklusjon?
    Nei, absolutt ikke. Jeg har hele tiden oppfordret til testing, men er realistisk og forventer det samme resultatet som har blitt vist flerfoldige ganger før. Det blir for meg litt som å betvile axiomene som ligger til grunne i matematikken. Men for all del, kjør på har jeg sagt. Blir spennende å se hva dere får til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen benekter vel at det forskjeller i den forstand at om du har veldig høy motstand, og høyttalere uten kontant impedans (dvs så godt som alle speakere i verden), så vil det påvirke lyden. Det er bare det at det som trengs av kvalitet er så ekstremt lett å nå. Alle kabler du for å kjøpt som er berenget på lyd, og ikke idiotisk designet er antakelig i praksis like gode.
    Det du antyder her har du vel helt rett i, helt hva du legger i "uten kontant impedans" vet jeg ikke. Impedans er motstand som varierer, noe som også skjer i kabler, men i en veldig liten grad. Det jeg prøvde å presisere var at linken som det var henvist til "sier" at forskjellen i motstand mellom forskjellige standardkabler som er innenfor 2-3meter "skal ikke" ha noen hørbar forskjell, der får man ikke høy motstand.

I denne linken får du konkrete data på L,C,R-parametere og forskjeller mellom noen kabler:
    Speaker Cable Face Off 1 — Reviews and News from Audioholics

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt når jeg kjenner bandet godt og vet at gitar og vokal skal være en snau halvmeter fra hverandre mens det fremstår med vokal i midten og gitar fra samme mann på den ene siden. Da blir det feil, men sikkert riktig hvis jeg ikke hadde kjent musikken så godt som jeg gjør.
    Dette skjønte jeg ikke? Hva mener du med dette?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du antyder her har du vel helt rett i, helt hva du legger i "uten kontant impedans" vet jeg ikke. Impedans er motstand som varierer, noe som også skjer i kabler, men i en veldig liten grad. Det jeg prøvde å presisere var at linken som det var henvist til "sier" at forskjellen i motstand mellom forskjellige standardkabler som er innenfor 2-3meter "skal ikke" ha noen hørbar forskjell, der får man ikke høy motstand.

I denne linken får du konkrete data på L,C,R-parametere og forskjeller mellom noen kabler:
    Speaker Cable Face Off 1 — Reviews and News from Audioholics
    Om høyttalerene ikke har konstant impedans, så vil høy motstand i kablene føre til at man får en frekvensavhengig endring av amplituden på signalet, mao en endring av signalets frekvensinnhold (noen frekenser dempes mer enn andre), med en veldig flat impedanskurve på høyttalerene, så vil man ikke i samme grad ha det problemet. Dette er forøvrig samme problematikken som er med på å gjøre rørforsterkere dårlige.

AtW

Side 64 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •