Den store kabel-bløffen - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 1760
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Uten debatt kommer en jo ikke videre. Ikke at jeg mener debatt hjelper så veldig heller, men det er nå slik det er når overbevisningen er så stor i begge leire.

Den andre siden ved saken er forbrukerinteresser.

Synes ikke det er riktig av deg å be meningsmotstandere holde kjeft.
    Takk for den du
    ...og inntil vi kan komme med noen passende dokumentasjon så får vi trøste oss med at vi ikke levde i middelalderen da man ble drept for å påstå at jorda er rund

Forbrukerinteresser? Klart: Hvis man ikke føler at man har behov for dyre kabler, så finnes det alltids lakrislisser

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den andre siden ved saken er forbrukerinteresser.
    Og den andre siden ved forbrukerinteressene er denne:

Dersom det var mulig å bevise forskjellene, ville en meget pengesterk kabelbransje forlengst ha kunnet fremskaffet beviser.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det ER lydmessige forskjeller på kabler. For noen er den lydmessige forskjellen veldig liten, mens andre opplever den lydmessige forskjellen som meget stor.

Vi vet at "lyttepaneler" består av mennesker med forskjellige hørselsevner, i tillegg til alt annet som skiller et menneske fra et annet.

Derfor har man, som i alle henseende, definert en "normal" hørsel. Innenfor denne "normalen" er det selvsagt variasjoner mellom ett menneske og et annet, og det faktum medfører at pr. medisinsk definisjon er en "normal" hørsel innenfor -10dB. De fleste vet ikke hvor "sinnsykt" mye dette er.
    Det er forskjell på folks hørsel ja, og folk med bedre hørsel er bedre til å konsistent høre forskjeller. Samtidig vil en 50-åring med hørsel godt over snittet ha dårligere hørsel enn en helt normal 20-åring. I svært mange tester så brukes trente lyttere med god hørsel på grunn av dette (som regel får man samme svar med utrente lyttere med dårlig hørsel, men man må ha flere folk for å oppnå statistisk signifikans, fordi resultatene spriker mer).

Men hva er nå så poenget ditt? At det ikke har blitt foretatt tester der folk med god hørsel har blitt tatt med? At folk rundt 50 ikke kan høre forskjell på kabler?

AtW

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Forbrukerinteresser? Klart: Hvis man ikke føler at man har behov for dyre kabler, så finnes det alltids lakrislisser
    Ble litt svart/hvit den kommentaren vel? Jeg hører nok forskjell på sprengtråd (lakrislisse) og tilstrekkelig dimensjonerte kabler antar jeg! :-) Men sistnevnte er heldigvis ikke dyrt da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Derimot er det veldig mange som "fordømmer" denne testen - før man i det hele tatt har kjørt den! 8)
    Dere har jo testet dette før, og blei hellig overbevist om at dere hørte forskjell på kablene. Etterpå messet dere side opp og side ned med disse påstandene, og vi som var skeptiske til den testmetodikken fikk så ørene flagret. Det du egentlig sier nå er at skeptikerne har hatt rett hele tiden, og at en ny og forbedret test er nødvendig. Det er vel ikke så rart at man blir litt skeptisk til sånne amatøropplegg og lett kan få fordommer...

Dette har jo som kjent vært testet og diskutert i 40 år. Ikke bare her i norge, men i hele verden. Vi snakker MANGE vitenskapsmenn, forskere og audiofile skikkelser som opp gjennom årene aldri har klart å bevise at det er hørbar forskjell på kabler. Jeg tror ikke dere er klar over hvor ufattelig usannsynlig det er at en testmetodikk konstruert av en liten gruppe amatører fra norge nå skal klare å dokumentere denne forskjellen. Dere blir ihvertfall verdenskjente, og får en plass i historiebøkene hvis dette går veien.

Skriv til Randy og fortell om testmetodikken, kanskje han godtar å bruke den for å vinne millionen. Vips, dere er rike!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje det? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt svart/hvit den kommentaren vel? Jeg hører nok forskjell på sprengtråd (lakrislisse) og tilstrekkelig dimensjonerte kabler antar jeg! :-) Men sistnevnte er heldigvis ikke dyrt da.
    En sprengtråd er også riktig dimensjonert opp til enn viss lengde. Har prøvd, hørte ikke noe forskjell.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    En sprengtråd er også riktig dimensjonert opp til enn viss lengde. Har prøvd, hørte ikke noe forskjell.
    Godt å høre - da kan vi jo faktisk bruke nær sagt "hva som helst" i vår test - eller tviler du på dine egne ører? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Godt å høre - da kan vi jo faktisk bruke nær sagt "hva som helst" i vår test - eller tviler du på dine egne ører? 8)
    Jeg har i mitt relativt lange audiofile liv aldri hørt forskjell på kabler, men det er ikke fordi det er noe galt med hørselen min. Jeg hører forskjeller selv om jeg ikke har rørt så mye som et støvfnugg på annlegget, men jeg er fullstendig klar over at jeg blir "lurt" av det som sitter mellom ørene. Jeg hører det jeg vil høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabelsatan

Helt enig i at å kjøpe kabler til flere titusener er galskap,men at en viss kvalitet på kabler er viktig.en kabel som er skjermet for elektriske forstyrelser og sus i høytalerne er vesentlig viktig.jo dårligere kabler og lengre i m blir det lite power i anlegget,da hjelper det ikke med et dyrt anlegg viss kabler er kjøpt på biltema eller europris da må du til en hifi butikk.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wirgen
    Helt enig i at å kjøpe kabler til flere titusener er galskap,men at en viss kvalitet på kabler er viktig.en kabel som er skjermet for elektriske forstyrelser og sus i høytalerne er vesentlig viktig.jo dårligere kabler og lengre i m blir det lite power i anlegget,da hjelper det ikke med et dyrt anlegg viss kabler er kjøpt på biltema eller europris da må du til en hifi butikk.:-D
    Nei du må ikke nødt til det, de selger gode nok hifi-kabler på Biltema også.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wirgen
    Hva definerer du som tilstekkelig kvalitet?
    Tverrsnitt, lengde, byggekvalitet (fletting, solid core, flertrådet), isolasjon, skjerming, materialvalg???

Når mener du at man oppnår "...lite power..." i anlegget? Ved hvilken lengde og tverrsnitt får man for stor samlet impedanse slik at det påvirker lyden hørbart?

Betyr det noe hvor man kjøper kablene, så lenge de tilfredstiller kravene eller har like gode elektriske egenskaper som de man får kjøpt andre steder?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hva definerer du som tilstekkelig kvalitet?
    Tverrsnitt, lengde, byggekvalitet (fletting, solid core, flertrådet), isolasjon, skjerming, materialvalg???

Når mener du at man oppnår "...lite power..." i anlegget? Ved hvilken lengde og tverrsnitt får man for stor samlet impedanse slik at det påvirker lyden hørbart?

Betyr det noe hvor man kjøper kablene, så lenge de tilfredstiller kravene eller har like gode elektriske egenskaper som de man får kjøpt andre steder?
    Om du virkelig er interessert kan du lese denne.

Skrevet av Roger Russell, som er...

Sitat Opprinnelig postet av roger-russell.com
    Author, Artist, Engineer, Inventor, Photographer, Collector, and formerly Director of Acoustic Research at McIntosh Laboratory, Inc. and the originator of McIntosh Loudspeakers

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har jo testet dette før, og blei hellig overbevist om at dere hørte forskjell på kablene. Etterpå messet dere side opp og side ned med disse påstandene, og vi som var skeptiske til den testmetodikken fikk så ørene flagret. Det du egentlig sier nå er at skeptikerne har hatt rett hele tiden, og at en ny og forbedret test er nødvendig. Det er vel ikke så rart at man blir litt skeptisk til sånne amatøropplegg og lett kan få fordommer...
    Vel, nå er vel testen som skal nå utføres til nærmet lik dem andre testene dem har kjørt, forskjellen er vel mer eller mindre bare at neste testen blir av type legitim slik at andre enn selve deltagerene kan få nytte av testen. Ja, man kan få fordommer, men det er forskjell på det kontra å nekte kategorisk på at andre kan høre forskjeller i en slik test.

Dette har jo som kjent vært testet og diskutert i 40 år. Ikke bare her i norge, men i hele verden. Vi snakker MANGE vitenskapsmenn, forskere og audiofile skikkelser som opp gjennom årene aldri har klart å bevise at det er hørbar forskjell på kabler. Jeg tror ikke dere er klar over hvor ufattelig usannsynlig det er at en testmetodikk konstruert av en liten gruppe amatører fra norge nå skal klare å dokumentere denne forskjellen. Dere blir ihvertfall verdenskjente, og får en plass i historiebøkene hvis dette går veien.
    Nå vet jeg ikke om du bruker dette som et argument eller ikke, for dette nevnes i ca hvert "tredje" innlegg av skeptikerene. Spiller det noen rolle om det har vært forsket på tidligere? Hvis det er forskjeller er ikke det greit å vite, eller er du av den typen som til en hver pris ikke vil at det skal være en forskjell?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr

Denne har jeg lest... ;-)

Men jeg synes allikevel det er interessant at du svarer for noen andre som jeg direkte har quotet, i tillegg er svaret ditt en link til en artikkel. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr

Den sier egentlig ingenting, dem viser ikke til noe konkrete data! Dem "konkluderer" med at det er ingen forskjell, men naturlig nok så anbefaler dem høyere tversnitt ved lange strekk. Altså innenfor rammene man har hjemme i stuen på fronthøytalere så skal det ikke være noe problem, men har man en gitt minimumsgrense på tverrsnitt som er innenfor standard høyttalerkvalitet så er man godt på vei til å innrømme at det er forskjeller.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også viktig å ha full kontroll på akustikken i rommet som benyttes under testen.......

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Operatøren styrer alt fra PCn, og personen som hørseltestes responderer med en 1-knapps mentometer......

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Den sier egentlig ingenting, dem viser ikke til noe konkrete data! Dem "konkluderer" med at det er ingen forskjell, men naturlig nok så anbefaler dem høyere tversnitt ved lange strekk. Altså innenfor rammene man har hjemme i stuen på fronthøytalere så skal det ikke være noe problem, men har man en gitt minimumsgrense på tverrsnitt som er innenfor standard høyttalerkvalitet så er man godt på vei til å innrømme at det er forskjeller.
    Ingen benekter vel at det forskjeller i den forstand at om du har veldig høy motstand, og høyttalere uten kontant impedans (dvs så godt som alle speakere i verden), så vil det påvirke lyden. Det er bare det at det som trengs av kvalitet er så ekstremt lett å nå. Alle kabler du for å kjøpt som er berenget på lyd, og ikke idiotisk designet er antakelig i praksis like gode.

Og hva er det du vil fram til Flageborg? Ett nytt forsøk på den latterlige billige "du har dårlig hørsel"-retorikken?

AtW

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Det er forskjell på folks hørsel ja, og folk med bedre hørsel er bedre til å konsistent høre forskjeller. Samtidig vil en 50-åring med hørsel godt over snittet ha dårligere hørsel enn en helt normal 20-åring. I svært mange tester så brukes trente lyttere med god hørsel på grunn av dette (som regel får man samme svar med utrente lyttere med dårlig hørsel, men man må ha flere folk for å oppnå statistisk signifikans, fordi resultatene spriker mer).
    Det å være i stand til å høre forskjeller (mellom forskjellige anlegg, kabler, CD-spillere eller hva det måtte være), er etter min mening like mye det som sitter mellom ørene som det som sitter i ørene. Det er ikke sikkert at en med superhørsel hører forskjell og det kan hende at en 60-åring har evnene til å gjøre det. Jeg tror det er måten vi "prosesserer" lyden på som er avgjørende. Manges søken etter prefekt lyd dreier seg jo i høy grad om illusjoner. Jeg har selv god hørsel, men sliter med å drømme meg bort i illusjonene om hvor stor scenen er, hvor musikerne er plassert osv. Min tilnærming dreier seg mer om selve lydbildet (forholdet mellom bass, mellomtone og diskant) samt evnen til å låte naturlig og kabler er ikke en del av det i mitt hode.

For moro skyld byttet jeg kun en av høyttalerkablene da jeg skulle bytte fra Biltema til Kimber. Jeg innbilte meg da at gitaren flyttet seg ørlite, men det kan jo ha vært plasebo. Men noen før/etter-konklusjon kunne jeg på ingen måte foreta.

Side 63 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •